(JRJfin / Shutterstock.com)

De bahtbussen in Pattaya (je hebt ze o.a. ook in Chiang Mai en Hua Hin) zijn handig en goedkoop, mits je weet hoe het werkt anders betaal je al snel te veel. In dit artikel een toelichting en wat tips.

In Pattaya en Jomtien is het (openbaar) vervoer goedkoop en goed geregeld. Daarmee onderscheiden deze plaatsen zich positief met andere toeristische steden in Thailand. In Pattaya/Jomtien rijden meer dan 700 bahtbussen rond. Dat zijn open pick-up trucks met twee bankjes voor personenvervoer. De Thai noemen ze Song Taew (twee rijen auto).

De route

De Song Taew rijden vrijwel altijd een vaste route. In Pattaya rijden ze de ‘linksom route’ (tegen de klok in). Vanaf Beach Road, voor Walkingsstreet, slaan ze linksaf. Een stukje South Road op en dan weer linksaf Second Road. op. Vervolgens richting het noorden en ter hoogte van North Road weer linksaf naar Beach Road.

Er zijn ook andere routes bijvoorbeeld naar Naklua en Jomtien dit is afhankelijk van waar je instapt. Voor de bahtbussen naar Jomtien, sla je bij de stoplichten op het kruispunt South Road – Second road rechtsaf en loop je een stukje door. De bahtbussen staan daar op een rijtje te wachten richting Thepphraya Road.

Het tarief

Een bahtbus is de goedkoopste manier van vervoer in Pattaya. Het officiële tarief is 10 baht per persoon. Een ritje naar Naklua of Jomtien kost altijd 10 baht ook voor de Thai.

Ik zag tijdens mijn verblijf in Jomtien weer veel toeristen de fout in gaan. Die betalen dan de hoofdprijs tot wel 100 baht of meer voor een ritje waar formeel 10 baht voor staat. Ze houden een bahtbus aan en vragen naar de prijs. Fout! De chauffeur ruikt zijn kans en vraagt veel meer dan gebruikelijk.

Hoe kun je voorkomen dat je teveel betaalt?

Dat begint al bij aanhouden van de bahtbus, niet vragen waar hij heen gaat (dan is het duidelijk dat jij een onwetende toerist bent). Let zelf goed op waar je uit moet stappen (vraag ook niet vooraf of hij ergens wil stoppen). Druk op de zoemer, stap uit en betaal gepast. Gepast betalen is aan te raden. Het gebeurt nog wel eens dat wanneer je honderd baht geeft, ze vriendelijk lachen en wegrijden.

  • Niet onderhandelen over de prijs als het om de normale route gaat.
  • Gewoon instappen en op de zoemer drukken als je er uit wilt.
  • Naar voren lopen en 10 baht betalen (of 20 baht als je met z’n tweeën bent). Zorg dat je 10 baht munten in je zak hebt.
  • Geef gepast geld en loop weg.

Bahtbus voor lange ritjes

Mocht je bijvoorbeeld naar de tuinen van Nong Nooch willen (Sattahip), dan kun je een lege Bahtbus aanhouden. Je zult dan moeten onderhandelen over de prijs. Afhankelijk van je onderhandelingskracht, kost een enkele reis van Pattaya/Jomtien naar Nong Noogh ongeveer 350 baht.

De bestuurder van de bahtbus zal proberen je meer te laten betalen. Bijvoorbeeld door ook de terugreis aan te bieden. Sommigen vragen dan met een stalen gezicht 1.000 baht voor heen en terug. Ze zullen zeggen dat je anders niet terug kunt, omdat er geen taxi’s staan te wachten bij Nong Noogh. Onzin natuurlijk. Genoeg taxi’s aldaar.

Samenvatting Bahtbus (Songthaew) in Pattaya en Jomtien

De Bahtbus, ook bekend als de Songthaew, is een populair en betaalbaar vervoermiddel in Pattaya en Jomtien, Thailand. Deze blauwe pick-up trucks zijn aangepast met twee rijen zitplaatsen aan de achterkant en bieden een handige manier om rond te reizen in deze gebieden.

Prijs

De kosten voor een rit met de Bahtbus zijn zeer betaalbaar, meestal slechts 10 Baht per persoon voor een rit binnen de stadsgrenzen. Dit tarief is vast, ongeacht de afstand die binnen de stad wordt afgelegd. Het is belangrijk om te weten dat de prijs kan stijgen als je buiten de standaard routes reist of als je de Bahtbus als privétaxi gebruikt.

