Pheu Thai-partij wil drastische tariefverlaging voor elektrische treinen in Bangkok
Het Ministerie van Spoorwegvervoer stelt dat, mocht de Pheu Thai-partij hun beleid doorvoeren om de tarieven voor elektrische treindiensten in Bangkok en omliggende gebieden te verlagen tot 20 baht voor de volledige route, er een speciaal fonds moet worden opgericht. Dit fonds zou dienen om de exploitanten van de treindiensten te compenseren voor gederfde inkomsten, zoals vastgelegd in de concessieovereenkomsten.
Het beloofde tarief van 20 baht voor elektrische treinen is een van de speerpunten van de Pheu Thai-partij in hun verkiezingsprogramma.
Uit een studie van het Thaise Ontwikkelings- en Onderzoeksinstituut (TDRI) blijkt dat de huidige treintarieven in Thailand ongeveer 20% hoger zijn dan in Singapore. Dit terwijl het inkomen per hoofd van de bevolking in Singapore aanzienlijk hoger is dan in Thailand.
Volgens dezelfde studie van TDRI bedragen de gemiddelde kosten voor een treinreis in Bangkok ongeveer 11% van het minimumloon. Ter vergelijking: dit percentage ligt op 1,5% in Zuid-Korea, 2,9% in Japan en 3,5% in Singapore.
Een van de redenen voor de hoge tarieven in Bangkok en de omliggende gebieden is het herhaaldelijk in rekening brengen van een instaptarief van 16 baht. Dit wordt vooral gedaan bij reizigers die een lange afstand afleggen van de ene sectie naar de andere.
Bijvoorbeeld, de Groene Lijn loopt van Mor Chit naar On Nut en de Silom-route gaat van het Nationaal Stadion naar het Taksin-station. Toen de route van Mor Chit naar On Nut werd uitgebreid naar Bearing, werd er een extra instaptarief in rekening gebracht voor reizigers die de verlengde route namen van On Nut naar Bearing.
Het instaptarief voor elk segment van de treinroute is vastgelegd in de concessieovereenkomsten, die bindend zijn voor BTS (Bangkok Mass Transit System), BEM (Bangkok Express Metro), de Bangkok Metropolitan Administration en de Mass Transit Authority of Thailand (MRT).
Als de nieuwe regering, geleid door de Pheu Thai-partij, erin slaagt dit beleid uit te voeren en de treintarieven te verlagen tot maximaal 20 baht, zoals beloofd, zou dit de populariteit van de partij bij de stadsbevolking waarschijnlijk verhogen.
Bron: Thai Public Broadcasting Service
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bars6 oktober 2024Vlaamse en Nederlandse horeca (restaurants en kroegen) in Pattaya, Jomtien en Naklua
- Nieuws uit Thailand6 oktober 2024Overstromingswaarschuwingen voor 11 provincies langs de Chao Phraya rivier
- Gezondheid6 oktober 2024Creatine voor een scherp brein bij ouderen
- Thailand algemeen6 oktober 2024Ernstige overstromingen bedreigen dieren in Elephant Nature Park in Chiang Mai
Toch wel een opvallend voorstel.
Sinds de laatste verkiezingen kleurt Bangkok oranje en heeft de PT heel veel stemmers verloren in de hoofdstad. De bakermat van de PT is het noorden en noord-oosten.
Blijkbaar is dit voorstel bedoeld om stemmers van de MFP gunstig te stemmen en ze voor de PT te winnen de volgende keer. De stemmers op de partijen van Prayut en Prawit zitten voor het merendeel niet in het openbaar vervoer maar staan in de files met hun auto.
Als de cijfers allemaal kloppen [TDRI] zou het niet meer als redelijk zijn om het te verlagen.
Of het gewenste resultaat dan gehaald gaat worden is iets wat de toekomst uit zal maken, op een hopelijk verhoogde populariteit van de Pheu Thai-partij zal dit toch niet alleen gebouwd zijn.
En men is dit soort cadeautjes vaak snel vergeten.
Mag er vanuit gaan dat het verminderen van het gebruik van auto’s [luchtverontreiniging] in de stad ook een doel was, zo niet HET doel.
