‘Treindiensten vanaf Hua Lamphong stoppen op 23 december’

witaya ratanasirikulchai / Shutterstock.com
De State Railway of Thailand (SRT) zal moeten stoppen met de exploitatie van treindiensten vanaf station Hua Lamphong, omdat het land waarop het station zich bevindt zal worden gebruikt voor commerciële ontwikkeling, zegt minister Saksayam Chidchob van transport.
De commerciële ontwikkeling van het land zal naar verwachting in 30 jaar, 800 miljard baht opleveren. Dat geldt heeft de SRT hard nodig aangezien de SRT momenteel een schuld van 600 miljard baht heeft. Een dochteronderneming van SRT, SRT Asset Co genaamd, zal de commerciële ontwikkeling van het station Hua Lamphong voor haar rekening nemen.
Hua Lamphong, dat al 105 jaar het belangrijkste spoorwegknooppunt van Bangkok is, wordt eind december buiten gebruik gesteld. Een bron bij de SRT zegt dat de treindiensten in Hua Lamphong op 23 december zullen stoppen.
Het plan heeft geleid tot verontwaardiging omdat Bang Sue Grand Station, dat vanaf dat moment zal fungeren als het belangrijkste spoorwegknooppunt van Bangkok, niet zo goed verbonden is met de binnenstedelijke gebieden van Bangkok.
“Het openhouden van Hua Lamphong zal resulteren in torenhoge kosten. Ik ben niet bang om de beslissing te nemen, ongeacht wie wat zegt”, zegt Saksayam.
Voorafgaand aan de sluiting wordt het aantal treinritten van en naar Hua Lamphong verlaagd van 118 naar 22 per dag. Tevens zullen goederentreinen worden omgeleid naar het Chiang Rak Noi-station in Ayutthaya, om te voorkomen dat goederentreinen op de sporen in het centrum van Bangkok vastlopen zodra het Bang Sue Grand Station is geopend.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand28 april 2025Verplichte registratie via Thailand Digital Arrival Card (TDAC) vanaf 1 mei
Vliegtickets28 april 2025Thai Lion Air breidt routenetwerk uit: Bangkok – Nakhon Phanom en Udon Thani – Utapao
Bezienswaardigheden28 april 202510 toeristische hotspots in Bangkok die niet de moeite zijn
Achtergrond28 april 2025‘One night in Bangkok and the world’s your oyster’
“commerciële ontwikkeling” geeft mij niet meteen vertrouwen. In het meest gunstige geval blijft het station grotendeels in zijn huidige staat, en dus zo de geschiedenis en het verhaal van dit bijzondere gebouw behouden. Denk aan de plannen die er zijn/waren er een treinmuseum van te maken. Maar gezien de centrale locatie, dure grond, valt er meer te verdienen als je er iets compleet anders mee doet. Dan gaat de functie en dus de indruk van dit station praktisch verloren. En in het slechte geval doen ze wat er recentelijk met een ander historisch gebouw (Scala Cinema), gebeurde: platgooien. Een nieuw leuk warenhuisje of kantoorpandje kan Bangkok vast nog wel gebruiken?? …
Wat jammer . Voor mij is het station altijd verbonden met mijn herinneringen aan een exotisch start van vele avontuurlijke reizen per trein in Thailand .