In 2018 moet hij er liggen: de eerste hogesnelheidslijn in Thailand en die gaat Bangkok met Pattaya verbinden. Het jaar erop volgen verbindingen met Phitsanulok, Nakhon Ratchasima en Hua Hin.

Die voorspelling doet Chula Sookmanob, directeur van het Transport and Traffic Policy and Planning Office. De lijnen worden gefinancierd uit het budget van 2 biljoen baht, dat de regering wil uittrekken voor infrastructurele werken. Voor het management van de hogesnelheidslijnen wordt een aparte organisatie opgezet.

Eind deze maand buigt het parlement zich over de besteding van de 2 biljoen baht voor de aanleg van de hogesnelheidslijnen, tien openbaar vervoer projecten, dubbelspoor en wegen. In september kunnen bedrijven inschrijven. Belangstelling wordt verwacht van bedrijven uit Japan, China, Zuid Korea, Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Oppositieleider Abhisit verzet zich tegen de wijze van financiering. Hij vindt dat de werken kunnen worden gefinancierd uit de 300 miljard baht die het kabinet eerder heeft gereserveerd en uit de jaarlijkse begroting. De regering daarentegen wil het geld lenen en dient daartoe een afzonderlijk wetsvoorstel in. Abhisit vindt verder dat de hogesnelheidslijn moet worden doorgetrokken naar Nong Khai en Maleisië en niet moet eindigen in Nakhon Ratchasima en Hua Hin.

– Een tiental teenagers, hun hoofd bedekt en gewapend met zwaarden en kapmessen, is gisteren tijdens een oriëntatie van nieuwe studenten de Buri Ram Karn Bariban school ingestormd, maar dat is hen slecht bekomen. Een bewaker opende het vuur op hen met één dode en twee gewonden als gevolg.

De directeur van de school vermoedt dat de teenagers het op de bewaker gemunt hadden. Ze zouden van een rivaliserende opleiding zijn. Zelf was hij in juli vorig jaar met een mes belaagd. Enkele jongeren zijn al aangehouden door de politie c.q. hebben zichzelf aangegeven. Ook de bewaker is ingerekend.

-De instroom van buitenlands kapitaal, de koersstijging van de baht, klimaatverandering en de uitdagingen die de Asean Economic Community meebrengt, zijn de belangrijkste zorgen van de huidige regering. Premier Yingluck zei gisteren tijdens een bijeenkomst van de Foreign Correspondents’ Club of Thailand dat de regering zich ervan moet vergewissen dat de buitenlandse investeringen echte investeringen zijn, hetgeen inhoudt dat de kapitaalinstroom en de sterker wordende baht nauwgezet moeten worden gevolgd.

Een andere zorg is de klimaatverandering die zorgt voor meer natuurrampen, zoals de overstromingen in 2011 en de droogte van dit jaar. De regering moet investeren in wateropslagprojecten om het hoofd te bieden aan deze rampen die een geweldig grote invloed op de landbouw hebben, aldus Yingluck. Verder zei ze dat Thailand nog veel werk moet verzetten wil het vanaf 2016 kunnen profiteren van de voordelen van de Asean Economic Community.

– Zoals verwacht heeft het National Rice Policy Committee de hypotheekprijs van rijst voor de tweede oogst van dit seizoen gehandhaafd op 15.000 (witte rijst) en 20.000 baht (Hom Mali). Om de kwaliteit van de op te kopen rijst te verhogen, geldt als voorwaarde dat de rijst niet korter dan 100 dagen mag zijn verbouwd en niet eerder zijn geoogst.

Het ministerie van Landbouw werkt aan een zoneringplan voor de rijstverbouw. In zones, waarin het risico op droogtes bestaat, mag niet meer twee keer geoogst worden. Rijst uit die zones zal vermoedelijk van het hypotheeksysteem worden uitgesloten. Het plan moet er binnen twee maanden liggen.

– Het lijkt op een woordenspelletje, maar het schijnt belangrijk te zijn. De overeenkomst die Thailand in Maleisië met de rebellengroep BRN heeft gesloten, verhoogt niet de status van de rebellen in de ogen van de internationale gemeenschap.

