Zowel Thai als Nederlanders zijn goed te spreken over de service en de kwaliteit van dienstverlening op de Nederlandse Ambassade in Bangkok, zo blijkt uit een enquête.

Op de website van de ambassade staan de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek enkele weken geleden. Daaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de respondenten (84%) de dienstverlening als ‘goed’ kwalificeert.

Hieronder lees je de tekst van ambassadeur Joan Boer:

De afgelopen weken onderzochten wij de klanttevredenheid over onze consulaire diensten. Hierbij informatie over de uitkomsten en wat we daarmee gaan doen.

Allereerst dank aan degenen die hebben gereageerd op de enquête. Over het algemeen zijn zowel onze Thai als Nederlandse klanten tevreden over de dienstenverlening. 84% beoordeelt de dienstverlening als goed, 13% vindt de dienstverlening voldoende en 3% beoordeelt ons werk als onder de maat. Op zich dus een goede score maar ruimte voor verdere verbetering. Daarvoor zijn gelukkig ook door velen van u suggesties gedaan.

Een paar voorbeelden:

Enkele mensen merkten op dat als er ’s middags een loket open zou zijn voor Nederlanders woonachtig buiten Bangkok, het voor hen beter mogelijk zou zijn om in een dag op neer te reizen en zo een hotelovernachting te besparen. Vanaf heden is dat elke donderdagmiddag van 13.00 tot 15.00 op afspraak mogelijk. We zullen vanaf 4 juli beginnen met een periode van 6 maanden en bekijken of hier inderdaad voldoende behoefte aan bestaat. Afspraken kunt u maken via ban-ca@minbuza.nl .

Op de suggestie om weer op meerdere plekken buiten Bangkok vaste consulaire spreekuren in te stellen kunnen we helaas niet ingaan. We hebben simpelweg de mensen niet meer om dit te doen. Wel zullen -zoals recent gebeurde in Chiang Mai- incidentele consulaire bezoeken buiten Bangkok benut worden om Nederlanders in de directe omgeving de mogelijkheid tot consulaire diensten te bieden. We zullen deze bezoeken zoveel mogelijk tijdig op onze Facebook pagina en website aankondigen.

Verder waren er meerdere vragen over de telefonische bereikbaarheid van de ambassade. Momenteel zijn we bezig met Engelse taal- en telefoontrainingen van het lokale personeel. Bij complexere vragen wordt daarbij sneller doorgeschakeld naar Nederlandstalig personeel. We merken overigens wel dat veel van de vragen gaan over zaken die kant-en-klaar op onze website staan. Aan u dus de vraag, alvorens u de telefoon pakt, eerst naar de website te gaan en zo de belasting van de telefooncentrale te verminderen. De kwaliteit van de informatie op de website heeft onze continue aandacht en zoals u wellicht gemerkt heeft is daar recent een actieve Facebook pagina bij gekomen.

Ik hoop dat u hiermee enerzijds een beeld heeft van de meest recente consulaire ontwikkelingen naar aanleiding van de enquête, en anderzijds beseft dat we uw suggesties serieus nemen. Helaas is in tijden van bezuinigingen en inkrimpingen niet alles meer mogelijk. Wist u bijvoorbeeld dat deze ambassade in vergelijking met 5 jaar geleden tegenwoordig ongeveer 30% minder personeelsleden heeft?

De enquête ten slotte zullen we jaarlijks herhalen. Naast Nederlands en Engels zullen we volgend jaar ook proberen een Thai versie te gebruiken. Mocht u tussentijdse suggesties op opmerkingen hebben, aarzel dan niet en contacteer ons via ban-ca@minbuza.nl .

Met vriendelijke groet,

J.A.Boer

Ambassadeur


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

21 reacties op “Klanten tevreden over dienstverlening Nederlandse ambassade Bangkok”

  1. Rob V. zegt op

    Mooi, ook wij hebben de enquête ingevuld. De service is nu gewoon goed, blijkt ook wel uit de cijfers. Openstaan voor contante kleine verbeteringen is een goede houding. Ga zo door! Ik ben benieuwd wat de uitslag is over een jaar, nadat de Visum Kort Verblijf (VKV) aanvragen na inname op de ambassade worden doorgestuurd naar het Regional Support Centre in Maleisië.

