De gemeente Bangkok (BMA) zwakt haar besluit om alle eetstalletjes uit het straatbeeld van de hoofdstad te weren af. Het lijkt er op dat het stadsbestuur is geschrokken van de stroom van kritiek op de drastische maatregel.

Op bepaalde plekken op Khao San Road en Yaowarat (Chinatown), dat zijn belangrijke toeristische trekpleisters, mag toch op straat worden gegeten.

In eerste instantie wilde de locale overheid voor het eind van het jaar alle eetgelegenheden in de stad weg hebben. Op Thong Lor ging het verbod op maandag in. Dit verbod maakt deel uit van de campagne om het trottoir terug te geven aan de voetganger. Daarnaast heeft het met veiligheid te maken. In sommige straten is er voor bijvoorbeeld de brandweer geen doorkomen aan door de vele eetstalletjes.

Om  de maatregel nog eens toe te lichten houdt de BMA een persconferentie over de motieven om de straatverkopers te weren.

Bangkok is juist beroemd om haar imago van stad met de beste ‘streetfood’ ter wereld. Critici vrezen dan ook dat het strenge beleid van het stadsbestuur gevolgen zal hebben voor het toerisme.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

28 reacties op “Gemeente Bangkok geschrokken van kritiek op verbod op eetstalletjes”

  1. Michel zegt op

    Juist die foodstalletjes was waarom ik altijd graag een paar dagen in Bangkok verbleef. Helaas werden dat er al steeds minder.
    Met deze maatregel gaan ze ook mij de stad uit jagen, en ik vermoed met mij vele andere toeristen.

    • rob zegt op

      Of het veel toeristen zullen zijn die wegblijven uit Bangkok is nog maar de vraag. Het wemelt in deze stad van , eveneens zeer goedkope en goede, kleine eetgelegenheden die inpandig zijn of hooguit 1 tafeltje buiten hebben staan en de rest binnen. En helemaal wegblijven? Waarom? Bangkok heeft vele mooie andere zaken te bieden.

  2. Cees zegt op

    Er is zelfs een boekje uitgegeven met de eetstalletjes met het beste streetfood en kaarten van Bangkok uitgegeven. ISBN 9789020986549. Ik heb er erg veel plezier van gehad, gebruik het nog steeds.
    Als men van plan is de stalletjes te verbieden dan gaat een grote charme verdwijnen en misschien ook wel een deel van het tourisme.
    Voor mij een reden om veel minder (lang) in Bangkok te verblijven.

  3. Rob zegt op

    Ik verbleef ook altijd graag een paar dagen in Bangkok vanwege de nightmarket op Sukhumvit en de eetstalletjes, de nightmarket hebben ze ook al bijna de nek omgedraaid en nu weer de eetstalletjes.

    Denk inderdaad dat het slecht is voor het toerisme.

    • Petervz zegt op

      Het aantal leuke nightmarkets is juist sterk toegenomen. Neon, JJGreen, Rachada Train markets en een aantal langs de Ekamai-ramntra Road om er een paar te noemen.

  4. Sander zegt op

    Ik denk dat het effect of het toerisme wel zal meevallen. Het is één van de (vele) charmes van Bangkok, naast al die andere toeristische trekpleisters (tempels, paleis), lokaal vervoer (tuktuk, motortaxi), grote shoppingmalls, outdoor en nightmarkets, Chinatown, etc. etc.

  5. j p zegt op

    ongeveer 1 jaar geleden nog iets gegeten aan een dergelijk kraampje – 2 dagen daarna naar hospitaal moeten gaan door een voedselinfectie, dus nooit meer

    • ruud zegt op

      Voedselvergiftiging duurt normaal gesproken geen twee dagen, voor het zich manifesteert.
      Normaal gesproken hang je de eerste nacht al boven de wc pot.
      Mogelijk hebt u die vergiftiging toch ergens anders opgelopen.

    • De Kind Marcel zegt op

      Een voedselinfectie kun je even goed in een gerenommeerd restaurant oplopen ! Ik heb 3 jaar street food gegeten zonder één probleem. Wel een keer prijs in een groot vis restaurant, waarschijnlijk verse krab . Of misschien toch niet zo vers…

      • theoS zegt op

        Jullie nemen je eigen in de maling. Wat j p zegt is ook zo. Toen ik pas in Bangkok was en in zo’n eetstalletje gegeten had lag ik ’s nachts letterlijk over de vloer te rollen van de maag pijn plus diarree. ’s Morgens met maag krampen naar het ziekenhuis waar men dacht dat ik wel eens Cholera kon hebben. Was voedselvergiftiging. Na een handvol pillen was ik daar weer vanaf. Nog een keer of 2 gebeurd en ik eet of drink onder geen enkele voorwaarde meer bij zo’n bacterie verspreider. Ik heb gezien en zie nog dagelijks hoe ijs blokken vervoerd en afgeleverd worden. In de laadbak van een pick-up truck of zijspan van een motor met een vuile jutezak erover. Aangekomen bij de klant wordt het blok op straat gekieperd en met een trekhaak door modderig zand getrokken. Er is een ijs producent waar ik woon. Heb je je wel eens afgevraagd waar en hoe de borden en glazen en bestek afgewassen worden? Dat wil je niet weten.

