De acties van de plattelandsartsen tegen de introductie van een prestatiebeloning hebben een tegenactie opgeroepen van de Dental Council, Thailand Nursing and Midwifery Council en de Pharmacy Council.

Die vinden het wel een goed systeem omdat het artsen stimuleert harder te werken en niet zaken te verwijzen naar een provinciaal ziekenhuis die ze zelf zouden kunnen afhandelen.

Manas Kanoksil, directeur van het ziekenhuis in Udon Hospital, zegt dat meer dan 50.000 blindedarm zaken zijn overgeheveld van districts- naar provincieziekenhuizen, waardoor behandelingen zijn vertraagd. De angst om zelf te opereren is deels het gevolg van een rechtsgeding in 2002. Het ministerie van Volksgezondheid moest toen het gezin van een vrouw die bij zo’n operatie in het ziekenhuis van Nakhon Si Thammarat was overleden, een schadevergoeding van 600.000 baht uitkeren.

De Rural Doctors Society protesteerde gisteren weer tegen halvering van de ongemakstoeslag en introductie van het nieuwe beloningsysteem dat bekend staat als P4P (pay-for-performance). Ditmaal kwamen zo’n zeshonderd artsen bijeen voor het hoofdkwartier van regeringspartij Pheu Thai. Ze verscheurden portretten van de minister van Volksgezondheid en overhandigden een protestbrief gericht aan het partijbestuur. Volgens de artsen zal het nieuwe systeem, dat op 1 april inging, leiden tot een uittocht van artsen.

– Het tweede vredesgesprek tussen Thailand en rebellengroep BRN wordt mogelijk uitgesteld. De Thaise delegatieleider Paradorn Pattanabut liet dit gisteren doorschemeren na een tweede granaataanval op het huis van een adviseur van vice-minister-president Chalerm Yubamrung, die verantwoordelijk is voor het beleid in het Zuiden.

Ook Maleisië dat als waarnemer de gesprekken volgt, heeft gehint op uitstel omdat er verkiezingen worden gehouden. Het Maleisische parlement is op 3 april ontbonden en op 27 juni gaan de Maleisiërs naar de stembus. Het eerste gesprek vond vorige maand plaats; het tweede gesprek staat gepland voor 29 april.

Gisteren werd het huis van voormalig moslim parlementslid Najmuddin Uma in Narathiwat bestookt met granaten. Maandag gebeurde dat ook al; toen werden het dak en een plafond beschadigd. Gisteren belandden de granaten bij de woning van een buurman en werd een bewoner gewond.

Het lijkt erop alsof opstandelingen als doelwit belangrijke mensen zijn gaan kiezen. Vorige week kwamen bij een bomaanval de adjunct-gouverneur van Yala en een assistent gouverneur om het leven. Najmuddin is lid van de zogeheten Wadah groep, een groep invloedrijke moslims. Chalerm laat zich door negen leden van de groep, waaronder Najmuddin, adviseren.

Volgens Sunai Phasuk, adviseur van de Thaise afdeling van Human Rights Watch, is Najmuddin een van de weinige mensen die invloed zou kunnen uitoefenen op de opstandelingen, die verantwoordelijk zijn voor de recente golf van geweld. Maar de harde kern van de opstandelingen beschouwt hem als een overloper omdat hij voor de regering werkt.

– Een patrouillevoertuig van de politie is maandagavond licht beschadigd bij een explosie in Bacho (Narathiwat). De vier inzittenden raakten niet gewond.

– Alhoewel de roodhemden stug blijven ontkennen dat ze ooit bestaan hebben, heeft een subcommissie van de senaat vastgesteld dat zwaar bewapende ‘men in black’ (vernoemd naar hun kleding) op 10 april 2010 op de Kok Wua intersection van Ratchadamnoen Avenue veiligheidstroepen hebben aangevallen. De troepen waren daar naartoe gestuurd om een eind te maken aan het roodhemdprotest.

Commissielid Nanthadet Meksawat heeft kritiek op de trage voortgang, die het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI) maakt met zijn onderzoek naar de dood van generaal Romklao Thuwatham die dag. Hij zegt dat de generaal gedood is door twee granaten die vanuit de roodhemden werden gegooid.

De senaatscommissie heeft meer dan honderd getuigen gehoord en stapels bewijsmateriaal doorgeworsteld. Ze concludeert dat het geweld van 10 april niet veroorzaakt is door veiligheidstroepen; die hebben conform de wet gehandeld. De voorzitter van de senaatscommissie twijfelt aan het aantal doden van 26 dat de confrontatie zou hebben geëist.

Niet toevallig maakte de commissie haar bevindingen bekend, een dag voordat het United Front for Democracy against Dictatorship (UDD, roodhemden) een herdenking van het 10-april gevecht houdt.

