witaya ratanasirikulchai / Shutterstock.com

De State Railway of Thailand (SRT) zal moeten stoppen met de exploitatie van treindiensten vanaf station Hua Lamphong, omdat het land waarop het station zich bevindt zal worden gebruikt voor commerciële ontwikkeling, zegt minister Saksayam Chidchob van transport.

De commerciële ontwikkeling van het land zal naar verwachting in 30 jaar, 800 miljard baht opleveren. Dat geldt heeft de SRT hard nodig  aangezien de SRT momenteel een schuld van 600 miljard baht heeft. Een dochteronderneming van SRT, SRT Asset Co genaamd, zal de commerciële ontwikkeling van het station Hua Lamphong voor haar rekening nemen.

Hua Lamphong, dat al 105 jaar het belangrijkste spoorwegknooppunt van Bangkok is, wordt eind december buiten gebruik gesteld. Een bron bij de SRT zegt dat de treindiensten in Hua Lamphong op 23 december zullen stoppen.

Het plan heeft geleid tot verontwaardiging omdat Bang Sue Grand Station, dat vanaf dat moment zal fungeren als het belangrijkste spoorwegknooppunt van Bangkok, niet zo goed verbonden is met de binnenstedelijke gebieden van Bangkok.

“Het openhouden van Hua Lamphong zal resulteren in torenhoge kosten. Ik ben niet bang om de beslissing te nemen, ongeacht wie wat zegt”, zegt Saksayam.

Voorafgaand aan de sluiting wordt het aantal treinritten van en naar Hua Lamphong verlaagd van 118 naar 22 per dag. Tevens zullen goederentreinen worden omgeleid naar het Chiang Rak Noi-station in Ayutthaya, om te voorkomen dat goederentreinen op de sporen in het centrum van Bangkok vastlopen zodra het Bang Sue Grand Station is geopend.

Bron: Bangkok Post

2 reacties op “‘Treindiensten vanaf Hua Lamphong stoppen op 23 december’”

  1. Rob V. zegt op

    “commerciële ontwikkeling” geeft mij niet meteen vertrouwen. In het meest gunstige geval blijft het station grotendeels in zijn huidige staat, en dus zo de geschiedenis en het verhaal van dit bijzondere gebouw behouden. Denk aan de plannen die er zijn/waren er een treinmuseum van te maken. Maar gezien de centrale locatie, dure grond, valt er meer te verdienen als je er iets compleet anders mee doet. Dan gaat de functie en dus de indruk van dit station praktisch verloren. En in het slechte geval doen ze wat er recentelijk met een ander historisch gebouw (Scala Cinema), gebeurde: platgooien. Een nieuw leuk warenhuisje of kantoorpandje kan Bangkok vast nog wel gebruiken?? …

  2. jozef zegt op

    Wat jammer . Voor mij is het station altijd verbonden met mijn herinneringen aan een exotisch start van vele avontuurlijke reizen per trein in Thailand .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website