Lezersinzending: Examen voor een Thais rijbewijs

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending, Verkeer en vervoer
Tags:
20 februari 2016

Mijn Thaise liefje wenste te leren autorijden en aldus op naar auto- en motorrijschool ABS te Nongplalai ca.10 km ten Noord-oosten van Pattaya. Er wordt aldaar een 5 daagse cursus van 5×2 uur praktijkles en 3x 1 uur theorie voor een totaalprijs van THB 5.500 aangeboden inclusief examenkosten.

De school beschikt over een eigen en besloten oefenterrein van ca. 10 ha. (20 voetbalvelden) met een netwerk van oefenweggetjes waar de belangrijkste verkeerssituaties op voorkomen. Hellingproef, in file parkeren, voor- en achteruit rijden, korte bochten, lange bochten etc. Er kan van alles beoefend worden.

In een Nissan Almera wordt op lage snelheid, welhaast stapvoets, gelest en men kan kiezen uit automatische of handgeschakelde transmissie. Het Thaise rijbewijs kent daartoe geen onderscheid. Het eerste lesuur geschiedt met instructeur, het aansluitende tweede uur gaat de leerling alleen in de Nissan de lesstof herhalen. Ik heb een les op de achterbank kunnen volgen. Ik vond de instructeur onrustig eenmaal viel hij zelfs fiks uit wat het zelfvertrouwen van de leerling niet ten goede kwam. Op de laatste lesdag wordt met de instructeur een half uur op de openbare weg gereden.

Op zaterdag doet men vanaf 7 uur ’s morgens op het schoolterrein het praktisch en theoretisch examen. Het praktische deel wordt door instructeurs van de school afgenomen, duurt ca. 10 minuten en behelst drie simpele proeven vooruit en achteruit rijden binnen 30 cm van de stoeprand, fileparkeren en achteruit insteken alsmede incidenteel nog de hellingproef.

Het theoretisch examen geschiedt vanachter een terminal met touchscreen die online verbonden is met een hoofdcomputer van het Thaise verkeersministerie te Banglamung. Het bestaat uit 50 multiple choice vragen waarvan er maximaal 5 foutief mogen worden beantwoord. Alle 100 mogelijk voorkomende vragen en antwoorden kunnen van te voren op internet worden doorgenomen.

Overeind blijft natuurlijk dat opleiding en examen voor het Thaise autorijbewijs in hoge mate ontoereikend zijn. Als men iets wil doen aan de jaarlijkse 23.000 verkeersdoden (Nederland 600) waarmee Thailand na Libië eervol tweede staat op de wereldranglijst van meest verkeersonveilige landen, dan moet de rijopleiding terstond drastisch worden verbeterd. Ik realiseer mij echter dat ik roepende in de woestijn ben.

Resteert mij nog te vermelden dat tilac hoogst beledigd welhaast furieus werd omdat ze tijdens onze eerstvolgende rit naar de familie in Buriram niet van begin af aan achter het stuur kon zitten. “I have drivers license”! De betweterige farang,”who you think you are” nam haar echter met de beste bedoelingen in bescherming. ”I no need your protection” omdat zij volgens hem vooralsnog niet tegen het chaotische verkeer in en om Pattaya (highway 7) zou zijn opgewassen.

Een langdurig stilzwijgen was het gevolg…

Ingezonden door Ton

9 reacties op “Lezersinzending: Examen voor een Thais rijbewijs”

  1. Jacques zegt op

    Ja Ton, heel herkenbaar het commentaar van je liefje. Overigens werkt dit bij mannen ook vaak zo toch. Zeg nooit dat je slecht in bed bent of niet kan autorijden, dat neemt niemand je in dank af. Mijn vrouw heeft wel voldoende tijd genomen met autorijlessen alvorens examen te doen. Pas toen ze voldoende overtuigd was dat de tijd rijp was ging ze ervoor en slaagde met vlag en wimpel.

  2. Singtoo zegt op

    Mooi verhaal Ton.
    Ik herken het verhaal wel.
    Echter met 1 groot verschil.
    Mijn vrouw heeft haar, toen nog, 1 jarige rijbewijs in Bangkok gehaald.
    Echter zei heeft na haar rijexamen niet 1 keer zelf meer willen rijden.
    Ik heb vaak genoeg gevraagd moet je, in een redelijk rustige landsregio, een stuk(je) rijden?
    Nee ik denk dat het niet goed gaat.
    Ik schrik al als er motobike langsrijdt zegt ze.
    En zo kwam de datum om het rijbewijs te gaan verlengen naar de +5 jarige.
    Ik zeg moeten we je rijbewijs gaan verlengen?
    Nee ik durf toch niet te rijden.
    Dus ik verleng het maar niet meer.
    Dit vind ik een slimme gedachte van mijn vrouw.
    Want ze durf inderdaad niet te rijden.
    Ik vind het tegelijk ook wel jammer dat zei niet, goed, kan autorijden.
    Want nu moet ik, mits we samen op pad zijn, alles alleen rijden.
    Maar vaak rijd haar de dochter of schoonzoon als we samen weg gaan.
    Zodat ik toch ene tukkie kan doen als ik daar zin in heb.
    Misschien maakt het nog wat verschil dat mijn vrouw al vele jaren in Nederland woont.
    En dus ook wel verwesterd is in dergelijke dingen als veiligheid etc.

