Zeker 67 gewonden is de balans van een ernstig ongeval op zaterdag met een taxiboot (busboot) op het Saen Saep kanaal in Bangkok. Door een lek in de leiding tussen gastank en motor ontplofte de boot.

De boot ontplofte ’s ochtends om 6.12 uur toen er 80 passagiers in de boot zaten en er werd aangelegd bij de Wat Thep Leela pier. Passagiers zeggen dat de motor voor de ontploffing enkele malen sputterde.  Door de explosie werden de machineruimte en het dak beschadigd.

De meeste passagiers raakte lichtgewond maar de ravage was groot. De overheid stelt een onderzoek in naar d toedracht. De gemeente Bangkok wil echter dat de veerdienst tijdelijk wordt geschorst.

De eigenaar van de boot, Family Transport Co, zegt te willen stoppen met het gebruik van LNG (liquefied natural gas). De maatschappij heeft 25 boten met gas als brandstof. De andere 45 boten hebben een minder gevaarlijke dieselmotor aan boord. 

Wekelijks maken 40.000 personen gebruik van de veerboot en in het weekend ook nog 20.000 passagers. De veerdienst is populair bij studenten van de Ramkhamhaeng en de Srinakharinwirot universiteit, waardoor de boten vaak overvol zijn. Toch geniet de boot de voorkeur, want de taxidienst is snel, gemakkelijk en vaart op tijd.

6 reacties op “Taxiboot in Bangkok ontploft: 67 gewonden”

  1. willem zegt op

    Er gaan veel meer mensen met deze boot over de Klong sean seap. Ik ga er zelf ook vaker mee. Bovenstaande aantallen zijn niet per week maar per dag.

    http://khlongsaensaep.com/

    • Antoine zegt op

      40.000 personen per dag daar heb ik toch mijn twijfels over. Maar daar gaat het toch niet om. Het is me wel vreemd dat nu de eigenaar gaat stoppen met die gevaarlijke brandstof en wil overschakelen op minder gevaarlijke brandstof. Moet er dan altijd iets gebeuren voor men in actie komt. Deze boten zijn een pracht initiatief maar veiligheid boven alles. Vele landen kunnen daar iets over leren

  2. willem zegt op

    Als je eens een ochtendspits langs de Klong Sean seap hebt meegemaakt weet je hoeveel mensen er vervoerd worden. Het is echt bizar veel.

    https://www.youtube.com/watch?v=wyK25HG6r2s

    Volgens de vervoersmaatschappij in de eerste link gaat het zelfs om 60.000 passagiers.

    De brandstof is niet gevaarlijk maar het zal als zovaak in Thailand aan het gebrek aan onderhoud liggen.

    • Antoine zegt op

      60.000 per week niet per dag :-). reken maar eens 200 man per boot en elke 10 min een boot dat 12 uur lang. gebruik van gas + een klein lek en het is zo gebeurd. Onderhoud moet niet als het maar opbrengt

  3. John zegt op

    de reden is dat als het over LPG gaat men niet op de hoogte is van hoe te monteren het vereist namelijk
    vakkundige monteurs die volgens de eisen van LPG guidelines moeten werken , maar dat gebeurd niet men doet maar wat en weet niet hoe gevaarlijk het is ik heb zelf 200.000 km gereden met mijn benz op LPG maar het duurde 2 weken voordat ik destijds mijn nieuwe wagen kon ophalen, via de importeur moest het via een garage die een certificaat had anders was het niet mogelijk om de instalatie te monteren , ik heb zonder enige problemen gereden in NL , moet wel zeggen dat in Thailand de temperaturen veel hoer liggen dan in NL en dat de motor dus veel heter word dus niet makkelijk in deze temperaturen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website