Melder: RonnyLatYa
Het is eindelijk zover. De Thailand Digital Arrival Card (TDAC) staat online.
Dit is de link https://tdac.immigration.go.th/arrival-card/#/home
Elke buitenlander die Thailand binnenkomt dient deze in te vullen. Dit dient te gebeuren 3 dagen voor aankomst in Thailand. Je ontvangt dan via het e-mailadres dat je opgegeven hebt je TDAC, samen met een QR-code. Deze moet je downloaden en uitprinten want je zult die moeten tonen/scannen bij binnenkomst.
Hoe het een en ander zal verlopen zal de praktijk ter plaatse dan wel uitwijzen.
Oorspronkelijk was steeds gezegd dat dit op 1 mei in voege zou komen, maar er wordt nergens nog over die datum geschreven (of ik moet het gemist hebben). Het lijkt dan dat met die link online te plaatsen het meteen ook in voege is.
Ik zou aanraden dat reizigers die voor 1 mei Thailand binnen komen dit dan alvast invullen. Gaat het pas officieel 1 mei in voege, zoals eerder was gepland dan was het niet nodig, maar indien het toch meteen in voege is, dan heb je het alvast. Maar misschien komt er later nog duidelijkheid over de startdatum
Verdere details over hoe het te gebruiken kun je lezen door op de User Guide te klikken en bekijk ook de instructiefilmpjes.
Ik kijk alvast uit naar de eerste ervaringen van lezers die met die TDAC zijn binnen gekomen en hoe het verlopen is.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Bedankt voor de informatie. Ik kom 24 april terug naar Thailand (op een multiple Re-entry Permit) dus ga die TDAC voor de zekerheid aanmaken en zal hier terugkoppelen. Was/wordt de Arrival Card überhaupt nodig op een re-entry ?
Ja en je vulde toen het re-entry nr in op de kaart ipv het visaNr.
Kan je nu nog doen bij Visa Nr zie ik
Bedankt voor de informatie.
Wat betekend het voor de mensen die zijn binnengekomen ten tijde dat de arrivelcard niet beschikbaar was?
Momenteel heb ik geen kaartje of nummer in mijn paspoort. Binnenkort weer verlengen, laatste keer vulde ik N.A. in.
Als Nederlander heb ik even moeten googelen op “voege” 🙂
Hallo Romny,
Als je en visum hebt “ Retirement Non Imm “ moet je dan ook deze card invullen?
Adriaan
Ja en dat staat toch duidelijk in de intructies
Who submit?
All foreigners entering Thailand are required to submit the Thailand Digital Arrival Card before their arrival, except for:
– Foreigners transiting or transferring in Thailand without going through immigration control.
– Foreigners entering Thailand using a Border Pass.
Een Border Pass is iets dat inwoners van buurlanden kunnen bekomen om kort in Thailand te verblijven.
Ik ga ervanuit dat diegene die al binnen zijn dat niet alsnog moeten gaan invullen. Op de TM7 (aanvraag verlenging) moet je o.a. invullen wanneer je Thailand bent binnen gekomen. Ze kunnen dan zien dat je al in Thailand was voor de TDAC in werking trad.
Er is ook maar een tijdsvenster van 4 dagen dat je een Arrivaldate kan invullen.
Maar kan best zijn dat dit later nog uitgeklaard wordt voor diegene die zich reeds in Thailand bevinden.
Er zullen zeker ook nog wel ‘kinderziektes’ zijn of zaken waar men misschien niet direct rekening heeft mee gehouden en die dan in volgende versies aangepast worden.
Wat betreft “voege
Op die manier kan je op TB ook nog wat Vlaams leren ook 😉
https://taaladvies.net/in-voege-zijn-treden/
In voege: het zal met jouw vroegere baan als marine-ambtenaar te maken hebben. In NL ken ik enkel: ‘in dier voege’ in formeel bureaucratische zin. Als de NL-overheid iets van je wil, dan wordt snel dit soort taal gebruikt. Om onvermogen te camoufleren.
