Token om gegevens bij de Belgische pensioendienst in te zien

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Thailand algemeen
Tags: ,
16 november 2018

Beste lezers,

Om je gegevens bij de pensioendienst te kennen, kon voorheen gebruik gemaakt worden van een identificatiesleutel. Vanaf 1/1/2019 is dit voorbij. Een alternatief is werken met een ‘token’, maar blijkt nu dat je daarvoor naar België moet gaan om dit te verkrijgen en dit moet dan nog 2-jaarlijks herhaald worden.

Dit meldt althans Fod Bosa die de token uitreikt. En aldus ook voor je vrouw, want daar knelt meestal het schoentje. Zij heeft geen Belgisch paspoort en kan aldus niet online inloggen omdat ze geen aangepaste Eid-kaart heeft. Maar ook de computer kan eens defect geraken, waarbij de voormalige identificatiesleutel een geschikt alternatief was voorheen.

Kent iemand een andere oplossing om je dossier bij de pensioendienst te raadplegen zonder Eid-reader of is er iemand die toch vanuit Thailand aan een ‘token’ is geraakt zonder naar België te gaan?

Groet,

Hans (BE)

11 reacties op “Token om gegevens bij de Belgische pensioendienst in te zien”

  1. Lung addie zegt op

    Beste Hans,
    ik lees hier ‘BLIJKT’ , ik citeer, “maar nu ‘blijkt’ dat je daarvoor naar België moet gaan om dit te verkrijgen en dit moet dan nog 2-jaarlijks herhaald worden.”
    Van het ogenblik ik lees ‘BLIJKT” doet dit me reeds denken aan het feit dat het niet officieel zo is, maar een veronderstelling.
    Ik gebruik reeds jaren, vanuit Thailand, de toegang tot http://www.mypension.be met een token. Dit token is reeds jaren hetzelfde en diende nooit om de 2jaar vernieuwd te worden en nog steeds niet. Het werd gewoon uitgereikt via de vooropgestelde procedure te vinden op de website : een token aanvragen. Er zijn wel enkele ingebouwde veiligheidsprocedures en het token zelf, een kaartje ter grootte van een bankkaart, wordt wel langs de post aan huis geleverd. Je kan dit eventueel bij een betrouwbaar persoon laten aankomen in Belgenland. Een niet gelegitimeerd persoon kan dit token niet gebruiken daar je ook een login en paswoord moet opgeven bij het gebruik ervan.
    Ik wil wel er wel op wijzen dat in de toekomst, (wanneer?} dit systeem van ’token’ zal verdwijnen en volledig vervangen zal worden door identificatie via de E ID kaart.

    • Hans zegt op

      Lung Eddy, klopt van ‘het blijkt’: van die 2 jaar hernieuwen van de token vind ik niets meer terug in mjn papieren, dus kan je wel eens gelijk hebben dat ik het heb horen waaien ergens.
      Wel uit officiele bron is me gemeld dat het enige wat er op zit is naar Belgie te komen om de token aan te vragen. Als je je mail opgeeft, stuur ik je copy van de mail van Fod Bosa.

      • lung addie zegt op

        Beste Hans,
        ben toch nog maar even gaan kijken hoe het NU is om een token aan te vragen. Ik verwijs je naar onderstaande website en daar zal je lezen dat je dit wel kan met een E ID en niet meer zoals vroeger met 3 cijfers uit je rijksregisternummer. Dat is het enige wat veranderd is.

        https://dt.bosa.be/nl/over_fedict/nieuwsberichten/token_aanvragen_nieuwe_procedure

        Een identificatiesleutel werkt niet meer omdat die maar voor een ‘eenmalig gebruik’ is. Dus als je die een maal gebruikt hebt, is een noodoplossing, dan kan je deze niet meer gebruiken.