Routes

De Bahtbussen volgen over het algemeen vaste routes langs de belangrijkste wegen van Pattaya en Jomtien. Enkele van de meest bekende routes zijn:

  • Beach Road en Second Road in Pattaya: Deze bussen rijden in een lus langs Beach Road en Second Road, waardoor passagiers gemakkelijk toegang hebben tot vele hotels, winkels, restaurants en stranden.
  • Pattaya naar Jomtien: Er zijn specifieke routes die Pattaya met Jomtien verbinden, waarbij de bussen langs Sukhumvit Road en Jomtien Beach Road rijden.
  • Naar Wong Amat en Naklua: In het noordelijke deel van Pattaya rijden Bahtbussen naar Wong Amat en Naklua, waardoor toeristen en locals gemakkelijk deze gebieden kunnen bereiken.

Gebruik

Om een Bahtbus te gebruiken, hoef je alleen maar je hand op te steken en aan boord te stappen als deze stopt. Je betaalt aan het einde van je rit; het is handig om klein geld bij je te hebben. Voor langere of specifieke ritten is het aan te raden om vooraf de prijs te onderhandelen met de chauffeur.

Tips

  • De Bahtbussen rijden meestal tot laat in de avond, maar de frequentie kan afnemen naarmate het later wordt.
  • Ze zijn een geweldige manier om de lokale sfeer te ervaren en Pattaya en Jomtien op een budgetvriendelijke manier te verkennen.

46 reacties op “Bahtbus (Songthaew) in Pattaya en Jomtien”

  1. Gringo zegt op

    Het systeem van Bahtbussen is inderdaad prima, maar een probleem is de routes, die ze volgen. Er zijn veel andere routes mogelijk dan die jij beschrijft en het zou goed zijn als dat op de bus zowel in Thai als Engels wordt aangegeven.

    Als je Second Road in de bus stapt richting Noord, kan de bus zomaar rechtsaf slaan bij Pattaya Klang, aan het eind van Second Road heb je kans, dat de bus inderdaad linksaf gaat Beach Road op of doorrijdt naar Naklua.
    Een bus op Pattaya Klang richting Beach Road, heeft ook drie mogelijkheden: rechtdoor naar Beach Road, linksaf Soi Buakhow of rechtsaf Second Road richting Noord.
    Van alles is mogelijk!

    Bij de grote winkelcentra en hotel staan ook bahtbussen klaar om je of thuis (met de boodschappen) of elders te brengen. Bij Carrefour bv. hangt een prijslijst, die begint met 100 Baht minimaal.

    Ook Nong Nooch bv. is met de Bahtbus te bereiken. Natuurlijk kun je er een afhuren, maar het kan ook anders en goedkoper. Van zowel Pattaya South, Central en North rijden blauwe Bahtbussen naar Sukhumvit. Op Sukhumvit moet je zien aan de overkant te komen (een karwei op zich!) en dan kun je een witte Bahtbus nemen, die richting Sattahip gaat.

    Afijn mogelijkheden te over en het zou goed zijn als als de mogelijkheden eens zwart op wit gezet zouden worden door de organisatie. Een goede aanduiding op de bussen zelf is wel het minste dat gedaan zou kunnen worden.

    • Sam Loi zegt op

      Helemaal mee eens Gringo. Het zou een goede zaak indien er wat meer duidelijkheid wordt geschapen. Laat bijvoorbeeld de bussen die een bepalade vaste route rijden van een nummer voorzien. Dus lijn 1 rijdt op de route beachroad, bij walkingstreet linksaf, bij de second road weer linksaf en dan rechtdoor naar de rotonde (Noord) om dan vervolgens weer de beachroad op te gaan. Voor lijn 2 kan je weer een andere route bedenken en ga zo maar door. Voor de toerist zou dit zondermeer een goede zaak zijn;

      Het in de tekst beschreven geval dat Russen vaak in de fout gaan door een bahtbus aan te houden en te vragen naar de ritprijs en daar vaak de hoofdprijs voor betalen is zonder meer juist. Bedenk wel dat dan de bahtbus zijn weg verder vervolgd als taxi om je op het afgesproken adres af te leveren.

      Anders zou het komen te liggen indien de chauffeur je 100 baht laten betalen voor een rit vanuit Jomtien naar Pattaya en je daarvoor 100 baht vraagt, terwijl hij doodleuk doorgaat met het oppikken van passagiers. Maar goed, de Russen hebben kennelijk geld zat en kunnen dat best wel hebben. Maar wij Hollanders laten ons eerst goed informeren. Wij staan er niet om bekend dat wij ergens te veel betalen, ik zou eerder zeggen dat wij altijd voor de bodemprijs gaan.

      • @ Sam Loi: van Jomtien naar Pattaya, ik zat in dezelfde bahtbus. Een Russische jongen en meisje stapte later in en eerder uit en betaalde 100 baht. Ik heb er op gelet omdat ze vooraf nogal lang met de chauffeur aan het discussiëren waren over de prijs. Ze spreken soms ook geen Engels, hoe ze communiceren is mij een raadsel??

