Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Lenaerts: Beste Ik ben gisteren naar immigration ge gaan om een retirement visum aan te vragen zeer vriendelijke mensen en spoedig geholpen
- Aad: Ik koop me koffie bij de Lotus Een theelepel van die koffie warm water erbij En genieten maar
- Berbod: Schitterend verhaal Lieven en in veel opzichten herkenbaar. Zelf drink ik de laatste jaren koffie van het Boloven plateau in Zuid
- Jos Verbrugge: Beste KeesP, Zou het eventueel mogelijk zijn de gegevens te vermelden van het visa bureau in Chiang Mai ? Met dank bij voorbaa
- Rudolf: De afstand van Khon Kaen naar Udon Thani bedraagt 113 km. Daarvoor heb je geen HSL of vliegtuig voor nodig. Dat kun je met een
- Chris: Het is een kweste van lange termijn denken: – de prijzen van benzine gaan ongetwijfeld verder stijgen in de komende 20 tot
- Atlas van Puffelen: De isan is als een mooie jonge vrouw, Clouseau, Daar gaat ze, bezong een soortgelijk inzicht. Fantastisch om er naast te lopen, m
- Chris: Rijke elite? En als dat treinkaartje nu hetzelfde of minder kost dan een vliegticket (vanwege alle extra milieu-belastingen de kom
- Erik Kuijpers: De immigration en de douane moeten er ergens in en later weer uit dus ik verwacht Nongkhai en Thanaleng in de stopplaatsen. Er is
- Freddy: Dan zal het helaas wel gedaan zijn met de verkopers die een treinreis zo opleuken..
- Rob V.: Daarom dat ik eigenlijk op mijn bierviltje eigenlijk alleen Khon Kaen aan wou houden, mits de trein minstens de 300 doet om een vo
- RichardJ: Sorry, Erik. Je kunt een kritische houding mbt dit soort mega projecten niet afdoen met een dooddoener als het “inrichten va
- Rudolf: De armsten komen inderdaad heel langzaam uit het dal – in ieder geval in het dorp waar ik woon. En het geld komt meestal va
- Sander: Ook in Thailand zullen op den duur krachten gaan spelen die zullen zeggen ‘neem de trein i.p.v. het vliegtuig’. Dus oo
- Rob V.: Zal Lieven dan ook, als koffiesnob en met knipoog naar zijn achternaam, te porren zijn voor een kop koffie met bonen die eerst doo
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Smog dringt ook door in provincies rond Bangkok
Smog dringt ook door in provincies rond Bangkok
Het Department of Disaster Prevention and Mitigation waarschuwde gisteren voor ‘schadelijke niveaus van PM 2,5 deeltjes’ in Samut Prakan, Samut Sakhon en Nakhon Pathom, drie buurprovincies van Bangkok.
In delen van de drie provincies zijn concentraties gemeten van 54 tot 74 microgram per kubieke meter, ruim boven het door het departement gehanteerde grens van 50 microgram en ver boven de WHO veiligheidsnorm van 25 microgram.
De oorzaak hiervan is het verbranden van oogstresten en afval in de open lucht. Ambtenaren moeten de brandhaarden opsporen en deze blussen.Ook emissies van energiecentrales die op fossiele brandstoffen worden gestookt en emissies van auto’s die op brandstof met een hoog zwavelgehalte rijden, vormen een belangrijke bron van de smog en fijnstof.
Het Department of Health maakt zich zorgen over de gevolgen op lange termijn voor kinderen die in de getroffen gebieden opgroeien. Blootstelling aan de stofdeeltjes kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals aandoeningen aan de hartslagader. Het departement adviseert de ouders de app Air4Thai of de website www.anamai.moph.go.th te raadplegen.
Bron: Bangkok Post
De onderstaande link geeft de beste informatie over fijnstof in Thailand, met voorspellingen over de komende dagen.
De WHO hanteert een grens van 10 microgram per kubieke meter gemiddeld over een heel jaar gemeten, de Europese richtlijn is 25 microgram en Thailand houdt het op 50 microgram (de grens in Europa voor 2005).
Op dit moment wordt bijna overal in Thailand de grens van 50 microgram overschreden, meest tussen de 50 en 100 en hier en daar, in de grote steden met name, boven de 100 microgram.
Niet alle fijnstof is schadelijk. In Nederland zit er bv zeezout bij het fijnstof en dat is niet schadelijk.
http://aqicn.org/city/thailand/
Hoop dat de regering nu eens met maatregelen/regels/wetten komen die ook nageleefd worden en gecontroleerd door de politie.
Momenteel is de lucht bij ons redelijk (BKK, Khlong Samwa), maar afgelopen week was het hopeloos en toch zie je nog overal auto’s staan wachten bij de supermarkt, bank, eetstalletje etc met lopende motor en ook het verbranden van vuilnis gebeurt gewoon open en bloot.
