Het Ministerie van Energiezaken (DOEB) heeft bekendgemaakt dat vanaf 1 mei in het land enkel nog B7 en B20 dieselvarianten beschikbaar zullen zijn. Deze beslissing is genomen na een initiatief van de Commissie voor Energiebeleid om het aanbod aan dieselsoorten te vereenvoudigen en verwarring bij tankstations te verminderen.
Nanthika Thangsupanich, directeur-generaal van het DOEB, legde uit dat deze wijziging in lijn is met de industriële standaarden. B7 diesel zal een biodieselgehalte hebben van tussen de 6,6% en 7%, terwijl B20 diesel een biodieselgehalte van 19 tot 20% zal bevatten. Het cijfer in de benaming van het dieseltype duidt op het percentage biodiesel dat gemengd is met traditionele diesel.
Nanthika gaf aan dat het stopzetten van de verkoop van B10 diesel een reactie is op de Euro 5-norm, die door autofabrikanten is geaccepteerd. Dit houdt in dat het 7% biodieselmengsel geen schade toebrengt aan voertuigen. B20 diesel blijft beschikbaar als een alternatieve brandstofkeuze.
Ze voegde toe dat het DOEB geen daling verwacht in het gebruik van palmolie door het stopzetten van B10 diesel. Biodiesel, doorgaans geproduceerd uit duurzame bronnen zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten of algen, blijft een essentieel component voor de productie van B7-diesel.
Volgens de laatste cijfers bedraagt het dagelijkse verbruik van biodiesel en palmolie in Thailand momenteel respectievelijk 4,33 miljoen liter en 3,77 miljoen kilo. De afdeling verwacht dat deze hoeveelheden volgend jaar licht zullen stijgen naar 4,66 miljoen liter biodiesel en 3,88 miljoen kilo palmolie.