(Michael Vi / Shutterstock.com)

Een hotel op Koh Chang en een Amerikaan die wordt aangeklaagd wegens laster, vanwege een negatieve recensie die hij op Tripadvisor plaatste, hebben afgesproken elkaar te ontmoeten om te proberen het geschil op te lossen.

Pholkrit Ratanawong, algemeen directeur van Sea View Koh Chang, laat aan Bangkok Post weten dat de ontmoeting voor 8 oktober gepland staat. De Amerikaan, Wesley Barnes, bevestigde gisteren de afspraak en vertelde aan persbureau Reuters dat hij hoopte dat het een einde zou maken aan de vervelende episode.

Volgens berichten van buitenlandse media werd de heer Barnes door de immigratiepolitie gearresteerd en op het eiland vastgehouden vanwege laster, voordat hij op borgtocht werd vrijgelaten. Als hij wordt veroordeeld, kan hij twee jaar gevangenisstraf krijgen en een boete van maximaal 200.000 baht.

De heer Pholkrit wil dat de Amerikaan zijn negatieve recensies verwijderd. Volgens Pholkrit loopt zijn hotel schade op door de recensies die hij niet eerlijk noemt: “We willen dat de betwiste partij zijn beschuldigingen stopt. De beoordelingen gaan niet over onze service maar over andere zaken”. Naar verluidt beschuldigde de heer Barnes het hotel van slavernij maakte hij een racistische opmerking over een medewerker van het hotelrestaurant, die Tsjechisch is.

Na de omstreden beoordeling kreeg het hotel kritiek over “hoe slecht het hotelpersoneel werd behandeld” en werden volgens Pholkrit verschillende boekingen geannuleerd. Hij zei ook dat hotelmedewerkers werden bedreigd na de media-aandacht. Daarnaast werden ook andere hotels met een gelijksoortige naam geraakt door de kritiek.

De heer Barnes checkte op 27 juni in bij het hotel en bracht daar een nacht door. Volgens de hoteldirecteur ontstond er een geschil toen de heer Barnes weigerde het kurkengeld van 500 baht te betalen, voor een fles gin die hij meenam naar het restaurant van het hotel.

Hij heeft vervolgens, vanaf 29 juni, vier negatieve recensies op TripAdvisor geplaatst, aldus de heer Pholkrit.

Bron: Bangkok Post

44 reacties op “Hotel in gesprek met Amerikaanse gast over negatieve recensie”

  1. ruud zegt op

    Het was vroeger in Thailand niet ongebruikelijk, dat mensen hun eigen drank meenamen naar een restaurant.
    Maar tijden veranderen.
    En om eerlijk te zijn, zou ik, wanneer ik een restaurant zou hebben, zou ik ook van de gasten verwachten, dat ze hun eten en drinken bij mij bestellen, en niet alleen mijn tafels, stoelen en bestek zouden gebruiken.

    Als ze dan drank bij zich hebben, die ik als restaurant niet kan leveren, lijkt het me niet onredelijk, dat ze een vergoeding betalen voor het feit, dat ze mijn producten niet afnemen, want als ze hun eigen gin meenemen, bestellen ze mijn drank niet.

    • Geert zegt op

      Je gaat voorbij aan de essentie van de zaak.
      Je schrijft een negatieve recensie op het internet en je riskeert een serieuze gevangenisstraf en een zware geldboete.
      Daar gaat het over. Dit is ongebruikelijk en ongehoord.
      Ik hoop dat het jou nooit overkomt.

      Gegroet,

      • ruud zegt op

        Er zijn twee verhalen. (in het kort)

        1 De Amerikaan wilde geen vergoeding betalen voor het meenemen van zelf meegebrachte drank.

        2 De Amerikaan heeft het hotel van slavernij beschuldigd op internet.

        Nummer 1 vind ik redelijk waarschijnlijk, want dat lijkt me nauwelijks de moeite van het verzinnen waard, maar zelfs als het niet waar is is alleen punt 2 genoeg voldoende om de Amerikaan in de problemen te brengen.

        Nummer 2 is een beschuldiging van een ernstig misdrijf, namelijk slavernij.
        Ik neem aan, dat dit zelfs in Nederland strafbaar is, als dit is gelogen. (smaad)
        De Amerikaan was volgens de hotellier slechts 1 nacht in het hotel.
        Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, dat de Amerikaan in die tijd veel gelegenheid heeft gehad om de hotellier met een zweep in zijn hand te betrappen.

        Die beschuldiging heeft hij vervolgens wereldwijd verspreid, wat het hotel waarschijnlijk handen vol geld zal kosten.

        De hotellier heeft een klacht tegen de Amerikaan ingediend, wat zijn goed recht is en de politie heeft de Amerikaan op basis van die klacht opgepakt.
        Over de gerechtelijke procedure en de opgelegde strafmaat gaat het hotel verder niet meer.
        Dat is aan de wetgever en aan de rechter.

