Alhoewel de koop van vier Duitse tweedehands onderzeeërs niet is doorgegaan, blijft de Thaise marine hopen op een onderzeebootvloot. Daarom wordt doorgegaan met de bouw van een hoofdkwartier en trainingscentrum met simulator op de marinebasis in Sattahip (Chon Buri). Die komen volgend jaar maart klaar. De marine hoopt dat ze de komende 10 jaar drie duikboten kan aanschaffen. Een onderzeebootsquadron is al gevormd.

Volgens schout-bij-nacht Panu Punyavirocha zijn onderzeeërs van strategisch belang voor Thailand. Wanneer de territoriale twisten in de Zuid-Chinese zee escaleren, komt het zeetransport in de Golf van Thailand stil te liggen met ernstige economische gevolgen. ‘De marine moet onder alle omstandigheden haar defensieve krachten kunnen inzetten om de vrije doorgang van schepen in de Golf van Thailand te verzekeren. Dat is een zaak van souvereiniteit en territoriale integriteit’, zegt hij. Onderzeeërs kunnen ook vijandige partijen afschrikken, die het gemunt hebben op Thailand’s territoriale wateren.

Panu wijst erop dat Indonesië, Singapore, Maleisië en Vietnam al negentien onderzeeërs hebben en van plan zijn om er meer aan te schaffen. Thailand kan daarbij niet achterblijven. Volgens Panu heeft Thailand drie onderzeeërs nodig met een waterverplaatsing van 500 tot 3.000 ton. Hij ontkent dat de Golf van Thailand te ondiep is; onderzeeërs van andere landen hebben er al geoefend. De marine is er klaar voor: achttien officieren hebben al in Duitsland een training van 32 weken gevolgd en tien een soortgelijke cursus in Zuid-Korea.

– Boeren in de provincie Chachoengsao, die dachten een aardig inkomen te verdienen met hun paddy (ongepelde rijst), komen van een koude kermis thuis. Ze vangen nu niet 15.000 baht voor een ton paddy, maar 1.133 baht per rai tot een maximum van 30 rai, wanneer ze in aanmerking komen voor compensatie.

‘Het hypotheeksysteem voor rijst is doelloos omdat uitgestrekte agrarische gebieden onder water zijn gelopen’, zegt Somnuek Chantharangkul, een van de gedupeerde boeren in het district Khlong Khuean. ‘Daardoor valt er niets te hypothekeren.’

Ook boeren die andere producten verbouwen, krijgen 1.133 baht. Somnuek wijst erop dat de kosten van levensonderhoud zijn gestegen en concludeert: ‘We houden niets over, alleen onze botten.’ Hij verwacht dat hij zijn kokosnootoogst in tambon Bang Talard wel kan afschrijven, wanneer het gebied onder water blijft staan. Somnuek heeft er een plantage van 20 rai.

– De bekritiseerde Internal Security Act (ISA) die van kracht is in drie districten in Bangkok, wordt eerder dan gepland opgeheven, wanneer de protesten tegen de regering niet langer een bedreiging vormen, zegt premier Yingluck. De ISA is tot vrijdag van kracht en ingesteld vanwege een anti-regeringsdemonstratie van het Pefot tegenover het Government House. Die is inmiddels opgebroken, maar een splintergroep is neergestreken op de kruising Uruphong (foto). De autoriteiten overleggen over verhuizing, omdat ze het verkeer hinderen.

Paradorn Pattanatabut, secretaris-generaal van de National Security Council, voorspelt dat het protest niet lang zal duren omdat het maar een klein aantal mensen heeft getrokken. De groep, die zich de fraaie naam Network of Students and People for Reform of Thailand heeft aangemeten, gaf gisteren haar eerste verklaring uit, waarin ze de bevolking oproept zich bij haar aan te sluiten.

Sondhi Limthongkul, die aan de wieg van de geelhemdbeweging stond, vindt dat Pefot een tactische fout heeft gemaakt door de locatie bij het Government House te verlaten. ‘De leiders hebben te snel toegegeven.’ Sondhi zegt zich pas bij een rally aan te sluiten, wanneer die kans van slagen heeft. Het Uruphong-protest geeft hij 10 procent kans op succes.

