Zestig passagiers van een vliegtuig van Thai Airways International (THAI) hebben dinsdag op de luchthaven van Frankfurt de nacht moeten doorbrengen op banken, terwijl de andere passagiers en bemanning in het Sheraton Airport Hotel overnachtten. De zestig, allen Thais, mochten Duitsland niet in omdat hun visa waren verlopen.

Het toestel had om 21 uur moeten vertrekken, maar moest aan de grond blijven wegens reparaties. De passagiers zijn gisteren met een ander THAI-toestel vertrokken en vanochtend aangekomen.

– Nog meer THAI. Het bedrijf zoekt een nieuw hoofd financiën, die in staat is de financiële problemen op te lossen. Niet eerder in haar 54-jarig bestaan heeft THAI iemand buiten het bedrijf gezocht. Vorig jaar maakte THAI een netto-verlies van 12 miljard baht. Het verlies zou te wijten zijn aan slecht management en wisselkoersverliezen. De inkomsten van THAI komen in 50 verschillende valuta binnen.

– Een frontale botsing gisterochtend op de bergweg Tak-Mae Lamao in Muang (Tak) tussen een vrachtwagen en een songthaew heeft het leven gekost aan zeker zestien personen. Volgens de chauffeur van de vrachtwagen, die zink vervoerde, verloor hij de macht over het stuur toen de remmen weigerden. De vrachtwagen botste niet alleen tegen de songthaew maar ook tegen een andere wagen.

Het ongeluk gebeurde op een plaats niet ver vanaf een fataal ongeluk met een dubbeldeks bus in maart. Daarbij kwamen 29 personen om het leven.

– De Foundation for Consumers protesteert tegen de coupons die tv-kijkers krijgen en kunnen gebruiken, wanneer ze op digitale tv overstappen. Volgens de stichting profiteren vooral de bedrijven daarvan, die een set-top box of een nieuwe digitale tv-set leveren, en niet de consument.

Het protest is een reactie op het voorgenomen besluit van de National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) om de waarde van de coupon te verhogen van 690 naar 1.000 baht (volgens een bron). 22 miljoen huishoudens ontvangen de coupon, waarmeer een bedrag van 15,2 miljard baht is gemoeid. De coupons worden eind volgende maand of begin juli verspreid.

Volgens de FFC is de prijs van de goedkoopste set-top box sinds het bekend worden van het douceurtje verhoogd van 690 naar 1.200 tot 1.900 baht. Veel consumenten hebben al een box gekocht. Begin april is begonnen met proefuitzendingen. De FFC overweegt naar de bestuursrechter en de NACC te stappen wanneer de waarde van de coupon inderdaad omhoog gaat.

– Minister Peeraphan Palusuk (67, Science and Technology) is gisterochtend na een operatie overleden aan een ischemische beroerte. Peerachan werd op zondag in het ziekenhuis opgenomen nadat hij had geklaagd over duizeligheid. Dinsdag onderging hij een spoedoperatie. Peeraphan was lid van het juridisch team van voormalig regeringspartij Pheu Thai.

– Vijf websites van het ministerie van Defensie zijn gisteren gehackt. De hackers bevonden zich in het buitenland. Naar verluidt zouden ze foto’s van de militaire top hebben vervangen door foto’s van beenderen en schedels.

– Een 40-jarige man, werkzaam in een groeve in Chachoengsao, is gisteren bedolven door een aardverschuiving en om het leven gekomen. Het duurde een uur voordat hij bevrijd kon worden. Met hem verdwenen negen voertuigen onder de aarde.

– Niet de alleen de ambassade van Saoedi-Arabië is geïrriteerd over de vrijspraak voor zes politieagenten, maar ook 39 provinciale moslimraden in het hele land zijn er niet gelukkig mee. De vrijspraak kan op de lange termijn gevolgen hebben voor Thais en de Thai-moslim gemeenschap. De agenten werden op 31 maart vrijgesproken van de ontvoering van en moord op een Saoedische zakenman in 1990. De moslimraden hebben het kantoor van de procureur-generaal opgeroepen in beroep te gaan.

De ontvoering zou verband houden met de moord op drie Saoedische diplomaten in Bangkok en de diefstal van juwelen van prins Faisal door een Thaise werknemer. In al die zaken heeft Thailand geen kans gezien verdachten op het spoor te komen, hetgeen tot verzuurde relaties tussen beide landen heeft geleid.

– Het plan om een nieuw nationaal examen voor graduates op bachelors, masters en doctoraal niveau te introduceren, blijft de gemoederen bezighouden. Gisteren werd er zelfs een seminar aan gewijd.