– Moslims en Rohingya in Thailand hebben een beroep gedaan op de VN en de VS om tussenbeide te komen in het geweld in Rakhine in Myanmar. Zo’n dertig Rohingya en moslims uit Bangkok en het verre Zuiden leverden gisteren brieven af bij de ambassade van Myanmar en de VS en het VN Hoge Commissariaat voor de vluchtelingen. In de brieven doen ze een beroep op de regering van Myanmar om wat ze ‘volkerenmoord’ noemen, te stoppen.

Behalve in de deelstaat Rakhine kampen ook andere plaatsen waaronder Bago en Yangon, met brandstichtingen, hinderlagen en aanvallen. Het geweld vindt herhaaldelijk plaats zonder dat er enig teken is van een oplossing. ‘Onze burgerlijke regering en Aung San Suu Kyi verwaarlozen het lot van de mensen die in hetzelfde land als zij geboren zijn’, zegt Abdul Kalam, een van de coördinatoren van het protest.

– Zo’n driehonderd chauffeurs van minibusjes hebben gisteren op de Royal Plaza gedemonstreerd tegen de strenge handhaving van de maximumsnelheid. Wanneer ze worden betrapt op het overschrijden van de limiet van 110 kilometer krijgen ze een boete van 5.000 baht voor de eerste overtreding en 10.000 baht voor de volgende keren.

De demonstranten eisen dat de maximumsnelheid wordt opgetrokken naar 120 km. Ze vinden ook dat ze de boete moeten kunnen betalen op de checkpoints in plaats van de gang te moeten maken naar het Land Transport Department of de Transport Co. De minister heeft hen geadviseerd in gesprek te gaan met het Land Transport Department.

– Hoe lang daar niet al over gehakketakt is: de aanschaf van 3.183 bussen die op aardgas rijden voor het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok (BMTA). Onder de vorige regering is er al over gesproken. Maar gisteren heeft het kabinet eindelijk de knoop doorgehakt. Het stelt 13 miljard baht ter beschikking voor de aanschaf, terug te betalen over een periode van 10 jaar.

Naar verwachting bespaart de BMTA 26 miljard baht jaarlijks op brandstofkosten, wanneer de bussen in bedrijf zijn. Van de 3.183 bussen zijn 1.524 air-conditioned en en 1.659 moeten het zonder doen. Ze kosten respectievelijk 4,5 en 3,8 miljoen baht per stuk.

– Het legertelevisiekanaal 5 heeft in zijn ochtendnieuwsprogramma gisteren een portret van Meryl Streep getoond in plaats van Margaret Thatcher. Op de website van kanaal 5 heeft de zender excuus gemaakt. Meryl Streep speelt de maandag overleden oud-premier van Groot Brittanië in de semi-biografische film The Iron Lady. Een tv-station in Taiwan toonde foto’s van koningin Elizabeth. Misschien toch niet goed opgelet op school bij de lessen geschiedenis.

– Bij het Bang Krarang reservoir in Kaeng Krachan (Phetchaburi) is een olifant gevonden waarvan de kop was afgehakt en de slagtanden ontbraken. Het dier werd ontdekt door dorpelingen die er gingen vissen. Volgens het hoofd van nationaal park Kaeng Krachan was de olifant al drie weken dood. Op 8 maart werd eveneens in de buurt van het reservoir een olifant gevonden.

– Volgende week staat het te gebeuren. De mondelinge toelichting van Thailand en Cambodja in de Preah Vihear-zaak voor het Internationale Hof van Justitie in Den Haag. De zittingen kunnen live worden gevolgd op www.phraviharn.org, op NBT kanaal 11 en op drie radiostations. De voertaal in Den Haag is Frans. Voor een Engelse en Thaise vertaling wordt gezorgd. Het Hof zelf zendt de zittingen ook uit op www.icj-cij.org en via de VN-website webtv.un.org.

Cambodja komt maandag aan het woord, Thailand woensdag , beide landen daarna nog een keer, waarna de zaak op 19 april eindigt. Naar verwachting vonnist het Hof in oktober. Voor wie het nog niet wist [heb je die mensen nog?]: de zaak draait om het eigendom van 4,6 vierkante kilometer bij de Hindu-tempel. Cambodja stapte in 2011 naar het ICJ met het verzoek zijn vonnis uit 1962, waarbij de tempel aan Cambodja werd toegewezen, te herinterpreteren.

Legerbevelhebber Prayuth Chan-ocha zegt dat de huidige militaire oefeningen in Nakhon Ratchasima niets te maken hebben met die zaak. Jaarlijks worden hier oefeningen gehouden.

Zaterdag wilden zo’n 150 personen een protestkamp inrichten bij de ingang van nationaal park Phra Viharn (de Thaise naam van Preah Vihear), maar ze werden tegengehouden en dropen af.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Dossier

Dossier is een rubriek met informatie over onderwerpen die regelmatig in het nieuws zijn of zijn geweest. Dossier geeft achtergrondinformatie, gebaseerd op artikelen in Bangkok Post. De rubriek zal niet iedere dag verschijnen, maar voorlopig kan ik wel een tijdje vooruit met de onderwerpen waarover ik in de loop der jaren gegevens heb verzameld. Ik hoop dat de bloglezers waar nodig fouten corrigeren en/of informatie toevoegen.

