Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Zenuwtik bij Thaise taxichauffeurs
Lezersvraag: Zenuwtik bij Thaise taxichauffeurs
Beste lezers,
Ik kom al vele jaren in Thailand en reis dan meestal met de taxi. Wat mij daarbij opvalt is dat ik regelmatig een taxichauffeur zie met een zenuwtik. Zo had ik er een die zo ongeveer om de 20 seconden aan zijn zonnebril zat. Ook vaak een taxichauffeur gehad die een soort ongecontroleerde spastische beweging maakte. Het komt zo vaak voor, dat het mij is gaan opvallen.
Hebben anderen dezelfde ervaring?
Ook vraag ik mij af wat de oorzaak is? Het eentonige werk, te weinig rust, drugsgebruik? Andere oorzaak?
Groet,
Richard
Vreemd, nooit gezien. Dan heb ik zeker de chauffeurs gehad die dat niet doen. Maar er zat wel eens een neuspeuteraar tussen en een paar die niet van hun mobieltje af kunnen blijven. Ik heb me aangeleerd in plaats van hen dan maar op het verkeer te letten; dan let er tenminste iemand op…..
Dat had ik ook, heb toen met mijn vinger naar de taximeter gewezen, plots draaide de chauffeur aan een paar knopjes , en na een vriendelijke lach en waai was de tik over.
Ik heb vaak taxichauffeurs en ook chauffeurs van een minibus meegemaakt die iedere 20 seconden hun voet van het gaspedaal halen. Dit is heel irritant, omdat je voelt dat de wagen steeds accelereert en dan weer terugvalt.
Of het een tic is of slecht rijgedrag weet ik niet maar ik heb heel vaak taxichauffeurs die de hinderlijke
gewoonte hebben: gas geven, gas loslaten, gas geven, gas loslaten…Ik wordt daar tureluurs en misselijk van.
Dat op en neer gaan in snelheid heb ik ook gehad, gas en dan weer remmen of het gas loslaten. Maar het vreemste wat ik heb gehad is een chauffeur die tijdens het rijden mobieltjes aan het repareren was,
Dan let je zelf automatisch wat meer op de weg.
Wellicht ten gevolge van het nuttigen van grote hoeveelheden energie drankjes….
Laatst had ik een chauffeur die om de 20 sec zijn zweet moets afvegen.. Op weg van BKK naar Pattaya was ik niet erg gerust. Die man leek mij gedrogeerd of heel erg slaperig. Taximeter op deze rit komt heel wat duurder dan een afspraak.
Ja Frans, deze irritante gewoonte is mij ook bij vele chauffeurs, zowel taxi als mini-van opgevallen. GEEN idee wat de oorzaak van dit gedrag is. Des te opmerkelijker daar dit mij bij mijn weten in b.v. Maleisië, Indonesië, Philippijnen, etc. nooit is opgevallen.
Wij hadden er een die zeer regelmatig zijn hoofd naar links en rechts bewoog, zodat je de nekwervels hoorde kraken.
Een tik kan verschillende oorzaken hebben,zodat je alleen maar vermoeden kunt,waarom de ene persoon meer betroffen is,en anderen helemaal niet. Je hebt mensen die erg zenuwachtig zijn,en dit zodoende tot uitdruk brengen. Bij sommige taxichauffeurs, heeft het misschien te maken met een onzekerheid vreemden tegenover. Een onzekerheid die misschien te maken heeft,met een slechte stadskennis,waarbij hij onrustig wordt,zodat hij misschien om zijn gezicht te redden,verschillende handelingen overdreven herhaald. Zelfs een gebrek aan gesprekstof, veroorzaakt door een slechte taalkennis,kunnen mensen erg onrustig maken. Het probleem is,als je op een andermans tik gaat letten,komt het meestal voor,als of het nog erger lijkt. Ook als je soms met iemand praat,merk je dat sommige mensen bepaalde z.g.n.stopwoorden overdreven vaak gebruiken. Allemaal tiks van anderen die ons opvallen,terwijl onze eigen tiks meestal alleen anderen opvallen. Het heeft bij de meeste mensen iets te doen met onzekerheid,en proberen een houding te geven, en een onzekerheid kan bij iedereen anders zijn.
Beste Frans de Beer als je wat langer hier woont dan zal het je snel opvallen dat de meeste chauffeurs zo rijden en dat is inderdaad zeer irritant ze hebben geen verstand van auto rijden want het zuipt brandstof , maar ik heb het een paar keer geprobeerd uit te leggen maar doof en blind dus wen er maar aan.
Volgens mij hebben de meesten wel een tik, en vooral een money tik, waar ze bijna allemaal last van hebben. Leen vooral geen geld uit ,want dan is het gegeven blijft gegeven.Mijn vriend zegt altijd ; Die van mij is anders want die vraagt nooit om geld, waarna ik vroeg hoeveel hij haar gaf. De sukkel zijn antwoord was, in het begin 100.000 maar heb dit teruggedraaid naar 80.000 baht per maand. En zo lopen hier nog een paar honderd duizend rond die zo’n farang sukkel zoekt.. Ja ‘love is for sale’ tot het op is, en kan nog weken doorgaan wat ik hier heb meegemaakt met die uitslovers, waarvan er al velen als ridder te voet huiswaarts zijn gekeerd.
