Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Jeroen: Goedeavond! Op 25 september ‘s morgens nog ‘n mailtje dat de Engelstalige verklaring van de OHRA onvoldoende was. Later op
- T: Maar daarvoor hoef je niet enkel in Thailand te zijn, ook hier in Nederland en België lijkt die kloof ieder jaar een stuk groter
- Philippe: Het is toch raar dat er, bij wijze van spreken, geen week kan voorbij gaan zonder dat er iets geschreven wordt noch een normaal do
- Andrew van Schaik: Gueng Chud is zeer bekend in de Thaise keuken. Als de Thai gaat eten besteld hij altijd DRIE gerechten waaronder vaak Gueng Chud.
- JosNT: Prima initiatief van Thailandblog. En een dikke pluim voor Peter en de experten die hun expertise belangloos en welwillend ten di
- foefie: Inderdaad een prachtig uitzicht. Niet ver daarvan (3km) ook een bezoek waard de Cristal cave,grotten en een geweldig uitzicht.
- Rob V.: Inderdaad Erik, de wil is er simpelweg niet bij de meeste figuren op politieke en andere belangrijke posities. Het is hier op het
- John Chiang Rai: Ook ik kan mensen, die niet vertrouwd zijn met een computer goed begrijpen, dat ze bij de aanblik van de e-visum aanvraag procedur
- Marnix Hemeryck: Beste , Dit is normaal enkele dagen voor vertrek ga je het krijgen geen paniek. Was bij mij ook zo 5 dagen voor vertrek gekreg
- Cees Witbaard: beste fred we zullen je missen elke zaterdag bij brick house rust zacht vriend
- RonnyLatYa: 1. De tekst die je aanhaalt van Siam Legal staat als inleidende tekst die op zowel het Non-O als het Non O-A slaat. Niet dat dit
- Chris Satuek/Buriram: Beter kan het niet worden, een uitstekende oplossing voor diverse vraagstukken die leven onder ons.
- Tukker: Is dit Fred van oorsprong uit Raalte zijn zoon zou hem deze maand bezoeken . Ken Fred nog niet zolang heb hem leren kennen bij de
- bennietpeter: Ik heb ze gezien, de betonnen scheiding muren. Absoluut geen goed idee, absorberen absoluut niet de energie bij een botsing ermee
- Sjaak S: Ik blijf me verbazen. Je stelt een vraag aan mensen op een forum en je krijgt tientallen antwoorden die allemaal variëren. Er wor
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2023. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Smog Bangkok: Regen moet verlichting brengen
Smog Bangkok: Regen moet verlichting brengen
thanis / Shutterstock.com
Premier Prayut heeft opdracht gegeven om kunstmatig regen op te wekken door de wolken te besproeien. Dit moet helpen tegen de smog en fijnstof die Bangkok al vele dagen teistert.
Deze maatregelen komen na een waarschuwing van het Meteorological Department dat de smog vermoedelijk aanhoudt omdat het koudefront boven Bangkok wegtrekt.
Gistermiddag stegen twee Casa vliegtuigen op uit Rayong. Ze besproeiden regenwolken boven Bang Khla (Chachoengsao) en Ongkharak (Nakhon Nayok) de wolken zouden daarna richting Bangkok drijven.
Bron: Bangkok Post
Alsjeblieft, Bangkok Post en anderen, houd op met deze flauwekul berichten. Er is maar een manier om de uitstoot van fijnstof (met name het meest schadelijke PM 2.5) in Bangkok en elders te beperken: minder verkeer en schonere voertuigen.
Dat is inderdaad correct en al de rest is dovemans-bla bla….
Maar ja, “wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil” zegt een oud Vlaams spreekwoord.
Als begin moeten ze al het verkeer dat geen bezorgingsverkeer is in de stad verbieden, gaan die mensen die naar het werk moeten of voor hun plezier ergens naar toe moeten, maar met het openbaar vervoer.
En dan subsidies geven om over te stappen op electrische fietsen, scooters en auto’s.
Wat nu gedaan wordt, met militaire vliegtuigen water mee sproeien, dat is geen daadwerkelijke oplossing, misschien wel om het militair apparaat te promoten en nog meer uit te breiden.
Wie wilt nog naar Thailand gaan of blijven, als de lucht zo ongezond is, dan maar naar een buurland zoals bijvoorbeeld Malaysia.
Net als met overstromingen is er ook met smog een oorzaak aan te wijzen. Bij overstromingen is dat: het vrijhouden van waterwegen (dus regelmatig baggeren en begroeiing verwijderen) met name ook buiten (!!) het regenseizoen. En dus niet alleen als PR-stunt een beetje baggeren en plantengroei verwijderen als de boel al overstroomd is. Dat is beginnen aan de verkeerde kant.
Bij smog geldt hetzelfde. Dus pak de oorzaken systematisch aan (rokende stadsbussen en andere rokende vervoermiddelen van de weg af; barbequende eetstalletjes sluiten; vervuilende industrie sluiten etc). En dus niet als PR-stunt een beetje met waterkanonnen in de lucht spuiten en met vliegtuigen chemische rommel in de lucht brengen in de hoop dat het gaat regenen. Dat is beginnen aan de verkeerde kant.