Maar zoals met zoveel regels zal het wel weer op niets uitlopen.
Samut Prakan is natuurlijk gewoon onderdeel van Bangkok zelf, met Suvarnabhumi airport en industrie en veel verkerswegen en grenzend ten zuiden en oosten aan Bangkok. Als je maar 1 meetpunt hebt in een grote stadsregio zoals Samut Prakan dat zegt dat niet veel. Was deze week in Rama3 gebied in Bangkok, nou dan zit je in het centrum van de Bangkok-stad en maar een paar honderd meter verder zit je al in Samut Prakan, zag deze dagen dat ik er was een mist van verontreiniging hangen.
Zijn de auto’s hier in Thailand wel uitgerust met katalysators en worden die wel eens gekeurd bij de verplichte keuring?
De katalysator wordt vaak verwijderd evenals aanwezige filters.
Dan rijdt de auto iets harder en accelereert iets sneller.
Dat is natuurlijk het enige dat belangrjk is.
Je hoort het direct aan het geluid dat het ding produceert.
Keuring??!! Briefje van 500 doet wonderen!
Ik moet zeggen dat het hier in Chiangmai en omgeving tot nu toe nog meevalt.
Ik kan overdag nog steeds de top van de Doi Ithanon zien van af mijn huis.
Jan Beute.
Afgezien van een goede controle op de reeds bestaande verboden,moeten vele Thais gezien het verbranden van velden en ook huisafval verbranden een totaal ander bewustzijn ontwikkelen.
Niet zelden zie je in de dorpen,bij de reeds voorhanden zijnde slechte lucht,ook nog mensen die het de normaalste zaak vinden dat men ieder uur van de dag zijn huis en tuinafval verbranden kan.
Vaak meegemaakt dat mijn vrouw fris gewassen was plotseling binnenhaald,en mijn toeschreeuwd de ramen snel te sluiten,omdat een buurman plotseling denkt het recht te hebben zijn afval te verbranden.
Veel expats zijn van mening dat dit allemaal normaal is voor Thailand,en zijn vaak met dergelijke dingen reeds tolleranter geworden dan hun eigen partner,die de voordelen die Europa in deze biedt al lang als beter beschouwd.
En wij ons hier in Europa maar druk maken, met als gevolg dat ouderauto’s de steden niet meer in mogen, en dat we van alle fossiele brandstoffen afmoeten.
Onze, en andere westerse regeringen kunnen zich beter gaan inspannen om in de Aziatische en ontwikkelingslanden meer voorlichting en begrip te kweken voor deze problemen.
Vreemd dat het departement alleen zorgen heeft over kinderen in getroffen gebieden. Net alsof het volwassenen in heel Thailand niet aangaat.
Het organiseren van een goed georganiseerde afvalverwerking kan plaats vinden door de overheid, al dan niet in samenwerking met private investeerders. Maar dat gaat altijd geld kosten van de Thaise burgers en het vergt een goede handhaving. Zolang men dat niet aandurft en/of niet kan organiseren gebeurt er te weinig om gezondheidsproblemen te voorkomen. Hetzelfde geldt voor de overlast veroorzaakt door vliegtuigen, autos, vrachtwagens e.d. En natuurlijk ook van bedrijven. Overgangsproblemen durft men niet aan. Investeringen op termijn in meer vliegvelden, wegen en treinverkeer krijgen dan het karakter van symboolpolitiek.
Hebben andere aziatische landen een voorbeeldfunctie?
Ik ben een prille zestiger en woon hier al 10 jaar. Zelfs al word ik 85 denk ik niet dat ik hier nog ooit zal mogen genieten van zuivere gezonde lucht.
Maar dat moet je er hier maar bijnemen. Uiteindelijk zijn er hier maar heel weinig naartoe gekomen voor de goede lucht.
Omdat ik na aankomst in Jomtien last had van geïrriteerde luchtwegen en verstopte sinussen ben ik op internet op zoek gegaan naar meer informatie. Want na drie weken heb ik nog geen enkele heldere lucht gezien hier in Jomtien! Kwam terecht op de website ‘The Thai Life.com’ met een artikel over luchtvervuiling in Thailand. Nog een aantal leuke en interessante artikelen te lezen. Heb zelf de controversiële documentaire
‘Bangkok Girl’ gezien!! Een aanrader! Ook het artikel ‘9 dingen die je moet weten als je een condo wil kopen in Thailand’ gelezen!! Eveneens informatief.
Verontschuldiging voor al die mensen die deze site natuurlijk al lang kennen….
Dat mensen afval verbranden komt omdat de overheid niet aan afvalverwerking doet.
Je kunt al dat afval moeilijk in je tuin laten liggen, of voor je deur.
Hier in het dorp wordt het afval keurig opgehaald, en vervolgens door de overheid in een grote put ergens buiten het dorp verbrand, door er benzine over te gieten en het aan te steken.