Volgens een onderzoek van het Centre Research and Development of Disaster Prevention and Management van het Nida, zijn stofdeeltjes uit het buitenland mede de oorzaak van de problemen in Bangkok.

Er zou fijnstof uit Cambodja naar de hoofdstad zijn overgewaaid, afkomstig van het verbranden van oogstresten. “Dit betekent dat we meer onderzoek moeten doen naar grensoverschrijdende smog en die in de Asean-regio in de gaten moeten houden’, zegt Siwat. Hij vindt dat het tijd wordt voor een wet inzake luchtverontreiniging die betrekking heeft op de landen van Asean. Wel erkent hij dat de uitlaatgassen in de hoofdstad en andere vervuilende activiteiten de belangrijkste oorzaak zijn van de smog.

Hoogleraar Serm van de faculteit Science aan de Silpakorn universiteit deelt de mening dat deel van de PM 2,5 uit Cambodja komt. Hij zegt dat er een relatie is tussen open vuren in het buurland, de windrichting en het niveau aan PM 2,5 in Bangkok.

Het vreemde is dat meetstations in Trat en Chachoengsao aan de grens met Cambodja recentelijk geen ernstige luchtverontreiniging uit Cambodja hebben gedetecteerd.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

11 reacties op “‘De fijnstof in Bangkok komt voor een deel uit Cambodja’”

  1. ruud zegt op

    Hij zal best gelijk hebben, als hij zegt dat stofdeeltjes uit het buitenland binnenwaaien, maar aan de andere kant waaien stofdeeltjes van Thailand naar het buitenland.
    Het klinkt dus een beetje als een goedkoop excuus voor de luchtverontreiniging.
    En rond het dorp waar ik woon, is het op het moment ook een zwarte kaalgebrande vlakte.

  2. Ik zat er al op te wachten, wanneer krijgt iemand anders de schuld? Want Thai doen alleen maar de juiste dingen…..toch?

  3. Kareltje zegt op

    Tja

    Het zal kunnen, de grens met Cambodia is op maar 200 km, maar wat zullen ze dan in Pattaya een last hebben, daar is de afstand slechts 160 km.

  4. Harry Romijn zegt op

    De Thai’s zullen eens een keer niet het buitenland(er) ergens de schuld van in de schoenen proberen te schuiven… Scheelt weer een hoop gezichtsverlies.

  5. John Chiang rai zegt op

    Zelf niets,of haast niets aan het probleem doen,en de medeschuld voor een groot gedeelte bij anderen zoeken, zie je in het Noorden en Noord-Oosten van het land ook.
    Veel van de slechte lucht komt door het verbranden van de velden in Myanmar en ook van Laos,en dat de concentratie’s van een luchtvervuiling o.a boven de stad Chiang Mai nog hoger zijn,is dan gewoon een onprettig bijverschijnsel.
    Misschien dat volgende keer onder nog meer landen, Japan ook wel een medeschuld zal krijgen,waren dat niet diegenen die überhaupt gezorgd hebben dat o.a Toyota,en Izusu op Thailands straten rijden?
    De meeste producten waren sowieso geen Thailandse uitvindinding vandaar dat die paar rijstveld verbrandingen in geen enkele verhouding staan met de vervuiling die te maken hebben met de uiteindelijk buitenlandse vindingen,die o.a door het overtollige verkeer aan oude diesels,en ook de enorme plastic vervuiling tot stand komen.

  6. Carlo zegt op

    Ik dacht dat Cambodja vooral jungle was. En ik dacht ook dat bossen de lucht filteren…

    • brabantman zegt op

      Komt u aan de kust, Kampomg son oftewel Sihanoukville, dan waant u zich in Macau. Volgeplempt met casino’s voor de grote aantallen chinezen aan wie dit land uitverkocht wordt. Duurt niet lang of er is hier geen sprake meer van ‘vooral jungle’.

  7. Theo zegt op

    Beste bloggers,heb geprobeerd uit te vinden wat gezichtsverlies voorstelde
    En dit in Nederland gezegd….het antwoord was, kijk dan in de spiegel dan heb
    Je het gezichtsverlies weer terug.doe gewoonweg zeggen …sorry.dius dat
    Weten we ook weer.wat die toestand in bkk betreft , enige dagen geleden op
    Dit blog dit negatief reis advies aangevraagd.in den haag worden ze laat
    Wakker,geen nieuws.verbiedt het vieze uitlaat van auto’s te verbieden.ja,ja
    Ik weet wat anders stel een flinke belastingverhoging voor dit verkeer want
    Dat kost bath jes.en dat vind een Thai maar gezichtsverlies Toch.
    .nu weten we weer wat meer over dat gezichtsverlies en zullen we moeten
    Afwachten hoe ze deze zeer luchtvervuilerde stad weer gezonder zullen
    Maken
    Veel gezonde lucht en plezier in Thailand.
    Theo.

  8. Jasper zegt op

    Merkwaardig. Ik woon in Trat, met zicht op de Cardamom mountains in Cambodia. Heb het laatste half jaar nog niet 1 x mijn neus hoeven snuiten. Altijd kakelhelder zicht, zomaar 15-20 km (behalve als het regent of nevelt). Moest laatst voor zaken 3 dagen in hartje Bangkok zijn, we liepen alledrie de hele dag te snuiten (zwart!) en na 2 dagen begon er bij ons een hoestje te ontwikkelen….
    Thaise mijnheer praat poep.

  9. Jacques zegt op

    Ik zou haast zeggen er is een oplossing voor, aan de hand van het model president Trump. Het bouwen van een hele hoge muur op de grens van Thailand en Cambodja. Maar zonder gekheid er wordt in alle landen aan luchtverontreiniging gedaan en dat verander je niet zomaar. Daar is heel veel voor nodig zoals we wel weten en de samenleving is daar zeker niet rijp voor. De voorbeelden te over. Denk eens aan de helmplicht om het verkeersveiliger te krijgen. Wat een protest kwam er, want daar is geen geld voor bij het gemiddelde gezinnetje dat van de motorbike afhankelijk is. Daarnaast is het gezichtsverlies lijden en als je haar maar goed zit. Op volgorde van de juiste prioriteit. Ik zie het niet snel gebeuren dat de zaken keren alhier. De mondkapjes actie zal nog even moeten voortduren.

    • ruud zegt op

      Kun je in plaats van een heel hoge muur te bouwen niet beter een rij ventilatoren neerzetten?
      Die kunnen de vervuilde lucht dan terugblazen.

      De samenleving hoeft overigens niet zo erg klaar te zijn, als de overheid zou doen, wat ze zou moeten doen: afval verwerken, en de voertuigen laten keuren.
      Een echte keuring dan natuurlijk, en niet een keuring op papier.
      Wettelijk bestaat de verplichting van een keuring volgens mij al.
      En als er een auto zwarte rookwolken uitblaast, moet die van de weg worden gehaald en moet er worden uitgezocht, waarom die auto door de keuring is gekomen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website