Beste lezers,

Valt het jullie ook op dat de vliegticketprijzen op het moment torenhoog zijn als je naar Thailand wilt reizen in juli 2023. Normaal zet ik mijn reis rond deze tijd wel vast van BRU naar BKK met Etihad met tussenstop in AUH voor € 7 a 800,- nu € 1.100,-

Vanaf AMS zie ik prijzen van € 1.400,- voorbij komen. Nu richt ik m’n pijlen op BRU of rechtstreeks van Frankfurt met THAI naar BKK voor € 1.029,-

Wat denken jullie zijn deze prijzen momenteel hoog dat ze misschien zaken naar normale prijzen? Of is dit het nieuwe normaal € 3 a 400,- pp meer betalen.

Het liefst boek ik bij de maatschappij zelf.

Groet,

MrM

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

23 reacties op “Worden de vliegticketprijzen naar Thailand nog een keer lager of niet?”

  1. thailandganger zegt op

    Was mij ook al opgevallen.
    De prijzen zijn echt een heel stuk duurder geworden.

    Ik woon vrij centraal, Dusseldorf, Amsterdam, zelfs Frankfurt is een optie (ice vanaf Arnhem centraal) Frankfurt is op dit moment het goedkoopste.

    Ook al een keer met Thai vanaf Brussel gevlogen.
    Ik check Google Flights of Kiwi.com

    • thailandganger zegt op

      Ik vloog begin November met Qatar Business voor 3.500 september 2022 gekocht, met overstap in Doha.
      In juli met Klm Business rechtstreeks voor 1.800, maar toen had ik de tickets al wel in november 2021 gekocht.

    • polle zegt op

      Thai airways vliegt momenteel niet meer rechstreeks vanuit Brussel.

  2. Johan zegt op

    Aangezien de kerosine nu wordt ingekocht voor 2023 (en deze beduidend hoger zijn dan vorig jaar), zijn de vliegtickets ook duurder geworden. Dit zal zeker geheel 2023 zo blijven. Als de kerosine medio volgend jaar goedkoper wordt, zullen de vliegtickets in 2024 mogelijk weer goedkoper worden (mits andere externe factoren gelijk blijven!).

    Wij vliegen in augustus 2023 ook vanuit Frankfurt. Prijzen zijn goedkoper dan via Brussel of Amsterdam, zelfs met een hotelovernachting voorafgaand erbij. Idem ook voor de parkeerplaats. Een paar jaar geleden ook al zo gedaan en prima bevallen (naast ook nog goedkoper uit te zijn).

    • Khun moo zegt op

      Johan,
      Ik wil je toch even uitleggen wat de oorzaak is van de hoge prijs.
      De kerosine prijs maakt voor een luchtvaart maatschappij maar 10% uit. van de totale kosten.
      Er is dus iets meer aan de hand.
      Het is mischien even wennen maar de prijs van elk artikel of het nu een vliegreis,een auto,een huis,een sierraad is wordt bepaald door wat de consument bereid is te betalen. De luchtvaart maatschappijen zijn er om winst maken .

    • Heco zegt op

      Ik ben het niet helemaal eens met je stelling over de brandstof.
      Als je de andere kant op wil vliegen New York bijvoorbeeld met KLM betaal je een veel lagere prijs.
      Het is niet alleen KLM die hogere prijzen rekent het zijn alle luchtvaartmaatschappijen.
      Het lijkt meer op prijsafspraken die gemaakt worden, zoals ik al eerder schreef vlieg je de andere kant op van de wereld zijn er nauwelijks prijsverhogingen.

    • Wien zegt op

      Wij vliegen in jan. van Dusseldorf via Wenen met Eva-Air naar Bangkok incl. stoelreservering voor 1016 euro voor 3 maanden

  3. Roger zegt op

    Denk je nu echt dat wij, de Thailandbloggers een glazen bol hebben? Wie kan er nu weten als de prijzen ooit nog zullen dalen? Ik alvast niet en doe daarover geen onbezonnen uitspraken.

    Het is juist, de prijzen zijn een pak gestegen en met een beetje gezond verstand kent eenieder de ware reden(en) van de stijging.

