De Transport Company Ltd heeft een idee om de oude Mor Chit terminal aan de Kamphaeng Phet 2 Road (die bekend staat als Mor Chit 2; foto) te gebruiken als nieuwe locatie voor de huidige busterminal Mor Chit.

Het busbedrijf vindt het wel een geschikte locatie omdat die gemakkelijk toegankelijk is. Ze bestudeert ook twee andere locaties: de Bang Na-Trat Road en Suppawat ter vervanging van busterminal Ekamai. De huidige locatie ligt op een ongelukkige plaats met de drukke Sukhumvit Road als uitvalsweg.

Mor Chit 2 wordt niet genoemd in een studie van de King Mongkut’s University of Technology Thonburi naar nieuwe locaties. In die studie worden er vier onder de loep genomen: Muang Thong Thani, Don Muang inbound side, Don Muang outbound side en Rangsit bij de Thammasat universiteit.

Het huidige busstation Mor Chit is te krap en de spoorwegen die de grond in bezit hebben, willen het gebied gebruiken voor de aanleg van de Red Line (Bang Sue-Rangsit).

– Generaal Akanit Muansawat, die vermoedelijk de Thaise delegatie bij de vredesgesprekken met het zuidelijk verzet gaat leiden, is niet acceptabel voor de tegenpartij. Een woordvoerder van de Barin Nasional Revolusi (BNR) wijst erop dat Akanat zich een jaar geleden tegen de gesprekken heeft uitgesproken en hij is het ook niet eens met de rol van Maleisië als facilitator.

De woordvoerder zegt verder dat Thailand geen voorwaarden vooraf dient te stellen om de gesprekken die al een jaar stil liggen, te hervatten. ‘Voor het soepel verloop van het vredesproces moeten we van de fouten uit het verleden leren. De keuze van de delegatieleider en de samenstelling van het onderhandelingsteam zijn even belangrijk als het proces zelf.’

De woordvoerder beticht Akanit van een ‘arrogante houding’ omdat hij onlangs tijdens een forum in Bangkok de Patani Freedom Fighters zou hebben aangeduid als jone khaek (moslim bandieten). Ook het feit dat Akanit een goede vriend van coupleider Prayuth is en tijdens de regeringsperiode van Abhisit betrokken was bij een mislukt vredesinitiatief maken hem niet de ideale kandidaat om het Thaise team te leiden. De woordvoerder somde nog meer bezwaren op, maar die voeren te ver om hier te vermelden.

Akanit zelf is spaarzaam met zijn commentaar. Het enige wat hij kwijt wil is de mededeling dat de junta een actieplan heeft goedgekeurd en binnenkort geschikte personen gaat selecteren.

– Weer is een meisje vermoord. Nu een 4-jarige. Haar lichaam werd zaterdag in een rioolpijp in Bukkhalo (Bangkok) gevonden nadat ze woensdag spoorloos was verdwenen.

De dader (27) is inmiddels aangehouden. Hij lokte het meisje mee toen ze samen met haar grootvader naar een markt in de buurt ging. De man is geïdentificeerd aan de hand van camerabeelden. Volgens de politie wurgde hij het kind toen ze om hulp begon te schreeuwen. Of ze verkracht is, kon bij de autopsie niet worden vastgesteld omdat het lichaam zich al in staat van ontbinding bevond.

Gisteren heeft een reconstructie plaatsgevonden. De verdachte bleef achter in het politiebureau omdat de politie bang was dat hij gelyncht zou worden als bewoners hem zouden zien.

Volgens de Mirror Foundation zijn dit jaar acht kinderen om het leven gebracht nadat ze verdwenen waren. Drie kinderen werden door dezelfde man verkracht en vermoord. Hij heeft levenslang gekregen.

– De aangekondigde bezuinigingen op onderwijsuitgaven voor buitenlandse kinderen vallen niet in goede aarde bij de Migrant Working Group (MWG). De secretaris-generaal van de Basic Education Commission kondigde die bezuinigingen eerder aan. Ze zouden nodig zijn omdat het aantal betrokken kinderen binnen drie jaar naar 250.000 omhoog schiet, maar de MWG bestrijdt die voorspelling.