– Het plan van de gemeente Bangkok om een verhoogde snelweg boven de Ratchadiphisek-Asok weg aan te leggen krijgt maar weinig handen op elkaar. Omwonenden protesteren al sinds begin dit jaar tegen het onzalige plan en nu is academicus Sulak Sivaraksa maar eens in de pen geklommen. Sulak schrijft in zijn brief dat het plan een ‘unbalanced development model’ is.

Naar verluidt zouden drie door de gemeente ingehuurde consultancybureaus in een haalbaarheidsstudie hebben geconcludeerd dat de weg er kan komen. Ze vingen voor dit advies 22 miljoen baht. De Rak Asok groep, een groep van omwonenden, roept de gemeente op oog te hebben voor haar milieubezwaren. Ze geloven ook niet dat de weg de verkeersproblemen oplost. Rak Asok heeft in gesprekken met de consultants op alternatieven aangedrongen voor wat ze het ‘dak’ boven de weg noemen. Het zal niet alleen pijn aan de ogen doen, het verspreidt uitlaatgassen en vermindert de grondprijzen in het gebied.

– De palliatieve zorg in Thailand moet beter. Srivieng Pairojkul, president van de Thai Palliative Care Society, bepleitte dat op de 10e Asia Pacific Hospice Conference in Bangkok. Er moeten meer palliatieve zorgcentra in ziekenhuizen komen, zei zij, het ontbreekt aan voldoende studieprogramma’s, de bevolking weet er weinig van en de zorg wordt niet volledig gedekt door de volksverzekering.

– Omdat Japan papaya en andere producten uit Thailand strenger is gaan controleren op GM-contaminatie (GM=genetically modified), moet het ministerie van Landbouw voorzorgsmaatregelen nemen. BioThai, een non-profit groep die de belangen van boeren behartigt en zich inzet voor biodiversiteit, vreest dat het land anders markten gaat verliezen aan Maleisië en de Filippijnen.

Japan controleert sinds kort 30 procent van papaya en daarvan afgeleide producten, nadat bij een controle van gedroogde papaya GM-ingrediënten waren gevonden. BioThai zegt dat dit resultaat de EU kan doen besluiten haar inspecties op Thaise producten te intensiveren. De EU vond eerder in 2006, 2009 en vorig jaar sporen. Wanneer Thailand niets doet, kunnen de inspecties worden opgevoerd naar 50 procent en dreigt uiteindelijk een importverbod.

BioThai dringt er bij de boeren op aan de herkomst van hun zaden te controleren om er zeker van te zijn dat ze niet verontreinigd zijn. GM-contiminatie is voor het eerst in Thailand in 2004 geconstateerd. De verontreiniging kwam van een experimenteel veld van een staatsproefstation in Khon Kaen.

Economisch nieuws

– Budgetmaatschappij Nok Air valt blijkbaar in de smaak bij Myanmar want ambassadeur Direk Lavansiri heeft de maatschappij gevraagd haar actieradius uit te breiden tot Nay Pyi Taw, Mandalay en Bagan. Nok Air vliegt vanaf 1 november op Yangon, te beginnen viermaal per week en vanaf volgend jaar dagelijks en tweemaal per dag.

Nok Air directeur Patee Sarasin houdt zich voorlopig op de vlakte en noemt de uitbreiding ‘een mogelijkheid’. Hij wil dat eerst de verbinding Bangkok-Yangon zijn bestaansrecht bewijst en twee kortere routes die worden bediend door Nok Mini: Mae Sot-Mawlamyine en Mae Sot-Yangon, beide recent gelanceerd.

Yangon, Mandalay en Nay Pyi Taw worden momenteel al aangevlogen door THAI Smile, Thai AirAsia en Bangkok Airways. Verder vliegen Myanmar Airways, Air Bagan en Golden Myanmar tussen beide landen.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website