
Vanaf 1 mei moeten alle buitenlandse toeristen die Thailand binnenkomen hun reisgegevens binnen drie dagen voor aankomst registreren via het Thailand Digital Arrival Card (TDAC) systeem. Deze nieuwe verplichting is aangekondigd door het Thaise Immigratiebureau en markeert een belangrijke verandering in de toegangsprocedures van het land. Met het TDAC-systeem wordt het traditionele papieren TM.6 immigratieformulier volledig vervangen. Thailand sluit hiermee aan bij moderne internationale standaarden voor grenscontrole en immigratie.
Online registratie vereist voor alle soorten reizigers
Ongeacht of je Thailand binnenkomt over land, via de zee of door de lucht, je moet je registratie online voltooien. Dit doe je via de officiële website: https://tdac.immigration.go.th. Tijdens de registratie moet je diverse gegevens invullen, waaronder je paspoortinformatie, persoonlijke gegevens, geplande reisroute, verblijfadres(sen) in Thailand en je gezondheidsstatus. Deze laatste informatie wordt gevraagd op aanwijzing van het Thaise ministerie van Volksgezondheid.
Om het proces verder te vereenvoudigen, wordt er gewerkt aan een mobiele applicatie die in de toekomst het TDAC-systeem zal ondersteunen.
Bevestiging en controle bij aankomst
Na het succesvol indienen van je gegevens ontvang je een bevestigingsmail. Het is verplicht om deze bevestiging samen met je reisdocumenten te tonen aan de immigratieambtenaren bij aankomst in Thailand. Zorg ervoor dat je deze bevestiging gemakkelijk toegankelijk hebt, bijvoorbeeld op je telefoon of als uitgeprinte kopie, om vertragingen te voorkomen.
Het TDAC-platform biedt momenteel ondersteuning in vijf talen: Engels, Chinees, Koreaans, Russisch en Japans. Om reizigers te helpen bij het correct invullen van de registratie, zijn er diverse voorlichtingsmaterialen ontwikkeld. Denk hierbij aan instructievideo’s en folders die stapsgewijs uitleg geven over het registratieproces.
Integratie met andere systemen
Het Immigratiebureau heeft nauw samengewerkt met verschillende andere overheidsinstanties om de invoering van het TDAC-systeem soepel te laten verlopen. Zo is het TDAC gekoppeld aan het bestaande E-Visa-systeem, het gezondheidscontroleplatform van het ministerie van Ziektecontrole en het betaalsysteem van het ministerie van Toerisme. Dankzij deze integratie wordt verwacht dat de aankomstprocedures aanzienlijk worden versneld en dat de wachttijden bij immigratiecontroleposten korter worden.
Oproep aan reizigers: registreer op tijd
Het Immigratiebureau dringt er bij alle bezoekers op aan om hun registratie tijdig te voltooien. Door vooraf je gegevens te registreren, voorkom je onnodige vertragingen bij je aankomst in Thailand. Vanaf 1 mei zal deze nieuwe eis strikt worden gehandhaafd, dus een goede voorbereiding is essentieel voor een soepele reis.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Opinie21 mei 2025Opinie: Een nieuwe kijk op kortetermijnverhuur in Thailand
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Verontwaardiging in Pattaya: Buitenlander laat pitbulls los op hond van buurvrouw – met poll
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Thailand herziet belastingregels voor buitenlandse inkomsten: geld overmaken naar Thailand wordt aantrekkelijker
Pattaya19 mei 2025De fijnproeversgids voor culinair genieten in Pattaya: 10 uitstekende restaurants
Hans heeft een vraagje.
Moet je het binnen 3 dagen het doen?
Of mag het ook eerder wanneer je het weet van vertrek datum
2 wat houd het in van de gezondheid verklaring.
Komt dan weer in Thailand met een re_ entree
Hans
En daar gaan we weer…..
1. Vanaf drie dagen voor aankomstdatum. Je hebt eigenlijk 4 dagen dwz 3 dagen voor aankomstdatum en de aankomstdatum. Je zal zien dat je ook maar een van die 4 dagen kan selecteren.
