Zelf neem ik zelden of nooit een Tuk-Tuk. Ze zijn relatief duur en bieden geen enkel comfort.

De chauffeurs eisen vaak veel meer geld voor een ritje dan wat een vergelijkbare reis zou kosten in taxi met airconditioning. Verder maken ze een rotherrie en zijn de tweetaktmotoren erg belastend voor het milieu

Je zit opgevouwen in zo’n ding en bij een aanrijding bieden ze geen enkele bescherming. Hoe gevaarlijk ze zijn bleek maar weer vorige week. Met twee ongevallen op een dag. De eerste tuk tuk crashte en reed door de vangrail van de Thais-Japanse brug in de buurt van Wat Hua Lamphong. Er viel een dode te betreuren. Het tweede ongeluk gebeurde dezelfde dag op Soi Dansamrong Sukhumvit 113. De Tuk Tuk zat met vol met Thaise tienermeisjes die vervolgens naar het ziekehuis moesten worden gebracht.

Hoe zit het met jou? Maak jij wel eens gebruik van een tuk-tuk of zijn ze vooral bestemd voor toeristen, marktkooplui en schoolkinderen? Denk je dat ze veilig zijn of moeten ze worden verbannen, zoals de riksja? Geef daarom jouw mening op de stelling van de week: ‘De Tuk Tuks in Bangkok zouden verboden moeten worden!’

33 reacties op “Stelling v/d week: De Tuk Tuks in Bangkok zouden verboden moeten worden!”

  1. cor verhoef zegt op

    Alles wat in de inleiding staat klopt en dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk nooit een tuk tuk neem. Maar om ze nou te verbieden. Die mini-vans, die zouden ze moeten verbieden, De chauffeurs daarvan zijn finaal van god los, Daar gebeuren dan ook veel vaker ongelukken mee,

  2. Rik zegt op

    Wij maken er eigenlijk ook nooit geen gebruik van en wel om de vele redenen welke hierboven staan. Maar om ze te verbeiden gaat mij persoonlijk wel veel te ver, de Tuk Tuk is een stukje Thaise cultuur. En laten we eerlijk zijn iedereen die naar Thailand gaat moet er toch minimaal een keer gebruik van maken al was het alleen maar voor de sfeer en het gevoel.

  3. bert van liempd zegt op

    Hier loop ik me ook al langere tijd aan te ergeren, ben het volkomen met de stelling eens, ze stinken, ze vervuilen en ze maken veel te veel herrie. Of ze veilig zijn betwijfel ik ook, heb hier in Chiang Mai ook een dodelijk ongeluk mee gemaakt. Hoewel ze 60 km per/uur mogen vindt ik dit geen veilige snelheid deze zou lager moeten zijn. Neem ook altijd een aircon taxi maakt in prijs niet veel uit.

  4. J.Jordaan. zegt op

    De tuk tuk is een stukje Thaise cultuur. Iedereen die naar Thailand moet er toch
    minimaal een keer gebruik van maken zegt Rik.
    Eigenlijk moeten we van die dingen geen gebruik meer maken.
    Hetzelfde als de minibus. Het is zo langzamer hand een beetje zelfmoord om met dat soort vervoer jezelf te verplaatsen. De thaise overheid weet dat. De Thaise mensen ook.
    Laten wij gewoon met de taxi gaan. Als het je niet bevalt kan je ook gewoon uitstappen.
    J.Jordaan.

  5. gerrit kraak zegt op

    Ik vraag me werkelijk af wat sommige falang in Thailand doen.
    Ik ga juist naar Thailand om weg te zijn van de verstikkende regelgeving op alle gebied, en hier wordt continu gevraagd om regelgeving en verbieden van dingen in Thailand.
    Je hoeft geen gebruik te maken van de tuktuk of andere “gevaarlijke” dingen.
    Maar maak alsublieft geen 2e Nederland van Thailand. Neem het zoals het is en ga anders terug naar NL.
    zet die westerse bril eens af.