    Hoeveel mensen hebben meegedaan? Er is eigenlijk geen reclame voor geweest, alleen mededelingen op de site van de ambassade zelf. Ik kom maar enkele keren per jaar op de website van de ambassade en moest er toevallig even iets opzoeken toen ik de aankondiging zag.

  2. piet zegt op

    Dus paar jaar terug 30% personeel teveel ! zo bekijk ik het ff haha
    En vraag mij nog steeds af of het mogelijk is voor consulaire zaken b.v. i keer per maand naar Pattaya te komen dit zou veel gereis schelen bedoel dan niet visa verzorging maar wel
    legalisatie jaarinkomen e.d.

    Verder zelf ook tevreden over ambassade,alleen paspoort opsturen en zelf postzegel meenemen is dat service?

  3. Jan zegt op

    Het is pertinent niet waar dat je bij complexe vragen doorgeschakeld wordt naar een Nederlandstalige medewerker. Heb het zelf aan den lijve moge ondervinden, de Thaise telefoniste sprak Engels en weigerde mij door te verbinden met een Nederlandstalige
    medewerker. Heb daarover een klacht ingediend maar deze werd ongegrond verklaard omdat ik mijn vraag maar via de website moest stellen.Het Nederlands personeel kan niet alle vragen via de telefoon beantwoorden en daarbij is email een modern communicatie middel dat efficiënter is als de telefoon. Mooi de enquête was in Engels waar is dat stukje
    Nederlandse trots dat wanneer de mogelijkheid hebt Nederlands te spreken/schrijven dit niet doet terwijl je wel het onderzoek naar een Nederlander stuurt.
    Ben trouwens wel van mening dat de dienstverlening goed is m.u.v dat het contact met de Ambassade niet in je moeders staal kunt voeren.

  4. tooske zegt op

    Ja, de post dat is lastig, waarom sturen ze b.v. je paspoort of andere documenten niet per EMS retour, uiteraard tegen een passende vergoeding.Je kunt zelf, bij mijn weten, niet vooraf een aangetekende retourenvelop meesturen als antwoordenvelop.
    Dat is natuurlijk geen garantie dat het bij tante post niet kwijt raakt maar de kans is wel klein.
    Mij is het al een keer overkomen dat mijn bewijs van inkomen wel was verstuurt maar niet aangekomen. Kon alsnog fff vlug naar bkk om een nieuwe op te halen. overigens wel gratis en dat is dan weer wel goede service, blijft alleen de heen en weertrip van 1400 km v.v..

  5. f.v.d.broeck zegt op

    Ben verbaast dat er met 30 procent minder bezetting zoveel tevredenheid onder de bezoekers heerst,was 10 jaar geleden wel anders,waarschijnlijk wisseling van de wacht?

  6. Frank zegt op

    Helaas heb ik niet geweten van dit onderzoek. De tevredenheid zou beduidend lager zijn geweest. Wij n Chiang Mai en verder Noorden zijn zeker slechter af. Heeeel vroeger moesten we voor alles naar BKK reizen, toen kwam er 2 maandelijks iemand in een duur hotel, daarna kwam er eindelijk een honorair consul, en nu? Ja hoor terug bij af, voor elk klein dingetje weer belachelijk veel moeite moeten doen, eerst reizen naar een vliegveld, danvliegen, dan een taxirit, dan onbeschoft worden te word gestaan door personeel van de ambassade die denken dat ze het voor het zeggen hebben, en dan dezelfde trip terug naar de Isaan, bedankt ambassade, nee zeker geen vooruitgang. Daarbij komt als je klaagt word je klacht gewoon afgewezen, zelfs als je klaagt bij buza.

  7. v.D. zegt op

    Tot mijn grote verbazing zie ik dat er een enquête is geweest.
    En nog wel met een goed resultaat.

    Naar mijn mening is deze ambassade niet zo erg best/goed zo u wilt
    Er wordt geen Nederlands gesproken ( ik had echt een informatie nodig )

    Wat mij opviel als je geen Thai spreekt of Engels vergeet het dan maar.
    Schandalig bij het niet begrijpen van de vraag de haak er op te gooien.
    Hier wil ik het bij laten.
    Voor dit soort van acties is iedere beoordeling van 0 al te veel.

