De Bank of Thailand (BoT) heeft nieuwe richtlijnen uitgegeven aan financiële instellingen om hun preventieve maatregelen tegen online criminaliteit te versterken. Volgens BoT-gouverneur Sethaput Suthiwartnarueput hebben commerciële banken de opdracht gekregen om biometrische verificatie te vereisen voor mobiel bankieren, zoals gezichts- of vingerafdrukscans, voor klanten die meer dan 50.000 baht willen overmaken via een mobiele bankapplicatie.

De verhoogde beveiligingsmaatregelen zijn een reactie op een toename van technologische misdrijven via valse sms-berichten, callcenters en mobiele applicaties. Deze oplichtingspraktijken hebben ertoe geleid dat veel mensen hun spaargeld hebben verloren en het vertrouwen in digitale bankdiensten is afgenomen, wat op de lange termijn mogelijk een grote impact kan hebben op het banksysteem.

Om het probleem aan te pakken, heeft de BoT samengewerkt met instanties zoals het Thailand Banking Sector Computer Emergency Response Team, het Ministerie van Digitale Economie en Samenleving en de Nationale Commissie voor Uitzending en Telecommunicatie om een ​​set standaard bankmaatregelen uit te geven die alle financiële instellingen moeten volgen.

Onder de nieuwe richtlijnen wordt aanbevolen dat banken geen sms-berichten met links naar hun klanten sturen. De “ken-uw-klant”-verificatie moet strenger zijn en klanten die mobiel bankieren gebruiken, moeten hun identiteit verifiëren met biologische- of fysieke kenmerken via gezichtsherkenning of vingerafdrukscans. Elke instantie moet een systeem ontwikkelen om verdachte transacties op te sporen met een “bijna real-time”-mogelijkheid om dergelijke overboekingen onmiddellijk te annuleren.

Sethaput voegde eraan toe dat elke financiële instelling ook verplicht is om een ​​rond-de-klok hotlinecentrum te hebben voor slachtoffers van online bankoplichting, zodat zij hun gevallen snel kunnen melden.

Bron: NBT World

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website