    • ferdinand zegt op

      Hallo Gerrit Kraak. Ik ben niet weggegaan uit Nederland wegens regelgeving, maar gewoon omdat Thailand een leuk, soms mooi land is met meestal aardige bewoners.
      Maar dat er hier veel mis is mag ook gezegd worden. Je hoeft geen zaken goed te praten die niet deugen en de eeuwige dooddoener “als je het niet bevalt ga je maar weg” maakt het leven voor de Thai noch de bezoeker beter.
      Een van de dingen die niet deugen is het verkeer. Levensgevaarlijk. Regeltjes genoeg, net als bij ons, alleen niemand houdt zich er aan en de politie kijkt toe en incasseert “thee geld”.
      De tuk-tuk van nu lijkt niet veel meer op de tuk-tuk (cultuur) van toen. Het is een levensgevaarlijk, lucht verontreinigend lawaaierig, ongemakkelijk ding, met helaas veel compleet gestoorde bestuurders. Je zit met je hoofd in het dak en je ziet niks (op enkele luxe exemplaren, meestal van hotels, na).
      Dus van mij mag de Tuk-Tuk er uit, in elk geval in Bangkok. Anders is het bv in de Isaan, waarnauwelijks taxi’s zijn (in de dorpen) en de tuk-tuk onmisbaar is.
      Helaas zijn er ook nog een aantal expats die zo’n ding hebben gekocht, kompleet verbouwd en voorzien van enorme geluidsboxen.
      En regels ? ach een aantal en vooral het naleven en afdwingen er van, zou het leven in Thailand een stuk leuker (en veiliger) maken.

      • David zegt op

        Moderator: bij de stelling blijven a.u.b. anders wordt het chatten.

    • Luc zegt op

      Gerrit,

      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden zoals jij hier doet!

      Laat ons het prachtige Thailand niet verknoeien met onze Westerse wetten en regeltjes!

      Laat het aub zoals het nu is, en als je met bepaalde dingen of toestanden in Thailand niet kan leven, blijf er dan gewoon van weg of af!

      Groetjes,

      Luc

  6. Dick van der Lugt zegt op

    Bij het metrostation Vijfsluizen tussen Schiedam en Vlaardingen zag ik tijdens mijn vakantie vorig jaar een mooie tuk tuk, die elektrisch werd aangedreven. Ook in Rotterdam schijnt een aantal tuk tuks te rijden. Als de stelling van de week op deze tuk tuks betrekking heeft, zeg ik: nee, niet verbieden.

  7. J.Jordaan. zegt op

    Gerrit Kraak,
    Alweer zo’n reactie. Neem het zoals het is ga anders terug naar NL.
    Ik geef alleen maar advies wat mensen moeten doen.
    Heb ik het nergens in mijn reactie over verbieden.
    Ik heb er verder geen bezwaar tegen dat u zich in al die vervoers middelen
    verplaatst. Hoe meer hoe beter. Ik heb er verder geen probleem mee.
    J.Jordaan.

  8. Franco zegt op

    In Bangkok neem ik nooit een Tuk tuk. Geen airco, geen comfort, lawaai en door mijn lengte kan ik opzij niet goed naar buiten kijken. Vergeet ook niet al die vieze uitlaatgassen die je inademt. Daarnaast moet je met zo’n tuktuk-driver ook eerst nog eens onderhandelen over de prijs en daar wordt ik al moe van laat staan dat ze dan ook nog eens meer vragen dan een taximeter omdat er zgn. weer eens rot-tit is.

    Nee dan neem ik lekker gewoon een taxi meter. duidelijkheid over prijs, heerlijke airco ipv verzengende bangkok hitte en smog in mn longen en vooral rust.

    Behalve dan in Chiangmai. Daar zijn nog niet zoveel taximeters (wel aardig in opkomst).

    Maar goed in een tuktuk zitten is daar toch iets minder erg omdat de afstanden vaak veel korter zijn. iets koeler klimaat en natuurlijk veel minder verkeer en rustiger. En dan is zo’n tuk tuk ritje soms nog best wel eens leuk!