De website Taaladvies geeft echter ook aan dat “in voege treden” of “invoege zijn” niet tot de Belgische standaardtaal behoort. Op zich ook een niet-in voege-zijnde redenering, want een Belgische standaardtaal bestaat niet. Wel een Vlaamse.
Is het voor je te doen om het Nederlandstalige te gebruiken: niet: in voege treden, maar in werking treden; niet in voege zijn, maar: van kracht zijn.
‘In voege’ is duidelijk afkomstig uit het Frans: en vogue. Entrer en vogue, être en vogue: in werking treden, c.q. zijn.
Net zoals in men in Nederland ‘jus d’orange” (lees suderans) zegt tegen sinaasappelsap.
En men in Vlaanderen ook wel eens (ik ook trouwens) daar appelsiensap tegen zegt. 😉
Foutje: moet zijn ‘en vigueur’
Ik had je wel begrepen hoor … ik kijk niet zo nauw….
In het andere geval zei je ” in de mode” (en vogue).
Vogue is trouwens een wereldbekend modeblad 😉
Het Franse “en voque” wordt gebruikt om mee uit te drukken dat iets in zwang is, als mode. Er bestaat al langere tijd een damensblad “Vogue” geheten. ‘In voege’ is veel sterker, en wordt in juridische zin veel gebruikt om aan te duiden dat iets “in werking” is getreden, “van kracht’ is geworden. Vandaar dat Ronny de term ‘in voege’ veelvuldig gebruikt om aan te tonen dat een kwestie of regelgeving conform vigerende wetgeving ‘geldig” is geworden, en mensen er van overheidswege mee te maken krijgen.
‘een Belgische standaardtaal bestaat niet. Wel een Vlaamse.”
Er zijn in Belgie 3 officiele talen en dat zijn dan ook de standaardtalen.
– Nederlands
– Frans
– Duits
Vlaams en Waals zijn dan ook geen officiele of standaard landstalen. Hooguit tussentalen.
Waals spreken ze in Wallonië (met varianten en dialecten). West-Vlaams, Oost-Vlaams, Antwerps, Limburgs, Gents… zijn voorbeelden van de vele Vlaamse dialecten.
Vlaams is dus geen officiële taal, wel een regionale variant.
Bovendien zegt taaladvies
“het is daarom niet duidelijk of in voege zijn (of treden) tot de standaardtaal in België gerekend kan worden.” Het is ‘niet duidelijk’ is niet hetzelfde als ”niet’ tot de Belgische standaardtaal behoort.’
Maar ik schrijf voor zowel Nederlanders als Belgen op TB en dan komen daar al een “Vlaamse woorden” tussen.
Ik doe de moeite om de artikelen op te zoeken, te controleren, te schrijven en vragen te beantwoorden.
Als jij nu wat meer moeiite doet om die paar “Vlaamse woorden” te begrijpen ipv te liggen mierenneuken, muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken, die dan nog voor het merendeel niet kloppen… dan komen we er toch uit. Niet???
Indien niet… Zoals we ook wel in het Vlaams dan zeggen ” moet ik er misschien een tekeningetje bij maken”….
https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/17277
Voor Country of residence moet je ” The Kingdom of Belgium ” invullen in keuzevenster , heb me eerst gek gezocht om Belgium (simpel)daar te vinden
Als nationaliteit vind je wel Belgium simpel in keuzevenster
Gewoon BEL invullen bij Country of residence en dan krijg je de keuze tussen
Belize
The Kingdom of Belgium
The Kingdom of Belarus
Vervolgens aanklikken”wat nodig…
Staat ook in de instructies
“For dropdown fields, you can type three characters of the desired information, and the system will automatically display relevant options for selection.
Dat zou die Loekasjenka wel willen: H.M. King of Belarus.
Typefoutje van mij natuurlijk.
