De infrastructurele plannen van de junta zijn zo goed als identiek aan die van de afgezette Pheu Thai-regering, constateren waarnemers na bestudering van de plannen van de junta.

Vorige week gaf de NCPO (junta) het groene licht voor een pakket werkzaamheden aan spoorwegen en het wegennet en dat wijkt slechts op twee punten af: de kosten worden over acht jaar uitgesmeerd in plaats van over zeven en de nadruk verschuift van de hogesnelheidslijnen naar verdubbeling van het spoor en op twee routes verbreding van de spoorbreedte naar 1,435 meter.

Soithip Traisuth, permanent secretaris van het ministerie van Transport, geeft toe dat het juntaplan overeenkomt met het PT-plan, want de door de regering Yingluck voorgestelde projecten zijn ‘van belang voor de ontwikkeling van het land’. ‘Het strategisch plan van de NCPO en het 2 biljoen plan [de regering wilde 2 biljoen baht lenen] bevatten dezelfde details. De meeste projecten zijn nodig en zijn al geruime tijd geleden gepland.’

Even het geheugen opfrissen. Het gaat om verdubbeling van het spoor op vijf routes, een nieuwe route tussen Hua Hin en Prachuap Khiri Khan, twee routes met een spoorbreedte van 1,435 meter [de huidige spoorbreedte van 1 meter wijkt af van die in de buurlanden], metrolijnen in Bangkok, de aanleg en verbreding van enkele snelwegen en verbetering van het vervoer over water en in de lucht.

‘Thailand heeft een voordeel vanwege zijn ligging, omdat het transport in de regio door het land moet gaan. Dat maakt van ons het transport en logistiek knooppunt voor zowel vracht- als personenvervoer’, zegt Soithip.

Foto: Treinen op Hua Lamphong na een seinstoring.

– Dat scheelt weer een arrestatie: een topverdachte die gezocht werd wegens security-related zaken in het Zuiden van Thailand is zaterdag in Maleisië aan een hartaanval bezweken. Kariya Yalapae (56) is voormalig godsdienstleraar (ustaz) aan een school in Yala. Hij was leider van de Dewan Kagiatan Pemadu, een jeugdtak van de Barisan Revolusi Nasional, de verzetsgroep waarmee Thailand vredesgesprekken voert. Tegen hem liepen verschillende arrestatiebevelen.

Weinig geweld gisteren in de regio, tenzij incidenten de krant niet haalden. Alleen in Than To (Yala) werden op zes plaatsen autobanden in brand gestoken. Daarop was de tekst ‘Patani Merdeka’ (Free Patani) gespoten.

– Kritiek op de National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) van Suwanna Sombatraksasook, voorzitter van persbureau Isra News. De televisiewaakhond heeft gefaald bij de lancering van twaalf publieke digitale kanalen en twaalf lokale digitale kanalen. Slechts 24 commerciële kanalen hebben het licht gezien en die zullen het moeilijk krijgen om te overleven. Suwanna zei dit gisteren tijdens een forum over mediahervormingen, georganiseerd door de Thai Journalists Association.

Suwanna zei verder dat de NBTC heeft nagelaten regels op te stellen voor media cross-holdings, als gevolg waarvan sommige media-eigenaren nu ook eigenaar van een digitaal kanaal zijn. Dit leidt tot monopolievorming in de media [als ik het goed begrijp].

Tijdens het seminar werden ook enkele harde noten gekraakt over de financiën van de NBTC, zoals geld uitgegeven aan studies die nimmer enige aandacht hebben getrokken. Sommige kostten 20 miljoen baht. Ze omvatten buitenlandse reisjes, waarbij altijd NBTC-staf graag aanschoof.

– De NCPO ontkent dat roodhemd activiste Kritsuda Khunasen tijdens haar detentie door het leger is gemarteld. Kritsuda, die op 28 mei werd aangehouden omdat ze zich niet vrijwillig bij het leger had gemeld, was lange tijd ‘zoek’ na haar aanhouding. Ze wordt verdacht van computer crime [lekker vaag] en betrokkenheid bij wapens.

