Veel ervaren Thailandgangers doen het het al; zelf een reis of vakantie samenstellen en boeken op internet. Je koopt online een vliegticket naar Thailand en je reserveert ook een hotel via Agoda of Booking.

Het boeken van een vakantie op internet neemt dan ook een grote vlucht aan. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie inmiddels zelf. Dit is te danken aan de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites. Daarnaast denkt 30% van de Nederlanders dat  het zelf regelen van de vakantie goedkoper is, zo zegt ING Economisch Bureau.

Minder vakanties in 2014 door onzekerheid over financiële situatie

Ondanks de populariteit van het online boeken gaan Nederlanders in 2014 wel minder op vakantie. Dit komt door de onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie. Hierdoor staat in 2014 het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Naar verwachting daalt het aantal vakanties dit jaar met 1%. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).

Aantal vakanties op niveau 2007

Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget.

Loyaliteit en klantenbinding zijn hot topic

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).

Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website