Studenten maken bezwaar tegen de verzwaring van de werkdruk, ze maken zich zorgen over de betrouwbaarheid; alleen bedrijven die bijlessen geven, zouden ervan profiteren en bestaande internationale tests zijn meer dan adequaat om de bekwaamheid van studenten vast te stellen. Een lector is bang dat de studenten het examen niet serieus nemen omdat het primair bedoeld is de kwaliteit van universiteiten te meten.

– Nog meer kritiek op het ministerie van Onderwijs. Het Thailand Development Research Institute heeft bezwaar tegen het fuseren c.q. opheffen van kleine scholen. Het ministerie kan zich beter bezighouden met de financiering van die scholen, vind het TDRI. Volgens het TDRI worden ze slecht gemanaged, waardoor ze meer kosten dan grote scholen in meer ontwikkelde streken. Het vindt dat de scholen meer zeggenschap moeten krijgen over de besteding van hun budget.

– Een klant (54) van een pandjeshuis in Nakhon Ratchasima betaalt al zestien jaar trouw elke vier maanden twee baht voor het strijkijzer dat hij er beleend heeft. De pandjesbaas zegt hem nooit gevraagd te hebben waarom hij niet afbetaalt. De man ziet er ook niet uit alsof hij dat niet zou kunnen.

‘De klant denkt misschien dat het strijkijzer bij ons in veiliger handen is dan bij hem thuis. Het zal wel een sentimentele waarde voor de man hebben, denken mijn klanten.’

– Wees alert op het Mers virus, zegt het ministerie van Volksgezondheid tegen haar 53 provinciale kantoren. Het virus kan worden binnengebracht door de 18.000 toeristen uit het Midden-Oosten, de 14.000 Thai die de Hadj maken of andere toeristen die vorige maand naar het Midden-Oosten zijn gegaan.

Mers staat voor Middle East Respiratory Syndrome. Onlangs kampten Saoedi-Arabië en de VAR met een uitbraak, die het leven kostte aan 93 personen. Mers dook voor het eerst in 2012 in Saoedi-Arabië op. Patiënten krijgen last van kortademigheid, koorts en hoest.

– Voor de eerste keer sinds het schip in 2011 te water werd gelaten, is het landingsvaartuig HTMS Anthong van de marine ingezet bij een militaire oefening. Maandag begon de oefening van drie weken, samen met de VS, aan het Ban Thon strand in Narathiwat. Pas drie keer eerder oefende de marine met landingen.

Politiek nieuws

– Thailand gaat op 20 juli naar de stembus om de verkiezingen van 2 februari over te doen. Dat is gisteren besloten tijdens overleg tussen de Kiesraad en premier Yingluck. De regering is ook akkoord gegaan met een aantal door de Kiesraad gestelde condities, onder andere wat te doen als de verkiezingen verstoord dreigen te worden. Ze mogen dan door de Kiesraad worden uitgesteld.

– Partijleider Abhisit (Democraten) zette gisteren zijn gespreksronde over hervormingen voort. Hij sprak met de leider van coalitiepartij Palang Chon. Eerder deze week sprak hij met de Kiesraad en de opperbevelhebber van de strijdmachten. Met zijn initiatief wil hij de politieke impasse doorbreken. Premier Yingluck steunt het.

– Het Reform Now Network roept alle partijen op hun eisen terug te schroeven en voorwaarden te scheppen voor het creëren van de juiste sfeer, waarin ze naar politieke hervormingen kunnen streven. Volgens de groep, die onder leiding staat van de permanent secretaris van het ministerie van Justitie, biedt het vaststellen van een verkiezingsdatum geen oplossing indien partijen niet proberen het politieke conflict op te lossen en de randvoorwaarden voor hervormingen vast te stellen.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Weer ’laatste slag’ van PDRC; verhuizing naar Ratchadamnoen?
Geruchtmakende corruptiezaak: Nabestaanden moeten bloeden

7 reacties op “Nieuws uit Thailand – 1 mei 2014”

  1. janbeute zegt op

    Wat ik nog steeds niet begrijp , of eigenlijk des te beter weet .
    Dat er bij ernstige ongelukken in Thailand altijd de remmen weigeren .
    Hoe zal dat toch kunnen ???
    Te hard rijden en risicos nemen , nee hoor ,
    Alcohol probleem { veelal avond daarvoor ) bij de driver , nee hoor .
    De weg niet goed , bocht te scherp , nee hoor .
    Slechte weersomstandigheden , nee hoor .
    Het zijn gewoon de remmen .
    Vermoedelijk bij trucks en bussen te weinig luchtdruk in de rem boosters , of een remklep werkt niet .
    Of zoals bij mini vans en busjes geen remolie in het potje .
    Of misschien versleten remvoering , of helemaal geen remvoering meer op een as .
    Nee de remmen in Thailand zijn niet goed , daar ligt het zeker aan .
    Meeste ongelukken gebeuren bij elk soort van voertuig door menselijk falen , en een heel klein percentage door de techniek .