Op een door het leger verspreide videoclip heeft ze verklaard veilig en gezond te zijn; een dag later werd ze na 27 dagen detentie vrijgelaten. In een recent geplaatst interview op YouTube vertelt ze dat ze tot die verklaring gedwongen is. Ze zegt ook gemarteld te zijn. Kritsuda en haar vriend zijn inmiddels naar Europa gevlucht, waar ze asiel willen aanvragen.

– Het is al bijna kat in ’t bakkie: de benoeming van coupleider Prayuth Chan-ocha tot interim-premier. Volgens een bron bij de National Legislative Assembly (NLA, noodparlement) gaan de meeste leden van de NLA op hem stemmen wanneer over die post wordt beslist. Da’s niet verwonderlijk want meer dan 100 van de 200 leden zijn politieagenten en (huidige en gepensioneerde) legerofficieren.

Deze week komt de NLA voor het eerst bijeen. Eerst moeten een voorzitter en vice-voorzitter worden gekozen. Vermoedelijk op vrijdag wordt gestemd over de keuze van een interim-premier. De openingsvergadering op donderdag  wordt voorgezeten door kroonprins Maha Vajiralongkorn.

Prajin Juntong, adjunct-hoofd van de NCPO, acht Prayuth uitermate geschikt voor het premierschap. ‘Hij heeft de afgelopen twee maanden getoond het land met succes te kunnen besturen.’ Desgevraagd zegt hij zelf geen belangstelling voor de functie te hebben. Hij zegt er de ‘achtergrond’ niet voor te hebben.

Of Prayuth aanblijft als hoofd van de NCPO, is onduidelijk. Prajin zegt dat in dat geval te veel macht in de handen van de generaal komt te liggen. Maar hij houdt een slag om de arm. De dubbelfunctie kan goed uitpakken, omdat het interim-kabinet en de NCPO elkaar dienen te steunen, hetgeen in de voorlopige grondwet is vastgelegd.

– Thailand gaat volgende maand beginnen met de levering van rijst aan China. Dat wordt dan de tweede levering, de eerste vond plaats toen de regering Yingluck nog in het zadel zat. Meer vermeldt het bericht niet: geen hoeveelheden, geen prijs, alleen dat het om een G2G deal gaat, oftewel government to government.

– Drie vermeende leden van een bende die in de Central Plains auto’s steelt, zijn aangehouden met drie gestolen pickup trucks. De wagens hadden een vervalste kentekenplaat.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Junta gaat corruptie op lokaal niveau te lijf
Agenten overgeplaatst na beschieting auto met studente


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

7 reacties op “Nieuws uit Thailand – 4 augustus 2014”

  1. Habs Geleijnse zegt op

    Het is opvallend hoe stil het blijft, ook op dit blog, rond de berichtgeving over de miljardenplannen van de junta, inclusief het plan met verbetering van het spoorwegnet. Toen Yingluck voor het eerst met soortgelijke plannen kwam was het gehoon, ook op expatfora, niet van de lucht.

    Voor de liefhebbers, een geheugensteuntje. Let u vooral ook op de reacties:
    https://www.thailandblog.nl/vervoer-verkeer/verbetering-thaise-spoorwegnet-hoognodig/

    Yingluck of haar adviseurs gingen later zeer nadrukkelijk in de fout, zowel wat financiering betreft als de bouwplanning (in 2018 gereed, totaal onrealistisch). Zie https://www.thailandblog.nl/nieuws/nieuws-uit-thailand-12-maart-2013/

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Habs (Hans) Geleijnse Het gehoon over de spoorwegplannen van het kabinet Yingluck had voornamelijk betrekking op de vier hogesnelheidslijnen. De NCPO heeft toestemming gegeven voor twee lijnen. Daar studeert een commissie nu op. Zie de posting: Junta geeft fiat voor twee hogesnelheidslijnen.

      Die twee lijnen zouden m.i. ook wel wat hoon kunnen gebruiken, want ze geven China een goede toegang tot Thailand en de regio. Het verbaast me dat het Thais bedrijfsleven daar niet tegen te hoop loopt. Je haalt de concurrent toch niet met open armen binnen?

