Srettha Thavisin zet Thaise luchtmacht in om de luchtvervuilingscrisis aan te pakken
In reactie op de toenemende luchtvervuilingscrisis in Thailand heeft premier Srettha Thavisin de Koninklijke Thaise Luchtmacht (RTAF) opgedragen uitgebreide maatregelen te nemen om deze ernstige situatie aan te pakken.
Volgens het Geo-Informatics and Space Technology Development Agency (GISTDA) zijn deze week alarmerende niveaus van PM2,5 deeltjes gemeld in Samut Songkhram en Samut Sakhon. PM2,5 deeltjes zijn deeltjes met een diameter van minder dan 2,5 micrometer, die bijzonder schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.
Op dinsdag 16 januari bereikte de luchtvervuiling in Samut Songkhram een niveau van 90,3 microgram per kubieke meter (µg/m3), wat aanzienlijk hoger is dan de veilige grens van 37,5 µg/m3. In Samut Sakhon werd een iets lager, maar nog steeds gevaarlijk niveau van 75,8 µg/m3 gemeten.
De crisis strekt zich uit over achttien provincies in het hele land, met matige tot hoge vervuilingsniveaus. Ratchaburi is op dit moment het hardst getroffen en bevindt zich in de “oranje” zone met een PM2,5 niveau van 67,6 µg/m3. In Bangkok heeft het district Nong Khaem het hoogste vervuilingsniveau gemeld, namelijk 58,6 µg/m3.
Air Chief Marshal Phanpakdee Pattanakul, de opperbevelhebber van de RTAF, heeft de opdracht bevestigd. Het plan van de luchtmacht omvat het gebruik van vliegtuigen die water dumpen en de samenwerking met diverse organisaties voor de preventie en bestrijding van bosbranden. Voor deze brandpreventie en waterdumpmissies zal de RTAF de Basler BT-67 vliegtuigen inzetten.
De luchtmacht is daarnaast van plan om vier extra watercontainers aan te schaffen voor haar vloot van waterdumpvliegtuigen. Ook zijn er plannen om de capaciteiten te verbeteren met een weerradarsysteem, dat zal helpen bij het beter voorspellen en aanpakken van bosbranden, een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Reistips23 april 2025De slimme trucs van luchtvaartmaatschappijen die jouw ticketprijs naar Thailand bepalen
Gezondheid23 april 2025Wat kost een medische check-up in Thailand en is het de moeite waard?
Gezondheid23 april 2025Thailand waarschuwt voor gezondheidsgevaar door verzengende hitte
Achtergrond23 april 2025Hoe Thaise soapseries jongeren een scheef beeld van gender aanleren
Beter de veroorzaker aanpakken!!
Zoiets het window-dressing. Dat is een Thaise specialiteit. Zijn ze heel goed in… Daarna business as usual.
Dat zou je denken, maar wie moet die veroorzaker dan aanpakken? Deze hele situatie wordt verergerd door het nationale landbouwbeleid dat historisch gezien de expansie van industrieën als suikerriet en rijst heeft bevorderd. De overheid is er via belangen en verstrengelingen met de landbouwsector en -industrie deel van het probleem. Het gaat nu om andere belangen, namelijk voorkomen dat toerisme terugloopt. Heel Thailand heeft te kampen met luchtvervuiling en het echte afbrandseizoen is nog niet begonnen. Als Thailand via social media wereldwijd bekend raakt geen gezonde lucht te kunnen garanderen zou dat weleens kunnen gaan gebeuren. Vandaar dat verbaal veel plannen worden en zijn aangekondigd maar de implementatie ervan stagneert, dan wel blijkt onmogelijk. https://www.thaienquirer.com/51548/will-sretthas-administration-have-the-political-will-to-stop-smog-problem/
wat dacht ja van minder vliegen?
Spaart het milieu, en kosten en geluidshinder.
In Udon is het elke week raak met dat gebulder van jets van het leger.
Zolang de plaatselijke overheden w.o de politie omkoopgeld aannemen van de plaatselijke boeren, die graag hun velden weer willen laten schoonbranden nadat de oogst van o.a mais en suiker is binnengehaald.
Dan zal er aan die vermaledijde luchtvervuiling nooit een einde komen en praat nu niet telkens over bosbranden, want de plaatselijke bossages die door deze branden ook gaan branden hebben uiteindelijk niets met het echte probleem te maken.
Wellicht het verplicht keuren van auto’s invoeren en oude auto’s van de weg halen zou ook iets helpen lijkt mij
Die verplichte keuring bestaat al, maar zoals met vrijwel alles in Thailand worden de bestaande eisen niet gehandhaafd.