Het kunnen er nooit zoveel worden, want vorig jaar bedroeg het aantal leerlingen uit China, Japan, Korea, Cambodja, Myanmar en Laos slechts 113.067 op een totaal aantal leerlingen van 7,2 miljoen, zegt Adison Koetmongkhon van de MWG.

De bezuinigingen zouden tot gevolg hebben dat de ouders voortaan voor schooluniform, boeken en uitstapjes moeten gaan betalen. De overheid zorgt alleen voor onderwijs en leermiddelen.

De MWG dringt er bij de overheid op aan het probleem van ongeregistreerde kinderen aan te pakken. Kinderen van migranten stuiten al op tal van hordes in Thailand zoals bij het vaststellen van hun nationaliteit en ze hebben maar een beperkte toegang tot basisvoorzieningen.

Volgens de Convention on the Rights of the Child, door Thailand in 1992 geratificeerd, dient het land de rechten van kinderen te eerbiedigen waaronder het recht op onderwijs.

– Het Land Transport Department (LTD) wil het voor mensen met een medisch probleem moeilijker maken een rijbewijs te krijgen. Vandaag praat de LTD daarover met de Medical Council of Thailand. Aan de bestaande lijst met vijf uitsluitingsgronden wil de LTD er nog eens tien toevoegen, zoals epilepsie, sommige vormen van diabetes en de ziekte van Parkinson.

‘De gezondheidseisen voor een rijbewijs dateren van 35 jaar geleden. Het wordt tijd ze te veranderen’, zegt Asdsathai Rattanadilok Na Phuket, directeur-generaal van de LTD. Hij wijst erop dat dankzij vooruitgang in de medische technologie artsen nu eerder symptomen kunnen vaststellen van ernstige ziektes die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. ‘Dat kan helpen het risico op ongelukken te reduceren.’

Het initiatief van de LTD volgt op een ongeluk in juni waarbij een bestuurder die een epileptische aanval kreeg, op een groep schoolkinderen inreed. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven en werden tien gewond.

– Het is een omstreden project: de constructie van een kabelbaan in nationaal park Phu Kradung in Loei. Een lang verwachte haalbaarheidsstudie, vorig jaar begonnen door drie consultancybureaus, nadert haar voltooiing. Er zijn inmiddels twee hoorzittingen gehouden en volgende maand vindt de laatste plaats in Bangkok. Bestudeerd worden vijf routes op hun gevolgen voor milieu en ecosysteem.

Milieuactievoerders verzetten zich. Ze vrezen dat de grote aantallen toeristen, die op de kabelbaan afkomen, het milieu zullen schaden. Thans bezoeken 60.000 mensen elk jaar de top van de Phu Kradung berg en da’s een vermoeiende klim.

Dasta (Designated Areas for Sustainable Tourism Administration), die de opdracht voor de studie gaf, voorspelt dat het er met de kabelbaan 7 miljoen worden. En [als lokkertje?] dat het inkomen van omwonenden dientengevolge met 185 miljoen baht per jaar omhoog gaat.

– Geen hoorzittingen maar ‘platforms om de problemen te analyseren’. Zo noemt het Royal Irrigation Department de seminars die ze deze maand in de noordelijke, centrale en oostelijke regio gaat beleggen om ‘naar de problemen’ te luisteren die betrekking hebben op een ontwerp-routeplan voor waterbeheer. Deze week krijgen vijf provincies een bezoek. Geluisterd wordt naar wat lokale ambtenaren, riviercommissies en particuliere organisaties erover te zeggen hebben.

Het initiatief komt voort uit het besluit van de junta het door de regering Yingluck vastgestelde watermanagementplan (kosten 350 miljard baht) te herzien. Daartoe is het Water Management and Policy Committee gevormd, dat zich bezig houdt met het routeplan. De RID gaat midden oktober haar ideeën bij deze club inleveren.

