Thaise overheid lanceert officieel de ThaID mobiele applicatie voor indentiteitsverificatie
De Thaise regering heeft officieel de ThaID (THAI-I-D) mobiele applicatie geïntroduceerd, een cruciale stap in digitale transacties voor de verificatie van persoonlijke identiteit. De applicatie maakt de noodzaak voor gegevensinvoer overbodig, waardoor het proces gemakkelijker, sneller en veiliger wordt.
Waarnemend premier Gen Prayut Chan-o-cha leidde de officiële presentatie van het digitale identiteitsverificatie- en gezichtsherkenningssysteem. Het Departement van Provinciaal Bestuur ontwikkelde de applicatie om toegang te vergemakkelijken tot openbare of private diensten die identiteitsbevestiging vereisen.
Tot op heden hebben 44 overheidsinstellingen het systeem aangenomen en meer dan 380.000 mensen hebben zich geregistreerd om gebruik te maken van de aangeboden diensten.
Gen Prayut onderstreepte de toewijding van de regering om Thailand om te vormen tot een digitale samenleving in overeenstemming met haar 4.0-beleid. Hij benadrukte dat digitale technologie de capaciteit van overheidsdiensten verhoogt, deze toegankelijker maakt en tevens de kosten vermindert. Hij voegde toe dat hij hoopt dat de app optimaal benut zal worden.
Sinds de start in 2019 heeft het ThaID-project belangrijke mijlpalen bereikt. De premier riep alle betrokken partijen op om samen te werken en het project verder uit te breiden tot een alomvattend overheidsdienst stelsel dat vertrouwen wekt en het imago van de Thaise regering verbetert, terwijl het uiteindelijk de levenskwaliteit van de burgers bevordert.
Het Departement van Provinciaal Bestuur benadrukt ook de noodzaak om het publiek in alle 878 districten en 76 provincies bewust te maken van de ThaID-app. Dit initiatief omvat de promotie van het downloaden en gebruiken van de app, vooral onder de jongere generatie, om de voordelen ervan voor elk gezin te maximaliseren.
Bron: NBT World
Versie voor laaggeletterden
De regering van Thailand heeft een nieuwe app, ThaID, gemaakt. Deze app helpt om te laten zien wie je bent
De Thaise regering heeft een nieuwe app, ThaID, gemaakt. Deze app helpt bij het controleren wie je bent, en je hebt geen extra informatie nodig om het te gebruiken. Het maakt alles makkelijker, sneller en veiliger.
Premier Gen Prayut Chan-o-cha heeft deze app aan iedereen laten zien. De app is gemaakt door het Departement van Provinciaal Bestuur. Het helpt mensen om makkelijk gebruik te maken van diensten waarbij je moet bewijzen wie je bent.
Veel overheidsdiensten (44 in totaal) gebruiken deze app al. Meer dan 380.000 mensen hebben zich aangemeld om de app te gebruiken.
Premier Gen Prayut zegt dat de Thaise regering hard werkt om alles digitaal te maken. Hij vindt dat technologie alles makkelijker maakt, en ook goedkoper. Hij hoopt dat iedereen deze app veel zal gebruiken.
Sinds de app in 2019 is begonnen, zijn er al veel goede dingen gebeurd. De premier vraagt iedereen om samen te werken om de app nog beter te maken. Hij hoopt dat de app het vertrouwen in de regering zal verhogen en het leven van mensen zal verbeteren.
Het Departement van Provinciaal Bestuur wil dat iedereen in Thailand van de app weet. Ze willen dat vooral jonge mensen de app downloaden en gebruiken, omdat het veel voordelen kan bieden voor iedereen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bars6 oktober 2024Vlaamse en Nederlandse horeca (restaurants en kroegen) in Pattaya, Jomtien en Naklua
- Nieuws uit Thailand6 oktober 2024Overstromingswaarschuwingen voor 11 provincies langs de Chao Phraya rivier
- Gezondheid6 oktober 2024Creatine voor een scherp brein bij ouderen
- Thailand algemeen6 oktober 2024Ernstige overstromingen bedreigen dieren in Elephant Nature Park in Chiang Mai
En heeft het nog voordelen voor de buitenlanders die hier wonen??
Ik hoop dat immigratie ook over gaat naar digitalisering, want dat gedoe met veel papieren en veel papieren kopies is niet meer van deze tijd. 90 dagen melding kan gelukkig al online, maar de jaarverlenging is nog te veel gedoe met papieren van de bank waar je een week op moet wachten en alle andere kopies, en de soms lange wachtrijen bij sommige immigratie kantoren met elk hun eigen regels. Dit kan veel efficiënter want iedereen zit al in het digitale systeem. Pakhuizen vol papierwerk is er verknoeid en er komt nog steeds meer bij. Iedere visumhouder een digitale ID zou wel een uitkomst zijn denk ik.
Wat ik er zo snel even van begrijpt, is dat je uiteraard over een Thaise ID-kaart moet beschikken.
Dus buitenlanders met een roze id kaart kunnen het aanvragen want die hebben ook een nummer van 13 cijfers.
Is dit niet aanwezig zal je een geel boekje of in sommige gevallen een blauw boekje moeten hebben waarmee je een roze ID-kaart kan aanvragen om daarna de ThaiD Aap te downloaden.
Zeer vermoedelijk een firewall die vele buitenlanders als te hoog zien, teveel ‘koninkrijkjes’
Een fotomapje in je telefoon met je 90 dagen stempels en visum is ook duidelijk.
Geaccepteerd voor snelle persoonscontrole.
De IMM wat een heel andere ‘afdeling’ is, zou ook wel eens het een en ander in kunnen korten, klopt Jan.
90 dagen is volledige werkverschaffing, als je verhuist, meldt je dat zelf bij office of online, van mijn part op straffen van zo niet……..men kan ‘gewoon’ het M 30 systeem blijven hanteren.
Vereenvoudiging van het verstrekken van je visum zou prettig zijn waren het niet dat het overal ter wereld een kwaaltje is om ambtelijke activiteiten zo lastig mogelijk te maken voor de aanvrager.
Weinig kans dus Jan.
En verlenging visum bedoelde ik eigenlijk, voor dat er commentaar komt.
Wat dan ook weer niet kan 😉
Men is nochtans bezig met een systeem om de verlengingen online aan te vragen.
https://www.immigration.go.th/en/#serviceonline
Voorlopig nog in een testfase en beperkt tot bepaalde verlengingen en je moet woonachtig zijn in Bangkok om er te kunnen aan deelnemen. Deelnemers aan de testfase moeten voorlopig ook nog hun verlenging zelf afhalen en het werkt dus parallel met de huidige aanvragen, maar in de toekomst zal je dat allemaal online kunnen indienen en je verlenging via je email bekomen.
Het lijkt er op dat het zal uitbesteed worden aan VFS Global of is dit enkel een contract tijdens de testfase?
https://thaiextension.vfsevisa.com/
Zal nog niet voor direct zijn dat die testfase afloopt en het in gans Thailand zal doorgevoerd worden maar men is er in ieder geval mee bezig.
We zien dan uiteindelijk wel wat het wordt en hoe het in de praktijk werkt voor de verschilkende verlengingen