Of de Thai, sowieso ieder mens daar toe bereid is …………………………
Beste Willem
De auto is hier bij de welvarende Thai (en niet alleen de welvarende) een heilige koe en een super status symbool. Het openbaar vervoer is voor de armen. Ik schat dat ze nog niet metr de MRT of BTS gaan akls het gratis is.
Dat zou overigens geen gek idee zijn. Het innen van die 20 baht kost waartschijnlijk 19 Baht. Afschaffen het tarief dus.
In de andere genoemde landen is het minimum-inkomen een veelvoud van Bangkok en is appels met peren vergelijken. 1 van de opties is lees ik dat de State Welfare Card holders alleen deze subsidies krijgen en dan gaan het aantal gebruikers van zo’n kaart verwacht men omhoog van 31.000 naar 34.000; marginale aantallen.
Laat ze dan wat echte maatregelen nemen zoals de kinderbijslag omhoog of een hogere Thaise AOW, maar dat beleid is gigantisch duur want maandelijks terugkerende lasten maar daar help je tientallen miljoen Thais door heel Thailand mee, niet slechts een kleine groep in de hoofstad. Wat dat laatste betreft is het ook verkeerd zoals velen elders in het land reiskosten maken en dan geen subsidie hiervoor krijgen.
Ben het maar gedeeltelijk met je eens. het moet beide gebeuren.
Er zijn echt een heleboel Thais die van en bescheiden inkomen moeten rondkomen in Bangkok (mijn collega’s in de adminstratie van de universiteit verdienden zo’n 10.000 Baht per maand en dan zijn reiskosten van 100 Baht per werkdag toch aanzienlijk: 2000 baht per maand). Gratis openbaar vervoer zou echt enorm helpen en niet alleen een kleine groep als je een paar honderduizend werknemers klein noemt.
Goedkoper openbaar vervoer is uiteraard welkom, maar “gratis” is een minder goed idee: dit leidt namelijk tot vele extra reisjes die mensen anders niet zouden maken. Daarmee veroorzaak je onnodige drukte en extra kosten voor de maatschappij.
Zie o.a. Duitsland vorig jaar zomer: vele extra reisjes met het openbaar vervoer, maar nauwelijks minder gebruik van de auto.
Ben het maar gedeeltelijk met je eens. het moet beide gebeuren.
Er zijn echt een heleboel Thais die van en bescheiden inkomen moeten rondkomen in Bangkok (mijn collega’s in de adminstratie van de universiteit verdienden zo’n 10.000 Baht per maand en dan zijn reiskosten van 100 Baht per werkdag toch aanzienlijk: 2000 baht per maand). Gratis openbaar vervoer zou echt enorm helpen en niet alleen een kleine groep als je een paar honderdduizend werknemers klein noemt.
Geheel gratis zou een verkeerd signaal zijn Chris.
Ik zie het leven wat rechtser wat dat betreft niet zo heel erg veel vanuit het midden maar toch.
Niets in het leven is gratis, maar je kan het wel goedkoop maken.
Bij ‘gratis’ komen er trouwens ook vele mensen zonder baan en dat is dan ook weer huilen gelazer.
Jou geschetste denkwijze over ‘ut autootje’ is overal ter wereld hetzelfde trouwens.
Nog niet zo lang geleden was er een bericht in dacht welingelichte kringen dat er in een prettig milieu gebouwde woonwijk in Nederland zeg dorp X toch wel door de bewoners TWEE parkeerplekken per huis gewenst was, ja ja.
Als je luchtverontreiniging als speerpunt neemt, niet geheel onterecht, zou ik zeggen openbaar vervoer tegen minimale kosten [20 baht mag je heel Bangkok bekijken zolang je niet uitstapt] en de kosten van privétransport verbrandingsmotoren omhoog.
Goedkoper openbaar vervoer is uiteraard welkom, maar “gratis” is een minder goed idee: dit leidt namelijk tot vele extra reisjes die mensen anders niet zouden maken. Daarmee veroorzaak je onnodige drukte en extra kosten voor de maatschappij.
Zie o.a. Duitsland vorig jaar zomer: vele extra reisjes met het openbaar vervoer, maar nauwelijks minder gebruik van de auto.