Thailandblog zou Thailandblog niet zijn zonder de bloggers die met grote regelmaat wat schrijven of vragen beantwoorden van lezers. Een reden om ze nog eens aan jullie voor te stellen en ze in het zonnetje te zetten.

Dat doen we aan de hand van een vragenlijst, die de bloggers naar eer en geweten hebben ingevuld.Vandaag onze Belgische blogger Lung addie.

Vragenlijst Thailandblog 10 jaar

****

Lung Addy

Wat is je naam/nickname op Thailandblog?

Lung addie

Wat is je leeftijd?

Bijna 65 jaar

Wat is je geboorteplaats en land?

Ninove – België (Oost-Vlaanderen)

In welke plaats heb je het langst gewoond?

Ninove en achteraf te Geraardsbergen

Wat is/was je beroep?

Ik was Field Engineer radiometingen. Hoofdzakelijk voor de luchtvaart (ILS systemen-Radar- Bakens), ondergrondse communicatie (tunnels), kuststations. Werd door Vadertje Staat uitgezonden naar een 30-tal verschillende landen met goede en minder goede ervaringen.
Voordien werkte ik enkele jaren als General Foreman voor een grote textielfabriek en was hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de automatisatie.
Mijn vrouw overleed op 35-jarige leeftijd en ik had toen een 11-jarige dochter. Het full continue systeem moest ik toen, wegens familiale omstandigheden, stopzetten en overschakelen naar een dagtaak, wat in dat bedrijf voor mij niet mogelijk was. Zo ben ik dan bij het Ministerie van Verkeer terecht gekomen.

Wat waren in je hobby’s in België/Nederland?

In de eerste plaats het radioamateurisme. Was 25j voorzitter van de UBA-sectie GBN en jaren gaf ik opleidingscursus aan toekomstige radioamateurs.
Lezen, veel lezen…
Verder hardlopen lange afstand en muziek, piano spelen.

Woon je in Thailand of in België/Nederland?

Ik woon nu 8 jaar permanent in Thailand en ben uitgeschreven in België. Mijn woonplaats is in de Zuidelijke Prov. Chumphon, Pathiu

Wat is jouw binding met Thailand?

In de werkelijke zin van het woord “binding” was er geen enkele binding toen ik hier in Thailand kwam wonen. Ik kwam hier voor de eerste maal terecht zo een 20j geleden. Na een meetcampagne op de verbindingsweg tussen de luchthaven van Hongkong en het vaste land, tunnel-brug-weg. Ik maakte ik een vakantie tussenstop te Bangkok. De reden: het bijwonen van een vergadering en het geven van een spreekbeurt voor de RAST (Royal Amateur Society Thailand).

Toen ik stopte met werken, had ik de moeilijke keuze tussen: Zuid-Afrika, de Caraïben of Azië. Allemaal plaatsen waar ik geweest en gewerkt had. Het werd uiteindelijk Thailand wat ik een goed land vond om, eerst als rentenier en later, bij het bereiken van de pensioengerechte leeftijd, als gepensioneerde te wonen. Ik stopte namelijk vroegtijdig mijn actieve loopbaan.

Heb je een Thaise partner?

Toen ik hier eerst kwam wonen was dit jaren zonder Thaise partner. Nu heb ik wel een Thaise partner en de manier dit tot stand kwam zal ik mogelijk wel eens in de verdere verhalen vertellen.

Wat zijn je hobby’s?

Zowat alles wat ik nu doe beschouw ik als hobby. Maar, net als in België, is het radio-zendamateurisme mijn voornaamste hobby. Ik behaalde 15j geleden eerst een licentie in Cambodja en 10 jaar geleden in Thailand. Biken en vooral koken staan nog steeds bovenaan mijn geliefkoosde lijstje. Piano spelen en hardlopen zijn noodgedwongen verleden tijd. Verder, nog steeds lezen en schrijven, vooral technische werken zijn een geliefkoosde bezigheid.

Waarom is Thailand bijzonder voor jou, vanwaar de fascinatie voor het land?

Wat me aantrok in Thailand was, na hier vele jaren regelmatig voor langere tijd verbleven te hebben, de persoonlijke vrijheid. Wel te verstaan met ook de persoonlijke verantwoordelijkheid voor je daden. De prachtige natuur en de vriendelijkheid der plaatselijke bevolking (buiten de toeristische hotspots). Ook de mogelijkheid om hier, op een zeer comfortabele en aangename manier als gepensioneerde, je vervolg op je actieve loopbaan te beleven.