    Er zijn, zoals hierboven aangehaald, grote verschillen tussen de luchthavens/maatschappijen onderling. Goed uit je doppen kijken en je kan wat geld besparen. Reizen is nu eenmaal een luxeprobleem. En als het alsnog té duur is, is er maar één oplossing: thuis blijven 😉

  4. Het is vrij simpel. Een kwestie van vraag en aanbod. Dat zijn communicerende vaten. De vraag naar tickets voor Thailand is momenteel hoger dan het aanbod, dus luchtvaartmaatschappijen gaan dan automatisch de prijs verhogen. Was ook te verwachten na de pandemie toen niet gereisd kan worden, nu wil iedereen weer op vakantie. Je ziet het zelfde bij huurauto’s ook veel hogere prijzen als voor de pandemie.

  5. Eric H zegt op

    het is niet alleen de kerosine, ook de luchthaven belastingen en andere kosten zijn omhoog gegaan dus reken maar dat deze prijzen redelijk normaal worden.
    het personeel op de luchthavens krijgen meer loon en dat betalen wij als reizigers, wat denk je van alle milieu eisen op het ogenblik, KLM koopt al boerderijen op zodat zij aan de eisen kunnen blijven voldoen vanwege de stikstof toestanden en dat kost veel geld maar als je weet welke datum je op vakantie gaat loont het om op tijd de ticket prijzen in de gaten te houden dat bespaart je soms veel geld

    • Ger-Korat zegt op

      En dan zijn de lonen, inkomsten, pensioenen en de AOW in Nederland ook nog een keer flink gestegen, schat toch vrij snel 10 tot 15 % netto per maand meer. Al met al valt de prijsverhoging welke velen slechts 1x per jaar betalen voor hun ticket, in het niet bij de extra inkomsten. Maar ja daar hoor je dan niemand over klagen dat ze weer een sloot met geld erbij hebben gekregen, dit geldt dan wel niet voor iedereen in gelijke mate maar gemiddeld genomen zeker, want de economie draait als vanouds.

  6. Frank zegt op

    Inflatie, hogere brandstofprijzen, ontmoedigingsbeleid om te gaan vliegen, verliezen uit de Corona-periode goedmaken, ontregeling van de logistieke ketens, hogere personeelskosten, verhoogde vliegtax, tevredenstellen aandeelhouders, verstoring reis- en vakantiepatronen, noem maar op.

    En dan is het inderdaad een kwestie van vraag en aanbod: zolang mensen bereid zijn de hogere kosten te betalen gaan de prijzen niet zakken.

  7. Ron zegt op

    Gisteren enkeltje Brussel – Bangkok geboekt met Emirates vertrek 1 januari voor 640€
    30 kg bagage inbegrepen!
    Tussenstop Dubai van 3u.
    Vond het reuzegoed meevallen en heb geen moment getwijfeld.
    Ik vermoed dat de concurrentieslag weldra zal beginnen.
    Groet,
    Ron

  8. wim zegt op

    Gister geboekt voor eind februari rechtstreeks bij Eva voor 919 euro
    Via skyscanner was dit ticket 870 euro

  9. Rene zegt op

    Vertrek: 28 Maart 2023 -11 Mei 2023.
    Amsterdam-Bkk
    Eva Air: Premium Economyclass: 1122Euro
    Valt nog mee.

  10. petra zegt op

    zaterdag retour geboekt via Booking.com
    retour kost 765.38. met tussenstop taiwan

  11. Stan zegt op

    Als je heel vroeg boekt kun je nog goedkoop vliegen.
    Ik heb afgelopen september geboekt bij KLM voor vertrek in maart, 700 euro. Dus een half jaar van te voren.
    Als ik vandaag precies dezelfde rechtstreeks vlucht zou boeken komt de prijs op (schrik niet!) 2179 euro! En ja, dat is economy!
    Met een overstap op de heenweg in Parijs zou ik een paar 100 euro goedkoper uit zijn.
    Een dag later vertrekken en overstap in Singapore scheelt al meer dan 1000 euro.
    Van wat ik via verschillende websites begrepen heb zijn het voornamelijk de rechtstreeks vluchten die bijna onbetaalbaar worden. Daar is natuurlijk ook de meeste vraag naar.
    Mijn advies: Als u in juli rechtstreeks wil vliegen wacht dan niet te lang met boeken. Als een overstap u niets uit maakt kan het dus flink wat goedkoper en zijn er meerdere keuzes.