        • Sam Loi zegt op

          Dit zou dus dan niet moeten kunnen. Pattaya vormt hierop evenwel geen uitzondering. Vrijwel overal waar je komt zal men proberen om je een ‘poot ‘ uit te draaien. Het is daarom altijd een goede zaak om je vooraf goed te informeren. Altijd goed voorbereid op reis gaan.

          Zo gaan wij in december 2011 voor het eerst naar Vietnam. Ik heb inmiddels zoveel informatie over dat land vergaard, dat ik het gevoel heb alsof ik daar eerder ben geweest. Misschien wel, maar dan in een vorig leven.

    • Björn zegt op

      Thai en organisatie…dat gaat niet ect samen. Het helpt als je de weg weet.Soi Buakaow bijvoorbeeld leidt terug nar South Pts Rd.Gaat ie Pattaya Klang verder oo gaat ie nar 3rd Rd.gaat ie links op 3rd dan komt ie op North Pts Rd uit.Rechts brengt hem naar South Pts Rd. Wat de schrijver ook zegt…het is en blijft inderdaad een rondje. Voor de chauffeurs is het de truc om zovel mogelijk geld te verdienen. Zij weten dat hel veel toeristen alleen het rondje Beach-Second kennen. Dus de chauffeur wijkt van deze route af,Song Taew vol,er wordt 8 keer gelijk gebeld,80 baht verdiend.taxi rijdt uit het zicht,draait om en begint weer met vullen.Lukt het niet om de farangs snel te dumpen dan komt ie vanzelf weer op de route. Ben je alleen dan wil er weleens discusie ontstaan overigens.

    • Theo zegt op

      Nou,mijn zoon rijdt elke dag van Sattahip naar Baan Amphur,zijn school is daar,met de Song taew en daar betaald hij 15(vijftien)baht voor. Dat is toch vlak bij Pattaya en kan dus niet veel duurder wezen. Heb eens een song taew gehuurd van Naklua naar Sattahip,om iets thuis te bezorgen,en koste mij 300(driehonderd) baht,ook goedkoop.

    • thallay zegt op

      de witte bathbus die op en neer gaat tussen pattaya nua en sattahip over sukhumvit kost 20 bath.

  2. Robbie zegt op

    Vanaf de busterminal, waar de bussen uit Bangkok aankomen, naar Jomtien, moest ik pas geleden 50 Baht betalen, anders mocht ik niet mee! Is daar wat tegen te doen?

    Ander voorbeeld:
    Als ik op de Beach Rd. Instap bij Central Festival (Hotel Hilton) en ik wil naar Jomtien, dan moet ik overstappen op dat kruispunt bij 2nd Rd., dus dan moet ik 2 x 10 Baht betalen. Stap ik echter op in Jomtien dan kan ik voor die 10 Baht blijven zitten tot Hilton en zelfs verder!

    • marco zegt op

      @ Robbie en Khun Peter,Inderdaad voorbeeld 2 klopt helemaal en is ook terecht!Van Jomtien naar Pattaya hoef je niet over te stappen en dus 10 bht.Over voorbeeld 1 kunnen de meningen verschillen!Ik zou niet uitstappen om de dood eenvoudige reden dat die bus rechtstreeks naar Jomtien gaat en ze deze bahtbus vullen met mensen die richting daar gaan!Dan is 50 bht niet al te veel!er zijn meerdere voordelen dan:kortere reistijd,niet overstappen,niet meer slepen met tas of nog erger kofferIk kwam afgelopen vrijdag aan in Pattaya(busterminal)toen vroegen ze ook 50 bht voor naar de beachroad.Dit heb ik natuurlijk wel geweigerd!

    • jm zegt op

      Dus je vraagt de chauffeur dat je naar jomtien moet en de chauffeur vertelt je dat het 50 baht kost ???? wat had je dan verwacht 30 baht of 40 baht . 50 baht is een schappelijke prijs voor een tripje van minimaal 20 tot 30 minuten, als het heel druk is minimaal 45 minuten. Ik neem aan dat je zelf ook wel bedacht had dat er bepaalde zones zijn, vanaf het strand naar second road 10 baht vanaf second road naar jomtien 10 baht. We weten allemaal dat het heel goedkoop is om met de bahtbus te gaan maar we moeten niet gaan klagen als je 10 baaht meer moet betalen voor een trip naar jomtien vanaf beachroad en andersom het hele tripje vor 10 baht vanaf jomtien naar beachroad. gezien de tijd en afstand is het heel erg goedkoop. Waarschijnlijk het goedkoopst in thailand.

