Thailand vraag: Ervaringen met Etihad Airways?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
2 augustus 2023

Beste lezers,

Op 27 november a.s. vlieg ik met Etihad Airways (EY) naar Bangkok met 1 tussenstop in Abu Dhabi. Tussenstop van ongeveer 4 uur. Met grote regelmaat naar Thailand gevlogen (KLM en EVA AIR e.d.) maar altijd rechtstreeks.

Is er iemand die ervaring heeft met Etihad Airways bijvoorbeeld de service, beenruimte een dergelijke?  Alle tips en ideeën zijn welkom om mijn 4 uur durende tussenstop zo aangenaam mogelijk te maken.

Bij voorbaat vriendelijk dank.

Groet,

Quillaume

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

24 reacties op “Thailand vraag: Ervaringen met Etihad Airways?”

  1. Pieter zegt op

    Een keer mee gevlogen,was toen prima
    Prettige vlucht !

  2. chipper zegt op

    De service vind ik goed.Het eten is over het algemeen goed maar de keuze in reeds minder dan enkele jaren geleden, je kan ook specials bestellen tijdens het boeken. Drank is er in overvloed, ook alcohol. In juni hadden ze zelfs Heineken en TIger. Beenruimte is eerder krap (ik ben 183).

    In Abu Dhadi airport is er niet zo veel te zien en de horeca is er duur. Ik heb er bijna altijd (gratis) gebruik gemaakt van de business class lounge omdat ik een frequent flyer ben. Als je van plan bent om te dineren en wat biertjes achterover te gooien zou ik eerder voor de lounge kiezen (betalend) omdat dat volgens mij goedkoper is omdat je dan onbeperkt kan eten en drinken. Voor de prijs kan je mailen naar: [email protected]

  3. SiamTon zegt op

    Zoals je zegt, heb je ook met EVA AIR gevlogen. Dat is een prima maatschappij v.w.b. betrouwbaarheid, service, beenruimte, entertainment, etc., etc. En zij vliegen rechtstreeks! En …….. zijn qua prijs/prestatie-verhouding de beste. Dus: Waarom een andere luchtvaartmaatschappij kiezen?

    • Johannes zegt op

      … omdat niet iedereen non-stop fijn vind! Bovendien zijn AbuDhabi, Dubai en Doha een prima hub als je eens ergens anders in Thailand wil landen dan BKK.

      • SiamTon zegt op

        De laatste 20 jaar vloog ik, tussen AMS/BKK altijd met EVA AIR (rechtstreeks) uitsluitend premium-economy en soms businessclass. Om de lange vlucht op te vangen zorgde ik er altijd voor dat ik ca. 2 uur na het opstijgen kon gaan slapen. Dit lukte vrijwel altijd. Ik werd dan meestal 5 a 6 uur later wakker en dan zaten we al ergens boven India. Vervolgens liep ik een keer naar het toilet en ging dan een filmpje kijken of een spelletje doen. Voor dat je het weet krijg je weer een maaltijd en dan is het nog maar een uurtje of iets langer en je bent er. Dus die lange vlucht valt dan wel mee. In al die meer dan 30 jaar dat ik tussen AMS en BKK heb gevlogen waren allemaal rechtstreeks. Ik houd niet van de rompslomp van tussenstops en van het opstijgen en met name dalen van het vliegtuig (oren).

        De voordelen zijn evident.

        Vr.,gr.,
        SiamTon

        • Luit van der Linde zegt op

          SiamTon, niet iedereen is gelijk.
          Jij vind een rechtstreekse vlucht een voordeel, ik niet.
          Jij hebt het geluk dat je kunt slapen in een vliegtuig, en dat zal ook wel te maken hebben met hoeveel geld jij aan vliegtickets wilt besteden, mij lukt dat in die krappe ruimte opgevouwen meteen economy ticket nooit. Ik ben blij als ik halverwege tijdens een tussenlanding een paar uur de benen kan strekken.