        Als het zo gegaan is als ik hierboven heb beschreven, heeft de Amerikaan zich flink in de nesten gewerkt.
        Maar dat heeft hij dan helemaal zelf gedaan.

        Ik weet niet wat een fles gin in Thailand kost, maar als het hotel die fles gin zou uitschenken aan zijn klanten, zou de winst waarschijnlijk veel hoger zijn, dan 500 Baht.

    • herman buts zegt op

      Kan inderdaad begrip op brengen dat ze kurkgeld vragen ( waarschijnlijk alleeen voor farang ) maar ik vind 500 bht toch op zen zachtst gezegd overdreven. En de reactie van het resort was er ver over, ik denk dat ze door deze reactie meer klanten verloren hebben dan door het revieuw. En dat Tripadvisor het revieuw verwijderd bewijst eens te meer dat het resort invloed had hogerop en dat het revieuw daarom verwijderd werd.Ik heb persoonlijk ook wel eens een slecht revieuw geplaatst( maar ook veel goede) zijn echter nooit geweigerd.Mijn eerste reactie is, nu zoals velen denk ik , vermijd Sea Vieuw Koh Chang je hebt keuze zat.

      • Ruud NK zegt op

        Herman, je moet het artilel nog maar eens lezen. Hij heeft 4 negatieve reacties geschreven en volgens thaise kranten ook een paar onder een andere naam.Het doel van de heer Barnes was duidelijk dat hij zijn gram kwijt moest. Dit was duidelijk over reageren. Ik denk dat Nederlandse hotels dit ook niet acepteren.

        • Dennis zegt op

          Maar Nederlandse hotels maken hier hooguit een civiele zaak van, geen strafrecht-zaak.

          De Thais moeten hun teennagels een gaan knippen. Hoe idioter de beschuldigingen, des te ongeloofwaardiger de review. Een slechte review op 1000 goede doet mij echt niet besluiten om niet in dit hotel te gaan overnachten. Een rechtzaak tegen gast aanspannen echter wel; stel je voor dat dit mij ook overkomt, omdat ik mij onheus behandeld zou voelen door de receptionist en die vervolgens een oude, chagarijnige, lelijke, dikke nicht ga noemen. Niet heel netjes, maar een rechtzaak?????

          Hotel mag 100x gelijk hebben en meneer Barnes is/ was waarschijnlijk gefrustreerd, maar het hotel schiet zichzelf door alle negatieve publicaties flink in de voet.

          Een bekende reisjournalist schreef al; Van welke planeet komen ze daar van het hotel, dat ze rechtzaken aanspannen vanwege een slechte review rijmen met gastvrijheid? En zo is het!

          • Matcham zegt op

            Het is geen strafrechtzaak! Het is pas een zaak als het resort hem voor de rechter sleept! Het resort gebruikt de politie im zijn probleem te behandelen en de politie heeft gehandeld naar hun werkwijze in deze. Gezien de man in kwestie een criminal record heeft voor schiet incidenten zou dat kunnen dat er meer achter de zaak steekt maar dat is geheim! De pers en wij simpele zielen lopen maar te reageren berust op gevoel en niet op feiten! Iemand kan visum, workpermit en leraar beroep hebben in thailand met criminal record voor schiet incidenten in openbare gelegenheden? Dat vind ik veel verontrustender.

      • Paul Vercammen zegt op

        Ik vind,alleen uit fatsoen, als het hotel gin schenkt, je zelf geen fles meebrengt. Als je dit toch doet is 14€ een lachertje. Ik stel voor dat je dit in de US, in Las Vegas, LA of New York eens probeert. Je zal verstelt staan van de reactie , je zal er met 14 dollar niet van af komen. Idem in België.

  2. Johan (BE) zegt op

    De lezers van dit blog houden van Thailand, velen wonen er.
    Dit incident met de Amerikaan die flink in de problemen raakt omdat hij kritiek over een hotel op Koh Chang geuit heeft op Tripadvisor stemt toch weer tot nadenken.
    Natuurlijk is Thailand fantastisch en zijn Thaise mensen (meestal) uitzonderlijk prettig in de omgang.
    Anderzijds heeft Thailand een autoritaire regering. Buitenlanders krijgen te maken met onredelijke (mijn mening) visumregels.
    Soms terechte kritiek, zeker komende van buitenlanders, wordt niet getolereerd.
    Je zou je als buitenlander in Thailand kunnen afvragen of je nog wel welkom bent. En als je in Thailand bent is het op eieren lopen: als je niet aan de vele en ingewikkelde eisen van Immigration voldoet dan word je daar genadeloos op gepakt. Kritiek moet je maar inslikken.
    Omdat mijn vrouw uit Thailand komt zal ik er waarschijnlijk nog veel tijd doorbrengen (als ik er nog binnen mag, tenminste). Als het aan mij lag, dan zocht ik een andere bestemming om mijn geld uit te geven.