  3. hans meester zegt op

    In het hoogseizoen komt het heel vaak voor dat een lege bahtbus door 1 of 2 toeristen wordt gehuurd voor – pak ‘m beet – 100 Bht. Je denkt dan: hé, een bijna lege bus… plaats genoeg en de bus rijdt (natuurlijk) door. Als gevolg daarvan zijn er veel lege bahtbussen die je voorbij rijden op zoek naar een ”makkelijker prooi”: dus niet vele 10 Bht passagiers bij elkaar sprokkelen, maar op zoek naar een paar 100 Bht klanten.

  4. BramSiam zegt op

    Dat het ‘goed ‘ geregeld is, kun je betwisten. Er is een mafia die bepaalde opstapplaatsen beheerst en andere bahtbussen durven daar niet te stoppen, bijv. bij soi Diamond, vooral ’s avonds en ’s nachts. Verder zijn er veel te veel bahtbusjes en zitten ze dus doorgaans nog niet halfvol en hinderen ze onnodig het overige verkeer. Achter een bahtbusje rijden is een ramp, want je weet nooit wat ze in een split second besluiten te doen als ze denken een potentiële klant te zien. Als je ze exclusief afhuurt stoppen ze onderweg rustig om extra (Thaise) klanten op te pikken.
    Overigens is het niet zo dat de prijs 10 Bht is en dat de Thais 50% kortijg krijgen. De officiële prijs is 5 Bht, maar wij betalen dubbel (een rijke Thai niet natuurlijk, maar die reist niet met een bahtbusje).
    Verder inderdaad goede tips over gewoon opstappen en niet onderhandelen en gepast betalen.
    Nou ja, niet alle Thais zijn vriendelijk en zeker niet als het om mannen gaat. Ik kan er al met al prima mee leven, maar om te zeggen dat het goed geregeld is, nou nee.

    • Hans van den Pitak zegt op

      Inderdaad. Niet goed geregeld. Geen lijnbussen en taximeters zoals in Bangkok. Mensen die nieuw zijn weten niet waar ze aan toe zijn. Je kunt tegen hun niet zeggen dat ze op het belletje moeten drukken wanneer ze op de plaats van bestemming zijn, want ze weten niet dat ze op de plaats van bestemming zijjn. In Chiang Mai heeft de rooie Song-Taew-maffia een aantal jaren gel;eden de komst van stadsbussen met opschrift van bestemming verhinderd door met geweld te dreigen. Goed plan afgeketst. Zou me niet verbazen als ze er in Pattaya er maar vanaf zien, omdat ze weten dat het daar ook zo zal gaan.

      • l.lagemaat zegt op

        Als mensen werkelijk een probleem hebben met een chauffeur hangt zijn naam met foto
        in het passagiersgedeelte aan de cabine of staat aan beide zijden van de bathbus een
        nummer.De chauffeur duidelijk maken dat dit doorgegeven gaat worden aan de politie of
        company die vergunningen geeft.Dit werkt erg goed.We zeuren dan niet over 10 of 20 bathjes!Maar hebben het over andere zaken!
        Een andere tip:rijd je brommer of motor haal dan nooit links in!
        Al lijkt dat gemakkelijk te kunnen,ze kunnen onverwachts links stoppen!

        groet,

        Lodewijk

      • Singtoo zegt op

        In Phuket idem het Song Thaew vervoer in handen van M……
        Die hebben een start tarief van Thb 100 en hoger.
        Dus in Pty en regio nog steeds een koopje deze manier van O.V.

        In Pattaya zijn er, ik dacht, 3 buslijnen geweest ieder heel duidelijk met ene eigen kleur.
        Maar dit heeft ook geen heel erg lang leven gehad.

    • leen zegt op

      Jaren terug was het 5 Bht nu 10 BHt ook voor de thai,niks korting dus iedereen10 Baht

      • ergens in Thailand zegt op

        zo is het maar net alleen kinderen betalen 5 bath na mijn weten ook buitenlandse kinderen.

  5. marco zegt op

    In Chiang Mai is het normale tarief 20 Bht voor een rode Song Taew. Deze rijden, zover ik weet, ook altijd naar de plaats die jezelf aangeeft. Ook de Thai zie ik die 20 Bht betalen. Moet je iets verder dan dient er onderhandeld te worden.
    Alle andere kleuren Song Taew rijden een vaste route waarbij de maximale kosten (20-30 km) 20 Bht/pp zijn.

  6. fransamsterdam zegt op

    Wellicht nog een nuttige aanvulling voor sommigen:
    Vanaf Walking Street komende is het verleidelijk om één van de busjes te nemen die op South Road, tussen Beach Road en Second Road staan. Niet doen, want deze gaan ervan uit dat ze dan ‘afgehuurd’ worden. Je kunt wel uitkiezen en meteen vertrekken. Voor het normale tarief moet je even doorlopen naar Second Road waar je verplicht het achterste busje moet nemen en er gewacht wordt tot het busje vol is.

