Strengere controles tijdens Songkran om verkeersdoden en alcoholgebruik terug te dringen

Het Centrum voor Verkeersveiligheid roept op tot strengere handhaving van de verkeersregels tijdens de Songkran-vakantie. Deze oproep moet het aantal verkeersongevallen en gevallen van rijden onder invloed terugdringen. Provinciale autoriteiten zijn geïnstrueerd om extra maatregelen te nemen, zoals het opzetten van controleposten in dorpen en wijken, het inzetten van mobiele patrouilles en het strikt toepassen van de verkeerswetgeving.
Ook worden risicovolle locaties, zoals drukke kruispunten en wegen met een verleden van ongelukken, extra gecontroleerd. De autoriteiten houden gevaarlijk rijgedrag scherp in de gaten, met name snelheidsovertredingen en het negeren van rijbeperkingen.
Verkeerscijfers op 13 april
Op zaterdag 13 april werden er in het hele land 296 verkeersongevallen gemeld. Daarbij raakten 299 mensen gewond en vielen er 39 doden. In de meeste gevallen waren motorfietsen betrokken. Te hard rijden, rijden onder invloed en onverwachte rijstrookwisselingen waren de belangrijkste oorzaken. De meeste incidenten vonden plaats tussen 12.00 en 21.00 uur. Vooral jongeren tussen de 20 en 29 jaar vormden een risicogroep: zij maakten het grootste deel van de slachtoffers uit.
In de eerste drie dagen van de verkeersveiligheidscampagne, van 11 tot en met 13 april, registreerden de autoriteiten in totaal 756 ongelukken, 752 gewonden en 100 doden.
Streng optreden tegen alcoholverkoop aan minderjarigen
De handhaving richt zich nadrukkelijk op het tegengaan van alcoholgebruik onder minderjarigen. Winkeliers die alcohol verkopen aan jongeren onder de wettelijke leeftijd riskeren juridische vervolging. In gevallen waarin minderjarigen onder invloed dodelijke ongelukken veroorzaken, kunnen ook de personen die hen alcohol hebben gegeven strafrechtelijk worden vervolgd.
Feestzones staan onder streng toezicht. Ambtenaren controleren of er geen alcohol wordt verkocht of geconsumeerd op verboden locaties. Ook wordt actief gecontroleerd of festivalgangers nuchter zijn wanneer ze vertrekken.
Medicatie en verkeersveiligheid
Het verkeersveiligheidscentrum waarschuwt ook voor het gebruik van medicijnen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Er is een toename van ongelukken door slaperigheid vastgesteld. Bestuurders krijgen het dringende advies om niet de weg op te gaan na het gebruik van bepaalde middelen, zoals antihistaminica, spierverslappers, sterke pijnstillers, medicatie tegen zenuwpijn en anti-diarreemiddelen.
Controleposten zijn opgedragen om bestuurders actief te bevragen naar recent medicijngebruik, met extra aandacht voor bestuurders van openbaar vervoer.
Landelijke inzet van controleposten
Sinds 13 april zijn er in heel Thailand 1.754 officiële controleposten actief, bemand door meer dan 51.000 agenten. Bangkok telde het hoogste aantal verkeersdoden tijdens de eerste drie dagen van de Songkran-periode. De meeste ongelukken vonden plaats in de provincie Phatthalung, terwijl Lampang het grootste aantal gewonden noteerde.
Met nog twee dagen Songkran voor de boeg roepen de autoriteiten op tot alertheid en samenwerking. Alleen met gezamenlijke inspanning kunnen de wegen veilig worden gehouden.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Hotels16 april 2025Hotels en hostels in Bangkok: goed en goedkoop overnachten door slimme keuzes
Opinie16 april 2025Instortend gebouw in Bangkok legt falend toezicht in Thaise bouwsector bloot
Vliegtickets16 april 2025Slim naar Thailand vliegen: routes, reistijden en praktische tips voor een comfortabele vlucht
Weer en klimaat16 april 2025Meteorologen waarschuwen voor extreem weer in Thailand
Wordt dit niet ieder jaar geroepen?
