Kruidenboerin Khun Orachan bij een van de kassen (Foto: Fairtrade)

Dit najaar sloegen Fairtrade Original en Coop voor het tweede jaar op rij de handen ineen tijdens de Fairtrade Week. Er werd opnieuw een actie opgezet om meer aandacht te vragen voor eerlijke handel en consumenten te stimuleren vaker Fairtrade producten te kopen.

Coop-klanten kregen tijdens de Fairtrade Week 25% korting op het gehele Fairtrade assortiment. Daarnaast werd per verkocht Fairtrade product 10 eurocent gedoneerd aan de boerengroep in Sisaket, in het noordoosten van Thailand die de ingrediënten verbouwt voor de Thaise kruidenpasta’s van Fairtrade Original. In totaal werd een bedrag van 20.000 euro opgehaald, ruim 2.000 euro meer dan het streefgedrag. Dit betekende dat alle vooropgestelde plannen uitgevoerd konden worden en zijn er onlangs tien nieuwe kassen gerealiseerd.

Samen bouwen aan een sterkere handelsketen

De bouw van de tien nieuwe kassen is onlangs afgerond. Door de pepers en andere ingrediënten te verbouwen in de kassen, zijn ze beschermd tegen insecten en de hevige regenval die in de wintermaanden vaker voorkomt. Zo hebben de boeren gegarandeerd een tweede oogst. Dit stelt ze in staat om verder te groeien, hun productie-afzet te vergroten en zo de coöperatie te versterken.

Boeren oefenen met het maken van biologische middelen, die gebruikt worden in combinatie met de biologische mest (Foto: Fairtrade)

Door het succes van de actie is het daarnaast mogelijk de centrale opslagruimte voor de boeren uit te breiden en worden de bufferzones rondom hun boerderijen versterkt. Deze bufferzones beschermen de gewassen tegen invloeden van omliggende boerderijen en insecten met groen gaas en het aanplanten van olifantsgras in de randen. Ook worden de boeren ondersteund met extra Fairtrade trainingen en krijgen de boeren een subsidie op biologische mest.

1 reactie op “Tien nieuwe kassen voor Thaise boeren van Fairtrade Original”

  1. Johnny BG zegt op

    “Er werd opnieuw een actie opgezet om meer aandacht te vragen voor eerlijke handel en consumenten te stimuleren vaker Fairtrade producten te kopen.”

    Op zich een belangrijk initiatief maar het bovenstaande is veelzeggend.

    Als je aandacht wilt vragen voor eerlijke handel dan kan COOP beter in gesprek gaan met de branche vereniging van supermarkten om landelijk te regelen dat er eerlijkere prijzen worden betaald. Dat lukt zelfs met Nederlandse producenten niet (altijd) en maakt het daarom een goedkope marketingstunt.
    Het andere punt om vaker Fairtrade producten te kopen is ook leuk verzonnen en daar ligt de bal bij al die certificeringsbedrijven die niet perse het belang van de producent behartigen.
    Het spel is simpel. De grote spelers willen een beter maatschappelijk imago en de certificeringen moeten dat zogenaamd bewijzen maar dat laatste is ook vaak slechts weggelegd voor de bemiddelde organisatie.
    De boer krijgt een fooi voor de foto’s, de consument betaalt de hoofdprijs en de COOP krijgt het applaus.

    Echte fairtrade kan je bewerkstelligen door een sociale monopolie toe te staan. Monopolie is weer een vies woord dus het blijft doorsukkelen en de fairtrade blijft een leuk sprookje wat nog jaren verteld kan blijven worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website