De regen zal misschien een tijdelijke kleine verbetering brengen,alleen moet men de koe natuurlijk aan de horens vatten,en dat is gewoon het verkeer.
Veel,ja beter gezegd veel overbodig verkeer wat zich dagelijks op Bangkoks straten bevindt,is in principe bij het aanbod aan openbaar verkeer helemaal niet nodig.
Veel Thais, staan om anderen met hun eigendom te imponeren, liever urenlang in de file,in plaats dat ze de auto thuis laten,en overstappen op het openbare verkeer.
Ook moeten kranten zoals o.a de Bangkok post,en de Nations etc. ophouden met het verkondigen van de onzinnige maatregelen die de regering denkt te nemen,en het kind gewoon bij de naam noemen.
Het zwaarte punt zou moeten liggen,en daar komt ook geen enkele Thaise regering omheen,dat men het verkeer nog beter gaat controleren op oude vaartuigen en hun uitlaatgassen,en dat men tevens de vele anderen maatregelen en een omdenken bijbrengt ,dat men zich ook anders in een stad bewegen kan.
Bovendien zou een regering, die graag het toerisme bevorderen wil,duidelijk andere maatregelen moeten nemen als alleen het wachten,hopen en bevorderen van regen,anders blijven in de toekomst ook deswegen veel toeristen weg.
555, in diverse Thaise media staat geschreven dat water/regen niet help tegen het ultra fijnstof. Net zoals het stop leggen van bouwactiviteiten niet help tegen dit kleinste fijnstof. De overheid geeft dat zelf ook toe maar hoopt zo het geheel aantal deeltjes in de lucht terug te brengen.
“The Pollution Control Department on Thursday acknowledged that spraying water cannot reduce the amount of ultrafine PM2.5 particles – the most harmful type – but defended the effort for having helped curbing overall particulate levels.”
Bron: http://www.khaosodenglish.com/news/bangkok/2019/01/17/rail-construction-halted-drivers-fined-as-smog-persists/
KhoaSod schrijft verder dat de luchtkwaliteit altijd al slecht was en ook de ‘oplossingen’:
http://www.khaosodenglish.com/news/bangkok/2019/01/16/bangkok-pollution-has-always-been-bad-so-have-the-solutions-experts/
De toestand in Bangkok begint drastisch te wijzigen.heb mijn reis naar Bangkok
Geannuleerd.in onze bedrijven heeft de staf alle bkk vluchten opgeschort.
De oplossing zou zijn een negatief reisadvies
Dat zet hier dan om in nadenken.wij hebben korte lijntjes met TV (familie)
Maar we wachten nog even of deze commissie wakker wordt.
Een echt alternatief is er volgens ons niet
Hopen snel hier iets van te horen.
Met groeten Theo.
Ik vraag mij af of de Thaise gemeenschap dit euvel wel serieus neemt. Grote protesten blijven uit, anders dan het geschreven woord. Monddoekjes lijkt het antwoord te zijn en voor de rest niet zeuren en doorgaan. De economie moet blijven draaien en geld moet worden verdient is denk ik de bovenliggende gedachte. De bouw heeft prioriteit want er kan nog meer bij. Het grootkapitaal moet ook verdienen toch.
De familie van mijn vrouw is niet weg te slaan uit Bangkok, al hoewel ze al vaker zijn gewaarschuwd voor de langdurige blootstelling aan dit fijnstof. Horende en ziende blind en je houdt je hart vast voor de toekomst.
Maatregelen die moeten worden genomen zijn controversieel en liggen voor een ieder anders. Het is ook niet makkelijk en de zaken die echt nodig zijn zal op veel weerstand uit komen. Dit zie je met elk voorstel die in Thailand te berden gebracht wordt. Of het nu verkeer is of die eetstalletjes die verontreiniging opleveren. Veel te lang is er (vrijwel) niets ondernomen en nu zit je met de gebakken peren. Maar ja milieuvraagstukken leveren overal problemen op, maar zijn hard nodig en zullen moeten plaatsvinden en zullen ten kosten gaan van ieders portemonnee.
De Thaise gemeenschap (citaat:)neemt dit euvel wel degelijk serieus, maar het ontbreekt hen aan mogelijkheden om standpunten en meningen naar voren/buiten te brengen. Denk niet dat het de Thai hetzelfde gegeven is als wat je in Parijs ziet. Klimaat/vervuiling/duurzaamheid: hoezo komt men in NL niet tot (citaat:)grote protesten nu een opperhoofd van de VVD het een jaar lang onderhandelde klimaatakkoord te grabbel gooide? Waarom in Groningen niet een aantal (citaat:)maatregelen die moeten worden genomen? Waarom een Tesla-rijder subsidie geven terwijl die juist poen zat verdient om een dergelijke auto te kunnen rijden? Laten we eens zelf beginnen. Ik zie menig farang in TH op een benzine-brommer, terwijl ook elektrische alternatieven voorhanden zijn. Weinig ego en imago, maar wel schoon!