  3. Nicole R. zegt op

    Ter info aan iedereen : dit is de beoordeling die de Amerikaan had geschreven :
    Wesley B heeft een beoordeling geschreven jul. 2020
    1 bijdrage527 nuttige stemmen
    Unfriendly staff and horrible restaurant manager
    “Unfriendly staff, no one ever smiles. They act like they don’t want anyone there. The restaurant manager was the worst. He is from the Czech Republic. He is extremely rude and impolite to guests. Find a another place. There are plenty with nicer staff that are happy you are staying with them.”

    Naar mijn bescheiden mening vind ik dat het schandalig is dat een hotel iemand voor de rechtbank wil en kan slepen omwille van een recensie op Tripadvisor. Volgens mij dienen zo’n hotels écht vermeden te worden wanneer men na de reis geen onplezierige verrassingen wenst te bekomen !!! En dient de Thaise wetgeving hierop ook dringend aangepast te worden, teneinde het toerisme weer op gang te brengen.

    Dus de hierboven geschreven tekst is niet volledig juist en jullie zouden wel eerst moeten gaan kijken wat er juist op Tripadvisor geschreven werd, vooraleer zoiets te posten.
    Men mag zulke dingen, in het belang van alle toekomstige Thailandtoeristen niet minimaliseren of bagatelliseren;
    in Thailand kent men té strenge lasterwetten, die in verschillende gevallen problematisch kunnen worden omdat bedrijven en invloedrijke personen die wetten kunnen gebruiken om critici te intimideren.

    Voorts : het gaat hier niet enkel om buitenlands pers die hierover bericht heeft geschreven : ook de Bangkok-Post deed dit en een hogergeplaatst persoon van de politie van Koh Chang heeft hierover zelfs een interview gehad met een krant en RTL-Nieuws (vlg. kolonel Thanapon Taemsara van de politie van Koh Chang tegen persbureau AFP). Die kolonel zei volgens RTL-nieuws dat Barnes ervan werd beschuldigd ‘schade aan de reputatie van het hotel te hebben veroorzaakt en ruzie gemaakt had met het personeel voor het niet-betalen van kurkengeld voor alcohol die hij van buiten het hotel had meegebracht….

    Kortom, het is écht intriest dat een ontspannen verblijf in een hotel kan uitmonden in zo’n schandalig verdraaien van de situatie door een in zijn eer gekwetste hotelier en dat die laatste hierdoor zijn voormalige klant zelfs tot gevangenisstraf kan laten veroordelen.

    • ruud zegt op

      In het artikel is sprake van 4 recensies en u hebt er 1.

      Ik zie ook niet in, waarom iemand het recht niet zou hebben, om een ander voor de rechter te slepen, die hem schade berokkent.
      Als de recensie gelogen is, zul je van de rechter een veroordeling nodig hebben, om schadevergoeding te kunnen eisen.
      Ook in Nederland.

      Dat Thailand strenge wetten heeft, klopt, maar dat is het risico dat je loopt, als je naar andere landen reist.
      Dat betekent echter niet, dat de hotellier geen klacht in zou mogen dienen, omdat de straffen zo hoog zijn.

      En laten we wel wezen, neemt u uw eigen eten en drinken mee als u naar een restaurant gaat?
      Is het onredelijk, om een vergoeding te vragen, als een klant zijn eigen alcohol meebrengt, en de alcohol van het restaurant niet koopt?
      Want daar begon de ruzie mee, 500 Baht voor de zelf meegebrachte alcohol.
      Was die gevraagde vergoeding onredelijk?

  4. peter zegt op

    Het verhaal vergeet te vertellen, dat hij getuige was van een slavernij behandeling. Manager behandelde werknemer op deze wijze.
    Voor zover ik gezien had, heeft hij maar 4 reviews gegeven, 2 op tripadvisor en 2 op google. Ook de behandeling naar hun toe( ze waren met zijn 2en) getuigde niet van managers kwaliteit.
    Of dat moet de nieuwe managers kwaliteit zijn.
    Je kent de docu’s van tv (vakantieman ed), waar managers in het gedrang komen en zich dan misdragen.
    Dat blijkt in Thailand dus niet anders.
    Als je als resort goede reviews wil hebben, zal je dat moeten verdienen en niet omdat je van een rijke Thai bent en je dat niet zou mogen doen dan. Oplossen door politie in te schakelen.
    Zelfs tripadvisor was ingeschakeld en men kon voorlopig geen review meer geven omtrent dit resort.
    Zoals tripadvisor dan ook zei: made up story.
    Tja, hoe reviews worden gemanipuleerd.

  5. Prawo zegt op

    Je zult in Thailand dus op moeten passen als je een onwelgevallige recensie plaatst terwijl je daar nog bent.
    De Thaise overheid bemoeit zich zo te lezen actief met een civielrechtelijk geschil door er een strafrechtelijk etiket (laster) op te (laten) plakken.

    Nog los van het feit dat het plaatsen van een negatieve recensie zonder dat de betreffende site modereert en/of gelegenheid geeft tot wederhoor een in mijn ogen kwalijk aspect is in het huidige internettijdperk waar recensies in principe eeuwigheidswaarde hebben.