Hoe ben je op ooit Thailandblog terechtgekomen en wanneer ongeveer?

Op zoek gaande naar informatie kwam ik op het internet bij Thailandblog.nl terecht. Dit moet ergens rond 2012 geweest zijn.

Sinds wanneer ben je gaan schrijven voor Thailandblog?

Als ik me niet vergis moet dit begin 2015 geweest zijn.

Met welk doel ben je gaan schrijven en/of vragen gaan beantwoorden?

Vragen beantwoorden: mijn kennis en of ervaring delen met de vraagsteller. Schrijven: mijn ervaringen in het dagelijkse leven delen met andere mensen.

Wat vind je leuk/bijzonder aan Thailandblog?

Het feit dat er niet gescholden of op de man gespeeld wordt op dit blog. Dat is grotendeels te danken aan de moderator die zijn werk doet VOOR een reactie op het blog verschijnt. Persoonlijk waardeer ik het dat Khun Peter zijn bloggers beschermt tegen zulke praktijken. Ieder zijn mening moet kunnen, toch moet dit kunnen zonder grof of beledigend te zijn.

Wat vind je minder leuk/bijzonder aan Thailandblog?

Ja, ik zal maar eerlijk zijn: de steeds wederkerende postings over AOW, pensioenkorting, belastingvrijstelling, geld overmaken en reeds meerdere malen behandelde vragen. Er is een goede zoekfunctie op dit blog, waarom daar eerst geen gebruik van maken?
Soms heb ik de indruk: die wil ook eens aan iedereen laten weten dat hij naar Thailand op vakantie komt. Of, die wil ook aan iedereen laten weten dat hij bezit(?) heeft in Thailand.

Wat voor soort berichten/verhalen op Thailandblog vind je het meest interessant?

De echte informatieve postings vooral die van Lung Jan en niet te vergeten Gringo. Verder:
– de deskundige dossiers en antwoorden van Ronny LatYa, Rob V. en de deskundige reacties van Mr Lammert de Haan.
– de prachtige verhalen van De Inquisiteur met zijn mooie Vlaamse schrijfstijl welke ik ooit, in een reactie, vergeleek met die van Ernest Claes.

Heb je contact met andere bloggers (met wie en waarom)?

Heel weinig maar wel een goede: Ronny LatYa. Zowat wekelijks per email. Waarom? Is een man die met veel kennis, inzet en doorzettingsvermogen de moed kan opbrengen de steeds wederkerende vragen te beantwoorden. Is een man recht voor de vuist en niet om de pot draaiende.

Wat is voor jou de grootste voldoening/waardering van hetgeen je voor Thailandblog doet?

Persoonlijk verwacht ik weinig voor wat ik voor het blog doe. De likes kan ik zelfs niet zien, doch een schrijver die schrijft niet voor het aantal likes of reacties. Sommige postings hebben geen reacties nodig. Dit kan betekenen dat het goed geschreven is en geen commentaar nodig is. Tenslotte, een reactie als: ‘heel herkenbaar verhaal…” geeft geen enkele meerwaarde aan het artikel. Natuurlijk schenkt het mij voldoening als mensen me, vaak persoonlijk, aanschrijven met de vraag hen eventueel te begeleiden in de streek of voor hen een gepast verblijf te vinden. Ik help graag mensen.

Wat vind je van de vele reacties op Thailandblog? Lees je die allemaal?

Ik lees ze zowat allemaal. Vaak zijn de reacties interessanter dan de posting op zich. Kan me soms wel ergeren aan de totaal foute reacties die nergens op slaan en van: horen zeggen…. Indien je het niet zeker weet dan is het beter je te onthouden.

Wat voor functie heeft Thailandblog volgens jou?

Thailandblog heeft volgens mij een zuivere informatieve functie. Daarmee bedoel ik dan wel informatie over Thailand en niet over de Nederlandse politiek. Mensen die in Thailand wonen of Thailand bezoeken hebben niets aan het feit dat sommigen hun mening hier komen verkondigen hoe slecht de Nederlandse politiek wel is.

Wat mis je nog op Thailandblog?

Missen: NIETS. Wat ik niet op het blog kan vinden dat zoek ik wel elders.

Denk je dat Thailandblog het volgende jubileum haalt (15 jaar)?

Indien zo verder gewerkt wordt door de redactie en de schrijvers zal het geen enkel probleem zijn om de komende 5 jaar, met de vingers in de neus te halen.