        Een beste alternatief is “ITSME”. Deze code kan je via internet aanvragen. Je hebt er wel de E ID kaartlezer voor nodig. Je kan trouwens via ITSME reeds bij verschillende banken aanloggen, o.a. bij Fortis. Het systeem van het ’token’ gaat alleszins binnen afzienbare tijd verdwijnen. Ook het aanmelden via een ‘kaartlezer’ gaat verdwijnen, dat zal wel nog iets langer duren. Ze willen van deze systemen af (te duur).
        In de plaats komt een nieuw systeem en dat is wel dat de laptop-smartphone-tablet …. zelf de E ID gaat kunnen inlezen door deze gewoon voor het scherm te houden. Er bestaat reeds een proefproject met deze methode. Dus geen kaartlezers, token of wat ook meer nodig in de nabije toekomst. Een verbetering voor de gebruiker?

  2. sampi zegt op

    je kan inloggen met de istme app

    • Gijsbertus zegt op

      ITSME : kan niet registreren vanuit Thailand. Is dit alleen voor in België wonende onderdanen ?

      • Gijsbertus zegt op

        Zonder een belgische SIM kaart in je GSM kun je niet registreren. Dit naast een belgische EID Id en belgische bankrekening ….

      • fons zegt op

        dat klopt want je hebt een telefoon nr van belgie nodig weer een probleem voor mensen die uitgeschreven zijn in belgie

  3. Roland verschelden zegt op

    Token kan je gewoon van het internet halen deze zijn 2 jaar geldig : https://financiën.belguim.be

  4. jan scheys zegt op

    ik gebruikte vele jaren geleden ook altijd een token maar ik heb 2dehands een ID-lezer aangeschaft en die doet het prima dus volgens mij met een Belgische ID-kaart zou dat toch ook moeten lukken dacht ik?
    zo’n nieuwe ID-lezer kost nu ook weer niet zoveel dus…

    • Hans zegt op

      Klopt Jan, heb ik ook maar reeds meermaals toch niet kunnen inloggen door computerproblemen en voorheen met de identificatiesleutel had ik nooit problemen. Vandaar zocht ik een alternatief dat niet te ingewikkeld is.

  5. Werner kerris zegt op

    Heb momenteel zelfde probleem als Hans. Mijn Thaise vriendin -2 jaar geleden definitief teruggekeerd naar Thailand- ontvangt een overlevingspensioen vanuit België. Correspondentie met mypension.be loopt via mij, mede omdat zij de taal niet machtig is. Voor het aanmelden gebruikte ik tot nu toe de zg identificatiesleutel (tbv inloggen vanuit buitenland). Bij het aanmelden enige tijd geleden stond aangegeven dat de identificatiesleutel wegens strengere regels ter beveiliging van personeelsgegevens met ingang van 1 januari 2019 komt te vervallen. Omdat mijn vriendin niet de Belgische nationaliteit heeft en ook haar eID niet meer geactiveerd is moet zij bij een registratiekantoor van de Sociale Zekerheid in België of een token aanvragen of een activatiecode voor een mobiele app.
    Aangezien zij -net als bij Hans- niet meer zonder visum naar België kan komen, heb ik -bekend bij mypension als haar corespondent- bij 2 verschillende gemeentes (aangewezen registratiekantoren) geprobeerd de activatiecode te verkrijgen. Bij beide niet gelukt; mijn vriendin moet persoonlijk deze activatiecode dan wel token gaan afhalen. Ik heb mypension.be hiervan afgelopen maandag via mail op de hoogte gesteld, aangegeven dat mijn vriendin toch niet de enige zal zijn in die situatie en hen gevraagd voor een oplossing. Tot vandaag nog geen reactie, maar de tekst “vervalt per 1 januari 2019” bij het aanmelden via de identificatiesleutel is wel gewijzigd in “Beschikbaarheid te bepalen”.
    Wat dat betekent weet ik niet maar ik vermoed dat zij het probleem onderkennen en op zoek zijn naar een oplossing.
    Met vriendelijke groet
    Werner


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website