De overeenkomst, zegt minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken), is slechts een afspraak om gesprekken te beginnen. Van onderhandelingen is in formele zin geen sprake, want dan zou de status van de separatistengroep worden verhoogd, wat in strijd is met de grondwet, die stelt dat het koninkrijk ondeelbaar is.

Op 28 maart beginnen de gesprekken met de Barisan Revolusi Nasional (BRN). Volgens Surapong is niet eens zeker of BRN wel de beste groep is om mee te praten, maar ‘het is beter dan niets doen’.

– In het district Raman (Yala) is gisteren een militaire ranger gedood en zijn twee anderen gewond toen een bom ontplofte die in hun patrouillevoertuig was geplaatst. De rangers hadden net het voertuig opgehaald uit een garage waar het gerepareerd was. Vermoed wordt dat de bom tijdens de reparaties onder de stoel van de chauffeur is geplaatst.

Ingezonden brief

– Van het bericht over de reuzenmanta in Nieuws uit Thailand van woensdag 6 maart, ontleend aan Bangkok Post, klopt niet veel. Dat kan liggen aan de krant die er niets van heeft begrepen of aan Wimol Jantrarotrai, hoofd van het Fisheries Department, die geciteerd wordt.

In een ingezonden brief legt Stamps Howard uit dat twee voorstellen, waarover Cites een beslissing gaat nemen, worden verward. Er zijn slechts twee soorten manta ray, een grote rog die wel  7 meter breed kan worden.  Ze hebben niets te maken met de siervisindustrie waarover Wimol het heeft, en beide zijn geen zoetwatervissen. Ze worden ook niet in gevangenschap gekweekt. De vis dreigt uit te sterven omdat hun kieuwen in China, Hong Kong, Singapore en Macau worden verwerkt in een zogenaamde gezondheidstonic.

De manta ray is heel populair bij snorkelaars en scubaduikers, die graag met hen zwemmen. Duikinstructeurs op de Similan eilanden hebben echter geconstateerd dat de populatie achteruit gaat als gevolg van illegale visserij in Thailand’s maritieme parken.

Howard pleit er dan ook voor dat Thailand het voorstel steunt om de manta ray op de Appendix II van Cites te plaatsen. In zijn ingezonden brief gaat hij niet in op de andere vis, een soort zoetwater stingray.

Politiek nieuws

– Het orakel van Dubai heeft weer eens gesproken. Regeringspartij Pheu Thai moet haast maken met de amnestiewet, want anders verliest ze de steun van de roodhemden. Ze moet laten zien dat de partij de roodhemddemonstranten van destijds niet in de steek laat. Volgens bronnen in de regeringspartij heeft oud-premier Thaksin dat via Skype gisteren aan de coördinatiecommissie van de partij laten weten.

Thaksin waarschuwt wel dat de partij voorzichtig dient te manoeuvreren om te voorkomen dat de indruk wordt gewekt als zou de wet bedoeld zijn om hem en UDD-protestleiders te helpen. ‘Maak je geen zorgen of ik kan terugkeren. Wanneer onze parlementsleden willen aandringen op amnestie, doe het.  Wat ik wil weten is hoe eensgezind we zijn.’

Volgens de geheimzinnige bronnen vindt Thaksin dat de regering en Pheu Thai te toegeeflijk naar hun opponenten zijn, waaronder het leger en de ammart (elite), die weigeren zich met de regerende partij te verzoenen. Die houding zou een kloof hebben veroorzaakt tussen de partij en sommige stemmen in de roodhemdbeweging.

– Zes van de elf partijen die vice-kamervoorzitter Charoen Chankomol had uitgenodigd voor overleg over amnestie, lieten gisteren verstek gaan (zie Nieuws uit Thailand van gisteren). De discussie, die ruim twee uur duurde, werd achter gesloten deuren gevoerd.

Na afloop verklaarde Charoen te willen dat oppositiepartij Democraten de volgende keer ook van de partij is. Ook de andere afwezigen, waaronder de PAD (geelhemden), worden opnieuw uitgenodigd. Charoen pleitte ervoor politieke gevangenen tijdelijk vrij te laten. Een versnelde parlementaire behandeling van het laatste ingediende amnestievoorstel (door 42 roodhemd Pheu Thai-ers) achtte hij niet mogelijk. Het wetgevend proces heeft tijd nodig, zei hij.