  9. RonnyLadPhrao zegt op

    Ik heb drie of vier keer keer een tuk-tuk genomen.
    De eerste keer omdat ik het wel eens wilde uitproberen, net zoals iedereen denk ik, en de andere keren omdat mijn bezoekers er op stonden om een rit met een tuk-tuk maken.
    Het is niet mijn ding, dus neem ik ze niet meer want er zijn betere alternatieven.
    Voor mijn beleving levensgevaarlijk en zeker niet comfortabel. Ik was steeds blij dat ik veilig op bestemming was. De laatste keer had ik bovendien te maken met een regenvlaag (mijn schuld had maar beter moeten weten) met als gevolg dat ik wel veilig maar zeiknat op bestemming was.
    Niettegenstaande hoeft het voor mij niet verboden te worden want het is een vervoersmiddel dat bij Bangkok hoort.

    Niemand kan me echter nog in die dingen krijgen, zelfs mijn bezoekers niet meer.

  10. Sir Charles zegt op

    Maak er evenals die brommertaxis nooit gebruik van maar verbieden nee, het hoort nou eenmaal bij het straatbeeld.

    PS. Niet verder vertellen maar heb weleens door mijn vrouw zo’n oubollige foto laten maken door achter het stuur te gaan zitten als zijnde een tuktuk-chauffeur, ach het is weer eens wat anders dan op die eeuwige foto’s bij een Boeddhabeeld, toch. 😉

  11. BA zegt op

    Wel eens een paar keer gebruikt in Khonkaen. Is wel eens makkelijk met veel spullen als er net geen taxi is. In Pattaya heb je ze niet bij mijn weten maar ik zit als ik mag kiezen liever op de motorbike taxi. Gaat sneller en je zit niet zo ongemakkelijk.

  12. Jacques zegt op

    De huidige Tuk Tuk is een onveilig milieuvervuilend voertuig, bestuurd door een crimineel die er op uit is toeristen zoveel mogelijk op te lichten. Deze Tuk Tuk mag van mij verdwijnen.

    Daarvoor in de plaats zou dan moeten komen een milieuvriendelijke Tuk Tuk, die voldoet aan veiligheidsnormen en die bestuurd wordt door een toeristvriendelijke chauffeur. Alleen een krachtige overheid zou in staat zijn zoiets te organiseren. Dus zie ik het in Thailand nog niet gebeuren.

  13. Arie zegt op

    Die TukTuks horen bij Thailand (Bangkok) en wanneer ze verboden worden raken veel mensen hun broodwinning kwijt. Wellicht zouden ze elektrisch gemaakt moeten worden, dat is pas milieubewust en ze blijven bestaan.

  14. cor verhoef zegt op

    Die electrische tuk tuks zijn er al, let maar op. Het zijn groene tuk tuks, min of meer hetzelfde model als wat we gewend zijn en je hoort ze bijna niet. Ik weet niet hoeveel er op dit moment rondrijden, maar de bedoeling is dat het er steeds meer worden.

  15. Nico Meerhof zegt op

    Toen ik vier jaar geleden voor het eerst 3maanden in Thailand was dacht ik:”wat een chaos”. Nu ik inmiddels voor de vierde maal in Thaland was dacht ik”wat een heerlijke chaos” . Tuk tuks en songthaws zijn daar een onderdeel van. Wat te denken van de stimulering van goede initiatieven. Subsidies en stimulering op schone elektrische en strenge controle op vieze milieuvervuilende. Lijkt me beter dan verboden.

  16. HansNL zegt op

    Tuktuk of taxi, da’s de vraag.

    In khon Kaen hebben we beiden.
    De keus tuktuk of taxi hangt bij mij een beetje af waar ik naar toe moet, hoe snel ik er moet wezen, en vooral, hoeveel “bagage” ik bij me heb o ophaal.

    Bij veel bagage neem ik de tuktuk, gewoon omdat er veel meer in geladen kan worden als in die taxi’s waar de laadruimte voor meer als de helft in beslag wordt genomen door een LPG- of CNG-tank.

    Wat betreft het onderhandelen over de prijs, ach, ik heb al jaren een vaste tuktuk piloot, die me overal ophaalt en wegbrengt.
    We zijn in een donkergrijs verleden een eenheidspris overeen gekomen, korte stadsrit 60 baht, lange stadsrit 80 baht en vliegveld of Tesco 100 baht.
    Halen en brengen dubbele prijs, maar dat is inclusief “bagage” en eventueel wachten.