        • jo zegt op

          Denk je dat ze bij “echte restaurants” ander ijs hebben.
          Je hebt gewoon pech gehad, hele volksstammen eten er hun hele leven.
          Zelf eet ik er ook regelmatig.
          Bij de meeste van die kraampjes is het pas sluitingstijd als alles op.

  6. Renévan zegt op

    De eetstalletjes zijn er in de eerste plaats omdat er vraag naar is. Een groot deel van de appartementen achter de grote reclameborden hebben geen kookgelegenheid, en veel kantoren en winkels geen kantine voor het personeel. Deze zijn dus aangewezen op zulk soort veelal goedkope eetstalletjes. Dat de brandweer er niet door kan lijkt mij een dooddoener, de stalletjes staan doorgaans op de stoep en niet op straat. Dan kunnen ze Chinatown met zijn vele smalle straatjes ook wel afbreken. Daar komt nog bij dat Thaien niet echt wandelaars zijn, je ziet ze meestal pas als de stalletjes er staan.

    • theoS zegt op

      Die stalletjes zijn niet van vandaag. Die waren er al voordat men hier van shopping malls en supermarkets gehoord had. e meeste Thais gaan daar eten en geven die stalletjes een wijde boog. Die daar nog eten zijn mensen die weinig te makken hebben en voor een paar baht daar eten, Thais wel te verstaan. Farang betaalt meer.

  7. henry zegt op

    Allleen toeristen en niet inwoners van Bangkok vinden die mobiele eetkraampjes het einde. De Bangkokians waaronder ik, zijn ze liever kwijt als rijk .
    Kijk even naar de foto, en dan ken je al 1 reden, men moet over de rijbaan lopen tussen het drukke verkeer, want de eetkraampjes blokkeren het voetpad. Zij zijn ook 1 van de oorzaken van het chaotisch verkeer en traffic jams. Want de Thai hebben de onhebbelijke gewoonte om de remmen te gooien en doodleuk dubbel of zelfs 3 dubbel te parkeren aan zo’n eettent, en de brommers doen er dan nog een schepje boven op

    Trouwens in 1 van de duizenden foodcourts eet je even lekker en even goedkoop .

    • luc.cc zegt op

      Henry volledig met je eens maar het probleen is niet in Bkk in andere steden ook ik begrijp wel dat de thai goedkoop wilt eten maar er zijn genoeg markten waar plaats is voor die stallekes.Trouwens ik eet nooit van die stallekes omdat ik ook al een paar ziek geweest ben van de onhygiene eten

    • Steven zegt op

      Grapjas 🙂 Eens weg van lager Sukhumvit, Pathumwan en de BTS zit elk stalletje met zitgelegenheid nokvol. Half de lagere middenklasse en lager eet bij er 🙂

  8. Wim van Doorn zegt op

    Zo gaat het steeds: er wordt een maatregel nauwelijks tevoren aangekondigd. Dat lokt dan protest uit. Daarop wordt de maatregel verzacht en daarmee ontkracht. Zo luidde het recent dat er geen personen meer achter in de pick-up mochten. Ingang: onmiddellijk. Nu dat weer met die straatstalletjes in Bangkok. Let wel: die moeten weg, vind ik (en voertuigen waarin personen vervoerd worden moeten daarop ingericht zijn, ook tijdens het Songkran). Maar een hals-over kop beleid is geen beleid zoals een beleid hoort te zijn. Mensen hebben zich gedragen binnen de toegestane mogelijkheden (hoe je arbeiders naar hun werkplek krijgt, of hoe je je een bron van inkomsten verschaft) en dan ineens vervalt zulk een mogelijkheid zonder het via overgangsmogelijkheden het daarheen te leiden dat het bereikbare op een nette manier bereikt wordt.

  9. walter zegt op

    Het lijkt me verre van gezond in zo’n stinkende verkeersmassa, uitlaatgassen en stof en een bak herrie te gaan zitten eten. Ben menigmaal in Bangkok geweest nooit de behoefte gehad bij zo’n eetkraampje iets te bestellen

    • Corretje zegt op

      Ik weet het niet.
      Ik kom hier al vanaf 1967 en heb nog nooit de behoefte gehad aan de straat te gaan zitten eten.
      Om dezelfde redenen die Walter aangeeft en wetende dat hier totaal geen controle op reinheid of versheid van voedsel is, .Mijn Thaise vrouw die ik ken van 1976 heeft mij nog nooit gevraagd of voorgesteld in deze stinkende hitte op zo’;n wankel krukje plaats te nemen en vervolgend daar eten te bestellen.
      Ik weet het eigenlijk wel, ik ben daar erg blij om.

    • bert zegt op

      Wel op het Rembrandsplein of Leidseplein ? waar praat je over het hoort bij Bangkok wij komen vanaf 1984 in Bangkok of je daar eet of niet als ze de stad zo schoon maken waar blijf het Azie wat wij allemaal zo mooi vinden er is al genoeg veranderd.