De oorzaak weet ik niet.
Maar zeer regelmatig maak ik ook gebruik van een taxi
Het is mij ook opgevallen
Slaaptekort ? of een anderen oorzaak ?
Als de chauffeurs maar goed rijden heb ik daar verder geen problemen mee
Ook veel taxi chauffeurs gehad met dezelfde “tik”. Vol gas geven en vervolgens weer los laten. Ook hoor je dat vaak bij vrachtwagens, wat dan een vreselijk lawaai tot gevolg heeft en afhankelijk van de uitlaatpijp je ze van een kilometer afstand kunt horen aankomen.
Bij automaat rijders vaak gezien dat de rempedaal en gaspedaal gelijkmatig worden bediend (gas met rechter voet en rem met links). Axelereren door middel van rempedaal iets los te laten. Remlichten blijven branden. Tja, thai style zullen we maar zeggen.
Het gas geven en weer loslaten heb ik ook een keer mogen ervaren. En ik ben kennelijk niet de enige. Elke paar seconden je hoofd naar voren, en dan weer naar achteren…. Klein leed, maar wel in de categorie hoogst irritant. Snap niet dat ze erg zelf niet knettergek van worden. Of misschien worden ze dat ook wel.
Ook 1 keer gehad zo’n voetprobleem bij de chauffeur in een busje van Bangkok naar Hua Hin en ik ben me een partijtje wagenziek geworden. Dan is klein leed niet meer de juiste benaming Frans. Verder heb ik door de bank genomen prima ervaringen. Ze weten meestal al dat wij Westerlingen niet zo van formule 1 rijstijl houden op de Thaise wegen. Ze noemen de bestuurders in busjes die voorbij racen meestal ook idioten enz. Verdere tiks heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar nu ik dit verhaal heb gelezen ga ik daar toch maar eens opletten.
Dat gas geven en weer loslaten is een perfect middel om iemand die niet zo goed tegen auto rijden kan doodziek te krijgen .We hebben het mee mogen maken met een ritje Pattaya -Floating Market-River Kwai – Pattaya . Onvoorstelbaar wat een apart rijgedrag .De reden heb ik nog nooit kunnen achterhalen maar dat doen ze niet alleen met de auto .
Ga eens staan luisteren als een Thai met een boormachine of slijpmachine bezig is ,daarmee doen ze exact hetzelfde .
Hoi Richard
ook ik heb in het begin doodsangsten uitgestaan bij de Thaise chauffeurs, ook de beroeps taxichauffeurs.
In de jaren daarna ben ik in contact gekomen met een goede chauffeur die zijn eigen nieuwe auto had en zich prima aan de snelheid hield en goed zat op te letten !
Sindsdien laat ik me uitsluitend door hem vervoeren, omdat me dat gemoedsrust geeft.
Hij spreekt goed Engels en heeft diverse Nederlandse en Europese klanten die met hem reizen.
Je kunt hem vinden op internet onder http://rushtaxi.net/
daar staan ook de andere mogelijkheden om met hem contact op te nemen.
Want laten we eerlijk zijn, we gaan er naar toe om te ontspannen en niet om meteen al in de eerste taxi doodsangsten uit te staan , toch ?
Geniet van je volgende vakantie !!
Groetjes
Bart Hoevenaars
Het is een feit en iedere Thai weet, dat de meeste chauffeurs in Thailand drugs of pepmiddelen gebruiken, omdat ze lange dagen maken en zoveel mogelijk “vrachtjes” proberen te scoren. Ons was het ook opgevallen door een taxichauffeur die constant zat te snuiven vanaf Bangkok naar Hua Hin. We waren zeer opgelucht toen we op plaats van bestemming zonder kleerscheuren waren gearriveerd. Je moet het echt treffen.
In veel gevallen oververmoeidheid en gevolg een tik, oppassen geblazen dan!
Ja, dit ken ik ook uit Vietnam (Hue). Een chauffeur die ons vanaf het station naar het hotel bracht en de verkeerde richting op probeerde te rijden. Blijkbaar had hij hiervoor opdracht gekregen bij het station en was hij stik zenuwachtig.Hij leek bijna opgelucht toen ik hem betrapte en hij omkeerde en de goed kant op reed.
Idd. de meesten hebben een tic, een rijtijdenboekje is er niet, heb het idee dat ze zo n 20 uur achter het stuur zitten met de nodige energiedrankjes. Dat gas loslaten-gas geven is waarschijnlijk een snelheidsbegrenzer van max. 120 per uur… kan de chauffeur alleen voorkomen om 115 te rijden, maar ja, lekker leunen met je rechtervoet op de bodem schijnt ook wel lekker te zijn.
Heb vele zulke chauffeurs meegemaakt en dan niet alleen taxichauffeurs maar meerdere malen ook buschauffeurs, Dit vooral in Bangkok Volgens mij begrijpelijk, moet wel veel stress opleveren als je in die stad chauffeur bent en moet met verkeersstress te maken hebben wanneer je 10/20/30 jaar in deze stad als chauffeur rondrijd, daar zou ik hoogst waarschijnlijk ook een tik aan over houden 🙂