
Thailand neemt strengere maatregelen om de veiligheid van studentenvervoer te verbeteren, na een schrikbarende toename van het aantal ongelukken en slachtoffers. Alleen al in 2024 werden er 40 incidenten gemeld met voertuigen die scholieren vervoerden, waarbij tien kinderen om het leven kwamen. In de eerste twee maanden van 2025 zijn er al zes extra incidenten gerapporteerd, waarbij meer dan zestig studenten gewond raakten. De cijfers baren de autoriteiten grote zorgen.
Het ministerie van Land Transport heeft aangegeven dat er officieel slechts 3.342 voertuigen geregistreerd zijn als schoolvervoer. In werkelijkheid rijden er naar schatting meer dan 45.000 voertuigen rond zonder enige vergunning. Daarmee worden dagelijks meer dan 540.000 leerlingen overgeleverd aan ongereguleerd en onveilig vervoer.
De omvang van het probleem vraagt om directe actie. De overheid heeft exploitanten van studentenvervoer daarom dringend verzocht om zich strikt aan de wettelijke veiligheidsregels te houden. Die regels omvatten onder meer een correcte registratie van voertuigen als schoolvervoer, het aanbrengen van duidelijke schoolbusmarkeringen, veilige stoelen voor alle passagiers, en de aanwezigheid van nooduitrusting aan boord. Bestuurders dienen in het bezit te zijn van een geldige vergunning voor openbaar vervoer en minimaal drie jaar rijervaring te hebben. Bovendien moet elke rit begeleid worden door een volwassen toezichthouder.
Niet alleen de vervoerders, maar ook scholen krijgen huiswerk. Ze zijn opgeroepen om hun vervoersbeleid kritisch tegen het licht te houden en de veiligheid in en rondom de schoolgebouwen te verbeteren. Daarbij gaat het onder meer om verkeersgeleiding, duidelijke bewegwijzering en veilige opstapplaatsen voor leerlingen.
Voorafgaand aan de start van het nieuwe schooljaar zullen voertuigcontroles worden uitgevoerd. Vervoerders worden geacht hun materieel technisch in orde te maken en de richtlijnen nauwgezet op te volgen. De autoriteiten benadrukken dat de veiligheid van kinderen geen ruimte laat voor compromissen. Wie zich niet aan de regels houdt, kan rekenen op strenge sancties. Inspectieteams zullen actief controleren en handhaven, met als doel verdere ongelukken te voorkomen.
De roep om verandering klinkt steeds luider. Ouders, schooldirecties en lokale gemeenschappen maken zich terecht zorgen over de veiligheid van kinderen op weg naar school. De overheid laat met deze nieuwe aanpak zien dat die zorgen serieus genomen worden. Het is nu zaak dat alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheid nemen. Want kinderen horen veilig op school aan te komen, elke dag opnieuw.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Opinie18 juni 2025Opinie: Wat betekent het conflict van Israël met Iran voor Thailand?
Expats en pensionado17 juni 2025Wise waarschuwt je nu per e-mail bij gunstige wisselkoers naar Thaise baht
Autorace17 juni 2025Bangkok wil Formule 1 binnenhalen maar wie betaalt de rekening?
Cultuur17 juni 2025Nieuwe Nederlandse thriller Full Moon speelt zich volledig af in Thailand
Kinderen horen veilig op school aan te komen, elke dag opnieuw.
Als veiligheid voorop staat om kinderen veilig van en naar school te laten gaan, dan moet er ook actie ondernomen worden om kinderen niet op motorfietsen naar school te laten gaan.
Zeker niet zonder helm en ook niet met 3 of vier kinderen op een motorfiets.
Hoeveel kinderen sneuvelen er door busjes vervoer en hoeveel door motorfiets vervoer.
Maar de verontschuldiging is dan dat het arme mensen zijn en hoe moeten die kinderen dan op school komen.
Begin eerst maar eens een landelijke handhaving op helmgebruik en max 2 personen op een motorfiets.
Maar dat zal niet gaan helpen want het is heel normaal en volledig geaccepteerd dat kinderen op de motorfiets naar school gaan, en dat zijn dan ook kinderen van 11 of 12 jaar, en misschien nog wel jonger, en dan ook nog met 3 of 4 op een motorfiets.
De inrichting van de (oude)minivans die nu als schoolbus dienen is ronduit levensgevaarlijk.
De stoelen zijn er veelal uitgehaald en vervangen door houten planken welke in de lengterichting van de minivans zijn aangebracht.
Vervolgens in het midden , ook in lengterichting ook een houten plank waardoor er zoveel mogelijk kinderen vervoerd kunnen worden.
Het gaat niet om een paar busjes maar om tientallen, gemiddeld zitten er over de 20 kinderen naast en achter elkaar, zonder veiligheidsgordels .
En de school ……..die kijkt er naar en doet niets.
Iets komt in de publieke belangstelling, en eerste follow up is gebruikelijk gekwekt over hoe het zou moeten zijn;
Dus, directe actie en zo.
Verzoek aan exploitanten van bussen. Huh, VERZOEK?
Niet een order om zich STRIKT aan wettelijke regels te houden?
Nou, dat wordt hard werken om strikte wettelijke veiligheidsregels uitgevoerd te krijgen.
Waarom ben ik niet verbaasd dat er 45.000 voertuigen schoolvervoer zonder vergunning rondrijden.
En dat wegkijkgedrag van scholen is hier ook niet iets om je over je verbazen.
Gewoon lamlendigheid in dit alles.
Zal tijd worden dat er wat aan gaat gebeuren. Als ik af en toe zie hoe die busjes zich op de weg gedragen……..dan denk ik en daar vervoerd men je kinrreen mee naar school en terug. Een goede chauffeurs opleiding zou kunnen helpen.
Snap die ouders niet die dat gedrag van de chauffeur accepteren