Op sociale media klagen veel Thai over de hoge elektriciteitsrekeningen. De bevolking is boos omdat zij min of meer gedwongen worden om binnen te blijven en thuis te werken, met hoge elektriciteitsrekeningen tot gevolg.

Minister Sontirat beloofd in een bericht op Facebook te kijken naar de ontstane situatie. Vandaag overlegt de minister met de elektriciteitsleveranciers over maatregelen, om zo de pijn wat te verzachten. Kleine huishoudens krijgen al gratis elektra, de borg voor de elektriciteitsmeter is teruggegeven aan 21 miljoen huishoudens en het energietarief is tijdelijk met 3 procent verlaagd.

Senator Kamnoon geeft als voorbeeld een vriend die in een klein flatje woont en normaal tussen 1.600 – 1.900 baht per maand kwijt is aan elektriciteit. Zijn laatste rekening bedroeg maar liefst 3.400 baht. De korting van 3 procent is verwaarloosbaar omdat dit omgerekend maar zo’n 100 baht bedraagt. De senator vindt dat de regering de eerste 1.000 baht van de rekening moet schrappen en een korting van 50 procent moet bieden op de rest van de rekening, gedurende aankomende drie maanden.

Kamnoon, lid van de vaste kamercommissie voor bestrijding van armoede en sociale ongelijkheid, vraagt de minister zijn idee over te nemen en dit voor te leggen aan premier Prayut.

Op sociale media gaan meer voorbeelden rond van een een explosieve stijging van de elektriciteitsrekening, zoals iemand schrijft: van oorspronkelijk 1.800 baht naar 3.800 baht en vorige maand zelfs 6.000 baht. Het hoofd van een politieeenheid in Prachuap Khiri Khan schrijft dat zijn rekening is gestegen van 900 naar 2.000 baht.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

11 reacties op “Veel Thai boos om hoge elektriciteitsrekeningen”

  1. pjoter zegt op

    Ik heb mijn vrouw zo eens rondt laten vragen wie er allemaal zijn borg terug heeft gekregen wij namelijk niet.
    Dus was nieuwsgierig wie wel in de omgeving.
    Nou staat mijn vrouw normaal op de markt, nu niet maar kent daardoor nogal wat mensen.
    Van alle mensen die ze gesproken heeft heeft geen een de borg voor de meter terug gekregen.
    De algemene tendens is dan ook dat de waarheid geweld wordt aangedaan door de instanties (om het netjes te houden)
    Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat je rekening hoger is door dat je de hele dag thuis bent en dus meer elektra verbruikt.

    volg de regels en blijf gezond. dat is belangrijker dan al het andere.

    Groeten
    Pjoter

    • timker zegt op

      De borg voor de electriciteits meter moet je terugvragen via een nogal overbezette website. Daarna krijg je een bericht via de SMS dat je je borg kan terugkrijgen bij een 7 Eleven. Wij hebben onze aanvraag 25 maart ingediend en mij vrouw heeft afgelopen vrijdag 17 april een SMS ontvangen. De eigenaar vsn de meter, in ons geval mijn schoonvader, moet de aanvraag doen (zijn/haar Thai ID gebruiken) en deze moet ook mee naar de 7 Eleven.

      • Johnny BG zegt op

        Ik ken uw situatie niet maar zou het niet zo moeten dan dat de maatregelen genomen zijn om de mensen in echte nood tegemoet te komen?
        Als die borg het verschil maakt dan vraag ik mij af op welke wijze u een visum verkrijgt.

        U bent niet de enigste die het onderste uit de kan wil en dat het als gevolg heeft dat het een vertraging oplevert voor mensen die het echt nodig hebben is waarschijnlijk nog niet doorgedrongen.

        Uiteraard mijn nederige excuses als ik het mis heb.

        • pjoter zegt op

          Nee mij boeit het niet maar Thai wel.
          Je ging alleen wel erg snel van een veronderstelling uit.

          Maar bedankt voor het excuus 😉

          blijf gezond (ook financieel)

          pjoter

          • Johnny BG zegt op

            Goed om te lezen en insgelijks 🙂

  2. Rob zegt op

    Bij mijn schoonfamilie is er niks veranderd voor wat betreft het thuiswerken, iedereen is gewoon naar en aan het werk, maar ook bij hen verdubbelde de elektriciteitsrekening bijna, rara hoe kan dat, ik denk dat ze met de 5000 bath tegemoetkoming een sigaar uit eigen doos krijgen.

  3. Johnny BG zegt op

    Dit is een probleem en hierna wordt het schoolgeld het volgende probleem.

    Het lijkt mij niet meer dan normaal dat voor de thuiseducatie met hogere electrakosten thuis er een compensatie komt voor het schoolgeld voor een jaar en dan met een maximum van 15.000 baht per schoolgaand kind. Beetje leeftijdsafhankelijk uiteraard of het meer of minder zal zijn.
    Dat het gaat gebeuren weten we pas als de nood daar is.

  4. Johan zegt op

    Het is ook mogelijk om de airco uit te schakelen in een kamer waar niemand is. Het is niet nodig om dag en nacht lichten te laten branden. De TV kan ook uit als er niemand kijkt. Enz…

  5. MikeC zegt op

    Mijn vrouw moet 1000 bath meer betalen dan normaal (Surin), ze gaf als reden dat ze de hele dag binnen zit.
    Dat klopt ook dus het is te verklaren. Maar 1000 bath is wel 30% meer dan normaal en ze zit niet zoveel meer binnen dan normaal, en zeker geen 30% meer stroom in gebruik.

    Ik heb haar aangeraden om ook eens naar de rijstvelden te gaan, daar is het ook goed vertoeven. Binnen in de airco geeft meer klachten aan de keel door de te droge en koude lucht. Verder zijn de filters van de airco ook nog nooit schoon gemaakt. Dit heb ik ook aangegeven maar ja het zal wel een keer schoongemaakt worden.

    Hopelijk over 90 dagen wel een schone airco en ook hopen dat we het land in komen.

    Maikel

  6. Leon zegt op

    Zou het misschien handiger zijn om gewoon op de KWh meter te kijken. Dan weet je precies het verbruik. En als men meer baht/KWh rekent, volgens mij kan je er dan pas wat van zeggen.

  7. l.lagemaat zegt op

    Op de energie rekening staat een overzicht van het verbruik van de laatste 6 maanden.

    Geeft Senator Kamnoon ook aan of de vriend door werkzaamheden buitenshuis altijd afwezig was en nu noodgedwongen wel binnen zit,waardoor een hogere energie rekening volgt?

    De overige verhalen doen mij denken aan het stukje van Herman Finkers: “Buurman en mijn elektriciteits rekening!”

    Mijn rekening is t.o.v.van vorig jaar zelfde tijd niet veel verhoogd. Van de totaal rekening incl. vat 7% wordt inderdaad 3% korting gegeven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website