    • herman buts zegt op

      het management heeft wel degelijk altijd recht om op een revieuw op tripadvisor te antwoorden. en als regelmatig gebruiker van de site kan ik u verzekeren dat elk restaurant of hotel wel eens een slecht of minder goed revieuw krijgt, als frequente gebruiker weet je dat en bekijk je welke revieuws het meest voorkomen. ik laat mij nooit afschrikken om iets te boeken door èèn slecht revieuw.De reden van bestaan van sites als tripadvisor zijn juist daarvoor, om de gebruikers de kans te geven om aan de hand van de revieuws een oordeel te vellen en te beslissen waar ze naartoe gaan.

  6. Ruud zegt op

    Hieruit blijkt maar weer eens, dat het plaatsen van referenties terecht of onterecht, schade kunnen berokkenen. Waarom kan iemand niet volstaan met een simpele minder geode referentie als; Ik heb de staf niet als vriendelijk ervaren.
    Of als je sterren kan geven snoep er dan 1 vanaf, zorg altijd dat alles in proporties is en maak ook complimenten over zaken die wel in orde waren, zoals de kamers waren prima het eten geweldig alleen jammer dat de staf humeurig is. Dat komt toch anders over dan alleen je negativiteit spuien. Wat mij betreft mag een ieder die zijn gal spuit op internet worden aangepakt, het is zo lekker makkelijk anoniem.

    • pjoter zegt op

      Beste Ruud
      Volgens jou zouden de gasten aan zelf cesuur moeten doen bij het geven van een review.
      Volgens mij ben jij ook geboren in een vrij land waar de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat en daar hebben heel wat mensen het leven voor gelaten.
      Dat dat in dit Land niet kan is iets wat mij mateloos stoort.
      Maar om daar dan maar genoegen mee te nemen en aan zelf censuur te gaan doen gaat me toch echt te ver.
      Als deze hotel eigenaar niet tegen kritiek kan had hij dit vak niet moeten kiezen niet alle vogels zingen een mooi lied.
      En dat dit land nog wetgeving uit het stenen tijdperk heeft waar hij dan nu misbruik van maakt maakt het alleen nog maar erger.
      Het resultaat zal zijn dat men het hotel gaat mijden dat kost hem op de lange termijn meer dan 500B kurk geld,en voor Thailand in zijn algemeen weer reputatie schade in deze tijd al helemaal niet handig.

      Het is het korte termijn denken waar dit land door naar zijn grootje gaat.

      Fijne tijd hier nog.

      groet
      Pjoter

    • John zegt op

      Het is volgens mij niet anoniem Ruud, want de beste man is in hechtenis genomen en op borgtocht vrij gelaten.
      Als je betaald voor een overnachting en je ziet misstanden, of je word behandeld als niet welkom, dan is een slechte recensie terecht.
      Of moet men dan maar de andere kant opkijken en zeggen: wir haben es nicht gewusst.
      Trouwens dat Tripadvisor hier gedeeltelijk in mee gaat, dat lijkt veel op censuur.
      Het lijkt wel op Facebook. Waar heb je dan nog een Tripadvisor voor nodig.
      Jammer dat zoiets zo kan escaleren.

  7. John zegt op

    Corkage fee bij Best Beef Sukhumvit in Bangkok slechts 50 Baht. Krijg je er wel meteen een emmer ijs bij.

  8. endorfun zegt op

    Dat hotel heeft door zijn reactie nu zeker genoeg aandacht op zich getrokken, waardoor iedereen nu wel weet om naar daar zeker niet te gaan.

    Hadden ze dit discreter afgehandeld, dan was hun “naam” niet zo erg (door henzelf) door het slijk gehaald. In feite eigen schuld, dikke bult !

    Hoe idioten door mediageilheid, en duidelijk ongepaste inmeninging door de overheid, zichzelf kapotmaken.