Volgens mij is het ieder jaar weer hetzelfde drama.
Allemaal luchtkastelen.
Na Songkran stoppen we weer met het circus van ..’strenge controle’.. en rusten daarvan uit tot de volgende December jaarwisseling ..’strenge controle’..
Wat de strenge aanpak mogelijkheden allemaal niet zijn bij dodelijke ongelukken, zelfs de verkoper van alcohol ( aan minderjarigen) kan vervolgd worden.
Wie gelooft dat zulks zelfs maar overwogen wordt door de luie RTP om die charade te beginnen?
Bij een pop & mom shop valt immers geen ‘begripsgeld’ te halen.
Serieus? Laag opgeleide politiemensen vragen U naar medicijngebruik? Wat een farce.
Natuurlijk zegt elke autobestuurder vanachter zijn portierraam dat hij/zij geen medicijnen gebruikt.
Everybody happy.
Als ze de verkeersregels en ook de technische staat van de voertuigen zo streng zouden maken als de regels van de immigratie voor farangs, dan zou Thailand misschien nog wel eens het verkeerveiligste land kunnen worden ?!
Die regels zijn er, dat is het probleem niet: het is de handhaving die vrijwel volledig ontbreekt.
Uit de statistieken van de afgelopen jaren blijkt dat er 22.000 tot 26.ooo verkeersdoden per jaar vallen in Thailand. Dat is dus per dag gemiddeld 65 doden! Triest maar waar. Songkran heeft geen negatieve invloed op dit gemiddelde.
Ja, dat is een bekend rekensommetje wat ieder jaar weer wordt opgemerkt door een lezer. Een gemiddelde is nu niet maatgevend. Want als er een periode voor Songkran, 50% minder doden vallen en tijdens Songkran 50% meer dan er wel degelijk sprake van een toename die toe te schrijven is aan Songkran.
Peter, dit schrijft Geert:
Geert zegt op 16 april 2025 om 09:31
Uit de statistieken van de afgelopen jaren blijkt dat er 22.000 tot 26.ooo verkeersdoden per jaar vallen in Thailand. Dat is dus per dag gemiddeld 65 doden! Triest maar waar. Songkran heeft geen negatieve invloed op dit gemiddelde.
En dat is juist. Het zijn cijfers van de WHO die telt de doden direct op de weg én die tijdens het vervoer en de eerste maand in het ziekenhuis, beiden zo’n 50%.
De “songkran doden’ die in het verhaal worden genoemd zijn alleen de doden direct gevallen op de weg en niet de doden tijdens vervoer en ziekenhuisopname. Dat zijn de cijfers die de Thaise overheid altijd geeft. Dat is een getal van rond de 40. Verdubbel dat tot 80 en vergelijk het met de dagelijkse 65 doden die de WHO noemt. Gemiddeld tijdens Songkran 14 meer doden per dag.
…….hetgeen de Thai helemaal niets uitmaakt, want eind van het jaar rondom Oud/Nieuw hetzelfde liedje. Dezelfde teksten van overheidswege, dezelfde non-inspanningen, dezelfde cijfers noodlottigheden. Noodlot? Nee hoor. Die negatieve connotatie wordt er niet aan gegeven. Gewoon: het lot! Oftewel: de loop der gebeurtenissen in iemands leven, iemands bestemming of de omstandigheden waarin die iemand komt te verkeren.
Ik denk dat het er nog wel meer zijn. Zeker gezien het aantal mensen op de weg en het alcohol misbruik tijdens Songkran. Maar goed, harde cijfers hierover zijn moeilijk te vergaren.
Een leuk verhaal Tino. Maar denk je nu werkelijk dat het tellen van de verkeersdoden in het ziekenhuis met en na Songkran anders gebeurd?
In een ziekenhuis wordt altijd op dezelfde wijze geteld.
Maar er is wel een logische verklaring voor het feit dat er met Songkran minder verkeersdoden zijn. Tijdens Songktan wordt er namelijk veel minder gereisd. Veel mensen zijn dan in hun woonplaats of geboorteplaats bij de familie om daar Songkran te vieren.