          • SiamTon zegt op

            Intercontinentaal heb ik nooit economy gevlogen, dus heb ik er nooit bij stil gestaan dat slapen daar een stuk moeilijker is. Ja, dan kan ik mij voorstellen dat je een tussenstop prefereert.

            Vr.,gr.,
            SiamTon

  4. Alphonse Wijnants zegt op

    De luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, toch de grote drie – zijnde Emirates, Quatar, Etihad zijn heden inwisselbaar qua kwaliteit en service. Ik heb ze in de voorbije twaalf jaar uitgeprobeerd. In al die jaren is er een versobering doorgevoerd.
    Zij zijn te rade gegaan bij Lufthansa, KLM en Air France.
    Daar zijn standaardservices en maaltijden uit voortgekomen, uitgekiend voor Europese mensen van Stockholm tot Malta…

    Er zijn tal van bedenkingen.
    – Besef dat deze maatschappijen hun thuisbasis in het Midden-Oosten hebben, dat ze hoofdzakelijk passagiers vanuit Europa naar het Verre Oosten vliegen en omgekeerd, dat ze gratis kerosine in hun thuisland tanken en eigenlijk goedkoper zouden moeten zijn, dat ze vrouwonvriendelijke islamitische staatsreligies aanhangen en vandaar geen cabinepersoneel uit hun eigen land aanwerven maar in het buitenland rekruteren uit landen waar vrouwen in het openbaar mogen werken. Schizofreen. Expliciet duidelijk was het bv. op mijn vlucht van eind april Bangkok – Brussel met Emirates. Engelse en Belgische stewardessen van Dubai naar Brussel, Filipijnse en Thaise vanuit Bangkok.
    Ik zeg het maar.
    Tja, stewardessen met een hoofddoekje zijn niet zo uitnodigend voor Europese passagiers.
    – Als economy reiziger ben je tegenwoordig een verwaarloosbare passagier bij deze maatschappijen, net genoeg belangrijk om de lege plaatsen in het vliegtuig op te vullen. Je krijgt een minimale basisservice inzake bediening en maaltijden. Alcohol ligt tegenwoordig in de onderste lade en je moet hard naar een whisky-cola vragen. Moslims drinken immers geen alcohol! Ahum!
    – De maaltijden zijn een mix van westerse menu’s, standaard kip met rijst of stoofvlees-rund. Geen zwijn. Als je met fijne Midden-Oosterse gerechten te maken wilt hebben, moet je Turkish Airlines nemen. Die blijven authentiek. Heel lekkere gerechten! Nog een ouderwetse service. Vaak geen alcohol te krijgen. Bij de overstap in Istanboel lopen er massa’s van top tot teen zwartgesluierde vrouwen rond. Wat moet ik ervan denken? Houden ze niet van het leven? Opgelegde slavernij of doelbewuste keuze voor onderwerping…?
    Ik weet het niet maar heb daar moeite mee. Ik ben directeur van middelbare scholen in België geweest met 80% moslimjongeren uit Turkije en Marokko, heb moeten vechten voor gelijkheid van jongens en meisjes. Ze accepteerden het met tegenzin en alleen omdat ik het oplegde…
    – Helaas is Turkish niet stressbestendig. Enkele jaren geleden, iedereen aan boord in Bangkok, het opstijgen bevestigd, vielen de computerschermen uit. Het bleef maar duren. De crew communiceerde niet, had stress en bracht die stress over op de passagiers… snauwen enz. Tientallen mensen zijn toen uitgestapt, bang dat ze naar beneden gingen storten als het vliegtuig vertrok. Uiteindelijk zijn we na drie uur met een halfvol vliegtuig opgestegen voor een veilige vlucht.
    – Vervelende passagiers worden door deze maatschappijen (terecht) genegeerd. Vorig jaar een rijke Chinese knul naast me die eens naar Dubai wou. Hij kende geen Engels, zei ja op kip met rijst, en sloeg tilt toen hij de kip Arabische wijze niet lustte en een ander gerecht eiste… Manlief, dat was pure paniek. Hij was bijna aan het wenen. De hele row in rep en roer. De stewardessen, Europese huurlingen, lieten hem een half uur links liggen voor ze de kip terugnamen en hem stoofvlees tomaat gaven. Goed zo!
    Wat ik er altijd uit leer: er zijn onvoorstelbaar rijke mensen op de wereld en die laten iedereen naar hun pijpen dansen.
    – Groot voordeel in mijn geval is dat deze maatschappijen wel een overstap eisen, maar die is vaak op 1-3 u gehouden. Dat breekt het saaie verhaal van rechtstreekse vluchten van 12-13 u. Het is dan 12 u in tweeën gedeeld. Je kunt na zes uur lekker de benen strekken. Nadeel is dat je weer door de controle moet, je riem afdoen, je broek naar beneden voelt zakken en zelfs je schoenen uit moet doen.
    Maar ga je met Austrian, dan doe je 2 u Brussel-Wenen en dan 12 u Wenen-Bangkok. De WC’s zijn volgekakt, altijd bezet en het papier is op. Heb je een vervelende gast naast je zitten die het breed neemt, heb je die voor 12 u op schoot… Bij een switch in Dubai of Abu Dhabi echter krijg je een andere passagier naast je.
    – Conclusie: rechtstreekse vluchten zijn onbetaalbaar geworden. Vluchten met 1 stop op het Midden-Oosten zijn prijswaardig, alle maatschappijen bieden gelijkmatige kwaliteit en service. De keuze is vlug gemaakt.
    – De tijd dat iedere passagier een hoogstbelangrijk individu was is reddeloos voorbij. We zijn quantité négligable!
    Ga daar maar van uit. Je krijgt middelmatig eten, so what?! Vliegtuigen zijn geen 1st Class restaurants. Hoe is het mogelijk dat we dat ooit gedacht hebben. Wat zijn we fantasten! Het zijn vervoersmiddelen van A naar B, niets meer.
    Of boek een superbusinessticket, dan word je nog verwend.

