De Thaise spoorwegen (State Railway of Thailand) is door het Office of Transport and Traffic Policy and Planning gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar een spoorverbinding tussen Hat Yai en Padang Besar aan de grens met Maleisië.

Het gaat om een dubbelspoorverbinding van 48 kilometer met de gebruikelijke spoorbreedte in Thailand van 1 meter. De kosten voor de aanleg worden begroot op 7,9 miljard baht. Wanneer de SRT het een haalbaar plan vindt, gaat het voorstel in mei naar het kabinet.

De SRT heeft al in een eerder stadium Japan gevraagd een haalbaarheidsstudie te doen naar een hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Kuala Lumpur. Volgende week praat minister Arkhom (Transport) daarover met zijn Maleisische collega. mogelijk kan de studie nog dit jaar van start gaan.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


5 reacties op “Haalbaarheidsonderzoek spoorverbinding tussen Hat Yai en Padang Besar (Maleisië)”

  1. Nico zegt op

    Tja,

    Onbegrijpelijk dat men steeds weer die 1000mm brede spoorrails aanhaalt.
    Hebben ze pas nieuwe wagons gekocht, zijn nog maar een paar maanden oud en is er alweer een trein ontspoort ter hoogte van Bang Sue.

    Bijna heel de wereld heeft 1340mm en dat blijkt de meest stabiele breedte te zijn, maar nee hoor, Thailand doet toch weer zijn eigen zin, met alle gevolge van dien.

    Amazing Thailand.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. Ben geurts zegt op

    Volgens mij is er een spoorverbinding tussen hat yai en pedang besar wel al enkel spoor.
    Vroeger geen er een exprestrein van Bangkok naar butterwordt in Maleisië met dethaise trein en een van hat yai naat Kuala Lumpur met de Maleisische trein.
    Wat voor zin heeft het dat stuk dubbelspoor te maken als de rest maar enkelspoor is zeker in Thailand .
    Volgens mij rijdt de exprestrein van Bangkok naar pedang besar en moet je daar overstappen op de Maleisische trein . Dus op het grensstation.
    B. Geurts

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Ben geurts zegt op

    Nico praat ergens over war hij geen verstand van heeft. In heel zuidoost Azië is de spoorbreedte 1 meter.
    Dus in Vietnam ,cambodia . Maleisië . Thailand. Birma.
    Thailand heeft vroeger normaal spoor gehad dit is verandert om aansluiting bij de rest te hebben.
    Dat 1 meter spoor niet zo stabiel als normaal spoor klopt voor een groot deel wel maar het grote probleem is dat spoorinfrastructuur volledig marode is. Het zo nartuurlijk beter zijn om op termijn naar normaal spoor om te schakelen in overleg met de omliggende staten. P.S in cambodia is het spoorweg net voor ca. 1 miljard dollar op gekampt. Volgens mij is er wel ergens geld aan de strijkstok blijven hangen.
    Dus opschakelen als voorlopig wel een utopie blijven. Misschien een hsl naar chang mai op normaal spoor.
    Volgens ingewijden de enigste die rendabel is.
    Ben

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. Peter V. zegt op

    Toevallig zijn wij zaterdag met de trein van Penang naar Hat Yai gereisd.
    Ik kan me niet voorstellen dat het vervangen rendabel gaat zijn, maar het lijkt me wel nuttig, de trein is niet heel erg modern (om het maar héél subtiel te zeggen.)
    Je moet trouwens inderdaad overstappen, en het Maleisische materieel is veel moderner.
    Er zal wel heel wat water door de woestijn stromen voor er iets gebeurd, kopen van busjes op lpg kost ook zomaar een decennium…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Ben zegt op

    Een hsl van Bangkok naar Kuala Lumpur is economisch niet haalbaar om devolgende redenen:
    1: de afstand is te ver reistijd ca 9 tot 10 uur met het vliegtuig 5a 6 uur incl reistijd van en naar vliegveld.
    De max. Afstand voor een hsl is ca 1500 km.
    Een hsl van Kuala Lumpur naar Singapore is naar mijn bescheiden mening ecomisch haalbaar.
    Om een hsl aan te leggen gaat de hele rail infrastructuur op zijn kop. (Nieuwe tracés met normaalspoor(de kosten zullen astronomisch zijn. ( kijk maar eens wat de hsl in Nederland heeft gekost en dat is maar een kort stukje cq de Betuwelijn ).
    Alleen voor een hsl naar chang mai een min. factor 10.
    Dus een hsl naar Kuala Lumpur komt er naar mijn mening niet naar chang mai ja.
    Ben

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website