Economisch nieuws

– Suzuki Motor (Thailand) gaat zijn productie in de fabriek op industrieterrein Hemaraj Eastern Seaboard in Rayong verdubbelen van 50.000  Swift eco-wagens naar 100.000 en daar wordt een bedrag van 1,3 miljard voor uitgetrokken. De uitbreiding begint midden dit jaar en komt volgend jaar klaar. Vanuit Thailand worden de eco-wagens ook geëxporteerd naar Indonesië en Maleisië en vanaf het derde kwartaal naar Australië,

Suzuki verwacht dat dit jaar 60.000 wagens worden verkocht van drie modellen: de nieuwe Swift, Carry en de nieuwe MPV. Het bedrijf heeft wel vertrouwen in de vraag naar eco-wagens ondanks dat de eersteautoregeling is afgelopen. Het aantal showrooms gaat dit jaar van 85 naar 100. De nieuwe MPV, een 5-deurs gezinswagen met zeven stoelen, wordt deze maand gelanceerd.

– Het huiswerk dat over het geplande Dawei-project in Myanmar is gemaakt, moet over. Thailand en Myanmar zijn het erover eens dat het project realistischer en aantrekkelijker voor investeerders moet worden. [Want die staan vooralsnog niet te trappelen er geld in te steken]

De nieuwe studies gaan over de infrastructuur: wegen, een diepzeehaven, water, energie en industrieterreinen. Ze moeten over een maand klaar zijn. Het Dawei Joint Steering Committee heeft dat tijdens zijn derde vergadering besloten. Potentiële investeerders moeten een accuraat beeld krijgen van de opbrengsten en uitgaven.

Volgens een bron zijn de eerdere berekeningen, gemaakt door Italian-Thai Development Plc (ITD) aan de hoge kant. Een studie van de National Economic and Social Development Board wees eerder dit jaar uit dat de investeringskosten hoger zullen zijn dan eerder begroot. De NESDB schat die op 325 miljard baht, 62 procent hoger dan de schatting van ITD 2 jaar geleden, die 200 miljard baht bedroeg.

De vergadering bereikte ook een akkoord over het management. Er wordt in Thailand een zogeheten special-purpose vehicle (SPV) opgezet, een moederbedrijf, met dochtermaatschappijen in Myanmar voor het verkrijgen van concessies van de regering. Voor de investeringen in infrastructuur worden zes joint ventures gevormd.

Volgens minister Niwatthamrong Bunsongphaisan zijn vier landen, waaronder Thailand, Myanmar en een niet-Aziatische land, geïnteresseerd om te participeren in de SPV. De regering van Myanmar lijkt de voorkeur aan Japan te geven. Japan heeft al veel investeringen in Thailand, die een basis voor de Japanse industrie vormen.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

2 reacties op “Nieuws uit Thailand – 12 maart 2013”

  1. jan splinter zegt op

    Hallo ik heb een vraag.Ik wil einde van het jaar met mijn hond voor 6 maanden naar Thailand gaan , ik heb daar een vast adders,nu is mijn vraag wat voor papieren en wat voor stappen ik moet ik onder nemen.Ben al flink aan het google maar zie door de bomen het bos niet meer.Wie kan mijn duidelijk uitlegen hoe het nu precies zit ook wat vlucht bederft.Alvast Bedankt

  2. Sir Charles zegt op

    Ben ooit eens ergens in Bangkok ongewild tijdens een wandeling verzeild geraakt in een vechtpartij tussen twee groepen jongeren. Voor ik het wist liep ik er middenin, het ging er hard aan toe weliswaar gelukkig niet met kapmessen maar wel met stokken en stenen en om zelf niet gewond of erger te geraken vluchtte ik dan maar gauw een winkel in.
    Wat echter opviel dat in een mum van tijd van alle kanten jongelui op brommers aan kwamen rijden die zich nadien in het gewoel mengden en kort daarop was het afgelopen en de rust wedergekeerd.

    Achteraf hoorde ik dat het jongeren van twee rivaliserende scholen waren en dat dergelijke opstoten wel vaker gebeuren in de wijk aldaar.

    Al met al een angstige ervaring, hoop het niet weer mee te maken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website