De Express Authority of Thailand (Exat) is dinsdag gestart met de eerste openbare consultatie over het voorstel om een 20 kilometer lange brug aan te leggen die het vasteland met Koh Samui verbindt. De bouw ervan is gepland voor 2028.

Exat’s gouverneur, Surachet Laophulsuk, heeft aangegeven dat de informatiesessies worden gehouden in drie regio’s die waarschijnlijk door het project zullen worden beïnvloed: Nakhon Si Thammarat (op dinsdag), Surat Thani (op woensdag) en Koh Samui (op donderdag). Deze locaties zijn gekozen omdat het project Koh Samui wil verbinden met het Don Sak-district in Surat Thani of het Khanom-district in Nakhon Si Thammarat.

Tijdens de hoorzittingen wordt er gekeken naar de haalbaarheid van het project op verschillende vlakken, waaronder techniek, financiële gevolgen en milieueffecten. Een brug die het vakantie-eiland verbindt met het vasteland bij het Don Sak-district zou een extra transportoptie over land bieden, naast de huidige vlieg- en veerverbindingen naar het eiland. Surachet gaf aan dat de brug ook de reactietijd in gezondheidscrisissituaties op het eiland zou verkorten.

Het project werd in juli overgedragen van de afdeling Landelijke Wegen naar Exat op instructie van het Ministerie van Transport. Dit omdat het ministerie een afdeling nodig had met meer technologische expertise en financiële middelen. De geschatte kosten van het project zijn 33,9 miljard baht. Hiervan zal ongeveer 31,4 miljard baht worden besteed aan de bouw en het resterende bedrag aan grondaankopen.

Er wordt verwacht dat de impactstudie 24 maanden in beslag zal nemen, lopend van april tot oktober 2025, aldus Surachet.

Bron: Bangkok Post

2 reacties op “Onderzoek naar miljarden kostende brugproject naar Koh Samui gestart”

  1. Sjaak S zegt op

    Toen ik voor het eerst van Koh Samui hoorde, ongeveer 43 jaar geleden, tijdens mijn reis door Zuidoost Azië in 1980, was het nog een leeg eiland waar reizigers zich heen lieten brengen met een bootje en met hun eigen proviand. Phuket had toen nog maar net één hotel.

    Een aantal jaren later was het al zo vol met toeristen. Maar het was nog leuk.

    De laatste keer dat ik er was, was de kleine luchthaven net afgebouwd. Het eens zo paradijselijke Koh Samui was al een hotspot voor toeristen geworden.

    En nu een verbinding met een brug? Hoeveel van de natuur moet er nog vernietigd worden zodat mensen daarheen kunnen? Ten koste van alles? Die brug gaat op de bodem van de zee staan, waardoor onder water zoveel kapot gemaakt wordt tijdens de bouw. Dan als de brug eenmaal staat, kun je Koh Samui eigenlijk verder vergeten. Het avontuurlijke van Koh Samui is juist de iets moeilijkere bereikbaarheid met alleen een boot of vliegtuig.

    Hoe ver gaat men om toeristen aan te slepen? Of is dat niet voor de hordes van toeristen gedacht? Waarvoor gaan mensen naar Koh Samui? Voor de industrie? Voor de vele historische gebouwen? Ooit eens een eiland waar hoofdzakelijk kokosnoten de bron van inkomsten waren (echt nog niet zo lang geleden) en nu een “geldmachine”. Wat een afgang. Die brug maakt het alleen nog maar erger. Jammer.

  2. bennietpeter zegt op

    Alweer een studie?
    Mitch Connor1 day ago
    Koh Samui anticipates 34 billion baht mainland bridge by 2028
    Plans to establish a land link to the island of Koh Samui have been in the works for years

    Petch PetpailinTuesday, July 19, 2022
    Transport Minister gives Koh Samui-Khanom Bridge thumbs up

    Wordt hierbij ook een studie bijgevoegd om een spaceport te bouwen? Totale verandering van Koh Samui?
    Thailand wil raketten gaan lanceren, ook voor toerisme.
    Maar ook
    ThaigerWednesday, March 16, 2022
    Thailand marine officials look into building cruise ship terminal on Koh Samui

    Voorlopig is er al een probleem met uitval van elektriciteit. Capaciteit probleem, mits er niet een anker van een boot precies de kabel kapot maakt.
    Vervolgens een probleem met afval verwerking. De verbranding installatie is al jaren kapot, waardoor er nu
    een gigantische berg aan afval op het eiland ligt. De gouverneur heeft 180 dagen de tijd om dit eindelijk aan te pakken, na een rechtszaak. De zee is zeer dichtbij.
    Het eiland schijnt warmer te worden en heeft nu echt een te kort aan water, waardoor een rantsoenering is per juli dit jaar van water.
    Wat willen ze nu eigenlijk met de dure brug en dus Koh Samui?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website