    • Tino Kuis zegt op

      Hans,
      Alles waar de regering Yingluck voortdurend op werd aangevallen neemt de junta nu over: infrastructuur projecten, populistische programma’s, massale overplaatsing van ambtenaren, amnestie (voor zichzelf), te veel familie in het parlement (in de Nationale Wetgevende Vergadering in ieder geval een jongere broer van generaal Prayuth, en drie familieleden van generaal Prawit), parlementaire dictatuur (destijds door de Pheu Thai Partij) en geen check en balances.
      De militairen hebben een grondige hekel aan ‘politici’, maar zij zijn zelf nu ook politici met als enig verschil dat ze bewapend en geuniformeerd zijn.
      Ze hebben trouwens ook al gehandeld in strijd met hun eigen Voorlopige (Tijdelijke) Grondwet. In Artikel 6 staat namelijk dat de Nationale Wetgevende Vergadering moet bestaan uit zoveel mogelijk groeperingen uit de samenleving. Ze wordt nu gedomineerd door de militairen.

  2. erik zegt op

    Wat wil je dan wel in dit land, Dick ? Of wat wil ‘men’ ?

    Op een verouderd spoorweg- en kapot wegennet blijven rijden, aansukkelen, een ander woord is er niet voor. Kijk naar grote buur China dat het kanaal door Thailand er nooit ziet komen, Myanmar dat de deuren wijd openzet met haar diepzeehaven en de Chinese petrochemische industrie, wat is er dan beter voor Thailand dat wat meepikken van die ontwikkeling ?

    Noord-Myanmar is te onrustig voor een spoorverbinding naar China. Thailand heeft die rust wel en kan bestaand spoor gebruiken via Chiang Mai, Nongkhai of Ubon R regio.

    Gooi die oude spoorweg op rust of voor lokaal vervoer, leg een ‘breed’ nieuw spoor over de belangrijkste routes van de regio Birmese grens naar Laos en dan Zuid -China in en profiteer van werkgelegenheid en transitovervoer. Een soort IJzeren Rijn (die er nooit zal komen), een soort Betuwelijn. Of graaf dat kanaal of maak zelf een diepzeehaven in Satun waar ooit een plan voor is gemaakt.

    Er is veel geld weggesmeten de laatste jaren en investeren is de enige manier om geld te verdienen. Niet de armsten in dit land dan maar laten betalen voor zorg, zoals dat plannetje laatst.

  3. Hemelsoet Roger zegt op

    Die spoorweglijn naar China verontrust me toch wel. Zoals het Chineese regime uitgesproken dominant is, ben ik toch wel bang dat ze naderhand de Thaise economie gaan fnuiken om hun eigen economie hier te laten overheersen. Thailand gaat daarbij ook moeten opletten dat hier niet hetzelfde gebeurt als in Tibet, waar de Chinezen het land leegplunderen wat betreft de grondstoffen en daar ‘n aanhechting bij China willen bewerkstelligen en de religie willen vernietigen. Ik hoop dat het niet zo’n vaart zal lopen, maar ik ben daar toch bang voor.

  4. erik zegt op

    Roger Hemelsoet, dat klopt niet.

    Tibet IS Chinees, is al ingenomen. De Dalai Lama is gevlucht naar India, al tig jaar terug.

    Denk er van wat je wilt, het is un fait accompli. Tibet is China. Dat men daar niet prettig omgaat met de bevolking, een eigen junior-Lama heeft benoemd, het landje vol stopt met Han Chinezen, monniken zich uit pure frustratie in brand steken, het is allemaal op TV geweest en bekend. Tibet is China, Krim is Rusland, de Islamitische Republiek West-Sahara is Marokkaans, Elzas is Frans.

    Wat ik bedoel is dat Thailand zich niet op moet sluiten. China is een handelspartner waar je niet omheen kunt. En dan kun je beter mee-eten dan gegeten worden. Myanmar is dikke vrienden met China (en helaas ook met meneer Oen uit N-Korea…) en als Myanmar straks voor gaat kan Thailand het schudden.

    Maar Thailand heeft een dikke troef: een over-land verbinding via Laos naar Zuid-China. Myanmar kan dat niet bieden door de oorlog in het noorden van Myanmar.

    De diepzeehaven in Myanmar komt er, dat is iets om rekening me te houden, en Thailand doet nu mee of kijkt de rest van haar bestaan toe. Nou, dan maar meedoen, werkgelegenheid voor duizenden mensen, straks transito-vervoer en dat voedt ook monden. Nee, Thailand kan hier scoren !

  5. HansNL zegt op

    De spoorwegplannen van de huidige machthebbers zijn een sterk aangepaste versie van wat TS graag wilde.

