Technisch en menselijk falen heeft eind vorig jaar geleid tot het neerstorten van een Indonesische Airbus A320 van de luchtvaartmaatschappij Air Asia. Bij het ongeluk kwamen alle 162 inzittenden om het leven. Dit hebben de Indonesische onderzoekers geconcludeerd. 

Volgens de onderzoekers reageerden de piloten verkeerd op een technisch mankement in de boordcomputers die het verloop van de vlucht controleert. Een storing in die computer die al vaker was voorgevallen, leidde tot het uitvallen van de automatische piloot.

Toen de piloten dat probleem wilden verhelpen, maakten ze fouten waarmee ze de controle over het vliegtuig verloren. Het toestel dat op weg was van Surabaya naar Singapore stortte 28 december in de Java Zee.

7 reacties op “Technisch en menselijk falen bij crash AirAsia in Java zee”

  1. Jan zegt op

    Ik wil niet teveel zeggen maar de computer waarin de storing zat haperde al veel vaker (staat ook in dit bericht) en door laksheid werd het probleem niet verholpen. Het bleek een slecht (soldeer)contact te zijn.

    Ik neem toch even aan dat het logisch is dat de automatische piloot uitgeschakeld wordt als de computer wordt gereset. Erg dat er zoveel mensen het leven lieten….

  2. ruud zegt op

    Als een storing in de computer al vaker was voorgevallen, was het geen technisch, maar menselijk falen.
    Die computer had goed moeten werken, of niet in dat vliegtuig moeten zitten.

  3. Cornelis zegt op

    Na het uitvallen van de boordcomputer had men probleemloos op handmatige besturing kunnen overgaan. De fouten die daarbij gemaakt zijn leidden tot een zgn. overtreksituatie (‘stall’) waarop vervolgens ook weer verkeerd werd gereageerd en dat leidde uiteindelijk tot het neerstorten. Zie ook http://avherald.com/h?article=47f6abc7/0028&opt=0

  4. peter zegt op

    De opleidingen van piloten zijn gewoon veel slechter hier.
    Er is te weinig samenwerking tussen de first officer en de Captain zo gaat dat nu eenmaal hier.
    De captain denkt alles wetend te zijn en de first officer is maar een loopjongen in zijn ogen.
    Dat zijn de verhoudingen hier en dat is meer dan slecht voor de samenwerking.
    Er zij al meerdere toestellen neergestort omdat de first officer zijn mond niet durfde open te doen tegen
    een meerdere.
    In Europa is dat een heel andere zaak, daar word gewoon samengewerkt, met als gevolg goede
    onderlinge verhoudingen. En word er van uit gegaan dat twee meer weten dan een.
    Mijn dochter is piloot op een 777 en zegt, je kunt maar beter niet vliegen met in Asia opgeleide mensen.
    Als ik nee zeg tegen mijn Captain is het gewoon nee.

  5. RonnyLatPhrao zegt op

    Griep of is er meer aan de hand ? Lijkt me nogal toevallig dat een 12-tal piloten plotseling de griep krijgen….

    http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2543597/2015/12/02/Honderden-passagiers-AirAsia-gestrand-na-griep-piloten.dhtml

  6. Soi zegt op

    Hetgeen er aldus op neer komt dat door te weinig onderhoud er technische mankementen ontstonden, waarna de piloten faalden te anticiperen en te corrigeren. Daarbovenop de constatering dat opleiding en nascholing te wensen overlaat, dat er vragen gesteld kunnen worden bij hoe wordt gecommuniceerd, en idem over hoe inspecties worden uitgevoerd.
    Is het dan gek dat bv de Verenigde Staten TH een demotie toekennen voor wat betreft veiligheid? Zie Bangkokopost van vandaag: http://www.bangkokpost.com/news/transport/782065/us-faa-downgrades-thai-air-safety-rating

  7. jjan veenman zegt op

    waarom moeten er eerst een paar duizend slachtoffers vallen, alvorens de journalistiek begint te mouwen ,over al dan niet,al lang bestaande en bekend zijnde problemen, in plaats van veel eerder de falende maatschappijen , met naam en toenaam onmiddellijk aan de schandpaal te nagelen,
    Nu gaan de mensen ,al dan niet terecht , niet meer vliegen met aziatische maatschappijen of zij moeten een goede reputatie hebben ,gedurende de laatste 5 tot 10 jaren zoals Eva Air , China Air,Singapore Airlines,
    en een paar Arabische maatschappijen.
    Je moet toch ook levensmoe zijn om met een Russische maatschappij te gaan vliegen.
    waarom wordt er niet, per maand, een lijst gepubliseerd met de namen van maatschappijen die achterliggen
    met hun onderhouds verplichtingen en of andere noodzakelijkheden die de vliegveiligheid bevorderen.
    Als ik dan, na een ongeluk, die misselijk makende gezichten zie van de, verantwoordelijke directie, die huichelachtig in een verklaring laten weten dat ze nog niets over de oorzaak kunnen melden , terwijl ze weldegelijk weten dat hun vloot onveilig is en ze tegen beter weten in toch door lieten vliegen!!!!!!
    Of zoals bij de A320 Airbus een vliegtuig vol mensen laat besturen door een stelletje slecht opgeleide idioten.Deze totale directie moet onmiddellijk voor de rechter gesleept worden ,met maar EEN aanklacht,
    Dood Door Schuld !
    Maar door de corruptie komen deze mongolen er gewoon mee weg. Het is een schande dat dit anno 2015 nog steeds mogelijk is en ook nog steeds gebeurd.
    En eigenlijk nog 1 vraag wat wordt er voor de familie van de slachtoffers gedaan ? Hoe worden die afgescheept ?
    jantje


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website