    Ik heb ook wel eens een busje laten charteren (door mijn ‘reisleidster’). Die kwam ons volgens afspraak keurig om 11.00 uur afhalen, vervolgens hebben we een aantal attracties in en rond Pattaya bezocht (Buddha Hill, Slangenfarm, Mini Siam, Sanctuary of Truth, olifantenshow, dat soort dingen). In totaal zo’n 5 uur onderweg geweest, Busje blijft overal netjes op je wachten en aan het eind van de middag 800 Baht afrekenen. Wel het personeel (chauffeur, vrouw en 2 kinderen) onderweg wat te eten aanbieden natuurlijk. Dat is misschien nog niet eens de bodemprijs, maar ‘everybody is happy’ dus wat wil een mens nog meer.

    Voor vervoer in Pattaya buiten het gebied Beach Road/Second Road is de Baht Bus nauwelijks geschikt, tenzij je goed Thais spreekt en je je ervan kunt vergewissen dat de chauffeur weet waar je heen wilt en jij weet wat je moet gaan betalen. Een motorbike is dan vaak handiger.

    • Rob V zegt op

      Oh en die Russen… ja die laten zich oplichten. Ik zat met mijn vriendin in de songtaew (nabij Holiday Inn opgestapt) en even later was er een dame die eerst de chauffeur aansprak en toen instap. Bleek een Russische, die vroeg hoeveel wij betaalde, wij zijden 20 bath. Zij: twenty?? twenty?? . Wij nog een keer zeggen dat het 20 bath was. Zij: I pay 200, you sure 20?” . We nog een keer bevestigen. Even later draaide de chauffeur bij de stoplichten halverwege de boulevard linksaf die grote straat in en stopte… gebeurde even niets.. wachten.. na 1 minuutje begon die man te schreeuwen GET OUT, OUT OUT! en vervolgens in het Thais de vraag waarom wij die farang dame hadden verteld dat het 20 bath kosten. Die vent was behoorlijk boos. Zijn toen maar snel weggelopen nadat wij 20 bath PP betaalde (de Russin ook). Voor dat halve ritje had het niet meer dan 10 bath mogen kosten maarja, met een boze chauffeur kun je maar beter niet moeilij gaan doen over 2x 10 bath…

  7. Rob V zegt op

    Ik blijf het altijd wat verwarrend vinden die tarieven. Ik ben een enkele keer in Pattaya geweest en dat is alweer een tijdje geleden, ik herinner me dat als je aan het strand (vlak bij de Holiday Inn) instapte en door reed naar de ingang van WalkingStreet, dus de hele boulevard af, je meestal om 20 bath wordt gevraagt (2x 10 omdat ze halfverwege een grote kruis passeren). Stap je 100 meter ná de holiday in en 100 meter vóór walkingstreet uit dan betaalde ik meestal maar 10 bath PP En enkele keer ook weer 10 bath voor het hele stukje. Ik kreeg dus de indruk dat de “echte prijs” van de ene kant van de boulevard naar de andere kant 10 bath is maar je vaak genaaid wordt en 20 bath moet betalen per persoon?

    Al zal ik er voorlopig niet terugkomen denk ik, 1 keertje geweest toen ik vrijgezel was en 1 keer met mijn vriendin omdat die ook wel eens naar bepaalde shows wilde kijken. 😀

    • wimpy zegt op

      Ook al rijd je de hele boulevard af is het nog steeds 10 baht PP
      Wel kan het zijn dat je een briefje van 20 baht geeft de chauffeur er snel vandoor gaat 🙂

      • Rob V zegt op

        Bedankt Wimpy! Dat dacht ik dus al, zei dat ook tegen mijn vriendin: hele boulevard/straat af is 10 bath PP, dus samen 20 bath. Maar geregeld vroegen ze 2x 20 bath… Mijn vriendin stond er op dat zei betaalde (al is indirect een flink deel van dat geld van mij) en betaalde dus 40 bath… Als ik vroeg waarom 2×20 zei ze dat die meneer zei dat 10 bath voor de halve boulevard is.
        Achja, nu hebben we maar een paar keer de songtaew genomen dus ik lag er niet wakker van. Als ik nog eens terugkom even navragen wat de actuale prijs is en mijn vriendin duidelijkmaken dat voor de hele boulevard dus één prijs geld. 😀

  8. lexphuket zegt op

    Het mag niet feilloos geregeld zijn, maar het is vele malen beter dan de tuc-tucs in Patong. Die zijn minstens 10 x zo duur en dan hoeft het nog niet te regenen. En Patong is vele malen kleiner dan Pattaya

