Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- pjotter: Oh, bij mij werkte dit zelfs bij de SCB rekening die alleen op naam staat van mijn vriendin. Ik heb dat toen gedaan omdat ik noga
- George: Ben in 2006 getrouwd in Thailand en het huwelijk in Den haag laten registreren. In 2016 gescheiden/ Trouwen was makkelijk gewoo
- คอรีน่า: Probeer het rekenen bij te houden door veel bordspelletjes met dobbelstenen te spelen. Ook het spel shut the box is geschikt om re
- andrew van schaik: Voor goede prive scholen moet je in Bangkok zijn. Net als voor een hoop andere goeie dingen. Mahidon is de beste en duurste, allee
- Peter V: Dat gebouw zou niet groot genoeg zijn om alle ‘hub’-projecten te huisvesten… Thailand, land of hubs
- Gerardus: Ze was ervan op de hoogte. Maar door geldgebrek……
- Ruud: Hallo Raf in oktober staan de waterlelies nog niet in bloei. De beste tijd is van eind november tot eind maart. Wij wonen op 2,5
- KhunTak: Moderator: graag bij het onderwerp van de posting blijven.
- Bert: Sjaak, Bedankt voor je heldere visie op het onderwijs hier, duidelijk en zoals ik al vermoedde. Ik wist echter niet zeker of d
- Ger-Korat: Tegenovergestelde van waanzin: sociaal want vele mensen komen er samen wonen, werken, gaan er uit en meer. Economisch gunstig wan
- Ger-Korat: Nederland ligt dan ook vol met warenhuizen: denk aan een dak boven de winkelstraat en ziedaar het lijkt op een warenhuis, en winke
- Bert: Beste Ron, Ik geef hem les in de Thaise taal, er is niet zo zeer sprake van een taalbarrière tussen ons. Ooit, een jaar of 20
- bennietpeter: https://www.thethailandlife.com/loan-mortgage-thailand Het zou dus mogelijk moeten zijn volgens schrijver en niet echt anders dan
- Ger-Korat: Ja het helpt wel immers er komt extra werkgelegenheid bij het bouwen en als het complex in bedrijf is en velen er inkomen verdiene
- bennietpeter: Heb je het al over een sinsod gehad? Zeker weten CM met zijn repeterende slechte luchtkwaliteit in bepaalde tijdstip? Verder de
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Toeristen op Koh Samui worden opgelicht met dure taxiritten
Toeristen op Koh Samui worden opgelicht met dure taxiritten
Taxibestuurders op Koh Samui zijn door de autoriteiten op de vingers getikt. Zij moeten voortaan hun meter gebruiken en niet vaste tarieven rekenen in dollars of euro’s.
Het bestuur van de provincie dreigt met intrekking van de taxivergunning als ze met deze praktijken doorgaan die veel op oplichting lijken. Vooral buitenlandse toeristen die met een duur jacht aankomen, worden op deze manier slachtoffer van misleiding.
Daarnaast wordt er gerotzooid met de wisselkoers want een ritje van 100 dollar zou 87 euro moeten kosten, maar de chauffeurs rekenen 100 euro.
Vrijdag vergaderden de autoriteiten naar aanleiding van klachten.
Bron: Bangkok Post
Het is te hopen dat dit een uitzondering is.
Anders hebben ze naast de problematiek van de grote onbeheersbare vervuiling op bepaalde delen van Samui er een nieuw probleem bij.
Wat te doen als je alleen in baht wilt betalen?
Vertel de betreffende chauffeur dat dit op Face Book geplaatst wordt!
Het eiland heeft een omtrek van zo’n 70 km dus om daar voor een round trip € 150,= te rekenen, ongeveer 5600 Baht, is een ‘pittige’ prijs. In een uurtje heb je heel het eiland doorkruist. Nu zal de taxi best wel onderweg één of meerdere tussenstops inlassen maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een taxirit vanaf Suvarnabhumi-airport naar Pattaya, een kleine 2 uur voor de 125 km met een prijs van rond de 40 euro, dus 1500 Thb., dan kan je m.i. inderdaad spreken van een zéér duur ritje op Koh Samui. Prijs vanaf het vliegveld op Koh Samui naar het dichtbij gelegen Chaweng Beach met een van te voren geboekte taxi is 400 Thb. en naar Lamai Beach 700 Thb. Voor een zitplaats in een gedeelde minivan respectievelijk 100 en 150 Thb. p/p. Denk niet dat chauffeurs onder de indruk zijn van het dreigement om de taxivergunning in te trekken wanneer zij vaste tarieven blijven hanteren maar de toekomst zal het leren. Ons kent ons op Koh Samui, de chauffeurs/taxibedrijven hebben onderlinge prijsafspraken en concurrentie wordt niet geduld.