    Jan Beute oud APK 1 keurmeester .

    • Djoe zegt op

      Als onverhoopt de lucht wegvalt, slaan de remmen altijd vast, doordat de veerrem het membraancilinder dicht drukt, waardoor de remmen in werking treden.

      • top martin zegt op

        Dat klopt helemaal, behalve als de hele boel door bv. troep geen beweging meer kan maken, bv. door jarenlang (?) bewußt (kosten) vergeten onderhoudt. APK of TÜV keuring zijn 2 begrippen die moeilijk in het Thais te vertalen zijn. Want als de remmen weigeren moet het ondanks het veiligheids systeem toch werken, zou je denken ? Hoeveel onwetende Thai klooien zelf aan de remmen ?

        2 weken geleden gaf ik opdracht mijn 4 (vier) wielen te balanceren. Ze vertikten het. Hun antwoord: de achterste wielen doen wij nooit, alleen als deze naar voren gewisseld worden. This is Thailand life. Dank U wel en weg gereden. Biju de volgende banden garage dan de achter wielen laten doen. Er moest 70 gram lood bij-ik bedoel maar

      • janbeute zegt op

        Beste Hr. Djoe .
        De veerrem cilinder of beter bekend als de MGM cilinder in de vrachtwagen wereld ,is als eerste bedoeld als handrem functie .
        Bij een te lage systeemdruk zal hij zeker een remwerking bewerkstelligen .
        Maar die is bij lange na niet voldoende om een voertuig bij hoge snelheid tot stilstand te kunnen brengen .

        Komt nog bij dat in Thailand , het grote gros van de highway trucks boven de 3,5 ton GVW van Japans fabricaat is .
        En de technologie integenstelling van de Japanse personen autos ook zwaar verouderd is . Het remsysteem is meestal nog hydraulisch en door middel van luchtdruk bekrachtigt .
        Dit is inmiddels al voor vele jaren oude technologie in Europa en de USA .
        Tegenwoordig is alles volluchtdruk .
        Wederom weer een mooi technisch verhaal , maar veranderd niets aan het FEIT van de vele dagelijkse ongelukken in Thailand waar vele verkeers slachtoffers vallen .
        Meer dan bij menige terreur aanslag waar dan ook in de wereld .
        En ik zie dan ook regelmatig elke week huilende familie leden op de Thaise TV .
        Boedhist of Christen ieder mist dan de naaste zijne .

        Jan Beute .
        .

  2. Fred zegt op

    Ik rijd dat weggetje nogal eens en zie dat chafffeurs van trucks en bussen nooit de moterrem gebruiken alleen de normale remmen die het dan zwaar te verduren hebben.
    De techniek om een afdaling te maken is de moterrem gebruiken, als ze die al hebben, je remt dan op de compressie van de moter door de uitlaat wat te blokkeren, of een lagere versnelling gebruiken.
    een stelregel bij het rijden in de bergen is dat je in dezelfde versnelling naar beneden rijdt als welke je nodig had om boven te komen.
    Een automaat zet ik altijd in 2 ipv van de D.
    Moet je toch veel remmen dan korte periodes bijremmen om te voorkomen dat de remmen verbranden dat is namelijk wat er gebeurd, ze rijden hier bergaf met de voet op de rem die daardoor veel te warm loopt met alle gevolgen van dien, los van het feit dat ze ook gewoon een andere baan nemen als er voor ze te langzaam gereden wordt en als dan de snelheid te hoog wordt vliegen ze eraf.

    • janbeute zegt op

      Beste Fred .
      Een motorrem is een hulprem en doet niet veel .
      Retarder is de rem die gebruikt wordt bij lange afdalingen in de bergen .
      En spaart oa de levensduur van de remvoeringen .
      Vroeger was de retarder ( Telma rem ) een soort van grote en zware als dynamo werkend hulpmiddel .
      Nu bij hogere technologie werkt hij hydraulisch als een soort of omgekeerde koppel omvormer .
      Waarbij de olie weer door het koelsysteem van de motor wordt afgekoeld .
      Sorry wederom een technisch verhaal , dat niks aan de echte feiten veranderd .
      Het falen van de bestuurder .

      Jan Beute .

  3. KhunBram zegt op

    ALGEMEEN:
    Complimenten aan de redactie, dat Nieuws uit Thailand nu BOVENaan staat.

    Groet, KhunBram.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website