  9. Willem van Doorn zegt op

    Er een stukje over schrijven dat er eigenlijk over gaat -kort samengevat- of je nu 20 Baht moet betalen van Pattaya naar het strand van Jomtien of 10 Baht. Ik weet dat het voor 10 Baht kan, maar ik betaal 20 (van en naar het kruispunt met Southern Road; vergelijk het eens met de schaamteloos hoge tarieven in Phuket). Ik mocht eens in de kabiene meerijden. Van Jomtien bij de poltiebox/de Seven Eleven tot genoemd kruispunt. De chauffeur begon erover dat hij het toch wel redelijk vond dat ik nu 20 Baht betaalde. Dat overtuigde me er (nogmaals) van dat de normale prijs slechts 10 Baht is. Het is eigenlijk ongelofelijk.

  10. Joost-Buriram zegt op

    Ik heb een paar weken geleden een paar dagen in Bang Saray doorgebracht en liet mij daar vanuit het centrum van Bang Saray door groene bathbus voor 10 bath naar de Sukhumvit Road brengen, daar stapte ik over op de witte bathbus die tussen Sattahip en Pattaya rijdt en stapte ik uit bij de Pattaya Klang, waar ik de bathbus naar het centrum van Pattaya voor 10 baht pakte, dus ik was voor 40 baht vanuit het centrum van Bang Saray in het centrum van Pattaya, Bang Saray ligt net iets verder dan Nong Nooch, dus dat is vanuit het centrum voor 30 bath per bathbus te bereiken.

  11. john mortelmans zegt op

    Reactie bahtbus,,

    Persoonlijk vind ik dergelijk vervoer in Th. een prima oplossing.Dat sommige chaufers een graantje willen mee pikken van een toerist die daar op 2 a 3 weken 1 of 2000 euro doorpomp vind ik niet meer als logisch.Hoe zouden we zelf zijn,moesten we in hun schoenen staan.Vakantie kost nu eenmaal centen en in Thailand zijn het eigenlijk maar centjes.Moesten we al die verplaatsingen maken in ons eigen land,dan zouden we op het einde van de rit op een hele andere rekensom uit komen.En voor de mensen die malen over die 10 a 20 baht meerprijs….niets of niemand houd hen tegen om een gratis wandeling te maken.Van het uit gespaarde geld kunnen ze later een pad-thai eten met gratis nahm.

  12. harrie zegt op

    wat wordt er nu eigenlijk berekend n Bangkok zelf door die chauffeurs met hun driewielers,
    sorry ben naam vergeten en heb er zelf nog nooit in gezeten.
    Ik wil dat graag weten voor als ik weer thailand aandoe en bangkok eens goed wil bekijken.
    Zijn dat vergelijkbare prijzen met de song taew of wordt hier meer gevraagd en hoe gaat dat met afstanden ed…. ik merk dat de meesten hier toch in of rond pattaya wonen.
    Zelf brutaal zijn als een chauffeur teveel vraagt is zeker op zijn plaats ik noem zelf een redelijk bedrag en als hij het er niet mee eens is zoekt ie maar een andere klant….
    Maar gelukkig zijn niet alle chauffeurs zo, je moet je ook niet als een echte toerist aanstellen vind ik LOl dan zijn er nooit problemen met ze…. anders vraag je er zelf om…

    • TheoB zegt op

      Twee jaar geleden heb ik voor 60THB in een tijdschriftenwinkeltje een routekaart voor de stadsbussen, BTS, MRT en boten in Bangkok gekocht: “Bangkok Bus & Mass Transit” van Roadway.
      Heel handig en werkte beter dan Google maps (niet up-to-date).
      Song taews zie je in de minder toeristische wijken en zijn qua kosten vergelijkbaar met de stadsbussen zonder aircon. In beide wordt een eenheidsprijs per route gehanteerd.
      Song taews hebben in Bangkok vaste routes en nummers maar ik weet niet of daarvan een routekaart te krijgen is.

  13. Arie zegt op

    Wie kan mij vertellen hoe je met een song taew midden in de nacht terug gaat van walking street naar Soi Buakhow voor het gewone tarief,dus geen charter.Vroeger heb ik wel eens in d-apartment gezeten,dan nam ik de song taew die de second road afging,en dan daarna moest je nog een stukje binnendoor lopen naar soi buakhow maar als de drank rijkelijk gevloeid had,viel dat laatste stukje lopen niet altijd mee….

    • Fransamsterdam zegt op

      Als je zoveel drank hebt gekocht kun je toch ook wel een motortaxi uit één van de zijstraatjes van Walking Street betalen?
      Neem je voor de zekerheid een meisje mee, achter je, dan kun je er ook niet af vallen.

  14. theoS zegt op

    Prijzen van 2011 en 2013 kloppen niet meer. Zijn intussen verhoogd over de hele linie. Sattahip naar Ban Amphur is nu Baht 20- one way.