Moet The Republic of Belarus zijn natuurlijkk
Invullen meer dan 3 dagen van tevoren lukt (mij) nog niet. Elke andere arrival date als 3 april 2025 wordt gezien als incorrect.
Er is momenteel een tijdsvenster van 4 dagen zie ik. 30,31,1 en 2 april. Dagen staan in het zwart.
Ik heb het als proef ingevuld met 2 april en de datum werd gewoon aanvaard.
3 april kan m.a.w. nog niet
In de instructies staat.
WHEN SUBMIT?
Foreigners should submit their arrival card information 3 days in advance of arriving in Thailand, including the date of arrival.
Aangezien ik morgen land in Bangkok en geen tijd te verliezen heb vanwege aansluitend treinticket heb ik het snel ingevuld ,piece of cake en binnen de 2 seconden QR code ontvangen.
Zal later laten weten of er achter gevraagd werd.
Groet,
Ron
Officieel was 1 mei voorzien maar zoals ik al zei kan je het misschien beter toch al invullen. Is het niet nodig zoveel te beter en in het andere geval heb je het toch.
Misschien een tip voor de Nederlanders en Belgen
Voor Nederlanders
Bij Nationality invullen NLD en dan krijg je NLD: DUTCH en dit aanklikken
Bij Country of Residence NET invullen en dan krijg je
– Netherlands Antille
– The Kingdom of Netherland en dit dan aanklikken
Voor Belgen is het in beide gevallen hetzelfde
In beide gevallen kan je BEL invullen en dan Belgian of The Kingdom of Belgium en dat aanklikken
Hallo Ronny,
Probeer eens The Netherlands of Netherlands of dutch etc, te vinden. En bij country of residence ontbreekt Thailand (for expats dan toch)
Ik leg toch uit wat je moet doen als Nederlanders in een vorige reactie.
Ik vond dat direct… maar ik had het wel enoigzins verwacht en daarom die tip
Voor Nederlanders
Bij Nationality invullen NLD en dan krijg je NLD: DUTCH en dit aanklikken
Bij Country of Residence NET invullen en dan krijg je
– Netherlands Antille
– The Kingdom of Netherland en dit dan aanklikken
Thailand zou er inderdaad moeten bijstaan voor diegene die in Thailand verblijven en in hun land uitgeschreven zijn.
Eigenlijk geeft het formulier hier onjuiste keuzemogelijkheden, aangezien de tweede optie, The Kingdom of the Netherlands, ook de eerste optie omvat. De Nederlandse Antillen behoren nu eenmaal tot dat ‘kingdom’.
Ik ken de details niet als Belg, maar ik dacht eens gelezen of vernomen te hebben dat de eilanden binnen het staatsgebied aangeduid worden als het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Misschien willen ze, om wat voor reden ook, daarmee bewust wel een onderscheid maken.
En/of kan jullie ambassade daar een verklaring voor geven. Mogelijk werden ze daarover gecontacteerd
Ik heb alvast niet meegewerkt aan die website of kan er ook geen wijzigingen op aanbrengen
Maar zoals je kan lezen is er wel een contact adres waar je dat wel kan melden
CONTACT US : [email protected]
Ik zou zeggen … doe maar
Je zit goed, beste Ronny. De Nederlandse Antillen bestaan enkel nog als geografische eenheid. Niet meer als soeverein gebied. Het was een autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden tot 10 oktober 2010. Op die datum werd het land ontmanteld.
Aruba, Curaçao en Sint Maarten: Deze eilanden zijn nu autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Ze hebben een vergelijkbare status als Nederland zelf.
Bonaire, Sint Eustatius en Saba: Deze eilanden hebben de status van bijzondere gemeenten van Nederland en worden ook wel Caribisch Nederland genoemd.
Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat dus uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. (PS: Ook Thai hebben lange tenen.)
Zijn er met dit nieuwe systeem nog border runs mogelijk?
Je zal geregistreerd worden als out en dan zal je pas een nieuwe kunnen aanvragen vermoed ik.