2.Je hoeft geen gezondheidsverklaring af te leveren. Enkel de landen die je de laatste 2 weken bezocht hebt invullen, alhoewel het in principe niet verplicht is.(geen rood sterretje)
Wel als je landen bezocht hebt die een gezondheidsrisico inhouden. Meestal zal dat te maken hebben met gele koorts, zoals het al jaren het geval is.
https://hague.thaiembassy.org/th/page/76481-list-of-countries-which-require-international-health-certificate-for-yellow-fever-vaccination
Vul je daar een land in dat een gezondheidsrisico vormt, dan zal je een lijst zien verschijnen die je moet invullen dat je gevacineerd bent en tegen wat.
Verschijnt er geen lijst dan is het in orde
3. Het maakt niet uit hoe je in Thailand verblijft of binnenkomt. Iedere niet-Thai moet dat invullen voor binnenkomst
WHO SUBMIT?
All non-Thai nationals entering the Kingdom of Thailand are required to complete the Thailand Digital Arrival Card online prior to entry.
Inderdaad, ik vlieg van BRU naar BKK met Thai Airways op 05/05/2025 en kon dit vandaag nog niet invullen (werd geweigerd)…maar, alles ging “ok” tot wanneer ik mijn adres invulde…(zoals het in mijn gele boekje staat)…
Als er voorselecties beschikbaar zijn moet je die gebruiken en niet zelf wat gaan invullen
Voor Provincie, District en Sub-district zijn er voorselecties beschikbaar en als je die aanklikt dan worden die altijd aanvaard.
Als je zelf wat gaat invullen dan wordt dat niet altijd herkend omdat het een andere schrijfwijze kan zijn. Vooral als je zelf gaat vertalen vanuit je gele tabien baan waar het adres in het Thais staat naar het Engels.
Enkel straat en huisnummer moet je vrij invullen. vb 290, Soi 10
Geldt trouwens ook overal waar je gegevens moet invullen. Waar beschikbaar gebruik de voorselecties.
Alles ging vlot, gebruik makende van de voorselecties. Bij het invullen van het verblijfadres (bv. 345 Moo 4…) ging het fout en kon het niet meer verder. De gegevens zijn correct en ik wou proberen of het invullen 1 week van tevoren ook kon.
Vreemd want ik heb het met mijn Provincie, District en Sub-district ingevuld en ook met je straat 345 Moo 4 (bestaat zelfs bij mijn weten niet in LatYa) en dat gaat zonder probleem.
Tenminste als je een toegestane datum invult dwz 29-30 April,1 en 2 Mei
Maar je geraakt niet verder als je met een datum van een week verder werkt. Krijg je invalid format in het rood als je bijvoorbeel het zelf ingevuld had als 2025/05/05.
Vul je niks in van datum kan je zelfs je adres niet invullen en komt in het rood bij de datum This fiels is required. Moet je dan eerst een datum invullen
Het ligt dan eigenlijk niet aan je adres maar aan de datum dat je gebruikt heb.
Probeer als test maar eens met 1 mei en dan moet dan gewoon werken. Je moet het dan niet verzenden natuurlijk maar gewoon annuleren.
Maakt niet uit zolang je het niet versturud. Doe ik regelmatig ook om zaken uit te proberen
Ik snap nog altijd niet wat men bedoelt met vanaf drie dagen voor aankomstdatum …
Dit kan je op verschillende manieren interpreteren:
– Je kan ten vroegste je registratie voltooien drie dagen vooraleer je aankomt in Thailand …
– Je moet je registreren ten laatste de derde dag voor binnenkomst in Thailand (je kan gerust 1 maand voorafgaand aan je binnenkomst alles reeds invullen) …
Dus totaal onduidelijk!
Ik ben niet de enige die struikelt over het woordgebruik. De opmerking “daar gaan we weer …” is eigenlijk misplaatst.