  15. Lung addie zegt op

    Heel “toffe” discussie met een heleboel reacties… maar je, het gaat hem over geld en meer of minder betalen. Het Nederlands onderwerp bij uitstek. Je zou haast denken dat het hem hier over fortuinen gaat maar het gaat hem dan uiteindelijk over 10THB meer of minder. De inkt welke hier reeds over gevloeid heeft zal al meer gekost hebben dan die 10THB. Zoals John Mortelmans hier opmerkt: er 1000/2000Euro of meer doorjagen gedurende een korte vakantie is geen enkel probleem, doch 10THB teveel betalen dat doet de Nederlander steigeren. De toerist, die niet vertrouwd is met de chaos van Pattaya, is meestal reeds blij dat hij, of het nu voor 10, 20 of 50THB is, ter plekke geraakt en dronken, een kot in de nacht, naar zijn hotel geraakt. En de term: zich “genaaid voelen, “een poot uitgedraaid” zijnde voor een bedrag van 10THB, dat vind ik persoonlijk een overdreven reactie. Je moet maar eens in Nederland een vervoermiddel nemen naar de Walletjes, dan zal je niet één maar twee poten uitgedraaid worden. Het zal hem dan niet over 10 of 20THB gaan.

    LS Lung addie

    • henry zegt op

      Er is een verschil tussen een toerist en een langverblijver zijn bestedingspatroon. Als een langverblijver het uitgave patroon van een toerist moest hebben, zou hij het hier niet lang uitzingen. Hier zijn legio voorbeelden van.

      Maar het onbesuisd uitgave gedrag van de toerist, heeft wel gevolgen voor de langverblijver, want nu denkt elke Thaise tuk tuk driver en andere commerçanten dat elke bleekscheet een toerist is die hij een poot kan uitdraaien. Met andere woorden, buitenlandse toeristen verstoren de markt.

      Ik bezoek daarom ook geen oorden meer, waar buitenlandse toeristen rondhangen, En dat bespaart men een pak centen, en krijg er nog een betere service bovenop bij. Trouwens op de mooiste Thaise stranden, of andere heel mooie plaatsenn zie je trouwens maar uiterst zelden buitenlandse toeristen.

      • Fransamsterdam zegt op

        Ik zie hier (Pattaya) genoeg long-stayers die vermoedelijk meer uitgeven dan de gemiddelde toerist en die zich echt niet gaan bekommeren over een paar Bahtjes meer of minder.
        Het door u genoemde onderscheid tussen toeristen en langverblijvers wordt waarschijnlijk adequater gekenschetst door het onderscheid tussen Rich Charlie’s en Cheap Charlie’s.

  16. khun Roland zegt op

    Reeds meermaals heb ik me afgevraagd waar de verschillende routes van deze baht busjes kunnen worden geraadpleegd.
    Want inderdaad het aan de bestuurders bevragen is jezelf de das omdoen.
    Het is ook jammer dat er geen traject-afbeelding op de busjes is aangebracht.
    Het zou handig zijn om over een mapje te beschikken waarop duidelijk de routes van de baht busjes zijn aangeduid. In verschillende kleur naargelang het parcours dat ze volgen.
    Bestaat zulks mapje reeds? waar kan het aangeschaft worden?
    Indien het nog niet bestaat zou het fantastisch zijn mocht iemand van de redactie of een vriendelijke blogger zulks een mapje willen ontwerpen en het hier op de site afgedrukt zou kunnen worden.
    Voelt iemand zich geroepen? iemand die veel ervaring heeft met dit vervoermiddel.
    Zou fantastisch zijn.

  17. johnnybravo zegt op

    Nog een handige tip om potentiële problemen te voorkomen: stap net iets verder uit dan waar je eigenlijk moet zijn, mochten er problemen komen met de chauffeur dan kan hij je niet achterna komen met de Songtaew.

  18. Pattayahans zegt op

    Thai betalen nu ook 10 bath.

  19. Ben geurts zegt op

    In pattaya hebben we inderdaad een bahtbusmafia.
    Jaren geleden hadden we een public bus die reed van jomtien via second road en naklua naar de 36 en dan via sumkuvit terug naar jomtien was eerst gratis daarna 10 of 20 baht.
    De bahtbus was het hier niet mee eens men zou teveel passagiers van de bahtbus wegnemen (volledige overdreven) .
    Debahtbus blokkeerde de haltes uiteindelijk werd het busproject begraven omdat het stadsbestuur toegaf aan de bahtbusmafia (zou weleens willen weten hoeveel hoge pieten in bahtbuscooperatiiv zitten) want de meeste bahtbussen zijn geen eigendom van de chauffeurs cq ge financiert door de bahtbuscooprativ.
    Het zou goed zijn om elke dag 10% van de bahtbussen uit het verkeer te nemen ( meer passagiers van de andere en de chauffeurs hebben eens in de 10 dagen vrij. En nooit op de zelfde dag)
    En een zonesysteem invoeren en de chauffeurs hebben elke dag een andere route en vaste prijzen per zone

