Slechte communicatie is de oorzaak van de problemen vrijdagnacht bij immigration op de luchthaven Don Mueang. Er arriveerden die nacht vier extra vluchten maar dat bleek niet te zijn doorgegeven aan de immigration ambtenaren. Daardoor was er onvoldoende personeel aanwezig en moesten duizenden passagiers 4 uur wachten in een slecht gekoelde en geventileerde ruimte, een toeriste viel flauw.

De luchthaven heeft aan de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) toestemming gevraagd de ruimte en het aantal balies uit te breiden. Zo neemt de capaciteit toe van 1.000 naar 1.800 passagiers per uur.

Het Immigration Bureau zal vanaf volgende week 48 extra personeelsleden inroosteren om passagiers tijdens spitsuren, vertraagde vluchten en bij aankomst van extra vluchten tijdig af te handelen.

Immigration op luchthavens van Suvarnabhumi en Don Mueang wil voor het eind van het jaar 300 extra ambtenaren in dienst nemen. Ze moeten minstens vier jaar op de luchthaven werken voordat ze een verzoek om overplaatsing kunnen doen. Ook wordt het aantal automatische paspoortcontrole poortjes voor toeristen uit Singapore en Hong Kong uitgebreid.

Een medewerker van het Immigration Bureau klapt op Facebook uit de school en schrijft dat het aantal immigration ambtenaren op de luchthavens sinds 2013 met de helft is verminderd en klaagt over de hoge werkdruk.

Bron: Bangkok Post

6 reacties op “Te weinig Immigration ambtenaren zorgde op Don Mueang voor extreme wachttijden”

  1. ruud zegt op

    Het immigratiebureau gaat 48 ambtenaren extra inroosteren.
    Het aantal ambtenaren moet dit jaar met 300 mensen worden uitgebreid.
    Het aantal ambtenaren is sinds 2013 met de helft verminderd.

    Volgens mij heeft iemand bij de immigratie het overzicht verloren.
    Ik vraag me sterk af, of ze wel 48 extra ambtenaren hebben, om in te roosteren.

  2. chris zegt op

    Een paar suggesties van mijn kant:
    – verdriedubbelen van de salarissen van immigratie-medewerkers (de overigens allemaal politie-ambtenaren zijn) When you pay peanuts, you get monkeys;
    – 180 graden verandering van de houding van de medwerkers: zij werken voor de mensen (Thais en toeristen) en niet voor de hoogste baas;
    – zoveelmogelijk introduceren van E-gates en andere vormen van computer checks: sneller, efficienter, minder fouten, minder ergernis;
    – splitsen van de inkomende stroom reizigers naar kenmerken als: komende uit potentieel gevaarlijke landen (komende uit en werkend in Bangkok word ik bijna altijd gecontroleerd op Schiphol), al werkend en/of woonachtig hier, gezinnen met kinderen, groepsreizen. Nagaan welke checks moeten wordemn uitgevoerd op welke groepen. (bv. ik hoef niet meer op de foto; men heeft al zoveel recente foto’s van mij; mijn adres is ook bij verschillende instanties bekend dus ook niet nodig om opnieuw op te schrijven) Gewoon de moderne logistiek toepassen zoals men dat doet bij de bank, de bioscoop, de airline, de supermarkt.

    • Ger zegt op

      Onzin natuurlijk om de salarissen te verhogen voor het simpele werk van wat intikken van gegevens. Een verkeersagent krijgt toch ook niet meer betaald als er files ontstaan. De Thaise overheid en de luchthavens krijgen meer inkomsten van toeristen via leges, belastingen en accijnzen. Door de alsmaar toenemende stromen toeristen is het dus logisch om dankzij die extra opbrengsten extra immigratiesmbtenaren aan te stellen.

      • chris zegt op

        In vergelijking met de gewone THAISE agent werken deze immigratie-agenten heel hard: altijd klanten, nauwelijks pauzes, geen mogelijkheden voor tea money, soms vervelende klanten, dag en nacht werk, hoge concentratie. De bestrijding van corruptie in Singapore wijst uit dat een van de maatregelen die helpen is het drastisch verhogen van het salaris van het werk van de politie waar dan tegenover staat dat misdragingen onmiddellijk en streng worden gestraft. Niet meer ambtenaren maar meer technologie en meer logistieke maatregelen.

  3. Robert zegt op

    Het is al weken een chaos bij de immigratie, met name door de grote aantallen Chinese toeristen die rond/na middernacht aankomen. Maar afgelopen vrijdag was extreem inderdaad -ik stond er zelf wederom in-. Ook Suwannaphoom schijnt dezelfde problemen te hebben (lange rijen) begreep ik.
    De immigration officers doen hun best, maar ze zijn zwaar onderbezet, en de procedure is veel te omslachtig.

    Ondertussen ontloopt Airport Authority of Thailand de kritiek, maar zij kunnen ook veel meer doen; airconditioning is slecht; op 1 water filter na is er geen enkele mogelijkheid om iets te drinken laat staan eten te krijgen; zit gelegenheid is er amper, er is geen enkel crowd management/geen rijen, iedereen klontert samen rondom de immigration counters; de gemoederen lopen op, maar geen airport security te bekennen; families en ouderen worden niet afgezonderd afgehandeld maar staan gewoonweg tussen de rest…een aanfluiting…

    En het moet ook nog gezegd worden dat de low cost carriers (Air Asia voorop) inderdaad niet bijdragen aan het maken van een fatsoenlijke resource planning van de kant van immigration; vertragingen stapelen zich op, en met name de laatste vluchten van de dag hebben zo maar 1-2 vertraging….zeer frustrerend…en het is iedere week weer raak…

  4. T zegt op

    Meer low budget BRIC landen toeristen en minder ambtenaren op de luchthaven, ja Thailand zo gaan die zogenaamde kwaliteit toeristen die jullie zo graag willen wel lekker vanzelf naar Bali en andere hotspot’s in de buurt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website