    Met vriendelijke groet

  8. riekie zegt op

    Mijn ervaringen zijn ook zeer slecht met de ambasade
    Zedoen niks voor je ook niet als je in nood bent.
    ja wij kunnen u alleen advies geven word er gezegt
    als je op zondag de noodlijn belt dat je in gevaar bent
    krijg je als antwoord belt u morgen maar terug.
    vraag me af waarom ze er zijn .

    • Khun Peter zegt op

      Het lijkt mij logischer dat je de politie belt als je in nood bent. Of zie ik dat verkeerd?

    • Cornelis zegt op

      Het zou kunnen zijn dat je verwachtingen hebt die niet gedekt worden door het takenpakket van een ambassade, natuurlijk.

  9. Peter@ zegt op

    Moderator: het is mij onduidelijk wat uw opmerking met de posting te maken heeft?

  10. Peter@ zegt op

    Mijn opmerking slaat natuurlijk op mensen die een klacht over de ambassade hebben en vinden dat die daar niet goed behandeld zijn.

  11. hein zegt op

    Voor het vernieuwen van mijn paspoort naar de ambassade, helaas de snotneuzen die buiten staan begrepen niet dat ik met mijn nederlandse invalide parkeerkaart even de auto bij de poort wilde parkeren, er is geen invalide parkeerplaats
    Dus een minnetje

    • Khun Peter zegt op

      Ja, een schande. Ik kon met mijn Nederlandse NS kortingskaart ook al niet goedkoper met de BTS Skytrain. Ze snappen er niets van die Thai.

    • chris zegt op

      ga in Juni naar een congres in Rotterdam. Zal mijn Sky train kaart voldoende opladen voor vertrek want ben er zeker van dat ik er de metro in Rotterdam mee kan betalen. Er is toch een cultureel verdag tussen Nederland en Thailand?

    • Peter@ zegt op

      Je zou toch denken dat het Nederlands grondgebied is en het hebben van een invalidenparkeerkaart heb je toch niet voor de lol. Daar mag best wel eens naar gekeken worden vind ik.

      • Cornelis zegt op

        Ik ga er maar van uit dat je dit ironisch bedoelt, dus hou ik het in mij opkomende commentaar nog maar even voor me…………

      • RonnyLadPhrao zegt op

        Het terrein waar een ambassade gevestigd is en de residentie van de ambassadeur genieten op basis van artikel 22 van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer (1961) onschendbaarheid. Dat betekent dat de autoriteiten van het gastland het ambassadeterrein en de ambassadeursresidentie pas mogen betreden met goedkeuring van de ambassadeur.
        Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Bangkok een moord pleegt, heeft deze op Thais grondgebied begaan en zal dan ook naar Thais recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Thaise politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.

        http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambassade

  12. bram zegt op

    Ja, perfecte dienstverlening.
    Vlot, accuraat, vriendelijkheid en vooral ”tbv de mens in de samenleving”
    Ongekend voor NL begrippen.
    De NL ambassade in Bkk staat ”ten dienste van de mens”. Zoals het hoort.
    Hebben ambtenaren in NL verkeerd begrepen. Daar denken ze dat ze ”de dienst uitmaken”

  13. louise zegt op

    Hallo redactie,

    Alles gelezen over de goede uitkomst aangaande de klantentevredenheid-enquete.
    Men is zeer correct en vriendelijk.
    Alleen kan ik me absoluut niet voorstellen dat ik de enige ben geweest die (wederom)gevraagd heeft voor de mogelijkheid een paspoort te vernieuwen hier in Jomtien/Pattaya.
    Maar daar heb ik niets over gelezen.
    Is dit onderwerp nog actueel????

    • Khun Peter zegt op

      Dat lijkt mij wel duidelijk. Dat kost geld. Wanneer je er voor kiest om in het buitenland te gaan wonen kan je niet dezelfde dienstverlening verwachten als in Nederland. Dus gewoon naar Bangkok voor je paspoort. Is ook geen wereldafstand.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website