  10. Jack G. zegt op

    Wie heeft eigenlijk geklaagd bij het stadsbestuur? Zijn het de commentaren van de media? of staan er echt boze mensen op de stoep van het gemeentehuis? Of heeft een bepaald persoon even gebeld naar het juiste telefoonnummer? Leuk dat de PB weer met dit herstelartikel komt maar het lijkt meer een standaardgebeuren in Thailand. Maatregel bekend maken en de volgende dag is de maatregel weer ingetrokken. Waar komt die snelle aanpassingsbereidheid van de overheid toch zo snel van dan? Ik heb niks gelezen over boze straatverkopers die in optocht naar het gemeentehuis gingen of het kruispunt blokkeerde of zoiets.

  11. snelle japie zegt op

    gelukkig spreekt henry voor alle bangkokians, dan hoeven we het hen niet meer te vragen…

    Wat mezelf betreft, dit soort fascistische regelgeving (stalletjes weghalen gut o gut) moedig ik alleen maar aan, dan weet ik naar welk land ik nooit meer toe hoef te gaan, en dan ga ik voortaan wel naar het land dat hier geen regels voor heeft. fascisten trekken elkaar zo aan, dan hoef ik ze ook nooit meer tegen te komen waar ik vaak verblijf.

  12. Jacques zegt op

    In ieder land, maar zeker in Thailand is het zaak dat er regels zijn die nageleefd worden. Regels zijn nodig want anders is of wordt het een zooitje, waar een ieder maar doet wat hij of zij wil, met de daarbij behorende irritaties voor degene die het er niet mee eens zijn. Er moeten om maar eens wat te noemen, milieuregels, precario regels zijn. Tevens moet er registratie zijn en belasting worden afgedragen om de regering van geld te voorzien, teneinde het land boven water te houden. Niet altijd leuk maar wel noodzakelijk. Zwakke heelmeesters maken stinkende wonden en wat dit te maken heeft met fascistische trekken??? Ik zie dit niet.

  13. khun Roland zegt op

    Zie je wel, daar hebben we het al. Zoals ik laatst nog reageerde op de vorige blog betreffende dit onderwerp. Sommige lezers zullen het zich misschien herinneren.
    Ik zei zelfs dat ik er een weddenschap op wou afsluiten dat het uiteindelijk op niets zou uitlopen.
    Wel het is al zo ver, begint met afzwakken en na een tijdje spreekt niemand er nog over.
    Amen en uit.
    By the way …. we wachten al 10 jaar op nieuwe openbare bussen in Bangkok….

  14. snelle japie zegt op

    Hier zal misschien niet iedereen het mee eens zijn, maar ik ben wel de doelgroep. Ik heb jaren met de bussen in Bangkok gereden, en die zijn juist perfect! open ramen zodat de uitlaatgassen snel wegwaaien uit de bus. Er zijn al best wat bussen vervangen voor nieuwe, waarvan sommige aircon zijn. Juist dat is niet te harden, de gefilterde de stank blijft erin hangen. en ze kosten ook nog eens een hoop meer per rit. Het is juist heerlijk om met de wind in je haar met open ramen voor super goedkoop door de stad te rijden.

    voor ouderenvervoer is de metro/skytrain beter geschikt, taxi eigenlijk nog veel beter, hoeven ze minder te lopen en is ook goedkoop. Neem van mij aan, voor mensen met wat minder geld zijn de oude bussen de beste optie. Voor Thais, en voor studenten.

    Nieuwe bussen, dat zou pas geld verspilling zijn. en het wordt betaald van belastinggeld. liever wat minder belasting, dan elke keer weer een nieuw nutteloos project. Het probleem waar Nederland onder te lijden heeft. een overheid die geld verspilt.

  15. thea zegt op

    Zo zie je maar, zoveel mensen , zoveel meningen.
    Waar ga ik voor naar Bangkok, voor de eet stalletjes.
    Daar geniet ik elk jaar weer van en voor mij een reden om een ander land te bezoeken i.p.v Thailand
    De eetstalletjes bepalen voor 70% mijn keuze voor Thailand, ik geniet er met volle teugen van.

  16. anton zegt op

    Ik kwam vroeger vaak en graag naar pattaya en ik heb er urenlang op de lange stenen banken gezeten die in grote aantallen langs de beachboulevard waren geplaatst. Ik heb genoten van al die mensen die daar over de boulevard liepen . Via recente you tube filmpjes zag ik dat er vrijwel geen banken meer te vinden zijn,weet iemand hier meer van? Ik zou graag willen weten wat en waarom die beachbanken zijn verdwenen .

  17. thea zegt op

    En wat ik vergat te zeggen, thailand is geen Nederland waar als je geen werk hebt een uitkering krijgt.
    Deze mensen met hun stalletje verdienen op een eerlijke manier hun geld en leren mij een beetje thais en geven me het gevoel welkom te zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website