    PS Indertijd ben ik voor 425 euro met Ukrainian Airlines naar Bangkok gevlogen, twee keer op en af. Net nadat Malaysian Airlines MH 17 door een Boekraket vanuit Donetsk uit de lucht geschoten was. Ik deed een mail naar Poetin: Please Mister Putin, don’t shoot my airplane… Hij deed het niet! Geweldige gast, toch… De tweede keer zetten Oekraïense militairen een onwillige man tegen de muur, met kalasjnikovs op hem gericht in airport Kiev. Eerst dacht ik: Hoe onmenselijk. Daarna: Hela die kerel kan een islamist zijn die mijn vliegtuig wil opblazen. Maar goed dat hier doortastend wordt opgetreden.
    Het is maar hoe je het bekijkt…

  5. Henk zegt op

    Ik heb zelf ook met Etihad gevlogen en de service is goed. Beenruimte bij Eva is duidelijk meer en ik vind het eten bij Eva lekkerder. De tussenstop is wel fijn om even de benen te strekken, maar is toch wel lang. Dus ik kies voor Eva en op de 2e plaats Etihad. KLM vind ik te duur alhoewel een goede service.

  6. Erwin zegt op

    Ik heb met veel verschillende airlines naar Bangkok gevlogen.
    Voor mij was Etihad de slechtste van allemaal.
    Wanneer de passagier voor je, zijn zetel naar achter zet, komt zijn stoelleuning tot bijna tegen mijn neus wanneer mijn stoel recht staat.
    Maar als je weet dat er iemand achter je zit vind ik het niet gepast om je stoel platter te leggen.
    Ik ben met Lufthansa terug gevlogen.
    Op de heenreis met Etihad, had ik een tussenstop van 3 uur in Abu Dhadi.
    Die tijd ging snel voorbij.