  9. Sjaak S zegt op

    Uit de bovenstaande reacties blijkt ook weer dat de meesten het verhaal slechts ten dele kennen. Nou wil ik niet beweren dat ik het verhaal ken, maar ik heb andere dingen gelezen.
    Of hij nou 500 baht of meer aan kurkengeld moest betalen. Het restaurant mag dat bepalen. Hij maakte immers gebruik van het restaurant en daar hebben ze ook bediening voor die betaald moet worden.
    Het was geen medewerker die Tschechisch was, het was de eigenaar zelf die geen Thai was.
    De man had vier recenties geschreven onder verschillende email adressen.
    Uiteindelijk mocht hij die avond zijn drank nuttigen en hoefde hij geen kurkengeld te betalen. Het hotel wilde waarschijnlijk een escalatie voorkomen. Nou, er zijn twee oorzaken die ertoe leiden dat het hotel dan geen geld meer verlangde: of er was een bijnzondere gelegenheid om dat te doen, of de klant voerde zich dermate op, dat het hotel liever geen schandaal wilde. Het laatste was waarschijnlijk gebeurd.
    Daarna schreef de eigenaar diverse keren naar de man en bood hem aan erover te praten. Hij beantwoordde geen enkele mail. Pas toen de eigenaar ertoe over ging hem aan te klagen, reageerde hij pas.
    Dus, om, zoals enkelen hierboven aangeven dat je maar een negatieve beoordeling moet afgeven, dan word je gearresteerd is flauwe kul.
    De hotelier werd ervan beschuldigd zijn personeel als slaven te behandelen. Ik weet niet wat hij gezien had, maar de eigenaar vertelde dat hij ondanks dat het een moeilijke tijd was, niemand wilde ontslaan en het personeel werd doorbetaald.
    Ik kom zoals sommigen weten, zelf ook uit de dienstverlenende wereld en iedere gastgever zal zijn uiterste best doen om zijn klanten tevreden te stellen of om problemen op te lossen. De greep naar politie is zeker het laatste middel, wanneer er niets meer te doen is.
    Die man had volgens mij gewoon een grote bek en wilde het hotel schade berokkenen.
    Ik geef de hotelier gelijk en zelfs nu blijkt dat de eigenaar het niet laat zitten, maar alsnog met de man wil praten over de hele aangelegenheid. Dat spreekt toch ook alleen voor hem.

    • Nicole R. zegt op

      En jij bent beter op de hoogte dan anderen ? Vriend van die hotelmanager of hoe zou je het anders allemaal beter weten ? Zoals BramSiam zegt, gaat de essentie erom dat iedereen vrij moet zijn een eigen recensie te kunnen schrijven over een verblijf in een hotel of restaurant zonder nadien door de manager voor het gerecht gedaagd te worden en TWEE jaar celstraf te riskeren !!!

      • Ger-Korat zegt op

        Beste Nicole, de heer Barnes is woonachtig in Thailand en docent. Hij weet of zou het moeten weten dat je niet een ander ongefundeerd kunt beledigen of belasteren en in Thailand heeft men strenge wetten voor het plaatsen van onjuiste informatie op het internet en hij zou dat als inwoner behoren te weten. Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting en onlangs heeft men in Nederland tientallen mensen voor de rechter gebracht (geselecteeerd uit een groot aantal ) die dachten dat ze allerlei onzin op het internet konden publiceren, dit betrof ook racistische beledigingen en doodsbedreigingen en verwensingen en meer. Kortom de vrijheid van meningsuiting van de één is begrensd door de waarde en inbreuk hierop van een ander, hoop dat ik het zo goed verwoord.

        • Nicole R. zegt op

          Helemaal akkoord dat hij woonachtig is in Thaiand én er docent is (of was, want met die aanhouding door de politie spraken ze erover om hem te ontslaan … écht foute boel dus !!!)
          Maar wie zegt of bewijst er je dat Meneer Barnes ONJUISTE of FOUTE recensie geplaatst heeft op het internet …??? Of inbreuk gemaakt heeft op de vrijheid van meningsuiting ?
          En het betreft hier géén racisitische of doodsbedreigingen, dus begin alsjeblieft niet terug rond de pot te draaien. Jij bent hier verhaaltjes aan het vertellen die niks met de essentie van deze zaak te maken hebben.
          Het gaat hier gewoonweg om een ontevreden klant, die zijn ontevredenheid op TripAdvisor plaatst om andere eventuele toeristen te waarschuven. In plaats van zo iemand te helpen, schieten jullie hem op voorhand af … Straf toch hoe sommigen denken altijd gelijk te hebben !!!

          • Pieter zegt op

            Volgens mij snap je het niet helemaal. Natuurlijk moet iemand vrij zijn om een recensie te schrijven. Maar je bent niet vrij om iemand zomaar in het openbaar van (zware) strafbare feiten te beschuldigen. Dat mag niet in Nederland, dat mag ook niet in Thailand.
            In deze situatie heeft iemand beschuldigen geuit en vindt de beschuldigde dat zijn eer en goede naam zijn aangetast. Als je dan duidelijkheid wilt hebben over de feiten (wie heeft gelijk, de gast of de eigenaar) dan is het logisch dat je de zaak voorlegt aan de rechter.

      • Sjaak S zegt op

        Dan lees dit maar eens…. https://thethaiger.com/hot-news/expats/koh-chang-resort-sues-american-over-bad-review

        • Ruud NK zegt op

          Sjaak,
          het is goed om deze site te plaatsen. Echter ik denk dat de mensen die hebben gereageerd en bij voorbaat al een heel negatieve reactie hebben geplaatst nooit de moeite zullen nemen om dit te lezen. Mensen onderzoeken niet de feiten, of het nu op Tripadvisor of face-book etc. is, maar reageren direct en vrij vaak ten onrechte.

          Wat de man heeft geschreven heet in Nederland smaad en is strafbaar tot maximaal 1 jaar gevangenis straf of een geldboete.