Of je dat dan op dezelfde dag zal kunnen bekomen? Dat is dan het mogelijk einde van de borderrun op een en dezelfde dag.
Maar de praktijk zal moeten uitmaken wat nog zal kunnen.
Maar ik denk dat dit er sowieso zit aan te komen wanneer met het ETA (Electronic Travel Autorization) gaat invoeren voor de Visa Exemption reizigers. Dat is nu uitgesteld om dit eerst te kunnen invoeren.
Ik vraag me af wat Immigration doet met al die binnenkomers die niet zo’n goede informatievoorziening hebben als wij hier (dank Ronny) en dus verrast worden bij de Imm. balie. Die drie dagen zijn al lang voorbij dan. Nog langere rijen?
Bijzondere aan TDAC vind ik toch wel dat men het 3 dagen v.t.v. moet aanvragen en dat QR-code naar opgegeven e-mailadres wordt gestuurd wat dan weer moet worden geprint. Zeker makkelijker voor Immigration gezien bepaalde onleesbare handschriften op oude TM6 card, maar meer werk voor binnenkomende passagier. Wat te doen bij last minute boekingen? Denk bv. aan sterfgeval in de familie (want dat plan je niet) of urgente zakenreis? Zelfs stand-by passagiers die pas op laatste moment horen of ze mee komen hebben dan een probleem. Of personen die hier wonen en naar buitenland op vakantie gaan en geen printer ter beschikking hebben? Het kunnen tonen van een QR-code op smartphone zou toch voldoende moeten zijn? Waarom moet QR-code weer geprint worden?
Men zal wel bedoelen vanaf 3 dagen voordien want al je kijkt op de TDAC site zijn de laatste 4 dagen in het zwart, wat zil zeggen dat je die kan aanduiden als aankomstdatum. Ook voor zij dus die op het laatste moment beslissen.
En ik verwacht dat de QR code op je smarphone ook wel zal volstaan maar dat zat de praktijk uitwijzen.
Hoe zit dat voor de gewone toerist die Thailand binnenkomt en reeds geboekt heeft?
Mijn dochter komt mij bezoeken in juli, hoe komt zij te weten dat ze dit formulier moet invullen voor vertrek?
“Mijn dochter komt mij bezoeken in juli, hoe komt zij te weten dat ze dit formulier moet invullen voor vertrek?”
Een voorstel dat me zomaar te binnen schhiet.
Wat als je het haar nu eens zelf zou zeggen….
wat vervelend is, dat je het niet kan invullen op voorhand en bewaren
Vraag mij ook af welk telefoonnummer in te vullen in mjn en anderen hun geval , BEL./NL of Thais nummer eventueel , want ik verwacht niet dat Thai immigration naar buitenland gaat bellen , en ik althans mijn Belg. nummer toezet eens in Thailand aangekomen , en mijn AIS nummer openzet (2) waar tevens mobiel Thai internet op werkt .
Trouwens bedankt weeral eens temeer voor je toewijding om ons wegwijs te maken (of is het Thais Junglewijs ,lol )
Ja en het is ook een verplicht vak trouwens dus je zal er wat moeten invullen.
Als je country of residence invult springt het automatisch op +32, maar je kan dat ook veranderen naar +66.
Ik denk dat het meer een nr is waar je te bereiken bent in geval van nood en je dat zelf kan bepalen.
Meeste toeristen zullen trouwens ook geen Thais nr hebben voor ze in Thailand toekomen.
Ik ga daar gewoon mijn Thais nr invullen
Ik verblijf tijdens mijn 3 weken vakantie in een airbnb.
Vul ik dit adres in en zeg huis van vriend, of verzin ik een hotelreservering?
Huis vriend lijkt me ok.