  7. Koen zegt op

    Een beetje laat om nu nog om ervaringen te vragen als je zelf al geboekt hebt, niet ? Doorgaans behoren maatschappijen uit VAE tot de top. En verder zijn hun luchthavens groot en modern. Veel meer valt er niet over te zeggen

  8. Jacobus zegt op

    Regelmatig heb ik de afgelopen 30 jaar met maatschappijen uit het Midden-Oosten gevlogen.
    Zoals Qatar Airlines, Emirates en ook Etihad. En niet alleen naar Thailand. Die maatschappijen zijn vergelijkbaar en zonder meer goed te noemen. Op een vlucht Amsterdam – Bangkok verkies ik deze maatschappijen vanwege de tussenstop boven directe lijnvluchten. Abu Dhabi ligt halverwege de trip.
    En na 6,5 vliegen wil ik uit het vliegtuig. Even rustig aan een tafeltje zitten, kop koffie, een broodje, mijn sim cards in mijn telefoon verwisselen, stukje lopen en dan weer verder.
    Over die M-O Airlines: meestal iets meer zitruimte dan KLM, redelijk goede maaltijden, moderne vliegtuigen. En ze vertrekken en landen altijd op tijd.

  9. Johan zegt op

    Net terug met etihad
    Wel zoals steeds in business class
    Top service en super vriendelijk personeel .
    Men kan denken wat ze willen van de 3 grote uit het midden oosten . Het blijven top maatschappijen om mee te vliegen
    Vorig jaar eva gevlogen , kan niet tippen aan hun in business class
    Grt
    Johan

  10. Dick zegt op

    Wij hadden zowel heen als terug een vervelende vlucht. Luide en ongemanierde kinderen op de reis naar Amsterdam, op de terugweg idem volwassenen. Verder een hele lange overstap in Abu Dhabi. Dit was business class. Gelijk de laatste keer.

    • Dat lijkt mij niet iets wat je de luchtvaartmaatschappij kan aanrekenen. Of vergis ik me?

  11. Dick Z zegt op

    Nee niet echt, maar de tickets voor business zijn veel goedkoper dan elders, misschien trekt dat een ander publiek aan dan de zakenman.

  12. Johannes zegt op

    Prima maatschappij en -zoals Alphonse hierboven al aangaf- vergelijkbaar met Qatar en Emirates.

    Wel een punt van aandacht is de overstaptijd: indien kort, is het stress want soms een eind lopen naar de andere gate of zelfs terminal (dat was wel in een verbouwingsfase) met enorme rijen bij de security check. Indien te lang is het ook afzien want Abu Dhabi is wel minder aangenaam dan DBX, en inderdaad slechte prijs/kwaliteit verhouding van de horeca op AUH.

  13. KC zegt op

    3x naar Thailand afgereisd ; Etihad Airways, Qatar Airways en Lufthansa.
    Lufthansa, nooit meer. Modern en vrij nieuwe A350-900 maar ik had geen koptelefoon voor entertainment !!! 3x gevraagd, 3x nul antwoord op mijn vraag !!! Maaltijden aan boord ; kostschool-food. Vlucht was van Brussel via Munchen…De vlucht vanuit Munchen was er teveel aan….en ook de terugvlucht…
    Etihad Airways was de 1ste maal in 2020 (juist voor Covid-19)…Keurig, netjes en topbediening… Maaltijden kon je kiezen bij het boeken van je ticket. Mooi gedeeld in vlieguren : BRU-AUH en AUH-BKK. Een beetje rondlopen op de transitluchthaven…Leuk
    Qatar Airways was mijn keuze bij de 2de keer naar Thailand…Prima service, keurig en netjes…Tussenlanding Doha was leuk…Alleen terugvlucht was…langdurig…45′ in een bus rondgereden alvorens het vliegtuig te bereiken…Sightseeing Doha airport…Ik had de indruk dat de vlucht nog niet klaar was…
    Volgende maal Emirates ?