Het is al lang aan de gang in Koh Samui, wij zijn er een jaar of 5 geleden geweest en nooit meer.
Van de Tesco Lotas tot ons hotel rekende men 500 Bhat een ritje waar men in Bangkok ongeveer 180 voor rekende, ook toen werdt de meter niet aangezet, want men rekende alleen vaste tarieven, stelletje oplichters.
Vaak hebben deze Chauffeurs onder elkaar duidelijke afspraken waardoor ze haast een monopool positie innemen.
Hoewel iedere toerist natuurlijk duidelijk weet dat de onderlinge koersen ook niet kloppen,zal hem bij een duidelijk verbod en controle, haast niets anders overblijven zich te buigen.
Een haast vergelijkbaar systeem heerst reeds jaren op Patong (Phuket) waar de,, rode tuk tuk maffia” vaak ongestoord veelste hoge prijzen verlangt.
Voor een enkel ritje van hooguit 10 a 15 min vragen ze rustig net zoveel als de dag verdienst van een rijstbouwer uit het Noord-Oosten van het land.
Na verhouding wordt deze rijstboer natuurlijk zwaar onderbetaald,en is de tuk tuk Chauffeur in vergelijk behoorlijk aan het woekeren.
Een eigenaar van een groot hotel op Patong wist mij te vertellen,dat deze maffia zoveel macht heeft,dat ze zelfs grote hotels dreigen geen gratis of goedkopere shuttle service aan te bieden.
Dit gebeurd in de hele wereld hele beroepen leven van onwetendheid, makelaars advocaten etc,etc,
Denk maar aan ritje schiphol amsterdam.
Dit is dus niet typisch Thais.
Onze hoofdstad is een super voorbeeld van dit onderwep.
In Bangkok gebeurt het ook hoor. Begin november komen we aan met 4 volwassenen. Nemen een grote taxi met meter naar Sukhumvit. 350 baht excl. Highway maar met ruime fooi en incl. airportfee.
2 dagen later van hetzelfde hotel weer met een grote taxi, deze wil alleen vastgestelde prijs rijden, want dat hoorde zo bij de grote taxi’s. Wij weigerden, want op de heenweg ging het ook. De taxi chauffeur hield voet bij stuk, dus hij kon leeg wegrijden. Wij zijn met de airtportlink gegaan.
Indien mogelijk doen wij niet mee aan oplichterspraktijken.
Ik zal niet ontkennen, dat het over het algemeen boeven zijn op Koh Samui en dat er geweigerd wordt om op de meter te rijden.
Dit bord stond bij de aanlegplek voor passagiers van cruise schepen, die geen bahts op zak hebben en
waarschijnlijk wel dollars of euro’s. Het blijven oplichterspraktijken, natuurlijk, maar het is niet zo, dat alle
Chauffeurs zich hier aan schuldig maken.
De gouverneur van suratthani heeft er schande van gesproken en eist, dat chauffeurs voortaan de meter
gebruiken. Dat gaat niet gebeuren natuurlijk.
Een aantal jaren geleden was er een afspraak met het eiland bestuur, dat ze 100 baht boven op de
meterprijs mochten rekenen, als ze de meter gebruikten. Dat werd groot aangekondigd met grote
stickers op de deuren van de auto’s. Die afspraken zijn verwaterd en langzamerhand weer vergeten.
Ik zie die stickers nergens meer.
Maar het is duidelijk, dat ze vinden, dat ze te weinig verdienen, als ze verplicht op de meter rijden.
Het probleem zal dus wel voort duren. Beetje goed onderhandelen dus maar
Geachte lezer
Gebruik Grab of Uber
In Bali was het bij mij een super succes en in Thailand hoor ik ook goede berichten over Grab wie heeft er ook goede berichten ?
Vrolijk uiteinde Peter Yai