(2p2play / Shutterstock.com)

De Thaise voedselindustrie, van straatvoedsel tot chique restaurants, is een waar paradijs voor fijnproevers en is meer dan 4 biljoen baht waard met een voortdurende groei.

Echter, volgens Yod Chinsupakul, CEO van LINE MAN Wongnai, onthult data verzameld van restauranteigenaren op het bezorgplatform een enigszins trieste realiteit. Ongeveer 50% van de nieuwe restaurants moet binnen 12 maanden na opening sluiten vanwege onvoldoende verkopen. Binnen drie jaar moet circa 65% van de restaurants de deuren sluiten. Deze statistieken laten de zware concurrentie en overlevingsstrijd zien waarmee nieuwe restaurants in Thailand worden geconfronteerd.

In de eerste helft van het jaar was er een toename van 13,6% in het aantal nieuwe restaurants, wat resulteerde in meer dan 100.000 zaken, waardoor het totale aantal op 680.190 uitkwam, vergeleken met 598.693 in dezelfde periode vorig jaar. De voornaamste restauranttypes en hun marktaandelen zijn als volgt verdeeld:

  • Maaltijden op bestelling en eenpansgerechten: 17,7%
  • Cafés en koffiehuizen: 11%
  • Thaise keuken: 10,9%
  • Noedels: 7,1%
  • Noordoost-Thaise keuken (Isan): 6,4%
  • Desserts: 6,2%
  • Buffetten, barbecues en sukiyaki: 6,1%
  • Dranken en vruchtensappen: 4,2%
  • Overige: 30%

Ondanks dat consumenten door versoepelingen rondom COVID-19 meer buitenshuis gingen eten, bleef LINE MAN Wongnai groeien dankzij het consumentengedrag om populaire menu-items te bestellen, wat zorgde voor sterke bezorgverkopen.

De tien populairste gerechten in de restaurants waren:

  1. Noedels
  2. Hainanese kippenrijst
  3. Pittige papajasalade met krab en gefermenteerde vissaus, met een groei van 40,4%
  4. Gebakken rijst (met varkensvlees, garnalen, krab)
  5. Basilicumvarkensvlees met knapperig varkensvlees, met een groei van 45,7%
  6. Basilicumgehakt
  7. Gegrilde kip, met een groei van 167,9%
  8. Papajasalade met gemengde groenten
  9. Gefrituurde kippenvleugels
  10. Pittige kippenrijst

Thakoon Chartsuthipol, directeur van Restaurant Management, FoodStory POS, onderdeel van de LINE MAN Wongnai Group, deelde mee dat gegevens van 1.230 bevraagde restaurants in de eerste helft van 2023 de meest urgente problemen belichten waar restauranteigenaren mee te maken hebben:

  • 77% ondervond stijging van de kosten van grondstoffen
  • 60% had hogere operationele kosten, zoals water, elektriciteit en huur
  • 57% zag een toename van concurrentie
  • 47% ervoer een daling in nieuwe klanten
  • 45% zag een afname van vaste klanten
  • 27% had te maken met hogere loonkosten

Bron: Khaosod English

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

2 reacties op “Bezorgservice voor Thais eten: Snelle groei en snelle ondergang”

  1. william-Korat zegt op

    Het lijkt wel en ik denk dat, dat ook de realiteit is dat er geen enkele controle is op die verkoop van voedingswaren en restaurant.
    Vergunningen, concurrentie beding het is op wat kleine vergunningen na allemaal niet aan de orde.
    Althans bij de kleine ondernemer.
    Men schakelt net zo makkelijk over van kaper naar afhaal restaurant of wat dan ook, uiteraard om maar een voorbeeld te noemen.
    De cirkel is dan neerwaarts, het aanbod is over een periode van zeg tien jaar van zoeken tot er over struikelen hier in mijn regio.
    Zal in andere steden niet anders zijn.
    De zogenaamde ‘vrije markt’ is een nekslag voor vele.
    Een klein kind kan het vaak aan zien komen, maar vele Thai denken daar anders over.
    Ook de banken of zou het toch ergens anders vandaan komen?

    • Ger-Korat zegt op

      Nou om dat laatste te beantwoorden: ik denk dat er velen zijn die te weinig kennis hebben wat eten bereiden betreft, in het artikel staat het ook namelijk een afname van 45% vaste klanten. Maak het regelmatig mee dat men geen eenvoudige gerechten kan maken, zelfs een gebakken ei lukt ze niet eens goed, of gerechten zijn niet lekker en zie regelmatig de rijst- of noodlesgerecht, etc van een bedroevende kwaliteit. De Thai kiest er dan voor om na 1 keer of een paar keer hun eten elders te zoeken en dat vertaalt zich dat bijna de helft van vaste klanten vertrekt, op zoek naar een restaurant waar het eten beter is.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website