Uiteindelijk zal de TM30 later eigenlijk maar bevestigen waar je echt verblijft als men dat correct invult
Iets dat ik me al eens eerder heb afgevraagd bij BNB boekingen is … Melden die eigenaren eigenlijk wel dat er een buitenlander verblijft ?? Officieel ben je als reiziger dacht ik zelf verantwoordelijk voor het melden bij de dichtstbijzijnde immigratie (of lokale politie als immigratie te ver weg is). Over het algemeen voldoen hotels altijd aan deze verplichting, want de problemen kunnen vele malen groter zijn dan de moeite indien men dat niet doet. Maar bij AirBNB eigenaren speelt mssn het feit dat verhuur illegaal is en / of niet opgegeven wordt als inkomsten … Overigens dacht ik dat, hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor het melden van het adres van je verblijf, het onmogelijk is om je te laten registreren op welk adres dan ook, zonder ’toestemming’ van de huiseigenaar … TiT lol
Heeft op zich niks met het TDAC te maken.
Voor je het weet gaat het hier enkel nog over huren via AirBnB, maar toch enkele opmerkingen want je zit wel fout in enkel zaken.
“Officieel ben je als reiziger dacht ik zelf verantwoordelijk voor het melden bij de dichtstbijzijnde immigratie (of lokale politie als immigratie te ver weg is).’
Neen, je moet al reiziger je nergens melden. Dat is de taak van de adresverantwoordelijke waar je gaat verblijven indien dat langer dan 24 uur is en dat moet met een TM30 formulier.
Enkel indien je een vast adres hebt, dat gekend is bij immigratie, moet je dat adres elke 90 dagen van ononderbroken verblijf in Thailand bevestigen met een TM47.
Wat de “lokale politie” betreft. Vergeet dat maar. Dat stamt nog uit de tijd dat er maar enkel immigratiekantoren waren voor gans het land.
” Overigens dacht ik dat, hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor het melden van het adres van je verblijf, het onmogelijk is om je te laten registreren op welk adres dan ook, zonder ’toestemming’ van de huiseigenaar ”
Is dat niet overal ter wereld zo… je kan toch nooit op een adres geregistreerd worden zonder toestemming van de eigenaar of adresverantwoordelijke van dat adres.
“Melden die eigenaren eigenlijk wel dat er een buitenlander verblijft ??”
“Maar bij AirBNB eigenaren speelt mssn het feit dat verhuur illegaal is en / of niet opgegeven wordt als inkomsten …”
De verhuurder moet zorgen dat hij aan wetgeving voldoet en zorgen dat hij de nodige vergunningen en meldingen doet en anders is die illegaal bezig.
En als de huurder zelf dan ook nog weet dat hij illegaal bezig is met huren … tja.
Vraagje, bij de THAI pas na covid kon je die alleen aanvragen met een email adres van gmail.
Ik gebruik meestal mijn hotmail adres – zou ik dit nu kunnen gebruiken ?
Dat zou geen probleem mogen zijn.
Er staat nergens dat men een gmail zou moeten gebruiken
De papieren kaart was een tijd afgeschaft en dat gaf geen problemen; niet bij Extension of Stay verlenging noch voor de 90 Days Reporting.
Ik weet het: Je zal aan de Lokale Wetgeving of Her-verzonnen Instructies in een nieuw jasje moeten voldoen, ook al lijkt mij dit volkomen zinloos net als de 90 dagen melding. De voorbije kaartloze periode heeft dat al bewezen.
Ach, zal wel weer met werkverschaffing te maken hebben….
Wat zou een Efficiency Tzar hier goed werk kunnen doen en geld en irritatie kunnen besparen.
Maar… De USA heeft ETA en de EU gebruikt ESTA; dus willen de Thaise bureaucraten ook zo’n speeltje: de TDAC.
Het is er nu eenmaal en erover zeuren zal niks veranderen
Voor ik daar de vraag over krijg
Er staat
Please note that you will not be able to update the following information:
1) Full Name (In Passport)
2) Passport No.