    De taxi
    Met meter.
    Helaas, van Tesco naar huis 150 baht, vliegveld 200 baht.
    En het maakt niets uit, als er 10 taxi’s staan allemaal dezelfde prijs.
    Hoezo meter?

    Er zijn een paar taxibedrijven in KK, de enige die ALTIJD de meter gebruikt is de door het leger geexploiteerde wagens.
    En als ik echt een taxi nodig heb, dan bel ik die firma wel.

    Moet ik van KK naar Chian Yuen, neem ik gewoon de tuktuk.
    Chiang Yuen is skylab-country, en de intrusie van een tuktuk is altijd een kostelijke belevenis.

    Voor wat betreft de vervuilingswaarde, mag ik wellicht opmerken dat alle tuktuks in Thailand op LPG of CNG moeten rijden.
    Veel tuktuks hebben tegenwoordig ook gewoon een viertaktmotor plus gas.
    Het valt wat vervuiling betreft dus wel mee, denk ik.

    Ja, inderdaad geen airco.
    Maar ik vind het geen baarlijk genoegen om van een oververhitte natte dweil temperatuur in een soortement vrieskast te stappen, om dan even later weer de warme natte dweil om de schouders te moeten leggen.
    Ik hou gewoon van ARO-airco/
    Alle Ramen Open airco dus.

    Ik breek een lans voor de tuktuk.
    In Khon Kaen dan
    Veel sneller door het verkeer, ARO-airco, bekende prijs, geen gezeik over meter aan of niet, puik vervoermiddel.

    En wat betreft veiligheid, ach, pasgeleden een taxi in de vangrail zien hangen.
    Was ook niet zo’n fraai gezicht, al dat bloed.

    De enkele keer dat ik in Bangkok ben, probeer ik me te verplaatsen per stadstrein.
    Of ik neem…….een tuktuk.
    Afspraakprijs maken, soms best wel moeilijk, en sneller op de plek van bestemming als een taxi.
    Toppie.

  17. Arie zegt op

    Stop, laat alle normen en waarden van Nederland achter en geniet van dit mooie land. Laat het blijven wat het nu is, er is al zo veel veranderd ten slechte. Ben er de eerste keer in 1975 geweest. Er is zoveel veranderd en echt niet alles ten goede. Laat dit lieve land blijven zoals het is en geniet er van.

  18. jeffrey zegt op

    ik vind dat de tuk tuk bij het straatbeeld van bangkok hoort evenals de watertaxi en de straat eettentjes.
    Er zijn veel zaken die in nederland niet zouden kunnen.
    Je ooit afgevraagd of de bus chauffeurs in thailand wel een rijbewijs hebben.
    Zitten ze wel nuchter achter het stuur.

    Wat opvalt is dat de tuk tuk is in nederland gewoon is toegestaan.
    wel moeten er enkele aanpassingen gebeuren zoals Veiligheids riemen .
    ik zag vorige week dat de electrische tuk tuk tin nederland te koop is.(made in Thaialnd)
    in groningen staan er een 5 tal te koop voor de liefhebber

  19. ton donders zegt op

    Nee, natuurlijk niet wegdoen Thaiand gaat al veel te veel op het westen lijken in de grote steden. En zeker niet om de deels irrealistische argumenten die hier gegeven worden (Inderdaad rijden ze bijna allemaal op LPG en zijn eigenlijk helemaal niet zo erg vervuilend) Wel is het natuurlijk veel beter om ze electrisch te laten rijden (dan wordt de erbij horende vervuiling ergens buiten het centrum van de steden veroorzaakt; of helemaal niet als later meer zonne-energie wordt geproduceerd ) De zonne/regendakjes op de tuktuk moeten natuurlijk zonnecellen worden (niet voldoende voor alle ritten maar alle beetjes helpen).
    Inderdaad lijdt de tuktuk aan hetzelfde euvel als motorcycle taxies, minivans, nl dat hun berijders soms levengevaarlijke toeren uithalen. Maar daar moet je de tuktuk’s niet voor afschaffen, belachelijk. In Amsterdam worden de ligfietsricksha’s toegejuigd, en hier de tuktuk (de gemotoriseerde ricksha) afschaffen is belachelijk. Milieu en verkeersaspecten aanpakken, dat zou leuk zijn als de Thaise regering dat nu eens zou doen. Maar het is wel hun verantwoordelijkheid. Ik leeft hier al tien jaar en al die tijd (en waarschijnlijk de rest van mijn leven) blijf ik uitkijken in het verkeer en heb af en toe een masker op.

