De Airport Rail Link, de metro tussen Bangkok en het internationale vliegveld Suvarnabhumi, gaat niet dicht.

Volgens geruchten kampt de lijn, door Bangkok Post een ‘debâcle’ genoemd, met liquiditeitsproblemen en een gebrek aan reserveonderdelen. Maar het bestuur van de State Railway of Thailand (SRT) ontkent dat de lijn een aantal maanden moet worden stilgelegd.

Volgens SRT-bestuursvoorzitter Supoj Saplom nemen de reizigersaantallen toe. ‘For this reason, is is impossible for us to cease our services’, zegt hij. Liquiditeitsproblemen kunnen er volgens hem niet zijn omdat trein en metro een gezamenlijke boekhouding voeren. De voorzitter ontkent ook dat veel ARL-werknemers ontslag nemen.

De toename van het aantal reizigers is volgens Supoj te danken aan de recente prijsverlaging op de Express Line van 150 baht naar 90 baht. Deze lijn biedt een non-stop verbinding tussen Makkasan en het vliegveld. Het aantal reizigers is gestegen van 200 naar 3000 per dag. De Express Line en City Line (vanaf Phaya Thai, zes stops) vervoerden vorige maand 998.000 reizigers.

Het General State Enterprise Policy Office stelt voor om de lijn door te trekken naar Pattaya en Chon Buri ten behoeve van toeristen alsmede naar het oude internationale vliegveld Don Mueang. Vanaf dit vliegveld verzorgen vier maatschappijen binnenlandse vluchten. Met ingang van 1 augustus zijn ze verhuisd van de domestic terminal naar terminal 1, de voormalige terminal voor buitenlandse vluchten.

www.dickvanderlugt.nl

6 reacties op “Airport Rail Link gaat niet dicht”

  1. @ de Airport Rail Link is perfect. Een aanwinst voor Bangkok. Het zijn wel vooral de Thai die er gebruik van maken. Je ziet weinig farang.

  2. Henk zegt op

    Heb er al een paar keer tot volle tevredenheid gebruik van gemaakt.
    3 september dus weer.

    Begrijp die verhalen over het niet rendabel zijn van die lijnen nooit zo goed. Vooral de Sky train ziet iedere dag stampvol, voor zover ik dat tijdens vakanties heb mee gemaakt.

  3. Nok zegt op

    De airport link is helemaal niet perfect want op het eindpunt kan je erg lastig een taxi nemen. Ook moet je trappen af met je koffers dus dat is lastig.

    Wil je daar een taxi dan zal die op de weg moeten stoppen om je te laten instappen. De weg is erg druk dus ook nog eens een koffer inladen zal een file opleveren achter je taxi.

    Ik nam de airport link eind februari en ik betaalde 50 of 70 baht, weet het nu niet meer precies maar het was niet de directe lijn want hij stopte af en toe op stations.

    Vanaf Phya thai eindstation kan je wel de bts skytrain nemen, dat is wel mooi. Of ik de volgende keer met de koffer in de aiport trein stap weet ik nog niet. Zoveel prijsverschil is het niet en een taxi tot aan je voordeur is erg fijn.

  4. Olga zegt op

    Ik heb mij afgelopen april verbaasd over een totaal verlaten Makkasan station, enorme ruimte waar wij met zijn 2-en als enige liepen, met een handjevol personeel. Desalniettemin vind ik de airport link zelf bijzonder comfortabel, maar inderdaad zou je op Makkasan makkelijker een taxi moeten kunnen krijgen.
    @ Henk: Sky train is iets heel anders, of bedoelde je wel de airport link?

    • Henk zegt op

      Ik las een “gezamenlijke boekhouding”. Dus denk nu dat alle treinen (onder-, boven en naar vliegveld) hier onder vallen.
      Of is dat een verkeerde aanname.

      Of de Airport Link een echte topper is, kan ik slecht beoordelen. Alle keren dat ik er nu gebruik van heb gemaakt, was met aankomst met China Airlines. Erg vroeg dus. Maar volgende maand wordt dat beter. Op 3 september kom ik aan met Lufthansa. Ergens in de middag dus en op zaterdag.

  5. aad zegt op

    ben er ook een paar keer in mee geweest alleen maar lof er over


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website