De Stop Global Warming Association (SGWA) benadrukt dat openbare hoorzittingen een must zijn. ‘Bij elk proces moeten de mensen betrokken worden, anders wordt de overheid waarschijnlijk aangeklaagd.’ De SGWA stapte vorig jaar al een keer naar de rechter toen de regering Yingluck deals met aannemers afsloot. De rechter gaf toen het bevel nieuwe milieu- en gezondheidseffectrapportages te verrichten. [Ik dacht ook nieuwe hoorzittingen, maar dat schrijft de krant niet.]

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Andere nieuws in:

Overstromingen: Phitsanulok krijgt het nu voor zijn kiezen
Government House krijgt mystieke makeover


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “Nieuws uit Thailand – 8 september 2014”

  1. loe zegt op

    Gezondheidseisen bij het halen van een rijbewijs?? Ik heb vandaag mijn (Thaise rijbewijzen: auto & motor) laten verlengen voor 5 jaar. Ik had 300 baht betaald bij een ”dure” dokter om 2 gezondheids verklaringen te krijgen. Die werden in het kantoor door de dienstdoend ambtenaar ”als niet nodig” terzijde geschoven, hoewel op de muur een lijst hing, waarop stond, dat het verplicht was.
    Een buitenlander in een korte broek werd niet geholpen, want was niet ”properly dressed”. Morgen terug komen in een lange broek. Je kunt als overheid maar prioriteiten hebben 🙂

    • Willem zegt op

      Twee weken geleden wilde ik in Nakhon si Thammarat ook mijn rijbewijs verlengen. Het was al een jaar te lang verlopen, maar wij wonen nu pas weer in Thailand. Verlengen dus niet mogelijk, geen uitzonderingen. Oké, dan maar opnieuw examen doen dacht ik, maar dat systeem is ook gewijzigd. Nu moet je eerst een zgn seminar van 4 u lang in Thais volgen en daarna het examen in Thais met Engelse vertaling, dat wel, afleggen. Op hoop van zegen. Ik zal mijn vrouw als tolk moeten meenemen en kan er dus een dag voor uittrekken. Echt, ik moet er gewoon nog zin in krijgen en rijdt nog wel even op mijn oude kaartje door. Die foto erop was gelukkig wel goed gelukt… Het blijkt dus toch wat te veranderen en op zich niet verkeerd want het rijgedrag is hier ieder moment zeer verrassend!

      • NicoB zegt op

        Willem, ben benieuwd, is het examen doen dus veroorzaakt doordat je niet tijdig verlengde? Maw. als je dus wel op tijd geweest was, dan had je niet dat seminar en het theorie examen hoeven doen? Je neemt je vrouw mee als tolk, en wilt er een dagje voor uittrekken, bedoel je dan de hele procedure of alleen het theorie examen?

        • willem zegt op

          Nico,
          Als ik op tijd had kunnen zijn, was mijn 1-jarig rijbewijs zondermeer omgezet in een 5 jaar geldig. Nu staan we er dus heel anders voor. Mijn vrouw moet mee naar dat seminar omdat ik geen Thais versta. S morgens 4 u les/seminar en s middags multiple choice en praktijk met nog dezelfde wat primitief aandoende middelen. Ik wil nog wel over een tijdje elders proberen of het nog makkelijk kan..

  2. henry zegt op

    Sommigen schijnen nog steeds niet te beseffen dat er in Thailand een Dresscode heerst waarop U word beoordeelt. En eerlijk gezegd heb ik soms plaatsvervangende schaamt als ik zie in welke vestimentaire uitrusting sommigen zich aanbieden bij administratieve diensten en dan verbaasd zijn dat zij niet al te vriendelijk behandeld worden.

    Nu de nieuwe Mo’chit mogen ze plaatsen waar ze willen zolang het het maar in niet in Muang Thong Thani is.
    .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website