    • herman buts zegt op

      De greep naar de politie is in een democratisch land niet mogelijk en zeker niet verdedigbaar.Kun jij voorstellen dat je hier in Europa opgepakt wordt voor het schrijven van een negatief restaurant revieuw?
      Dat de eigenaar nu met de man wil praten is waarschijnlijk ingegeven door eigenbelang, hij beseft nu dat de heisa die hij gemaakt heeft alleen maar slechte reclame is voor zijn zaak.Zijn resort is de wereld rondgegaan en zal nog lang de negatieve gevolgen hiervan ondervinden.Tripadvisor is hier ook in de fout gegaan ( waarschijnlijk onder politieke druk), het kan niet zijn dat een negatief revieuw verwijderd wordt, de eigenaar heeft altijd recht van antwoord op Tripadvisor.Het kan niet de bedoeling zijn dat allen positiefe revieuws toegelaten zijn, dat ondermijnt de bestaansreden en betrouwbaarheid van de site.De gebruikers zijn heus zelf wel in staat om zelf te oordelen aan de hand van de revieuws

      • Cornelis zegt op

        Ook in NL kun je voor de rechter gesleept worden – zie artikel 261 Wetboek van Strafrecht:

        Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.’

        Als je, net zoals de betreffende Amerikaan, onder verschillende namen een negatief review plaatst over dezelfde kwestie is er zeker voldaan aan de voorwaarde ‘opzet’; wanneer het onderwerp/slachtoffer van het review van mening is dat de feiten niet kloppen en zich in zijn eer of goede naam voelt aangetast, kun je ook in NL naar de politie stappen en aangifte doen.

        • herman buts zegt op

          En wordt je dan in Nederland opgepakt door de politie? ik dacht het niet. Er wordt ten hoogste een dossier opgemaakt dat waarschijnlijk geklasseerd wordt omdat ze inderdaad betere dingen te doen hebben.

          • Cornelis zegt op

            Dat beslist de politie niet. Of er vervolgd wordt is een kwestie voor het Openbaar Ministerie,

      • Sjaak S zegt op

        De man wilde niet met het hotel praten en niet andersom.

    • Dennis zegt op

      Een hotelier die het begrip hospitality niet begrijpt verdient niet anders. JEzus, een gast zo in de problemen brengen om zo iets onbenulligs als een slechte review. Zulke hotels mogen van mij per direct op slot! 500 baht kurkgeld vragen getuigt ook wel van het klanten uitmelken en heeft niks met gastvrijheid te maken.

      Maar waar het om gaat is kritiek. Thais moeten eens leren daar mee om te gaan!

  10. BramSiam zegt op

    Opmerkelijk dat er zoveel op de inhoud van de recensie/review wordt gereageerd. Het gaat erom dat je in Thailand niet veilig een review kunt geven, tenzij die positief is. Zo heeft een review weinig waarde.
    Tripadvisor zou mensen moeten waarschuwen dat reviewen een gevaarlijke bezigheid is in Thailand.
    De rechtspositie van een individu, tenzij het een schatrijk Thais individu is, is slecht tot afwezig. Dat zijn velen zich te weinig bewust.

    • Johnny BG zegt op

      Tripadvisor is een site om geld te verdienen en het behartigt de belangen voor degene die daar het meeste aan bijdragen. Het is allemaal geen rocket science.
      Het klootjesvolk lucht zijn/haar hart en werkt in die zin voor zo’n site.

      https://www.missethoreca.nl/restaurant/nieuws/2020/01/rambam-pakt-the-fork-aan-zelfs-slechte-reviews-leveren-voldoende-op-101330625?vakmedianet-approve-cookies=1&io_source=www.google.com&_ga=2.40596002.1499197690.1601647423-2057095843.1601647423

    • ruud zegt op

      Een review zou een beeld moeten schetsen van hoe iemand zijn bezoek aan bijvoorbeeld een restaurant heeft ervaren.

      De tekst:
      Unfriendly staff and horrible restaurant manager
      “Unfriendly staff, no one ever smiles. They act like they don’t want anyone there. The restaurant manager was the worst. He is from the Czech Republic. He is extremely rude and impolite to guests. Find a another place. There are plenty with nicer staff that are happy you are staying with them.”

      komt op mij over als bewust zwartmaken en als een grote leugen.

      Let op, dat hij andere gasten in zijn beschuldiging betrekt. (He is extremely rude and impolite to guests.)
      Als het personeel zich werkelijk zo tegenover zijn gasten zou gedragen, zou er geen mens komen eten.

  11. Johnny BG zegt op

    Aan ieder verhaal zitten twee kanten en ik vind het wel goed dat iemand ter verantwoording geroepen kan worden.
    Die Amerikaan voelt zich niet goed behandelt terwijl het misschien wel vanwege een eigen irritante optreden is gekomen. De klant is koning maar ik ben keizer is mijn gedachte in de situaties.
    Tot een zaak gaat dit natuurlijk nooit komen en het is ook geen reden om geen beoordelingen te durven geven als het redelijk verwoord wordt zoals in een eerdere reactie vermeld.