  20. Jacques zegt op

    Wat mij verbaast zijn de reacties van degenen die vinden dat er vooral niets moet veranderen. Een tuk tuk hoort bij het romantische beeld van Thailand en dat moet zo blijven.

    Lopen die mensen in Nederland ook nog allemaal op klompen omdat dat past bij het romantische beeld van Nederland?

    Als je even nadenkt besef je dat de milieuvervuilende onveilige tuk tuk niet meer past in deze maatschappij. U dacht toch niet dat u met een tuk tuk uit Bangkok in Nederland op de weg zou worden toegelaten? De tuktuks die in Nederland rijden voldoen aan de eisen die in Europa worden gesteld ten aanzien van milieu en veiligheid. Daar zou Thailand ook eens aan moeten gaan werken. Thailanders zijn net gewone mensen, die willen ook graag gezond leven.

  21. cor verhoef zegt op

    @Jacques, het luchtvervuilingaspect betreft natuurlijk niet alleen tuk tuks. Wanneer we jouw gedachtengang zouden volgen, dan zouden die tienduizenden, felgekleurde, stokoude trucks van de weg gehaald moeten worden, de rode en creme-blauwe stadsbussen in Bangkok en alle andere verouderde, gemotorizeerde voertuigen. Bovendien rijden steeds meer tuk tuks op electriciteit. Het vernieuwen en milievriendelijke maken van het totale gemotoriseerde verkeer daar gaat minstens een generatie overheen. Om de tuk tuks nu de schuld geven van de luchtvervuiling lijkt me absurd.

  22. HansNL zegt op

    Wellicht een interessante vraag?

    Wat zou nu meer vervuilend zijn?
    En dan bedoele ik iet alleen de uitlaatgassen, maar ook de fabricage, onderhoud enz

    Een tuktuk met een 690 cc benzine motortje, rijdend op gas

    of

    Een taxi met een 1500 cc benzinemotor, ook rijdend op gas.

    Of de tuktuk wel of niet moet blijven?
    Van mij mag de tuktuk blijven.
    Maar ik wel zeker dat geleidelijk aan dit vervoermiddel gaat verdwijnen.
    Jammer?
    Paard en wagen, hondenkar, bakfiets, ijzeren hond zijn ook verdwenen of zullen verdwijnen.

    Maar, wat denken we van de skylab?

  23. J.Jordaan zegt op

    Om nog een verder te reageren. De meeste tuk tuks rijden al jaren op LPG.
    Ik denk wel 95%. De uitstoot van LPG is veel milieu vriendelijk dan benzine en diesel.
    J.Jordaan.

  24. Jacques zegt op

    Nou, Cor, ik wil wel meedenken over het hele probleem van de luchtvervuiling maar de stelling gaat over de tuktuks. Dat ding waar ik vorig jaar nog in gezeten heb was een stinkend tweetaktertje. Daar rijden er volgens mij nog heel veel van. Je kunt moeilijk beweren dat die niet bijdragen aan de luchtvervuiling.

    Dat verbetering lang zal duren zijn we met elkaar eens, maar ik zie zelfs geen begin van een aanpak. Jij noemt de elektrische tuk tuk. Als dat overheidsbeleid is dan is er blijkbaar toch een eerste stap gezet. Ik ben benieuwd naar de volgend stappen.

  25. Paul zegt op

    Helemaal eens met de stelling.
    Vervuilend, gevaarlijk, oncomfortabel en de chauffeurs, afzetters en boeventuig. Raad alle toeristen metertaxi aan i.p.v. een tuktuk.