Vanaf drie dagen is alles behalve correct geformuleerd. Zeg dan Binnen de drie dagen van aankomst met als bijkomende opmerking dat je zelfs alles nog kunt in orde brengen in de luchthaven zelf vooraleer je je aanmeldt bij immigratie. Dan zijn er GEEN twijfels mogelijk.
Kijk nu eens op de officiële website en daar staat, zoals hier al meerdere malen aangegeven: ‘no more than 3 days prior to their arrival in Thailand.’
Op de officiële website is het wel duidelijk, maar zoals het hier verwoord is, schept het vooral verwarring. Anders zouden meerdere van onze lezers die vraag toch niet gesteld hebben?
Als men iets overneemt, zorg dan ook dat het correct gebeurt.
De sneer ‘daar gaan we weer’ vind ik ongepast en onnodig. Het is constructiever om de correcte uitleg gewoon nog eens te herhalen, zodat misverstanden vermeden worden.
Iemand die begrijpend kan lezen heeft daar geen probleem mee.
En wat ik over die sneer denk kan je in de reactie van Rene lezen.
Misschien nog iets voor jou dan over duidelijkheid.
Dit komt ook van diezelfde officiele website en staat niet op de Home page maar in de User’s guide.
WHEN SUBMIT?
“Foreigners should submit their arrival card information 3 days in advance of arriving in Thailand, including the date of arrival.”
Is het nu nog zo duidelijk voor jou want is toch ook de officiele website?
https://tdac.immigration.go.th/manual/en/index.html
Maar ik heb het ook al meermaals duidelijk gemaakt dat dit fout geschreven werd en het niet “3 days in advance” (3 dagen voor aankomst) moet ingediend worden en zoals daar staat, maar VANAF 3 dagen voor aankomstdatum.
Welke dan van de 2 op hun officiele website de eigenlijke juiste was heb ik opgezocht en onderzocht door de verschillende officiele websites van immigratie en TAT te vergelijken.
Maar vooral door “common sense” te gebruiken, want als er enkel 4 dagen (de 3 dagen voor aankomst en de aankomstdag) beschikbaar zijn op de kalender om aan te duiden, je het ook gedurende die 4 dagen kan indienen en niet enkel 3 dagen voor aankomstdatum.
Vanaf drie dagen voor aankomstdatum versta je dus niet….
VANAF wil nochtans zeggen – Te beginnen met/bij of met ingang van”, duidt een tijdstip aan waarna iets geldt, duidt een vertrekpunt aan, etc….
https://www.encyclo.nl/begrip/vanaf
Bovendien vul ik voor de duidelijkheid het nog aan dat het over de drie dagen voor aankomstdatum gaat en de aankomstdatum zelf……
“Je hebt eigenlijk 4 dagen dwz 3 dagen voor aankomstdatum en de aankomstdatum. Je zal zien dat je ook maar een van die 4 dagen kan selecteren.” schrijf ik.
Hoe slaag je brein er dan nog in, ondanks die info, om het te interpreteren als je registreren ten laatste de derde dag voor binnenkomst in Thailand” of VANAF te interpreteren als “(je kan gerust 1 maand voorafgaand aan je binnenkomst alles reeds invullen) …
Is het gewoon onwil om iets te willen begrijpen, of zijn die teksten te eenvoudig voor je brein om te verwerken?
Maar nog steeds totaal onduidelijk vind je. Ok. Geen probleem hoor.
Je hoeft je ongenoegen over mijn teksten dan maar te laten weten aan de redactie. Dan hoor ik het wel en desnoods zoeken jullie het in de toekomst maar verder zelf uit. En dan maak je maar je eigen teksten in je hoogwaardig Nederlands dat iedereen dat wel duidelijk zal vinden.
Al twijfel ik of dat zal lukken, want je moet eerst begrijpen over wat het gaat voor je er over kan schrijven natuurlijk, laat staan er vragen over kunnen beantwoorden.
En of je nu deze reactie of andere reacties misplaats vindt….
dat intresseert me helemaal geen bal…
(wees blij, ik blijf beleefd want in het Vlaams zo het geen bal zijn maar beginnen met kl…).