  3. Leo Th. zegt op

    Duidelijk en helder verhaal en ik ben het met je conclusie totaal eens. Ook zeer verstandig om niet toe te geven aan de verlangens van je ’tilac’ om de gehele rit naar Buriram, toch niet naast de deur, zelf te rijden.
    Het langdurig stilzwijgen moet je dan maar op de koop toenemen, altijd beter dan een eventueel verblijf in een ziekenhuis, of nog erger, vanwege een toch niet geheel uit te sluiten ongeval. Sterkte Ton!

  4. NicoB zegt op

    Het grotere aantal dodelijke slachtoffers van NL en Thailand kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
    In de 1e plaats omdat de aantallen inwoners verschillen, NL 16 mln., Thailand 67 mln., Thailand heeft 4.1/4 keer meer inwoners dan NL.
    In de 2e en zeker niet de laatste plaats omdat in NL wel heel wat meer geïnvesteerd is in de infra structuur tav. de verkeersveiligheid.
    En dan uiteraard als 3e helaas de opleiding, mai pen rai, morgen zien we weer, verantwoordelijkheidsgevoel, drankmisbruik in een hoge mate,etc.
    Lekker oefenen door je tilac op rustige wegen en dan kan het goed komen.
    Succes.
    NicoB

    • Soi zegt op

      Laten we het dan als volgt formuleren, om politiek correct te blijven: TH staat sinds jaar en dag nr 2 op de WHO-verkeersdodenlijst met ruim 38 slachtoffers per 100duizend inwoners. NL heeft minder dan 4 dodelijke slachtoffers per 100duizend inw. Afgelopen januari waren er 400 doden in het verkeer vanwege Oud/Nieuw. Songkran komt er aan, en dan valt er zoals gebruikelijk ook een dergelijk verkeersdodenaantal. De overheid roept eveneens sinds jaar en dag adekwate maatregelen in te voeren om de getallen te beteugelen. Maar sinds jaar en dag blijken zowel aantallen als geroep van hetzelfde laken een pak. Waarvan akte!

  5. Michael zegt op

    Je had je liefje kunnen antwoorden: I am the one who needs protection and my car needs the protection 🙂

  6. theoS zegt op

    Een Thai kijkt nu eenmaal anders tegen het rijden met een auto aan dan de bange ‘ Ollander. Mijn dochter heeft autorijden van een vriendin geleerd (die het weer van haar vader leerde) en haalde haar rijbewijs in 1x in Chonburi. Vanaf die tijd gebruikt zij soms mijn auto en gaat dan overal naar toe. Zo wat is het probleem daarmee? Mijn zoon heeft motor rijden van mij geleerd en kon na een dag of wat zelf overal naar toe. Gebruikt die elke dag, op en neer naar Pattaya, no problem. O, en zonder rijbewijs. Ha,Ha,Haaa! Al zijn vrienden hebben geen rijbewijs, te moeilijk om te halen. Dus ik kijk nu of hij er 1 kan kopen. Joepieee!

    • Fransamsterdam zegt op

      Meent u nu werkelijk dat u uw zoon schaterlachend zonder rijbewijs dagelijks heen en weer naar Pattaya laat rijden, en dat u zijn vrienden nu ook nog de ogen uit wilt steken door een paar lousy euro’s in het corrupte circuit te steken teneinde uw zoon van een gekocht rijbewijs te voorzien?
      Ik zal me verder inhouden, kritiek op buitenlanders die zich nergens wat van aantrekken is politiek niet correct.

  7. patrick zegt op

    Toch wel iets mis met de mentaliteit van vele Thaise dames als ik het hier zo lees. Mijn vriendin heeft in november vorig jaar haar Thais rijbewijs gehaald met de bedoeling dit in België te kunnen inwisselen en ze mij in geval van nood zelf hier of daar naartoe kan brengen. Nadat ze haar rijbewijs “op een kundige wijze haalde” zei ze ook: ik kan niet voldoende rijden en ben veel te bang achter het stuur.Als ik naar België kom, moet je mij veel meer les geven zodat ik je veilig ergens heen kan brengen, maar eerst moet ik wel de Belgische wegcode leren. Met andere woorden, in plaats van haar “promotie” op te eisen, beseft zij met haar “boerenverstand” maar al te goed dat dit hele gedoe rond het Thaise rijbewijs eigenlijk allemaal niet voldoet en maar schijn is. Ik ben gelukkig met mijn boerenmeisje uit de Isaan…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website