  12. John zegt op

    Tripadvisor verdient aan negatieve recensies. Je kan als ondernemer een negatieve recensie laten verwijderen. Tegen betaling natuurlijk.

  13. Philippe zegt op

    Mijn bescheiden mening:
    Wil je een bepaalde fles wijn ,of gin of … whatever (die het restaurant niet kan aanbieden), omwille van een speciale gelegenheid, ter plaatse benutten dan bespreek je dit eerst met de eigenaar.
    Dat ze daar “kurkgeld” voor vragen lijkt mij logisch (dit gebeurt in mijn land ook), het is kwestie van een gentlemen agreement tussen beide partijen.
    Wat er verder gebeurd is zullen we nooit weten.
    Reviews zijn verondersteld correct te zijn … maar er zijn nu eenmaal mensen die om bepaalde redenen (al dan niet gegrond) slechte reviews schrijven maar langs de andere kant hoeveel fake reviews zijn er niet om zijn eigen hotel, restaurant aan te bevelen … het mes snijdt langs beide kanten.
    Twee jaren geleden was ik in de Sea View en heb daar niet echt slavernij gezien (althans fysisch). Koh Chang is al jaar en dag mijn uitverkorene eiland en in het ander hotel (die mijn voorkeur heeft) heb ik nooit de indruk gehad dat het personeel slecht behandeld wordt integendeel. Als ik zeg personeel dan bedoel ik Cambodjanen, Filippino’s … (voor de taal) Isaan’ers en ja Europeanen .. dus allemaal bij wijze van spreken buitenlanders. De directie is wel altijd Thai (lees BKK).
    Ik denk dat al die heisa het gevolg is van spanning .. er zijn geen toeristen en dus geen inkomen en dit begint zich stilaan te wreken (de spanning stijgt)… en waarschijnlijk dacht die cowboy dat hij King was omdat hij daar een paar bath uitgaf …
    Hopelijk gaat alles snel gecontroleerd terug open zodat mensen die gezond zijn van geest (en corona vrij) de lokale bevolking terug financieel en met de nodige respect en glimlach kan ondersteunen zoals ik dit altijd heb gedaan en ervaren heb. Ik noem dit wederzijds respect.

  14. Matcham zegt op

    de vele reacties hier geven mij in om enkele zaken anders voor te stellen. De gasten (37 jaar oud) waren in een 5 sterren resort waar kamers verkkcht worden tot 500 euro per nacht. Daar komen gasten die zelf 5 sterren zijn en alles in een dergelijk resort is daarop ingericht. Als je dan mogelijk al dronken gasten krijgt in je restaurant die kabaal maken is dat voor de andere gasten afschuwelijk. Daar betaal je niet voor. Als de heren niet bereidt zijn om 250 baht voor een glaasje gin te betalen en dus bij 711 hun eigen fles gaan halen is dat een zeer slecht gedrag! Logisch dat het restaurant een kurkfee verlangd want buiten de winst op de alcohol biedt men wel de ruimte, de tafels, het personeel en de dure plek op het strand. Een van de 2 gasten schaamde zich en was graag bereid om te betalen, alleen de persoon in kwestie was niet voor reden vatbaar en ging door met treiteren. De man blijkt een heethoofd te zijn wat bewezen is door het feit dat hij een criminal record heeft in usa waar hij in een cafe diverse keren geschoten heeft met een revolver omdat hij geirriteerd was. Er is zelfs nog een lopende strafzaak die nog niet afgerond is. Dat geeft toch wel aan wat voor soort vlees er in de kuip zit. Daarna de reviews: 1 keer een fatsoenlijk 1 ster review is voor eenieder acceptabel. Ook in thailand! Maar wekelijks op meerdere sites zoals tripadvisor en google (en wie weet op nog meer review sites) is onacceptabel. Zeker gezien de inhoud die geen beoordeling meer is maar een oorlogsverklaring. Als je dan als resort met omzet van bijna 1 miljoen baht oer dag in de problemen komt moet je actie ondernemen om niet diep in de problemen te komen na 6 maanden dik verlies te hebben gedraaid. Resort heeft contact gezocht met de reviewer om de zaak recht te trekken. Reviewer weigerde om te reageren. Laatste mogelijkheid is om politie in te schakelen om tot contact te komen. Dat is in nl ook zo! Je doet aangifte. Echter dan gaat de zaak naar de autoriteiten en die maken zelf hun besluit hoe ze optreden. In dit geval heel erg resoluut en je weet niet of er meer klachten waren over deze man voor andere en eerdere gevallen! Dat is geheim en mag niet openbaar zijn. Gezien het feit dat hij meerdere criminal records heeft en een visum heeft(!) Is al onmogelijk. Er zijn andere zaken die mogelijk een rol spelen. Heel eenvoudig om via google in enkele minuten de uitspraken van de usa rechtbank op je scherm te toveren! Het zou taak van immigration moeten zijn om dat te weten te komen. Hoe kan iemand met criminal record een werkvergunning krijgen als leraar engels op een thaise school? Is toch onmovelijk? De 5 pagina tekst die de reviewer heeft ingediend in zijn eigen taal staat vol met taalfouten! Kan hij lesgeven? De hele zaak stinkt en al onze conclusies niet berust op feiten en ingegeven door slechte journalistiek maken het probleem alleen maar erger en leggen de zwaarte van het probleem alleen maar op de verkeerde wond. Ik heb vele zeer onbehoorlijke klanten in de horeca gezien die ik zeker na hun wangedrag niet het gevoel zou willen geven dat ze alsnog kunnen ‘winnen’ na hun wangedrag. Laten we afwachten wat de eindresultaten zullen worden en dat we ons zeker geen zorgen hoeven te maken in thailand als we ons normaal gedragen!

