
Voormalig premier Thaksin Shinawatra presenteerde recent een overheidsinitiatief om huishoudschulden op te kopen. Aanleiding hiervoor is dat de Thaise huishoudschulden in het tweede kwartaal van 2024 zijn gestegen tot 89,6% van het bruto binnenlands product (bbp).
Het voorstel houdt in dat de overheid openstaande schulden van particulieren bij banken overneemt. Vervolgens zouden deze schuldenaren de mogelijkheid krijgen om hun schuld gespreid af te lossen. De overheid zou afzien van het direct terugvorderen van deze schulden, en bovendien helpen om betrokkenen uit het register van het National Credit Bureau (NCB) te laten verwijderen. Daarmee krijgen zij de kans om schuldenvrij een nieuwe start te maken. Volgens Thaksin zou het plan gefinancierd worden via particuliere investeringen, zonder gebruik van publieke middelen.
Overheid onderzoekt mogelijkheden
Minister van Financiën Pichai Chunhavajira gaf dinsdag aan dat het ministerie het voorstel van Thaksin nader gaat onderzoeken en daarbij ook de mening van verschillende belanghebbenden zal betrekken. Tijdens een overleg met de Thaise bankiersvereniging benadrukte hij dat verdere gesprekken nodig zijn om het voorstel verder uit te werken.
Uitvoering schuldenplan blijkt complex
Therdsak Thaveeteeratham, executive vice president van Asia Plus Securities, noemt het plan “veelbelovend”, maar wijst op de uitvoeringsproblemen.
“Het idee om huishoudschulden op te kopen is interessant, zeker omdat de hoge schuldenlast een rem zet op de economische groei van Thailand. Maar zonder duidelijkheid over de financieringsbronnen is het moeilijk om te beoordelen of het plan daadwerkelijk haalbaar is,” zegt hij.
Volgens Therdsak kan succesvolle uitvoering van het plan de kredietverlening binnen het banksysteem nieuw leven inblazen. Ook verwacht hij dat het de binnenlandse consumptie stimuleert en gunstig uitpakt voor de vastgoedsector, waar banken momenteel terughoudend zijn met nieuwe leningen.
Onmisbare rol voor private investeerders
Suwat Wattanapornprom, hoofd onderzoek bij Krungsri Securities (KSS), stelt dat vooral de rol van de private sector verduidelijking behoeft.
“De overheid heeft nog niet toegelicht welke typen schulden precies onder het plan vallen. Wij verwachten niet dat alle huishoudschulden – die circa 90% van het Thaise bbp bedragen – door de overheid kunnen worden overgenomen,” aldus Suwat.
De kernvraag blijft volgens hem of particuliere partijen bereid zijn om te investeren en hoe het fonds zal worden beheerd. Toch ziet KSS dat de aankondiging van het voorstel het marktsentiment binnen de bank- en leasemarkt al positief heeft beïnvloed.
Combinatie van noodmaatregelen en structurele oplossingen vereist
Volgens Yunyong Thaicharoen, hoofdeconoom van het SCB Economic Intelligence Center, moet het schuldenvoorstel worden gezien als onderdeel van een bredere strategie. Hij benadrukt dat de oplossing van de schuldenproblematiek vooral moet komen uit economische groei, stijgende inkomens en een verbeterde toegang tot krediet.
“Het opkoopprogramma kan kwetsbare huishoudens tijdelijk lucht geven, maar het moet een gerichte maatregel zijn om onverantwoord leen- en bestedingsgedrag te voorkomen,” aldus Yunyong.
SCB EIC verwacht bovendien dat de Bank of Thailand haar beleidsrente dit jaar tweemaal zal verlagen, om zo de economische activiteit te stimuleren en de rentelasten voor huishoudens en bedrijven te verlichten.
Zwakke groeiverwachting en internationale risico’s
SCB EIC voorspelt een economische groei van 2,4% voor 2025, iets lager dan de 2,5% van vorig jaar. Hoewel Thailand het niveau van vóór de pandemie heeft bereikt, blijft het achter bij andere landen in de regio. De gemiddelde groei bedroeg de afgelopen vier jaar slechts 2,1%, tegenover 3% in de jaren vóór de pandemie.
Yunyong waarschuwt bovendien voor externe risico’s, zoals mogelijke protectionistische maatregelen van de Verenigde Staten, die de Thaise export zouden kunnen afremmen.
Sectorale zorgen: horeca vraagt maatwerk
Naast deze macro-economische beschouwingen zijn er ook sectorale zorgen, bijvoorbeeld vanuit de horeca. Sorathep Rojpotjanaruch, voorzitter van de Restaurant Business Club, vindt dat het plan om enkel NPL-leners te helpen onvoldoende is.
Hij pleit ervoor dat de overheid gespecialiseerde financiële instellingen meer ruimte geeft om bestaande kredietlimieten voor ondernemers te verruimen. Ook stelt hij voor om negatieve kredietregistraties van bedrijven met Covid-gerelateerde betalingsachterstanden te verwijderen.
Daarnaast vraagt hij om een tijdelijk schuldenmoratorium, waarbij rentelasten tijdelijk worden opgeschort. Toch benadrukt Sorathep dat dergelijke maatregelen slechts gedeeltelijk soelaas bieden.
