In 32 provincies is het starttarief voor een taxirit verhoogd van 30 naar 40 baht. In Bangkok en een aantal belangrijke toeristische provincies zoals Chiang Mai, Phuket, Khon Kaen en Surat Thani is dit tarief niet verhoogd.

Woordvoerder Cherdchai van het Land Transport Department (LTD) zegt dat de kosten van levensonderhoud bepalend zijn bij de selectie van de provincies.

Het tarief van 30 baht is al 20 jaar ongewijzigd en blijft achter bij de stijgende kosten voor taxichauffeurs. Volgens Cherdchai is dit de reden waarom taxibestuurders passagiers weigeren of de meter niet willen aanzetten.

De verhoging gaat niet per direct in omdat eerst de taximeters moeten worden aangepast. Het LTD gaat dan ook het interieur van de wagens te controleren op uitrusting, hygiëne en de werking van de air-conditioning. Als dat niet in orde is, wordt de meter niet aangepast.

Wat er met het taxi starttarief in de overige 45 provincies gebeurt is onduidelijk.

Bron: Bangkok Post

9 reacties op “Taxi starttarief in 32 provincies verhoogd van 30 naar 40 baht”

  1. Willem zegt op

    In Bangkok is het starttarief al vele jaren 35 baht.

  2. De Vries zegt op

    Ik neem akte van de aangekondigde verhoging.

    Maar gedurende 3tal jaar betaal ik steeds 35 bath als startarief
    Dit tarief bij Elke rit.
    Verblijf in Samut Prakan en Bang Phil
    Tarief is ok van toepassing in Bangkok
    Mvg
    Jacques

  3. Renévan zegt op

    Ik moet hier op Samui de eerste taxi met een meter nog tegenkomen. Vraag me af of hier nog wat gecontroleerd gaat worden. Dat de taxi’s hier voor Thaise begrippen aardig aan de prijs zijn heeft tot het gevolg dat mijn achterbuurman die taxichauffeur is, in een knap huis woont. En dat zijn kinderen een goede schoolopleiding kunnen volgen. Dat zie ik een taxichauffeur in Bangkok niet zo snel voor elkaar krijgen.

  4. Jo zegt op

    Denk dat je je vergist, de meeste taxichauffeurs in BKK wonen in de Isaan. Zij hebben vaak een mooi huis en kunnen goed voor hun familie zorgen. Het verschil zit hem er in of je wil werken of liever langs de weg stilstaat of een rondje rijdt. Mijn dochter heeft voor haar zaak een vaste koerier, die hard werkt en veel geld verdient. Het is hem gegund hoor, hij heeft 2 auto’s en een scooter en een stuk land in Isaan voor zijn oude dag. Deze man is nooit te beroerd om iets weg te brengen of te halen. En daar zit het grote verschil

  5. loe zegt op

    Ze hebben wel degelijk een meter op Samui. Soms verstopt in het dashboard kastje. 🙂

    Laatst een taxi genomen vanaf het vliegveld voor een afgesproken prijs, maar de chauffeur
    liet even goed de meter lopen en zette hem pas af op een paar km voor de eindbestemming.
    (De meterprijs was , zoals je zult begrijpen, een stuk lager dan de afgesproken prijs 🙂

    De taxi’s hebben ook allemaal een grote sticker op de auto, met de tekst, dat als je op de
    meter wilt rijden je een toeslag van 100 baht (of is het 50 baht?) moet betalen.

    • Renévan zegt op

      Enige jaren geleden is de 90 thb sticker op de taxi’s gekomen, dit als extra boven op het starttarief. De reden was dat als ze klanten hadden voor het zuiden of westen van het eiland, ze doorgaans leeg terug reden. Nadat deze sticker geplaatst was zou voortaan de meter aangezet worden. Als u weet welke taxi de meter aanzet op Samui dan hoor ik dat graag van u.
      Over de verdiensten in Bangkok, het gemiddelde salaris is indien geen eigen auto na het betalen van de shift (12 uur) prijs en de brandstof gemiddeld tussen de 600 en 1000 thb.
      Als ik op Samui een taxi neem van ons huis in Maenam naar de Raja ferry pier betaal ik voor dat stukje 600 thb. Als ik dit niet wil betalen dan kan ik gaan lopen. Wel een verschil met wat een taxichauffeur in Bangkok verdient. Je kan hier ook een taxi nemen van Navigo Thailand, maar dat is niets goedkoper.

      • john zegt op

        Alles is een kwestie van vraag en aanbod.
        De vraag bepaald de prijs.
        Denk je echt dat een fles Pepsi of Coke duurder is om te maken dan een B-merk.
        En je hebt de keuze lopen of betalen, zo simpel is het m.i.
        Die taxichauffeur zijn vaak in contact gekomen met touristen en willen gewoon de zelfde levensstandaard als in het westen. Niets mis mee toch.

  6. Rob V. zegt op

    Van 30 naar 40 THB in één keer is nogal een verhoging (33,33%). Stapsgewijs had beter geweest. Niet meer dan logisch dat de ritprijs om de paar jaar omhoog gaat vanwege inflatie. 20 jaar de prijzen bevriezen is van de zotte.

    En Samui. Enkele jaren terug was ik er met mijn teerak, op de laatste dag terug met de taxi naar de veerboot. Mijn lief kon hoog of laag springen -en ze was echt niet op haar mondje gevallen-, op meter rijden deden de chauffeurs niet. Eenmaal uitgestapt bij de veerboot zei mijn lief ‘die stomme chauffeur wil niet op meter rijden, de dief, maffia. Alles hier is duur, ik wil niet meer terug naar Samui.’ (of iets in die richting) Vond ik prima en ik sloot me er bij aan want tussen BKK, Khon Kaen en CM valt genoeg moois te zien.

  7. ruud zegt op

    Als ik in Khon Kaen in de taxi stap, staat de meter altijd al op 40 Baht.
    Die hoeft dus niet te worden verhoogd naar 40 Baht.

    Een verhoging van het starttarief van 30 Baht naar 40 Baht is overigens geen verhoging van 33,33% van de totale prijs.
    Als de prijs per kilometer niet verandert, zal die verhoging ook afhankelijk zijn, van de gereden afstand.

    Het idee, dat taxi’s de meter zullen gaan gebruiken, als het starttarief met 10 Baht wordt verhoogd, is niet meer dan een schone droom.
    Met 10 Baht meer krijgen door het nieuwe starttarief en een paar honderd Baht kwijtraken, door het gebruik van de meter, in plaats van een “afgesproken” prijs, is het niet zo moeilijk te bedenken, waar de keus op zal vallen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website