Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert Matthys: “waar men blij is wanneer men een baantje heeft met 600 baht per maand.” …per dag dan toch bedoel je?
- Hans Udon: Prachtig geschreven! Maar ik moet opmerken dat over smaak wel valt te twisten. Ik ben zondermeer een koffie drinker. Had tot voor
- Chris: Dat het niet te vaak stopt is juist ene voordeel. Stoptreinen zijn er al genoeg. Denk je eens in hoe lang het straks duurt van B
- Kees Werkman: Weer uitermate vermakelijk geschreven, Lieven. Dank daar voor. Mijn lieve Thaise vriendin, welke ik nu ruim 5 jaar ken, vond het
- Teun: Wil je nu echt dat een hogesnelheidstrein om de 20 km een halte heeft? Een klein beetje logisch nadenken kan nooit kwaad. Als j
- Eric Donkaew: Wat Ronny ook zegt, het is best makkelijk. Zonde van die 14.000 baht. Zelfs een testament is al meer dan de helft goedkoper. Ge
- GeertP: Beste Rudolf,daar zullen de regionale vervoerbedrijven op inspelen net zoals dat gebeurt in Europa bij de hogesnelheidstreinen. I
- GeertP: Een “geweldig” resultaat al 37 dieren gevangen,als ik het woord tweefasenplan hoor dan weet ik uit ervaring dat de kan
- GeertP: Prachtig verhaal weer Lieven en ook weer heel herkenbaar. Ik weet nog goed dat er in de beginjaren dat ik in Thailand kwam niet
- KeesP: Willem, we gaan al jaren naar een visa-bureau hier in Chiang Mai. Wij voldoen ook aan het vereiste inkomen, en zij vertellen ons
- Arne: Ik denk dat als jij aan de financiële voorwaarden voldoet het wel goedkoper kan dan die 14.000, meestal is het dan een baht of 50
- Geertg: Willem ik doe de hele aaanvraag al bijna 12 jaar. Ben best bereid om je te helpen met het papierwerk voor de aanvraag voor de
- Jaring Suurs: Sawasdee kap Mijn inmiddels lieve vrouw komt uit een dorp nabij surin Ik kom er 10 keer liever als Bangkok of andere Toeris
- Thaiarie: Lieven bedankt voor dit leuke verhaal, humor van de bovenste plank. Goed dat ik geen koffie dronk tijdens het lezen van dit verhaa
- Adriaan: Keuringsdienst van waarde heeft er een goed, informatief programma over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=kGB1GTOalC0
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Taxi starttarief in 32 provincies verhoogd van 30 naar 40 baht
In 32 provincies is het starttarief voor een taxirit verhoogd van 30 naar 40 baht. In Bangkok en een aantal belangrijke toeristische provincies zoals Chiang Mai, Phuket, Khon Kaen en Surat Thani is dit tarief niet verhoogd.
Woordvoerder Cherdchai van het Land Transport Department (LTD) zegt dat de kosten van levensonderhoud bepalend zijn bij de selectie van de provincies.
Het tarief van 30 baht is al 20 jaar ongewijzigd en blijft achter bij de stijgende kosten voor taxichauffeurs. Volgens Cherdchai is dit de reden waarom taxibestuurders passagiers weigeren of de meter niet willen aanzetten.
De verhoging gaat niet per direct in omdat eerst de taximeters moeten worden aangepast. Het LTD gaat dan ook het interieur van de wagens te controleren op uitrusting, hygiëne en de werking van de air-conditioning. Als dat niet in orde is, wordt de meter niet aangepast.
Wat er met het taxi starttarief in de overige 45 provincies gebeurt is onduidelijk.
Bron: Bangkok Post
In Bangkok is het starttarief al vele jaren 35 baht.
Ik neem akte van de aangekondigde verhoging.
Maar gedurende 3tal jaar betaal ik steeds 35 bath als startarief
Dit tarief bij Elke rit.
Verblijf in Samut Prakan en Bang Phil
Tarief is ok van toepassing in Bangkok
Mvg
Jacques
Ik moet hier op Samui de eerste taxi met een meter nog tegenkomen. Vraag me af of hier nog wat gecontroleerd gaat worden. Dat de taxi’s hier voor Thaise begrippen aardig aan de prijs zijn heeft tot het gevolg dat mijn achterbuurman die taxichauffeur is, in een knap huis woont. En dat zijn kinderen een goede schoolopleiding kunnen volgen. Dat zie ik een taxichauffeur in Bangkok niet zo snel voor elkaar krijgen.