P-Move
P-Move staat voor People’s Movement for a Just Society. De groep bestaat uit veel leden van de niet meer bestaande Assembly of the Poor. Ze behoren tot het Anti-Pak Moon Dam Network, het Four-Region Slums Network, de Northern Farmers Federation, het Northeastern Land Reform Network, de Southern Farmers Federation en het Bantad Mountain Range Land Reform Network. Deze groepen hadden zich eerder verenigd in het Land Reform Network of Thailand voordat ze zich aansloten bij P-Move.
Het Land Reform Network pleit voor communaal landbezit, een grondbank voor landloze boeren en voor een progressieve grondbelasting. Inmiddels hebben twee woongemeenschappen een communale grondakte ontvangen en in oprichting is een Community Land Deed Office. Sommige ideeën, zoals een beperkt grondbezit, zijn nog niet gerealiseerd.
Afgezien van de Land Reform netwerken opereren ook andere netwerken onder de vlag van P-Move, zoals actiegroepen tegen dammen, mijnen, elektriciteitsprojecten en biomassa energiefabrieken. Verder voert P-Move campagne voor statenlozen, de rechten van contractboeren en wijziging van onrechtvaardige wetten die tegen bosbewoners in stelling worden gebracht.

Verkeer in Bangkok
De wegen in Bangkok zijn berekend op 1,6 miljoen auto’s. Eind april telde Bangkok circa 7 miljoen wagens. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat de gemiddelde snelheid in de ochtendspits 16,3 km per uur bedraagt en in de avondspits 23,5 km.
Tussen 2002 en 2012 steeg het wagenpark in Bangkok jaarlijks gemiddeld met 5 procent oftewel 240.000 voertuigen. Van januari tot juli 2012 werden 582.279 nieuwe auto’s geregistreerd en in augustus 42.509.
Gebieden die je maar beter kunt vermijden als automobilist, zijn Asok, Lat Phrao, Sathon, Siam, Ramkhamhaeng, Pratunam en Rama IV Road.
(Bron: Bangkok Post, Guru, 12 oktober 2012)

4 reacties op “Nieuws uit Thailand – 10 april 2013”

  1. jan zegt op

    Ik lees veel berichten dat het niet goed vertoeven is in Hua Hin. Wij hebben al aardig wat gereisd in Thailand dus de mooie eilanden, parken wel gezien.
    Hua Hin is voor ons prima: het is levendig, er zijn genoeg sportfaciliteiten en de restaurants in de omgeving zijn volgens mij niet veel duurder dan de rest van Thailand.
    Op het strand kan je eten bij de stalletjes. Dit is niet overal op de stranden en met de paardendrollen valt het wel mee. Vervuild is het alleen als er enorm veel regen is gevallen en alles naar beneden spoelt naar de zee.
    Laat je niet weerhouden om hier naartoe te gaan op de mooiste tropische locatie ben je na 2 dagen ook uitgekeken.
    gr Jan

    Dick: Heb uw tekst gefatsoeneerd en hoofdletters geplaatst, anders had de moderator hem geweigerd. Wilt u dat de volgende keer zelf doen? Kleine moeite.

  2. Frits zegt op

    Ik wist niet dat Thailand een snelheidsbeperking had,Werd 2 maande geleden terwijl ik zelf 80 km p/u reed ingehaald door een Ferrari met +250 km op de weg van Hua Hin naar Cha Am.Minibus van Khao San naar airport 130 a 140 km.En heb ook nog nooit een snelheidsbord gezien

  3. ruud NK zegt op

    Volgens mij is er iets mis met de cijfers over de aanschaf van de 3.183 bussen. Gegeven zijn de aanschafkosten groot 13 miljard bath. Dit bedrag wordt geleend en in 10 jaar terugbetaald. Op jaarbasis zouden de bussen een besparing opleveren van 26 miljard bath, dat is 2x de aanschafkosten. Geeft in 10 jaar een opbrengst van 260 miljard bath tegen slechts 13 miljard bath aan kosten. Dat is een hoger rendament dan je kan verdienen met Ja-Ba denk ik.

    Dick: Heb even gecontroleerd of ik niet zelf een fout had gemaakt, maar zo staat het echt in de krant. Als bron van de cijfers wordt de minister van Transport genoemd. Misschien heeft die nooit leren rekenen op school.

  4. Pim zegt op

    Als je zelf 80 gaat kan je nooit bepalen hoe hard die Ferrari ging .
    Dat zien zij wel op de foto die ze daar van je nemen .
    Daar mag je 100.
    Als je zelf nog nooit een snelheidsbord hebt gezien zal je er wel te snel langs rijden .
    Bij de meeste plaatsen staat een bord city limit.
    Toch maar even de tijd nemen op je erin te verdiepen want voor diverse wegen zijn verschillende limieten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website