  14. cor zegt op

    Tussenstop is goedkoper maar als je uren moet wachten
    en misschien wat wil eten of drinken betaal je vaak 8 tot 12
    euro voor een biertje.
    heb zelf pas een ticket gekocht naar bkk bij klm op schiphol
    prima geholpen en net zo duur als andere maatschappijen.
    en rechtstreeks 11 20 min.

  15. Berbod zegt op

    In jan. dit jaar met Etihad gevlogen vanaf Brussel. Beenruimte viel tegen met name tot en terug vanaf Abu Dhabi, eten ging wel, maar een vrij lange tussenstop (3,5 uur was bekend) in Abu Dhabi, wat ik een verschrikkelijk vliegveld vond. Service aan boord was best goed en vriendelijk personeel. Een blikje bier was niet zo goed gekoeld, geen probleem de stewardess stelde voor om het nog even in de koeling te leggen en 10 min. later kreeg ik een lekker koud biertje. Maar het belangrijkste was de prijs. In juni 2022 geboekt voor € 570,00. Komende jan. vlieg ik voor het eerst met Qatar Airways.

  16. Barry zegt op

    Sinds 2014 vlieg ik ongeveer 3-4 keer per jaar naar Thailand om mijn vriendin te bezoeken.

    Heb met eva air, klm, etihad, qatar, thai airways, Finair en emirates gevlogen. Ik boek meestal een ticket op basis van de prijs en een redelijk schema. Ik hoor altijd veel mensen praten over de een of de andere vliegmaatschapij die beter is. Zelf vind ik dat er maar weinig verschil is, allemaal zijn ze krap en het eten is veelal hetzelfde is mijn persoonlijke ervaring.

    Over 3 weken vlieg ik met KLM rechtstreeks omdat ticket prijzen tussen direct en met stopover nu redelijk dicht bij elkaar liggen.

    Terminal 1 en 3 worden door etihad gebruikt. Terminal 1 kan soms wat druk zijn dus loop ik meestal naar de gate. Persoonlijke vind ik een layover van 2-4 uur snel voorbij gaan. Koop wat te eten en drinken en loop wat rond in de shops en vertrek naar de gate.

  17. Jenny zegt op

    Ik wens je een prettige vlucht toe en een fijn verblijf in Thailand.

  18. Frank B. zegt op

    Tot nu toe hebben wij (ik) 6 verschillende airlines gebruikt om hen en weer naar Bangkok. Ik kies meestal op basis van eerst het aangeboden schema en daarna de prijs. Het schema is voor mij het belangrijkst, omdat ik vroeger veel zakelijk vloog en genoeg heb van heel lange wachttijden op een luchthaven. Daarnaast vliegen we nog door naar Udon Thani, dus de vluchten moeten wel redelijk op elkaar aansluiten. Van BKK naar UTH vliegen we meestal met Thai Smile.

    Mijn geprefereerde volgorde is:
    1. Qatar Airways
    2. EVA Air
    3. Emirates
    4. Thai (toen ze nog vanaf Schiphol vlogen)
    5. China Airlines (toen ze nog non-stop vlogen)
    6. KLM

    De service van Qatar is super en bijna op het niveau van Singapore Airlines. Tussen EVA en Emirates zit voor mij niet echt veel verschil, maar EVA op 2 omdat ze non-stop vliegen.

    Toch moet ik aantekenen, dat de vlucht splitsen in twee stukken van rond de 6 uur is ook wel prettig. Anders zit je toch lang in een beperkte ruimte.

    KLM staat onderaan de lijst vanwege de service aan boord en de kleine seat pitch. Bovendien zijn ze vaak de duurste. Dus in mijn optiek is de prijs/kwaliteitsverhouding helemaal zoek.

    Met betrekking tot Etihad heb ik zelf geen ervaring. Er is echter een leuke vergelijking tussen Emirates, Qatar en Etihad op de site van “The points Guys” op YouTube. Kijk daar eens naar en wellicht heb je er wat aan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website