Thailand en zes andere Aziatische landen gaan samenwerken om de plastic vervuiling van de zee aan te pakken. Aziatische landen krijgen wereldwijd steeds meer kritiek op de vervuiling door plastic in de regio.

De zeven landen werken samen met de EU en Duitsland in een project met de naam ‘Rethinking Plastics’: Circular Economy Solutions to Marine Litter. Er is daarvoor een budget van 10 miljoen euro (333,2 miljoen baht) beschikbaar.

Thailand heeft al enkele besluiten genomen om het gebruik van wegwerp plastic uit te bannen. Directeur-generaal Pralong van de PCD zegt het land zich heeft voorgenomen in het jaar 2027,  al het plastic afval te recyclen.

Bron: Bangkok Post

21 reacties op “Thailand wil met andere Aziatische landen samenwerken tegen plastic vervuiling”

  1. ruud zegt op

    Ik neem aan dat Duitsland, net als andere Europese landen zijn plastic afval in Azie heeft gedumpt.
    Misschien is het een idee al dat plastic afval weer naar Europa terug te sturen, voor zover het niet al in zee is gedumpt?

    Er 8 jaar over doen, om al het plastic afval te recyclen klinkt me niet echt ambitieus in de oren.
    Zeker niet als je rekent dat projecten nog wel eens jaren willen uitlopen.

    Misschien zouden ze kunnen beginnen met het per provincie op 1 punt te verzamelen en een eerste scheiding van bruikbaar en onbruikbaar te maken.
    En er uiteraard wel zorg voor dragen, dat het niet een heel groot vreugdevuur wordt, want blussen zal waarschijnlijk niet lukken, als het eenmaal brandt.

  2. Marco zegt op

    Ik ben onlangs in contact gekomen met een bedrijf dat na 18 jaar research en experimenteren, nu installaties bouwt die middels een warmteproces 20 ton (20.000 kg) plastic afval omzetten in 18.000 liter Advanced Bio Fuel. PER DAG (!) en zonder schadelijke gassen of nare reststoffen, zoals sulfur (Sulfur wordt ondermeer gemeten om mate van luchtvervuiling vast te stellen).

    Deze uit plastic afval geproduceerde bio diesel is van zulke hoge kwaliteit dat het nauwelijks bewerking behoeft voor verwerking in een eindproduct. Laagtoerige motoren zoals scheepsdiesels (één van de grootste vervuilers) kunnen deze bio brandstof al direct gebruiken.

    Een interessant project dat enerzijds het (wereldwijde) plastic probleem aanpakt en anderzijds voorziet in de toenemende vraag naar bio brandstof van een goede kwaliteit. In Europa moet in 2020, 10% van de reguliere brandstof zoals benzine en diesel bestaan uit bio brandstof. (Politiek besluit).

    Het bedrijf is dit jaar op de markt gekomen met hun 5e generatie installatie, waarbij er geen gassen meer ontsnappen of restvervuiling optreedt. Het bedrijf werkt nauw samen met een ervaren investeringsbedrijf, dat zich hard maakt om geld op te halen bij grote en kleine investeerders om 50 installaties te bekostigen. 50×20 ton plastic is 1000 ton plastic PER DAG omzetten in bio brandstof.

    De eerste installaties zijn inmiddels operationeel en ieder produceert al 18.000 liter bio brandstof.
    De volgende worden nu gebouwd en binnenkort operationeel gesteld.

    Deze bio brandstof wordt verhandeld door de reguliere oliehandel en komt zo terecht in de brandstoffen die aan de benzinepomp worden getankt. De oliehandel betaalt de fabrikant van de installaties in een cryptomunt, zodat hoe meer biodiesel wordt verbruikt/verhandeld, hoe meer waarde deze munt krijgt. Investeerders krijgen afhankelijk van hun investering een aantal van deze munten. Op deze manier is het ook voor de ‘gewone’ man en vrouw mogelijk om betrokken te raken bij deze oplossing die werkt!

    Op deze manier dragen investeerders bij aan het oplossen van het plastic afval probleem, verbeteren van het milieu door gebruik van bio brandstof en het versterken van de eigen persoonlijke financiële situatie (het is namelijk geen donatie, maar een investering).

    Het bedrijf dat deze machines maakt, staat overigens in Thailand en de eerste 50 machines gaan een plek vinden in Thailand. Er zijn inmiddels ontwikkelingen om ook in Europa deze machines te gaan bouwen. 

    • Leo Th. zegt op

      Marco, het mes snijdt dus aan twee zijden. Het plastic wordt opgeruimd en er wordt bio brandstof geproduceerd. Ik heb een aantal vragen. Waarom noem je de naam van dat bedrijf niet en waarom zou de betaling van de bio brandstof door de oliehandel in crytomunten plaatsvinden? Verder bevreemdt het mij, temeer omdat volgens jou ook Europa de installaties gaat bouwen, deze fantastische oplossing niet wereldwijd in het nieuws is geweest.