“De kernproblemen voor de horeca blijven de hoge grondstofprijzen en de afgenomen koopkracht van de consument,” aldus Sorathep. Hij pleit voor belastingvoordelen voor consumenten die gebruikmaken van de horeca, bijvoorbeeld via een persoonlijke aftrekpost.
Overheid moet zorgvuldig te werk gaan
Visit Limlurcha, vicevoorzitter van de Thaise Kamer van Koophandel, onderstreept dat het probleem van huishoudschulden dringend is. Tegelijkertijd waarschuwt hij dat maatregelen gebaseerd moeten zijn op solide uitgangspunten, om schadelijke neveneffecten te voorkomen.
Hij wijst erop dat kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) nu al te maken hebben met hoge rentelasten en een beperkte toegang tot nieuwe kredieten. Banken keuren aanvragen van bedrijven met hoge schulden vaak af.
Veel vragen blijven onbeantwoord
Kriengkrai Thiennukul, voorzitter van de Federatie van Thaise Industrieën, stelt dat meer duidelijkheid over het plan noodzakelijk is voordat hij er inhoudelijk op wil reageren.
“Het voorstel doet denken aan de aanpak van de overheid tijdens de financiële crisis van 1997,” zegt hij. Kriengkrai ziet het als positief dat de overheid de schuldenproblematiek wil aanpakken, omdat deze al jaren een rem zet op de economie.
De markt wacht ondertussen af. Zolang er geen concrete details volgen over financiering en uitvoering, blijft onzekerheid overheersen.
Slotbeschouwing
Hoewel het voorstel van Thaksin de intentie toont om huishoudens te ontlasten en het banksysteem te stimuleren, blijft het succes afhankelijk van de bereidheid van de private sector en de uitwerking door de overheid. De komende maanden zullen uitwijzen of dit schuldenplan daadwerkelijk een oplossing biedt voor een van de hardnekkigste problemen van de Thaise economie.
Bron: Bangkok Post – Link naar origineel artikel: https://www.bangkokpost.com/business/general/2982878/analysts-want-details-on-debt-plan
Een proefballonnetje opgooien kan altijd maar ik ben blij dat de experts er gereserveerd tegenover staan.
Voor de officiële schulden kunnen oplossingen gevonden worden maar het gaat sowieso belastinggeld kosten want óf de schuldeiser verkoopt het pakket met verlies en dus minder winstbelasting óf de schuldeiser verkoopt tegen volle waarde en dan gaat de overheid het schip in want marktpartijen gaan het pakket dan tegen nog slechtere voorwaarden overnemen. Zij moeten nl. niets totdat de overheid de prijs laat zakken en met de ervaring van toevallig dat zelfde clanlid betreffende rijstaankoop is dit een onfris idee.
Daarnaast speelt er ook nog een ander aspect.
Het informele schulden plan schijnt blijkbaar niet te werken dus er mag doen wel verlichting op de andere schulden zijn dan blijft het feit dat de financiele insteek van vele schuldmakers is om de grenzen te blijven zoeken. Dus minder naar de overheid die het programma opzet en meer naar het zwarte geld circuit.
En ach, als het geld kost dan gaat de btw toch gewoon weer naar de 10% want dat is toch maar een jaarlijkse geste aan de bevolking. In dat geval betaalt de bevolking voor het falen van financiele opvoeding die zou moeten beginnen bij tering naar de nering zetten.
De enige welke kunnen en willen herfinancieren zijn de banken en financieringsinstellingen, waar op dit moment de schulden bij uitstaan, oftewel er verandert niets of er komt een schakel tussen welke ook wil verdienen en extra kosten rekent voor het risico van wanbetaling. En doordat er geld vrijkomt bij de huidige geldverstrekkende banken wordt er meer uitgeleend en gaat de schuldenberg omhoog. Hoe verzinnen ze het en dat er uberhaupt een reactie van een bank op komt is al even absurd. Vergelijk het met een boer waarvan men vindt dat hij geen rijst hoeft te verbouwen want dat is te zwaar werk, ok de Thaise oplossing is dat er een rijstboer wordt aangetrokken om het werk van de andere boer over te nemen. Draag meneer T. voor een Nobelprijs van de economie.
Plannen zijn mooi met vele namen maar is voor de buhne .
Grootste schulden zijn veroorzaakt doordat thaise bevolking niet op tijd betaald wat te maken heeft met
slechte educatie hierdoor leent men te veel en kijkt ook niet vooruit {boeddhistische Cultuur}
Zodoende staat het merendeel van de Thaise bevolking op een zwarte lijst vanwege slechte betaling van b.v.
afbetaling 75% rond van auto maar kan door omstandigheden niet meer aan de afbetaling voldoen hierdoor
word auto etc in beslag genomen teruggevordert en voor hoge prijs doorverkocht aan de handel met als
gevolg dat de Thai voor nieuwe auto die nodig is voor werk etc leningen worden afgesloten met loansharks
of chanot van het land word verkocht aan een persoon om geld te krijgen.
Een plan wat nog helemaal niets van een plan heeft. Grappig.
De 90% huishoudschulden opkopen? Wie betaald dat?
En daarna, wat dan?
Zonder bevolkingseducatie om te leren met geld om te gaan en stricte geldleenbeperkingen wordt dit dweilen met alle kranen open.
Anders zeggen de meeste van die 90% huishoudens…”Dank U wel Government”, en gaan ze vrolijk weer met een schone schulden opbouwen.