    • Ferdinand zegt op

      Heerlijke negatieve reaktie van Paul. Maar ben het 200% met hem eens. Wat boeventuig betreft, dat is natuurlijk wel erg veralgemeniserend, denk hoofdzakelijk in plaatsen als Bangkok en dan geen 100%, hooguit 99%.
      In de provincie doen de Tuk Tuks wel erg ged werk. Heel vaak geen taxis voorhanden. Redelijke tarieven en meestal redelijke chauffeurs. Helaas ze zijn hier niet elektrisch, rijden hier niet op gas zijn allemaal stinkende benzine motoren en zijn en blijven onconfortabele, gevaarlijke rijdende bakken, waarin je niets ziet.
      In Bangkok snelste vervoermiddel waarschijnlijk de motor, maar dan moet je niet al te veel belang hechten aan je knieen.

      • HansNL zegt op

        Ferdinand,

        Ik ben het met je eens dat vaak tuktuk chauffeurs je proberen af te zetten.
        Ik ben het ook met je eens dat tuktuks een stinkende benzinemotor hebben.

        Maar.

        Ook taxis hebben een stinkende benzinemotor, toch?

        Tuktuks zijn verplicht om een LPG- of CNG istallatie te hebben.
        Bij de jaarlijkse keuring (jawel) wordt daar op gecontroleerd.

        Maar, en daar ga ik weer, ook het gilde van taxichauffeurs (nou ja) maakt zich schuldig aan het niet willen rijden met de meter aan, hetgeen dus gewoon betekent dat ze stelen van hun werkgever.
        En met de rijvaardigheid heb ik het vaak ook niet hoog op.

        In Bangkok zijn er vaak chauffeurs die ritjes weigeren, een feit waar op dit moment behoorlijk over geverbaliseerd wordt.
        Het rijden zonder meter wordt in veel plaatsen zonder uitzondering beboet met een behoorlijk hoge boete, en redicivisten raken hun chauffeurspas kwijt.

        Maar, hoe je het ook wendt of keert, de taxibranche is ook in Nederland niet echt vrij van smetten.
        Ondanks het vrijmaken van de markt, oftewel het loslaten van regels en controle.

        Ik kom weer terug op Khon Kaen.
        Een twee jaar geleden verschenen de eerste taxi’s op de straat.
        Nu rijden er meer dan 300 rond.
        En dan nog een goede 150 tuktuks.
        Lijkt me dat daar nu juist de schoen wringt, er is een overschot aan taxi’s en tuktuks.
        De verdiensten voor de chauffeurs zijn gewoon te laag.
        En daardoor ontstaan de excessen.

        Fijn he, dat vrijmaken van de markt en de falende controle?

        Overigens, in de provincie zie je vaak geen tuktuks maar wat de Thai’s skylabs noemen.
        Een contraptie met een chauffeur achter een regenschermpje, een linnen dakje voor iedereen, en achterin twee bankjes waar een paar klanten op kunnen zitten.
        Het geheel wordt aangedreven door een benzinemotor van 110-125 cc, en vaak met een “jarretelrem” op de achterwielen.
        Deze dingen hebben meestal geen nummerplaat maar moeten wel verzekerd worden bij de standaard regeringsverzekering.

        Ooit eens met twee van die dingen van Udon Thani naar Pattaya gereden.
        Kostelijk.
        In al de plaatsjes waar je doorreed hoorde je vaak commentaar in het Isan : SKYLAB !
        Ook de politie had er bar veel belangstelling voor, de hand werd al vaak uitgestoken.
        Gelukkig was een van de eigenaren vrijwilliger bij de politie in Pattaya………

    • Sir Charles zegt op

      Vind ze hoogstens opdringerig enigszins vergelijkbaar met de Indiase kledingmakers die je de winkel willen binnen praten. Gewoon negeren.

      Om ze als boeventuig weg te zetten is schromelijk overdrijven maar ja we hebben meer ontsteltenis om tuktuk-chauffeurs die aan argeloze toeristen doen willen beweren dat het Grand Palace gesloten is dan aan nietsontziende criminelen die weerloze Birmese vrouwen mishandelen.

  26. H.A.P.(Bert) Jansen zegt op

    Nou nee !!!Het zou alleen maar verboden moeten worden dat een Thai ze bestuurt !!!

  27. theo zegt op

    Moderator: reacties zonder beginhoofdletters en punten aan het einde van een zin, worden niet geplaatst.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website