      • Marco zegt op

        Het bedrijf heet er voor gekozen om naast groot investeerders (3 miljoen euro per machine) ook de kleine investeerders te betrekken. Veel ‘groen’ denkers en doeners, ruimen plastic op uit ideologische overwegingen. (schonere wereld voor onze kinderen, enz.).
        Door gebruik te maken van netwerking en klein investeerders, willen zij een veel grotere bekendheid bereiken én betrokkenheid bij een veel grotere groep mensen. Niet alleen de ideologisch gedreven mensen, maar ook de financieel gedreven mensen. Door te investeren (en daarmee dus ook winst te maken met je investering, snijdt het mes dus aan drie kanten:

        1. Groots aanpakken van het plastic afval probleem, met 20 ton per dag per installatie.
        2. Luchtvervuiling door 18.000 liter schone (bio) brandstof te maken per dag per instsllatie.
        3. Investeerder krijgen eenngoede kans op winst op hun investering doordat zij crypto munten krijgen, waarvan de waarde niet afhangt van gebakken lucht, maar de geproduceerde bio (brandstof). Zie het maar als aandelen van een bedrijf.

        De kans op financieel voordeel voor de investeerder, is zo groot, omdat er wereldwijd politieke eisen komen die een schonere brandstof afdwingen. De vraag naar bio brandstof neemt daardoor enorm toe, wat weer een gunstige invloed heeft op de waarde van de cryptomunten.

        Het investeringsbedrijf heeft gekozen om geen dure reclamekosten te maken, maar gebruik te maken van netwerkers. Dat is een veel persoonlijkere aanpak, die een veel bredere en robuustere basis geeft, doordat er alleen maar betrokken mensen mee bezig zijn. Als vergoeding, krijgen de netwerkers hiervoor van de organisatie een vergoeding. Alle investeringen komen volledig ten goede aan het bedrijf om daarmee weer installaties te bouwen en operationeel te stellen. Zij hebben al installaties op vuilnisbelten in Thailand en hun eigen voertuigen en een busdienstmaatschappij, rijden al op hun ‘eigen’ bio brandstof.

        Voor mij is dat naast zelf investeren, ook een extra beetje inkomen. Vandaar dat ik niet de naam noem, maar veel liever in persoonlijk contact mijn netwerk uitbreidt.

        In ieder land zit één vertegenwoordiger van het bedrijf dat groot investeerders in contact brengt met het bedrijf en begeleidt. Onlongs heeft het bedrijf een contract afgeslopten met een land in Oost Europa, om daar de gehele afval ophaal- en scheidingsproces af te handelen en te verwerken in deze installaties. Dat komt dan op meerdere manieren weer ten goede aan de gemeenschap daar.

        • TheoB zegt op

          Beste Marco,

          Laat ik vooropstellen dat wat mij betreft alle methodes om op een schone manier het plastic afvalprobleem op te lossen zeer welkom zijn.
          Als ik zoiets had ontwikkeld en financiering zocht om mijn oplossing grootschalig op de markt te brengen zou ik zoveel mogelijk publiciteit genereren en niet enkel financiering proberen te krijgen dmv. een netwerk van kleine investeerders en het uitgeven van cryptomunten.
          Voor zo’n apparaat hoef je volgens mij geen (dure) reclamecampagnes te lanceren.

          Zoals jij het hier vertelt krijg ik een beetje de smaak van een piramidespel in mijn mond en dat is jammer.

          En ik begrijp nog steeds niet waarom je het biobrandstof noemt.
          Het bedrijf (waarvan jij de naam kennelijk niet wil noemen) noemt het kennelijk “Advanced Bio Fuel”.
          Hier is een definitie van biobrandstof: https://www.encyclo.nl/begrip/biobrandstof
          Voor de fabricage van de meeste plastics wordt aardolie gebruikt. Volgens mij kun je daar onmogelijk biobrandstof uit terugwinnen.

        • Mathijs zegt op

          Niks nieuws ik heb zelf als ex_ Shell man gewerkt aan het thermisch kraken van plastics…..met pe en pp en ps geen probleem maar oh wee als er pvc in zit dan heb je snel een corrosie probleem tgv HCl

    • Ferdinand zegt op

      Hier kan je zien hoe plastic wordt omgezet tot een brandstof..
      Volgens het filmpje zou het een Australische vinding zijn.
      Het is voorlopig nog kleinschalig en experimenteel met een veelbelovend resultaat

      https://youtu.be/MTgentcfzgg

    • Hugo zegt op

      Klopt, dit is het juiste systeem om plastic te recyclen. Dit model heb ik al helemaal uit gewerkt. Alleen heb ik nog investeerders nodig die willen supporten in deze organisatie.
      Ook dit zal samen gaan met reclame en de mensen bewust maken van recyling. Rotzooi op ruimen.

    • Mark zegt op

      Plastiek wordt gemaakt van petroleum, een fociel product, geen bio dus.
      Het plastiek verbranden, in welke vorm dan ook, blijft fosiele extra uitstook in de atmosfeer blazen.
      Ons geen blaasjes wijsmaken a.u.b.