Ik heb het trouwens ook eens aan het nu toch wel bekende ChGpt gevraagd om te zien wat die denkt van de formulering “Vanaf drie dagen voor aankomstdatum” en hoe zij dit “interpreteren”.
Dit is was hun antwoord:
“De uitdrukking “Vanaf drie dagen voor aankomstdatum” betekent dat iets begint te gelden of mogelijk is drie dagen vóór de dag waarop je aankomt.
Bijvoorbeeld:
Als je aankomstdatum vrijdag 10 mei is, dan is “vanaf drie dagen voor aankomstdatum” vanaf dinsdag 7 mei.
Dit wordt vaak gebruikt in contexten zoals:
Annuleringsvoorwaarden: “Annuleren is niet meer gratis vanaf drie dagen voor aankomstdatum.”
Incheckinformatie: “Je kunt online inchecken vanaf drie dagen voor aankomstdatum.”
Totaal duidelijk nu???
Ik ken genoeg mensen voornamelijk ouderen zoals mijn vader met zijn 80 jaar, die geen pc of smartphone hebben of gebruiken. Mijn vader heeft niet eens een gsm en doet nog altijd alles met de telefoon die aan een lijn met de buitenwereld is verbonden. Wel kan hij de hoorn meenemen naar zijn slaapkamer of naar buiten in de tuin als die zich maar binnen 25 meter van het basisstation bevindt. Hij kan dus ons niet meer in Thailand bezoeken komende winter.
Toine van Dijk, is dat wel zo? Neem jouw pa’s paspoortkopie mee en zijn reisplannen en dan vul jij dat scherm toch in? Je hebt alle gegevens bij de hand.
Alleen die bevestiging per e-mail, die komt dan naar jou want jouw pa heeft, denk ik, geen e-mail. Print die uit en stuur die per post naar jouw vaders huis.
Tenslotte, ik wil nog zien hoeveel mensen straks op de luchthaven staan zonder zo’n melding. Sturen ze die allemaal terug? Lijkt me sterk. Die zullen geholpen worden met wat vertraging maar mensen wegsturen, denk echt van niet.
Per post????
Lijkt me vooral een dure en optimistische oplossing
Waarom niet? Hij heeft toch familie die dit graag voor hem wil doen.
En hoe geraakt je vader dan aan zijn ticket. Verbaast mij dat hij daar al aangeraakt is…
Of is het zo een eenzaat dat hij echt niemand kent?
Geen andere kinderen, kleinkinderen, familieleden, vrienden, buren, bibliotheek, etc……..
Jij kan het ook bij aankomst ook nog invullen. Daar staan TDAC palen waar je dat kan invullen en waar zeker ook hulp aanwezig is.
Er staan TDAC palen bij aankomst waar je die kan invullen
Diegene die FB hebben. Er staat een foto op de webpagine van Richard Barrow
https://www.facebook.com/photo?fbid=1270114574474803&set=a.212825276870410
RonnyLatYa, die palen staan tussen aankomst en Immigration. Dan zal die vader dat zelf in moeten kunnen vullen want familie in Thailand kan niet tot daar geraken.
Natuurlijk staan die altijd voor immigratie, gelijk op welke manier je binnenkomt. Zou ook geen zin hebben die erna te plaatsen.
Maar ik heb hier ook al meermaal eschreven dat er bijstand voorzien is aan die palen. Al is het wel de bedoeling van het vooraf in te vullen.
dus nogmaals
“If you cannot submit in advance
Travellers who are unable to complete the TDAC before arrival and do not have internet access at the point of entry will be assisted at designated help points located at immigration checkpoints. This assistance is intended for exceptional circumstances only. All travellers are strongly encouraged to complete the TDAC online in advance to avoid delays and reduce congestion at entry points.”
https://www.tatnews.org/2025/04/thailand-digital-arrival-card-system-set-to-launch-on-1-may-2025/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=thailand-digital-arrival-card-system-set-to-launch-on-1-may-2025
Er staat ook een uitreis datum die je moet/kan invullen.Nu heb ik een enkele reis geboekt niet wetende wanneer ik terug ga ..Dat zal media Juli 2026 zijn ,Ik kan ook nog geen retour ticket kopen zo ver vooruit . Ik verblijf op een jaar visum multiple entry .Ik zie ook geen rood sterretje staan . Is dit veld dan niet verplicht ? .