12 reacties op “10 jaar Thailandblog: Bloggers aan het woord (Lung addie)”

  1. Rob V. zegt op

    Leuk eens wat over je achtergrond te lezen beste Lung Addie. Mooi ook die foto er bij, ik had iemand met een bos grijze haren verwacht. Je passie voor radio zenden was mij al bekend maar ik wist niet dat jij ook tragisch genoeg op vrije jonge leeftijd je vrouw verloren was. Begrijp ik goed dat je vanaf toen tot aan je verhuizing naar Thailand geen nieuwe partner hebt getroffen? De zaken lopen zoals ze lopen maar dat lijkt me toch vrij moeilijk zo zonder partner. En laat ons vooral wat meer lezen over je nieuwe leven in Thailand. 🙂

  2. jos zegt op

    Hoi Lung Addie,
    Het is fijn om je persoonlijk te mogen kennen en dat we al een paar avonturen samen hebben beleefd.
    Fijne kerel ben je!
    Groeten vanuit Hua hin,
    Jos.

  3. RonnyLatYa zegt op

    Mijn wekelijks mailmaatje is aan de beurt.
    No nonsense man en zo heb ik ze graag als vriend.
    QRX zondag 1000.

  4. lung addie zegt op

    Hey Jos,
    dank je voor jouw repliek. Ik heb goede herinneringen aan jou: de “sleutelman” uit onze biketocht naar Ranong. Onvergetelijk, zal me altijd bijblijven. Jammer dat ik zo ver van Hua Hin woon (275km), anders zou ik iedere uitstap met de bikerboys van Hua Hin, welke jij samen met Rob organiseert, aanwezig zijn. Ik zou dit ook graag hier organiseren maar de interesse, wegens gebrek aan voldoende Farangs, is minimaal. Congrats voor jullie initiatief en inzet. Jammer dat daar weinig of geen verslagen over verschijnen op het blog. Telkens ik deelnam aan zo een uitstap, met de Bikerboys van Hia Hin, schreef ik die verslagen…. Is echt een heel toffe groep….is dat niet iets voor jou?

    • luc zegt op

      Beste Lung Addie, ik sta op minder dan 2 jaar van mijn vervroegd pensioen en dan ga ik mij definitief in Thailand vestigen met mijn Thaise vriendin (11 jaar relatie en huwelijk is aanstaande). Ik heb veel verhalen gelezen over de bikerboys van Hua Hin en ik ben zelf een fervent “biker”. Ik vraag mij af of jullie jullie motor hebben laten overkomen of dat jullie ter plaatse eentje kochten?

      • Lung addie zegt op

        Beste Luc,
        in antwoord op uw vraag en met wat meer info:
        De bikerboys van Hua Hin rijden allen op gewone motorbikes zoals je hier in Thailand doorsnee ziet. Links of rechts is er wel eentje met een Honda PCX maar dat kan je moeilijk onder de zwaardere motoren rekenen (hoewel deze motor heel goede capaciteiten heeft). Je kan de Bikereboys niet vergelijken met de ‘motorclubs (bendes)’ welke door ons gekend zijn. Zij zijn gewone mensen die graag in groep een uitstap maken op een rustige en goed voorbereide manier om te genieten van het mooie Thaise landschap. Met veel erkenning voor Rob en Jos die dit alles steeds perfect voorbereiden.
        Betreffende een motor importeren in Thailand. Vergeet die optie maar zo snel mogelijk. De invoertaksen kunnen oplopen tot 200%. Deze ingevoerde motor moet dan geregistreerd worden om aan een eigendomsbewijs (blauwe boekje) te geraken. Dan moet je nog aan een nummerplaat geraken…… Indien je een eigen motor hebt in Belgie/Nederland: verkoop die en koop hier een andere, stukken eenvoudiger. Goede tweedehands motoren in overvloed te koop.

        • janbeute zegt op

          Vooral doorgaan met schrijven Lung, maar is het niet een GROEN boekje als eigendoms bewijs voor motoren en blauw voor de auto en pickup.
          Groetjes van Jan ook een biker op zowel licht als zwaar.

          Jan Beute.