    • Sjaak S zegt op

      Eindelijk… jij, Matcham, bent de enige die nog beter op de hoogte is dan de meeste schrijvers van deze commentaren. Ik had, toen ik het eerst ervan hoorde, meteen de betreffende links aangeklikt en gelezen wat erover geschreven stond. Die Amerikaan is duidelijk verkeerd, werd meerdere keren gewaarschuwd en als laatste middel heeft het hotel besloten de politie erbij te betrekken.
      Dit blijken de meeste schrijvers hier niet in te zien en vergeten graag dat de gast verkeerd was. Niet het hotel.

      • herman buts zegt op

        Wat is er “verkeerd” aan het schrijven van een revieuw, goed of slecht? Wat zeker verkeerd is ,is dat men iemand zonder voorafgaand proces 2 dagen opsluit in de gevangenis en vrijlaat op borgtocht ( voor wat uiteindelijk een bagatel is). Ik zou niet graag hebben dat zulke toestanden zich voordoen in een democratisch land en zie het gelukkig ook niet gebeuren in Nederland of Belgie.
        Verkeerd of niet verkeerd is dus niet de essentie van de zaak, maar wel de buitensporige reactie van het managment van het resort.De gevolgen voor het resort zijn op lange termijn financieel nefast en dit enkel door de buitensporige reactie en niet door het revieuw, terecht trouwens.

        • Sjaak S zegt op

          Die Amerikaanse man had zich misdragen en niet een, maar vier recensies, telkens onder een ander adres geschreven. Zijn doel was duidelijk. Het hotel schade berokkenen.

  15. Nicole R. zegt op

    Dit lijkt me veel gepaster en gefundeerd als post van Hotel.Intel.co (intelligence for hoteliers) – Authors Wimintra J. Raj

    Wimintra is the founder and Editor in Chief of Hotelintel.co – A Political Science graduate, who fell in love with hotels. When she isn’t writing, she is speaking at industry events.

    http://wimintra.com
    More posts by Wimintra J. Raj

    A US man is facing two years jail time in Thailand after posting negative reviews on TripAdvisor about the hotel at which he stayed.

    TripAdvisor has responded to the incident of Wesley Barnes posting negative reviews on Sea View Koh Chang’s Tripadvisor account. He was sued by the resort’s owner and may face up two years jail time. Barnes has already been held in custody between the 12th – 14th of September, 2020 at a local prison in Koh Chang He was released on bail.

    TripAdvisor’s statement :
    “Tripadvisor is opposed to the idea that a traveler can be prosecuted for expressing opinions. Thankfully, on a global basis, prosecutions like this are rare and hundreds of millions of travelers are able to express themselves freely without facing criminal charges.
    Tripadvisor was created on the premise that consumers have the right to write about their first hand traveling or dining experiences – good or bad – as those reviews are one of the most powerful ways to enable others to find all that is good out there in this world.
    Travelers benefit from the transparency of hundreds of millions of candid reviews provided on our platform. Similarly, the platform allows hoteliers and other travel-related businesses to reply to criticism and engage travelers in what we hope are meaningful and positive dialogues.
    We continue to support our users’ right to give honest, positive or negative, constructive feedback to the millions of businesses on our site. We are continuing our investigation into this incident and have reached out to the U.S. Embassy in Thailand.”
    The next court appointment for Wesley Barns will be on the 6th of October, 2020.

    • Matcham zegt op

      Beste nicole r, het artikel in hotelintel wat je laat zien hier zegt niets. Ze nemen geen standpunt in en laten alleen zien wat tripadvisor publiceert. Deze dame maakt een grote fout door te vernoemen dat er een rechtszaak is, want die is er niet. Heel erg fout van die dame! Resort heeft geklaagd bij politie en wat er daarna is gebeurd is niet bekend! Hij is ontslagen wegens crimunal record, het verkrijgen van illegaal visa, het lesgeven zonder werkvergunning en wie weet allemaal nog meer. Het lijkt erop dat er verschillende problemen in elkaar gerafeld zijn en dat iedereen roeptoetert wat ze overal gelezen hebben maar niet op waarheden berust is.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website