  20. Ben geurts zegt op

    Ik ben ooit eens van pattaya tai naar jomtien met de bahtbus gegaan naar mijn app. een prijs afgesproken 40 baht dus nog meer klanten ingeladen op de hoek van jomtien beachroad stapteiedereen uit behalve ik en wou de chauffeur meer geld hebben dit heb ik geweigerd en hij reed geen meter verder.
    Dus uitgestapt en hij wou zijn 40 baht hebben .ik heb gezegd eerst naar mijn app. brengen dan 40 baht.
    Hij wou niet dus helemaal niet betaald .
    Chauffeur dus kwaad maar daar heb ik mij niets van aan getrokken .
    Ben

  21. Cees zegt op

    Wij betalen nooit meer dan 10 baht pp voor de roth song zoals mijn vrouw ze noemt, maar je hebt ze ook als roht mao, hier betaal je meer voor en brengt je waar je heen wilt, mao is contract of afspraak, een taxi dus. Hoe mijn vrouw het verschil ziet is mij een raadsel, ik weet dat gewoon zegt ze dan.
    10 baht is toch een lachertje, 26 cent huidige koers, neem in NL eens een taxi….ze zouden dit soort budget vervoermiddel ook in NL moeten hebben in grotere steden, maar ja stel je voor zomaar in een open auto zitten of staan zonder gordel, levensgevaarlijk he…

  22. Arkom zegt op

    Wij zijn een Thai en een Belg, langverblijvers en betalen elk 10 THB. Er zijn overigens ook Thai die 20 THB betalen, omdat ze het graag breed laten uitschijnen tegenover de chauffeur.
    En het gebeurt ons niet zelden, dat we op een foute route blijken te zijn opgestapt. Maar dat is dan eerder de chauffeur die plots besluit een meer betalende passagier aan zijn gewenste stop af te zetten …

  23. bob zegt op

    Er bestaat een kaart waarop de bus routes staan aangegeven, Ook is op en in de Song Taew aangegeven waarheen deze bahtbus gaat,
    In het hoofdartikel wordt de richting naar Jomtien met Thepphraya Road aangegeven maar de bus gaat via Thuppaya road naar Beachroad Jomtien om ter hoogte van Soi Chayaphum meestal te keren, afhankelijkvan het aantal inzittenden en soms keert de bahtbus al eerder.

  24. l.lagemaat zegt op

    Het ( militaire) plan om bushaltes te plaatsen ook voor de bahtbus is mislukt.
    De rode vakken op de straat kunnen weer verwijderd worden als wel de bushalte palen langs de weg.

    Het ontbreken van duidelijke voorlichting aan klanten en taxi chauffeurs is een van de oorzaken van het mislukken van dit plan.
    Echter ook de eigenzinnigheid van de bathbus drivers om te stoppen waar klanten staan, is de andere kant van de medaille.
    Voor de klant is het gemakkelijk om op bijna elke willekeurig punt de hand op te steken en de bathbus stopt.

    Voor de verkeersveiligheid zou het militaire plan beter geweest zijn.Dan worden andere weggebruikers niet onverwachts verrast door het gedrag van de bathbus chauffeurs, die zich alleen maar concentreren op mogelijke klanten.

  25. Kees zegt op

    Ik maak slechts af en toe gebruik van de baht bus omdat het meeste wandelend te bereiken is vanuit Beach road soi 7/8. Als ik eens naar Jomtien ga , dan is dat ook slechts 1 uurtje wandelen. Wel na wat drankjes in Jomtien met de baht bus terug naar Pattaya. En dan simpel een busje aanhouden en achterin gaan zitten. De meesten gaan dan door naar Second road soi 7/8 en verder. Op het knopje drukken als je er bent en dan geef ik 20 baht aan de chauffeur. Er zijn zelfs chauffeurs bij die dan 10 baht terug willen geven. Echt een prachtig vervoermiddel. Die motorbike taxi`s zijn waarschijnlijk ook niet verkeerd , maar ik ga absoluut niet achterop zo`n ding.

  26. Geertg zegt op

    Ik vind het niet zo’n probleem. Gewoon n kwestie van leven en laten jeven. Als ik van J9mtien tot Naklua kan rijdennkrijgt de chauffeur gewoon 30 of 40 thb. Bijna 8 km meerijden voor circa €1. Meestal betaal ik ook 20 thb ipv 10. Leven en laten leven!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website