      • Marco zegt op

        Het plastic wordt niet verbrand, maar door verwarming omgezet naar bio brandstof. Zou je het verbranden, bleef Er niks over.

  3. TheoB zegt op

    Zullen we ’t dan toch nog gaan meemaken?
    Als ik hier in de stad over straat loop heb ik regelmatig het gevoel of ik over een vuilnisbelt loop.
    Er is dus op vele vlakken nog ontzettend veel te doen, maar ook grote vooruitgang te boeken.

  4. Mr. Bojangles zegt op

    Nou, ik zou zeggen: laat ze eens bij de 7-11 beginnen. Met al die mini-verpakkingen in plastic en plastic tasjes die ze uitdelen. Denk dat je de grootste boosdoener dan hebt.

  5. fred zegt op

    Plastieken zakjes verbieden heb je amper 1 maand voor nodig. Het is toch geen drama om mensen gedurende een maand stilaan te doen wennen dat ze zich moeten voorzien van een boodschappen tas als ze gaan winkelen.
    Zelfs In veel Afrikaanse landen werd plastiek verboden van vandaag op morgen. En de straffen voor wie toch plastiek zakjes geeft zijn heel heel;zwaar.

  6. loeng Johnny zegt op

    Waarom denkt men er niet aan om ‘bij de bron’ het probleem aan te pakken?

    Gewoon zo weinig mogelijk schadelijk plastic te produceren!

    Natuurlijk zijn al deze goede voornemens ook nodig, maar het is gewoon dweilen met de kraan open!

    Maar ja dan zal men iemand (de multinationals) in hun portemonee moeten zitten en daar knelt het schoentje!

    • Marco zegt op

      Stoppen met produceren, lost nog niet het grote plastic afval probleem op. Stel je voor dat je een olietanker met een aantal installaties, die ik heb beschreven, naar de grote drijvende plastic afvaleilanden zou sturen, die het plastic uit zee oppikken, verwerken tot bio brandstof, er de eigen scheepsmotoren op laat draaien, met minimale uitstoot en de rest van de geproduceerde bio brandstof in hun tank opslaan. Dan de die bio brandstof, naar de wal varen en daar verwerken in de reguliere brandstoffen….

      Win, win, win lijkt me..

  7. Eddy Bledoeg zegt op

    Als de overheid echt serieus werk maakt van het verminderen van gebruik van plastic dan werkt het marktmechanisme het allerbeste.

    Als ze nou bij de bron (fabriek of douane) fors belasting heffen op de verkoop van plastic zakjes, rietjes en drankflesjes en/of statiegeld heffen op plastic flesjes, let maar op hoe snel dit effect resorteert. Ook minder problemen met handhaving tov het verbieden of ontmoedigen.

    • Marco zegt op

      Ook hierbij zul je nog steeds het plastic afval probleem moeten aanpaken om het weg te werken. Bedenk dat plastic niet echt verteerd, maar degenereert tot minuscuul kleine stukjes plastic, dat dan weer gegeten wordt door de dieren, die wij weer opeten (vissen, koeien enz) en de plastic deeltjes die in ons drinkwater komen…

  8. Chris van het dorpje zegt op

    Thailand heeft net een contract getekend voor een Interceptor .
    Eentje werkt al in Indonesie , eentje in Malaisie
    eentje in Vietnam en nog eentje ergens .
    Dit is een machine , wat automatisch op zon energie loopt
    en plastic uit de rivieren haalt , zo dat het niet in de zee terecht komt .
    Wil je meer weten , google dan – Interceptor Ocean –
    ( Dutch non-profit The Ocean Cleanup has launched the Interceptor )

  9. Marco zegt op

    Wat ik begrijp van de interceptor is dat deze het plastic (en ander afval) uit de rivieren vist, aar niet verwerkt. Ik denk dat we de komende tijd ook veel meer samenwerking en integratie van technieken zullen gaan zien.

  10. Chris van het dorpje zegt op

    Ja Marco , de Interceptor is alleen gemaakt , om al het plastic
    uit de rivieren te halen zo dat het niet in de zee terecht komt .
    Wereld wijd zijn er zo een stuk op 1000 Interceptors nodig !
    Om het plastic dan te verwerken , is er weer een ander fabriek nodig .
    Maar belangrijk vind ik , dat het uit het water komt
    en niet in de ocean terecht komt .
    Het is maar een begin , maar er wordt iets gedaan en dat is , wat telt .

  11. Jan si thep zegt op

    Volgens medewerkers van de big c en Tesco Lotus worden er vanaf 1 januari geen plastic tassen meer gegeven door hen en de 7-11 winkels.
    Een eerste grote stap. Hopelijk kweekt dit meer bewustzijn en gewoonte om zelf tassen mee te nemen. En voor de plaatselijke markten om dit na te volgen. Ook vervangen van piepschuim door een papieren variant zou al veel helpen.
    Trouwens op koh tao geven de supermarkten al geen tassen meer.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website