Denk dat je je vergist, de meeste taxichauffeurs in BKK wonen in de Isaan. Zij hebben vaak een mooi huis en kunnen goed voor hun familie zorgen. Het verschil zit hem er in of je wil werken of liever langs de weg stilstaat of een rondje rijdt. Mijn dochter heeft voor haar zaak een vaste koerier, die hard werkt en veel geld verdient. Het is hem gegund hoor, hij heeft 2 auto’s en een scooter en een stuk land in Isaan voor zijn oude dag. Deze man is nooit te beroerd om iets weg te brengen of te halen. En daar zit het grote verschil
Ze hebben wel degelijk een meter op Samui. Soms verstopt in het dashboard kastje. 🙂
Laatst een taxi genomen vanaf het vliegveld voor een afgesproken prijs, maar de chauffeur
liet even goed de meter lopen en zette hem pas af op een paar km voor de eindbestemming.
(De meterprijs was , zoals je zult begrijpen, een stuk lager dan de afgesproken prijs 🙂
De taxi’s hebben ook allemaal een grote sticker op de auto, met de tekst, dat als je op de
meter wilt rijden je een toeslag van 100 baht (of is het 50 baht?) moet betalen.
Enige jaren geleden is de 90 thb sticker op de taxi’s gekomen, dit als extra boven op het starttarief. De reden was dat als ze klanten hadden voor het zuiden of westen van het eiland, ze doorgaans leeg terug reden. Nadat deze sticker geplaatst was zou voortaan de meter aangezet worden. Als u weet welke taxi de meter aanzet op Samui dan hoor ik dat graag van u.
Over de verdiensten in Bangkok, het gemiddelde salaris is indien geen eigen auto na het betalen van de shift (12 uur) prijs en de brandstof gemiddeld tussen de 600 en 1000 thb.
Als ik op Samui een taxi neem van ons huis in Maenam naar de Raja ferry pier betaal ik voor dat stukje 600 thb. Als ik dit niet wil betalen dan kan ik gaan lopen. Wel een verschil met wat een taxichauffeur in Bangkok verdient. Je kan hier ook een taxi nemen van Navigo Thailand, maar dat is niets goedkoper.
Alles is een kwestie van vraag en aanbod.
De vraag bepaald de prijs.
Denk je echt dat een fles Pepsi of Coke duurder is om te maken dan een B-merk.
En je hebt de keuze lopen of betalen, zo simpel is het m.i.
Die taxichauffeur zijn vaak in contact gekomen met touristen en willen gewoon de zelfde levensstandaard als in het westen. Niets mis mee toch.
Van 30 naar 40 THB in één keer is nogal een verhoging (33,33%). Stapsgewijs had beter geweest. Niet meer dan logisch dat de ritprijs om de paar jaar omhoog gaat vanwege inflatie. 20 jaar de prijzen bevriezen is van de zotte.
En Samui. Enkele jaren terug was ik er met mijn teerak, op de laatste dag terug met de taxi naar de veerboot. Mijn lief kon hoog of laag springen -en ze was echt niet op haar mondje gevallen-, op meter rijden deden de chauffeurs niet. Eenmaal uitgestapt bij de veerboot zei mijn lief ‘die stomme chauffeur wil niet op meter rijden, de dief, maffia. Alles hier is duur, ik wil niet meer terug naar Samui.’ (of iets in die richting) Vond ik prima en ik sloot me er bij aan want tussen BKK, Khon Kaen en CM valt genoeg moois te zien.
Als ik in Khon Kaen in de taxi stap, staat de meter altijd al op 40 Baht.
Die hoeft dus niet te worden verhoogd naar 40 Baht.
Een verhoging van het starttarief van 30 Baht naar 40 Baht is overigens geen verhoging van 33,33% van de totale prijs.
Als de prijs per kilometer niet verandert, zal die verhoging ook afhankelijk zijn, van de gereden afstand.
Het idee, dat taxi’s de meter zullen gaan gebruiken, als het starttarief met 10 Baht wordt verhoogd, is niet meer dan een schone droom.
Met 10 Baht meer krijgen door het nieuwe starttarief en een paar honderd Baht kwijtraken, door het gebruik van de meter, in plaats van een “afgesproken” prijs, is het niet zo moeilijk te bedenken, waar de keus op zal vallen.