          • lung addie zegt op

            Beste Jan,
            het is idd een ‘groen’ boekje voor een motor, het blauwe is voor de wagen…. een mens raakt soms in de war met al die kleurenboekjes hier in Thailand.
            Ik heb wel een vraagje voor jou. Ik weet dat jij heel kundig bent in motoren. Mijn Honda Steed VLX (600cc versie) heeft geen benzinemeter. Dat kan vervelend zijn daar ik ook mijn dagteller niet meer op 0 kan zetten…. ja, die ‘lady’ wordt oud en heeft al links en rechts een gebrekje. Ik heb al een Honda Phantom (200CC) gezien die wel een bezinemeter heeft. Heb jij weet van hoe ik een benzinemeter op mijn Honda Steed zou kunnen krijgen? Liefst zonder gans de tank te moeten vervangen. Ik red me nu door te rijden tot ik op Reserve kom, dan kan ik nog steeds een 75km verder. Het probleem is echter als ik vergeet het kraantje, na het tanken. opnieuw naar ON te draaien de tank helemaal leeg rijdt voor je het weet. En ja, ook ik wordt ouder en vergeet al wel eens iets. Zo een machine voortduwen is geen pretje en ergens achterlaten is nu precies ook niet wat ik wil.

            • KhunFred zegt op

              Beste lung Addie,
              er zijn volgens mij genoeg Steeds te koop in Europa.
              Is het niet een idee om eens te googlen en een nieuwe of 2de hands benzinemeter in Thailand te laten bezorgen?
              Het lijkt mij niet zo een groot probleem om hier een monteur te vinden die dat voor jou kan installeren of dat je dat zelf misschien kunt doen.

            • janbeute zegt op

              Beste Lung, een van mijn motoren is ook een Honda TA 200 Phantom fire edition luchtgekoelt.
              Voorheen had de Phantom een watergekoelde 175 cc tweetakt motor.
              De Honda Phantom heeft namelijk ook geen benzine meter, maar wel een vloeistof sensor onder in de brandstof tank aan de linkerzijde.
              Als de vloeistof sensor droogt komt te staan vloeit er een stroom die een gele lamp laat branden in de snelheidsmeter unit op de tank.
              Bij het branden is er nog voldoende sprit in de tank om nog een kilometerje of 15 te kunnen rijden.
              Ik heb nooit een probleem met de benzine hoeveelheid, even de tankdop openen en je kunt in de tank kijken hoe hoog de brandstof staat.
              Bij sommige Royal Enfield modellen gaat dit weer niet op daar er onder de tankvul opening een soort van spat plaat is gemonteerd, waardoor je niet eens in de tank kunt kijken en ook geen benzine meter is hier aanwezig.
              Je zou eventueel een tankmetervlotter kunnen monteren door een gat boven in de tank te boren, met daaraan gekoppelt een losse brandstof meter gemonteerd ergens op het stuur maar wil je dat.
              Misschien is het wel mogelijk om de reserve brandstof kraan er uit te halen en er een sensor met waarschuwingslamp gemonteerd op het stuur ervoor in de plaats te monteren
              Ik rij graag met gevoel, dat maakt het motor rijden juist zo mooi.
              Geen versnelling indicators, meter nog ouderwets op de tank geen automaat geen stereo of radio aan boord.
              Luisteren en voelen wat de motor doet en schakelen op tijd zonder hulp van computersystemen met uitzondering uiteraard van een ABS systeem.
              Daarom ben ik een groot fan van de HD Roadking.

              Jan Beute.

              • lung addie zegt op

                Beste Jan,
                bedankt voor uw deskundige uitleg. Ik denk dat jij mogelijk mijn probleem opgelost hebt of me toch op het goede been geholpen.
                Mijn snelheidsmeter heeft verdorie 3 lampjes:
                groen: standaart staat uitgeklapt
                rood: olie temperatuur
                geel: nog nooit zien branden ook als ik zonder benzine zit.
                Ofwel is dat lampje stuk ofwel de sensor stuk of wie weet: niet aanwezig?
                Zal dat eerst eens nakijken voor ik andere maatregelen neem.
                Waar TB.nl allemaal goed voor is.

  5. Erwin Fleur zegt op

    Beste Lung addie,

    Erg fijn is jou bijdrage van vele jaren. Soms minder “erg” goed, maar meestal “te” goed'(555).
    Het 27MC gebeuren heb ik ook met vol ornaat mee gemaakt en een aantal jaar met mijn
    GPA 6m lang met een landkaart aan de muur gehad waar geen prikker meer inpaste..

    Ik ben dan ook van mening dat jou gedachte om dit blog de rug toe te keren niet in jou aard ligt,
    laat staan nog jaren mee wil om mensen jou ervaring en ‘onkunde'(grapje 55) bij te brengen.

    Ook ik en vele bloggers vinden dat je moet inbinden en vooral jou ervaring niet te delen.
    Natuurlijk ben je een goed blogger en zie/ hoop jou inzendingen nog graag te lezen.

    Met veel fiets genot,

    Erwin


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website