In 2020 moet hij er zijn: een veerboot tussen Hua Hin en Pattaya met een capaciteit van drie- tot vijfhonderd passagiers en 30 tot 60 auto’s of vrachtwagens. De rijstijd bedraagt dan slechts 1,5 uur. Over de weg kost dit nu vijf uur.

Een consultancybedrijf doet momenteel daarvoor een haalbaarheidsstudie, die in december klaar moet zijn. Het project, zegt Suriya Kopatta, hoofd van het Marine Office 3 in Prachuap Khiri Khan, zal de economie bevorderen, de concurrentiepositie verbeteren en het zware verkeer over de weg verminderen.

Er komt voor de veerpont een transferium die in totaal 30-rai land groot is, deze komt op 37 km van de stad Hua Hin.

Behalve de veerdienst heeft de regering nog meer plannen om de economie in het zuiden te bevorderen: een diepzeehaven in Prachuap Khiri Khan voor vrachtschepen uit Myanmar. Verder twee snelwegen (Songkhla – Sadao en Kathu – Patong), de constructie van aanlegplaatsen voor cruiseschepen in Krabi en op Koh Samui, een tweede diepzeehaven in Songkhla en een haven in Satun (de Pak Bara haven).

De luchthaven van Phuket wordt uitgebreid, dat moet dit jaar gereed komen. Daarna worden de luchthavens van Nakhon Si Thammarat en Hat Yai aangepakt. Verder zijn er plannen voor de aanleg van dubbelspoorlijnen van Prachuap Khiri Khan naar Chumphon, Chumphon naar Surat Thani, Surat Thani-Hat Yai naar Songkhla en Thung Po (Surat Thani) naar Thanun (Phangnga).

Bron: Bangkok Post

9 reacties op “Veerdienst tussen Hua Hin en Pattaya in 2020 operationeel”

  1. Cornelis zegt op

    ‘Rijstijd’ = reistijd

  2. Ton zegt op

    Ik dacht dat er al een haven in Khao Takiab gemaakt is voor de snelle boot naar Pattaya?

    • RobHH zegt op

      Dat is de vissershaven Ton. Die was voorheen bijna niet te bevaren met laag tij. Nu met een pier en muur zouden die problemen verholpen moeten zijn.

      Het zal echter nooit groot of diep genoeg zijn voor grotere schepen.

  3. rene23 zegt op

    Die veerboot moet dus ruim 60km/uur gaan varen?
    En dat met 30-60 autos/vrachtwagens aan boord?
    Dat moet ik nog zien.

  4. chris zegt op

    Ik ben geen expert maar ware het niet beter om een soort (deels drijvende?) afsluitdijk te bouwen om tegelijkertijd het probleem van het opstuwende water vanuit de golf naar Bangkok te lijf te gaan? In watermanagement plannen wordt vaak gesproken over het opwerpen van een kilometerslange dam in de golf om het water (en het zout-zoet gehalte) te reguleren.

  5. fred zegt op

    Er was voorheen reeds een boot die de overtocht maakte. Het project werd vlug opgedoekt.

  6. Peter zegt op

    De reistijd is 1.30 hr en de rijstijd is ongeveer 20 min. 55555

  7. Fransamsterdam zegt op

    Deze lijn maakt deel uit van een wat groter netwerk met catamaran-vliegboten. Ik geloof dat ze al bij 3,3 miljoen passagiers per jaar quitte hopen te draaien. Het vorige, kleinschaliger, project is bij gebrek aan passagiers nooit goed van de grond gekomen.
    De telkens weer opduikende berichten over dit project, verdwijnen bij mij in hetzelfde mapje als berichten over batterijen voor telefoons die binnen vijf minuten opgeladen zijn en volgend jaar op de markt komen.

  8. Ronny L. zegt op

    Ik meen over dit project te hebben gelezen dat de prijs voor een overzet ticket duur is.
    Men rekent niet per auto doch wel per reiziger. Als daar bv 4 personen inzitten is de prijs x4.

    En dan is er mogelijk nog het “twee prijstarief” stelsel, ttz.volle pot voor de farang, de helft voor Thais.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website