  12. Sander zegt op

    Als je kijkt naar de ontwikkelingen op zowel korte als lange termijn, zullen de prijzen nooit meer (kunnen) worden zoals ‘vroeger’. Kijk maar eens naar de steeds luider wordende milieulobby, die het liefst vandaag dan morgen vliegen als transportmethode voor zoiets banaals als een vakantie zou willen afschaffen. De uitfasering van fossiele brandstof, de ontwikkeling van electrische vliegtuigen die kleiner zullen zijn dan de jumbojets van nu, de overheid die grenzen begint te stellen aan de groei van luchtverkeer. Dan hebben we het nog niet eens over ‘incidentele’ disrupties zoals virussen en oorlogen die invloed hebben op de prijzen.

    • Stan zegt op

      Ik denk niet dat die milieuclubjes veel invloed hebben, op de reizigers in ieder geval. Hooguit wat minder backpackers die de wereld overvliegen. En zeg nou zelf, die kunnen we wel missen. 😉
      Fossiele brandstoffen (olie) raakt een keer op, dus moet er wel nieuwe vliegtuigen ontwikkeld worden. Als er niks wordt gedaan en we komen in de toekomst in een nieuwe oliecrisis (lees: olieschaarste) kan niemand meer vliegen. Maatschappijen failliet, miljoenen hun baan kwijt.
      Als de vliegtuigen schoner worden zullen de milieuclubjes minder te zeuren hebben en hoeft de groei van het luchtvaartverkeer ook niet begrenst te worden.

    • Stefan zegt op

      Goedkopere tickets zitten er niet aan te komen, maar het kan. Momenteel proberen ze allemaal duurder te verkopen omdat de vraag vrij hoog is en het aanbod lager dan voorheen. Ik denk dan aan Thai Airways die niet meer rechtstreeks Brussel-Bangkok vliegt.

      Als een maatschappij ziet dat er voor een bepaalde maand of week een lage bezetting “dreigt”, dan zullen ze niet aarzelen om beneden de 650€ of zelfs beneden de 550€ aan te bieden. Een “gevulde” stoel aan een lage prijs is beter dan een lege stoel aan 0€.

      Laat ons hopen dat de concurrentie toeneemt om de prijzen te laten zakken.

  13. Emiel zegt op

    Als je alle tijd van de wereld heb dan kan je altijd wel wat goedkoops vinden. Maar als je niet alle tijd van de wereld heb en nog moet werken of kinderen heb etc etc dan ben je de Sjaak zoals men zegt, dan zijn de prijzen gewoon heel erg hoog, linksom of rechtsom. Die prijzen zijn wellicht hoger door kerosine maar ik denk dat de voornaamste reden is; de hoeveelheid vliegtuigen. Er zijn momenteel nog niet hetzelfde aantal vliegtuigen in de lucht als voor corona, naar Azie in ieder geval. En de markt heeft altijd gelijk. Is er veel aanbod dan zijn de prijzen laag. Is er weinig aanbod dan zijn de prijzen hoog. Voor volgend jaar zomervakantie kunnen we her der alweer prijzen zien van rond de 1000 euro. (Oke is duur als je met het hele gezin moet, maar sinds 2016 konden we toch niet voor minder dan 800 euro in de zomervakantie boeken en in 2019 was dat ook al 950 euro)

    Dus mensen met gezinnen hebben nu pech door het lage aanbod, mensen die alleen of met 1 partner reizen en alle tijd van de wereld hebben, kunnen geluk hebben.

    Vroeg of laat gaat de markt weer naar beneden als er meer aanbod is, de markt heeft altijd gelijk.

    Groeten,

    Emiel

  14. Cor zegt op

    23 november geboekt bij emirates vertrek 21 januari terug 19 april 864€ in maart betaalde ik 487 €

  15. joop zegt op

    wij gaan 7 januari voor 6 weken met Eva , we hebben 815 euro per persoon betaald en mogen de man 46 kilo bagage meenemen, dus ik vind het wel meevallen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website