Neen een uitreisdatum is niet verplicht. Daarom staan er ook geen rode sterretjes bij.
Je kan dat gewoon open laten.
Zolang je kan verder gaan is alles in orde. Als iets verplicht is en niet ingevuld kan je niet verder en komt datgene wat je niet ingevuld hebt in het rood.
Ik verblijf 1 nacht in een hotel in Bangkok en reis dan verder, wat moet ik invullen in het adresveld van het TDAC??
Je eerste adres waar je gaat verblijven. Of dat nu 1 dag, een week of een maand is maakt op zich niet uit.
Bij aankomst dient er een TM30 te worden opgemaakt door dat hotel en als men het correct doet zal dat ook het geval zijn voor je volgende adressen waar je gaat verblijven.
Zo wordt je verblijf gevolgd… als iedereen tenminste doet wat men geacht wordt te doen.
Ik weet niet wat de richtlijnen zijn, maar misschien zal men nu of in de toekomst dan telkens ook die QR code scannen. Wie weet?
ik verblijf 1 nacht in een hotel in Bangkok daarna reis ik verder is het invullen van het hoteladres in Bangkok voldoende voor het adresveld van TDAC, want daarna heb ik nog geen adres?
Zie vorige reactie
Beste Ronny,
Laat aub je goede humeur niet verpesten door negatieve en betweterige personen.
Ik snap dat je er zat van wordt, maar er zijn zoveel mensen die echt heel blij met jouw uitleg zijn.
En daar ben ik er zeker 1 van, ik ben ook niet zo bedreven in al dat papier/pc werk.
Dus bedankt voor jouw vaak onmisbare bijdrage.
Groeten Mike.
Je doet heel goed werk
Ronny, of het nu visums zijn of belastingaangiftes, als je in dit blog adviseert moet je een hoop eelt op je ziel hebben want men vraagt keer op keer naar de bekende weg en je wordt als het ware een antwoordmachine… Maar waardering voor dat werk zit echt wel diep bij de trouwe lezers doch wordt niet constant uitgesproken dus de klagers krijgen wel eens de overhand. C’est la vie!
Ik hoef niet voordurend schouderklopjes hoor en ik heb er evenmin iets tegen dat wanneer iemand ergens een fout opmerkt in mijn teksten dit laat weten. Kan altijd gebeuren en dat melden moet zelfs. En dat geldt ook als het voor iemand niet helemaal duidelijk is…
Ik zal altijd antwoorden en bedanken indien iemand een fout opmerkt, of anders verklaren waarom het geen fout is in dat bepaalde geval, of het anders nog eens verduidelijken.
Alleen de manier sommige menen dat te moeten laten weten… daar heb ik wel eens problemen mee….
Maar eigenlijk komt het steeds uit dezelfde hoek hoor Erik.
Zelf iets produceren zit er niet in, maar wel alles want anderen schrijven met een vergrootglas tot de puntjes analyseren. Vervolgens muggenziften, liefst samen in groep tijdens het borreluurtje, over iets… en dan gaan ze reageren want “iedereen zegt of vindt dit ook”.
Niet zelden zijn ze dan zelf nog eens fout ook bij gebrek aan voldoende kennis over het onderwerp. Je weet wel…. de klok wel eens gehoord maar niet weten waar de klepel hangt
Eigenlijk zou het me koud moeten laten, maar dat is niet zo.
Vooral dan wanneer het onzin is waar ze mee afkomen, maar als je daa rniet op reageert gaat die weer zijn eigen leven leiden en kost het je weer weken om dat uit de wereld te helpen.
En dat ik soms eens een sneer geef. Ja dat is al gebeurd en zal nog gebeuren.
Zoals bij de eerste reactie ik schrijf “En daar gaan we weer….”