    Tevens mogen we niet uit het oog verliezen dat spoorwegplannen al 20-30 jaar iedere keer weer uit de kast worden gesleurd, een weinigje bewerkt, en dan weer als wat nieuws werden gepresenteerd, derhalve is de term opgepoetste plannen van de PT (lees TS) niet de vlag die de lading dekt.

    De plannen van TS waren voornamelijk gebouwd op het vertrouwen dat er heel veel persoonlijk gewin te behalen was door het samenwerken met China.
    En vooral moeten we vaststellen dat het aanleggen en exploitatie van de HSL-lijnen uitsluitend en alleen een strategische zet waren van China, op geen enkele wijze was exploitatie financieel dekkend te maken.

    De plannen van de Junta, voor zover de spoorwegsector, zijn een mengeling van zaken die hoognodig zijn en een investering in de toekomst EN een strategish gegeven voor Thailand.

    De verdubbeling van de in het plan genoemde trajecten zijn broodnodig en verhogen, zelfs met de beperkingen van het meterspoor, de capaciteit van de verbeterde lijnen met 200%.
    De aanleg kan zonder problemen door Thailand zelf gebeuren, de kennis en kunde is ruimschoots aanwezig.

    De aanleg van de spoorlijnen met normaalspoor (1435 mm), met een geschiktheid tot 160 km/uur, is goed mogelijk door Thailand zelf, met eigen middelen en eigen kennis.
    Het fraaie van deze lijnen is dat ze geschikt zijn voor 160 km/u, maar in de toekomst met de aanschaf van “pendolino” materieel, ZONDER aanpassingen, de baanvaksnelheid opgehoogd kan worden tot ver boven de 200 km/u. (In het Verenigd Koninkrijk worden op bestaande lijnen snelheden tot 250 km/u gehaald)
    Het verschil is dat een de aanleg van een typische HSL-lijn 60-70% duurder is.
    En als bonus is de aanleg van een bovenleidingsysteem niet nodig omdat dieselmaterieel geschikt voor 160 km/u- normaalspoor “over de toonbank” te koop is, dus goedkoper.

    De plannen van de Junta zijn beter voor Thailand, veel realistischer, heel wat minder geschikt voor het zwartgeldcircuit en vooral voornamelijk van strategisch belang voor Thailand en aanmerkelijk minder van strategisch belang voor China, simpel omdat de systemen alleen op elkaar aansluiten op spoorbreedte.

    Overigens, de aanleg van de 160 km/u lijnen zal in principe, niet op een gecombineerd traject gebeuren
    En het strategisch belang is voor Thailand.

    Overigens moet me van het hart dat de spoorbreedte in Thailand in het geheel niet afwijkt van de spoorbreedte in de buurlanden, immers in Vietnam, Cambodja, Laos(nou ja), Myanmar en Maleisië is ook 100 mm de standaard.
    Standaardspoor van 1435 mm is, tot nu toe, alleen maar te vinden in stadsgebieden in de genoemde landen, behoudens een Chinese lijn in Vietnam.

    Wel degelijk moeten de buurlanden van China oppassen dat ze niet overvleugeld, beheerst of domweg ingenomen worden door dat land.
    En om nu de bezetting van Tibet goed te praten omdat het al zo lang geleden is, gaat me helemaal te ver.
    Tibet is Tibet, bezet door China, en wat daar door China wordt uitgespookt is niet fraai, zeg maar gewoon misdadig!
    De mogelijkheid dat door te veel naar China te lonken Thailand ooit een “wingewest:” van China zou kunnen worden is zeer duidelijk aanwezig, simpelweg door het feit dat alle macht in Thailand al Chinees is.
    Vergis je niet, China is gewoon strategisch bezig om alle buurlanden te onderwerpen.
    Daarvan getuigt zeer nadrukkelijk de onmin tussen Vietnam en China, Japan en China, de Filipijnen en China, Australie en China, en de groeiende anti-Chinese gevoelens in de regio, en daarmee wordt bedoeld het land en de mensen.

    Nee, de beslissing van de Junta om het spoorwegplan deftig aan te passen is een goede voor Thailand, en niet voor China.

    Voor de hoognodige duidelijkheid is het handig TS en PT toe te lichten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website