3) Nationality / Citizenship
4). Date of Birth
Hoe dat dan moet voor diegene die langere tijd in Thailand verblijven en ondertussen een nieuw paspoort bekomen met een nieuw paspoortnummer weet ik niet, want blijkbaar kan je dat paspoortnr niet aanpassen.
Zal immigratie dat dan aanpassen ??? Komen we misschien later wel te weten.
Voor ik daar de vraag over krijg
Wat het TDAC betreft
Er staat
‘Download the Thailand Digital Arrival Card. You can also download or print a copy from the email address provided for the duration of your stay in Thailand’
Waaruit ik opmaak dat het downloaden op je Smartphone ook wel zal volstaan en je niet meteen het dient uit te printen. Zolang de QR code maar kan gescand worden natuurlijk.
Ik denk dat er files gaan ontstaan van veel toeristen die daarvan niet op de hoogte zijn. Vroeger was dat gemakkelijk. Je nam het vliegtuig en daar kreeg dat papieren formulier. Word je door iemand verwittigd?
Je informeren voor je naar een land reist is altijd een goed idee. Zelfs tot de laatste dag…
Zoals je jezelf nu informeert door o.a. dit te lezen.
En ik denk dat het ook nog wel via ambassade of consulaten zal verpreid worden en reisburea’s kunnen hun klanten ook inlichten.
Maar dat zal allemaal sneller bekend zijn dan je denkt.
Op de officiële website tdac.immigration.go.th lees ik nog steeds dat de procedure ingaat vanaf 1 mei 2025.
Mar 28, 2025 – IMPORTANT: The Thailand Digital Arrival Card (TDAC) system is set to launch on May 1st, 2025.
Alhoewel het altijd gezegd is dat het 1 mei is zal dat ook wel zo zijn
Maar ik zie die tekst dus nergens staan op de website
Geef me eens de link waar de tekst staat en niet de algemene link
https://tdac.in.th/#:~:text=Mar%2028%2C%202025,or%20official%20confirmations.
Zoals ik al dacht dus
Dat is AGENTS CO., LTD
Niks officieel als website alhoewel goed samengesteld als info
Ze zeggen het trouwens zelf
“We are not a government website or resource. We strive to provide accurate information and offer assistance to travelers.”
Of bedoel je dit
Mar 28, 2025 – IMPORTANT: The Thailand Digital Arrival Card (TDAC) system is set to launch on May 1st, 2025
Dat staat op de website van https://tdac.in.th/. Ik ken die website eigenlijk niet maar ze schrijven zelf
“For the official TDAC, visit tdac.immigration.go.th. We provide only unofficial Thailand travel info and newsletters.”
inderdaad.
Dit werd ook gemeld op het Tim Newton Today nieuwskanaal
Dat is AGENTS CO., LTD een voor mij onbekende maatschappij
Dit zegt men er over
AGENTS CO., LTD is a company based in Thailand that specializes in creating websites for booking hotel rooms online and providing reservation services It also offers services related to visa and work permit assistance for foreigners. The company was registered on December 12, 2019, with a capital of 10 million Thai Baht1. Its headquarters are located in Bang Phli, Samut Prakan
En wat voor degene die definitief in Thailand wonen? Thailand staat niet in de lijst “country of residence”
Dat is toch gisteren al aangehaald dat Thailand niet bij Country of Residence staat en dat eigenlijk wel zou moeten
Tot dat het geval is zou ik gewoon het land van herkomst invullen want anders ga je geen TDAC krijgen. Op zich doe je daar niks verkeerd mee.
Soms moet je pragmatisch denken en dan kom je ook al een eind. 😉
Op FB pagina van Immigratie staat nu de bevestiging dat het verplicht is vanaf 1 Mei (wat ook de vooropgestelde datum was). Dat is dan ook weer uitgeklaard.
“Compliance will be mandated from May 1st, 2025 onward. ”
https://www.facebook.com/profile.php?id=100068925981064
Werkt netjes, Ronny .
Wel in Junkmail moeten kijken om het dokument te vinden.