Dit omdat het al het zoveelste artikel is over die TDAC en de vragen al -tig keer werden beantwoord.
Die sneer is niet naar Hans van Mourik persoonlijk gericht als hij dat moest denken. Hij had gewoon pech dat hij de eerste was die op dit artikel reageerde. Bij een ander had ik dat ook geschreven. Niet aantrekken dus Hans
Maar je ziet het wel meer, als je er geen icoontje bij plaatst, weet men niet wat men ervan moet denken.
Het is al precies als met enkele weken maanden geleden gedurende weken: zo gauw iets digitaals moet gebeuren, heft men de handen omhoog en schiet in de stress. De ander moet het dan voordoen, uitleggen, het liefst oplossen. Als dat dan verstrekt is, worden er allerlei pietluttigheden verzonnen, zoals destijds rondom de 180 dagen, en nu is de fromule “vanaf 3 dagen” de klos. Kennelijk is bij het zien van een Thai digitaal vereiste het gezonde NL boerenverstand ter ziele.
Is ook zo.
En dat is gewoon gezeur omdat ze in vele gevallen er geen persoonlijk voordeel kunnen uit halen.
Dan begint men ook allerlei zaken te bedenken, wat als dit en indien dit, etc…
Meestal is dat ook niet eens van toepassing op hun, maar ze bedenken dat dan om een “vriend” een plezier te doen…
Maar zeg dat met een DTAC inchecken je een voordeel van 10% op de hotelprijs oplevert gedurende x-dagen, of korting op OV, of in parken, musea etc….
Gaat plotseling geen enkel probleem meer zijn om dat in te vullen..
Nu ja, misschien dan weer gezeur omdat het enkel een korting is en waarom het dan niet gratis is… 😉
En dan moet die 300 Baht er nog aankomen en ook het ETA…. kan mijn geluk bijna niet op 😉
Beste Ronny, hoe zou het kunnen worden opgelost dat deze instantie stopt met de foute benaming van Nederlanders, je vind je land van oorsprong namelijk onder de door Amerikanen bedachte foute term Dutch. Daardoor stond er ineens dat ik Duits was. Ik vul steevast Nederlander in want Hollander dekt niet de lading. Ook ik heb nl geprobeerd het formulier in te vullen maar zelfs mijn visum nummer werd geweigerd. Wellicht omdat ik in Thailand ben en heb t verder maar gelaten. Ik schrok wel van t filmje waarin de vraag over: of je wel gevaccineerd bent tegen gele koorts. Wat als je daar nee invult? Hoor graag, Danny
Sommigen zoeken echt naar ‘problemen’…… Hoe kom je erbij dat ‘Dutch’ door de Amerikanen bedacht is? Hier het echte verhaal: https://onzetaal.nl/taalloket/dutch
Overigens is er ook een optie ‘Netherlands Antilles’ – een land dat in 2010 werd opgeheven………
Dat gele koorts-gedoe is alleen van toepassing wanneer je kort tevoren in bepaalde landen bent geweest, zoals Ronny en anderen hier al diverse malen hebben uitgelegd.
Dat van dat Dutch zal de ambassade moeten in tussen komen denk ik.
Vreemd dat je visumnr wordt geweigerd. Het is zelfs geen verplicht vak en je kan daar invullen wat je wilt. Reden ligt waarschijnlijk niet bij dat visa nummer maar ergens anders. Dag van binnernkomst?
Als je niet gevaccineerd bent tegen gele koorts zullen ze je afzonderen.
Is al jaren verplicht en je moet het zelfs melden als je door een land bent gereisd dat tot de risicolanden behoort. Dat is niet iets nieuw.
Tenminste je toch afzonderen als je door of van een land komt dat een risicogebied is:
4. Travellers travelling from/through countries which have been declared Yellow Fever Infected Areas must acquire an International Health Certificate verifying the receiving of a Yellow Fever vaccination. For more information, please see List of Countries which are Declared Yellow Fever Infected Areas.
Voor gele koorts zie https://shorturl.at/eg0Wo