Beste lezers,

Sinds enig jaren overwinteren wij in Thailand. Wij zijn daar zeer tevreden over.

Er is ons al een paar keer iets opgevallen in het verkeer in Thailand. Als er een ambulance met sirenes en zwaailicht aankomt, gaat het verkeer niet echt aan de kant om de vrije doortocht te garanderen.

Waarom is dat? Heeft een ambulance geen voorrang, kent men de verkeersregels niet of is het onverschilligheid? Wie kan dit mysterie oplossen?

Verder rest mij de opmerking dat ik niet hoop dat ik ooit met een ambulance met grote spoed moet worden vervoerd, want het schiet niet echt op.

Met vriendelijke groet,

Johan

12 reacties op “Lezersvraag: Waarom maakt men in Thailand niet plaats voor een ambulance?”

  1. Jan Geluk zegt op

    Ja ook ik verbaasde mer gisteren over,komt een ambulance met sirene en zwaailichten aanscheuren. Niemand gaat aan de kant voor deze spoedeisende en soms levens reddende Engelen in Thailand.
    In mijn geval reed er in de zelfde rij 300 meter voor de ambulance een politieagent op scooter. Maar ook deze deed niets om de ambulance snel door te laten rijden.Hij de agent keek niet eens naar de ambulance ?
    Dus ik denk dat een ambulance met zwaailicht en sirene geen voorang heeft in Thailand. Maar als er een achter achter kleinkind van een belangrijke persoon op de weg zit dan wordt alles anders en krijgt iedereen een stopteken en moet je zelfs de helm afzetten en de moter uit zetten.Raar maar waar.
    Wie het weet mag het zeggen of de ambulance wel of niet voorrang heeft als het om redden van mensen levens gaat in Thailand.
    Of is het gewoon Bob en Yang ??

  2. Sjaak S zegt op

    Als je langer in Thailand woont en het systeem kent waarmee men hier een rijbewijs haalt, zal je vraag meteen beantwoord worden: bijna niemand kent hier regels. Het halen van een rijbewijs is een lachertje. Je hoeft nog niet eens te laten zien dat je les gehad hebt, maar gaat naar het examenbureau en gaat een test doen. Haal je die, wil dat niet zeggen dat je rijden kunt. De theorietest is ook belachelijk. Er staan zelfs fouten in, die tot nu toe er niet uitgehaald zijn. Dus moet je bewust een fout antwoord geven bij bepaalde vragen (deze kun je in het internet vinden). Zou je deze test niet halen, kun je voor pakweg 500 baht alsnog je rijbewijs krijgen.
    Jouw vraag zal wel een lawine van antwoorden losmaken…
    In het dagelijkse verkeer merk je hoe onzeker en slecht de mensen hier rijden. Er wordt vaak niet gekeken wanneer er naar links gereden moet worden, op de zijstrook rijden auto’s vaak met lage snelheid om anderen voorbij te laten, maar daarmee ook alle tweewielers hinderen. Bij het invoegen rijden vele Thais met een slakkegang de straat op, omdat ze geen snelheid kunnen schatten of het niet durven een beetje meer gas te geven.
    Op Pethaksem bypass hier bij Hua Hin rijden ze met hoge snelheid en toeteren van ver al als ze bang zijn dat je zomaar de weg op rijdt (dan doen er dan ook weer genoeg).
    Dus al met al is het erg beroerd met de kennis van zaken hier. Gek genoeg rijd ik hier liever dan in Nederland.
    Dus: als er al een regel is om een ambulance voorbij te laten, weten de meesten dat niet of durven ze niet opzij. Ik denk niet dat ze bewust in de weg rijden.

  3. theoS zegt op

    Wettelijk heeft alleen een politie auto met zwaailichten en evt.sirene voorrang.Ambulance en brandweer niet.worden beschouwd als gewone verkeers deelnemers. Sirene en zwaailicht is gewoon een verzoek om alsjeblieft voorrang te geven,wat ik,indien mogelijk ook doe.Van wat ik gezien heb doen de meeste Thais dat ook.,maar ja,hufters heb je overal. Een politie auto,met zwaailicht geen voorrang geven,nou daar kom je gauw achter wat er gebeurt als je dat niet doet.

  4. Soi zegt op

    Volgens mijn TH vrouw is men verplicht om de weg vrij te maken voor een ambulance met zwaailicht en sirene. Maar er is geen gedragscode bij ontwikkeld. (Zoals dat ook niet is bij bv loszittende containers op trucks met 18 wielen, of bij dubbeldeksbussen in bergachtig terrein met wegen die steil langs ravijnen zijn aangelegd.)
    Die sirenes zijn overigens van diverse toeterkwaliteit. Zo ook worden diverse soort zwaailichten gehanteerd.
    Nu komt het: het maakt wat uit wat voor soort ambulance vrij baan wil. Opgepimpte en getunede pickups en dito busjes kunnen ook door een chauffeur gereden worden, die meent snel boodschappen thuis te moeten afleveren. Voor dit soort ziekenvervoer is veelal weinig respect. Hebben die chauffeurs door hun verkeersgedrag ook aan zichzelf te danken. Dat desondanks toch het geval kan zijn dat wel een zwaar ziek mens of een bijna overleden slachtoffer van een verkeersongeval wordt vervoerd: daar wordt de Thai niet koud of warm van. Meestal is het ‘niet koud’, want warm heeft ie het al. Kortom: de Thai weet niet wat te doen, en als hij het in zijn eentje doet, en de ander niet, voelt ie zich voor schut staan, dus doet ie het bij voorbaat niet. Zo ook de politieman op een kruising, die zal geen wit handschoentje extra in de lucht steken. Ook hij weet niet wat te doen, dus gebeurt er niets.
    Toyota-minivans met duidelijke opschriften van bv een verzekeringsmaatschappij of van een ziekenhuis of van een firma gericht op ziekenvervoer hebben meer power, soms ook nog eens een extra zware basachtige ondertoon, en meer dreiging met lichten en snelheid, waarmee zij zich door het verkeer haasten. Maar ook voor deze type ambulances: men weet collectief niet wat te doen want geen code of protocol. Let wel: lessen verkeerstheorie kent men niet in TH, een praktijkexamen voor het rijbewijs stelt niets voor, iedereen moet het wat voor zichzelf uitzoeken, verkeersregelgeving is er om aan te refereren als het fout is gegaan, etc.
    Men weet het gewoonweg niet. Zoals in vele andere gevallen, waardoor het kan gebeuren dat een vliegtuigbom niet onschadelijk wordt gemaakt, maar met een snijbrander bewerkt. Daarna lopen vele autoriteiten elkaar in de weg, wordt er door overheidsdienaren het nodige over gezegd, en keert de samenleving terug naar een status quo die geen verbetering behelst. Want aan verbetering gaat verandering vooráf, en aan verandering gedrag. En aan dit laatste is heel veel gebrek: men weet in heel veel gevallen niet hoe men zich gedragen moet, dus laat men het maar zoals het is, ook verdrinken er vele kinderen door een dergelijke houding.
    Kortom: op de vraag of men plaats moet maken voor een ambulance met zwaailicht en sirenes, is het antwoord ja. Maar op de vraag hoe men plaats maakt, blijf het antwoord achterwege.
    Tot slot nog een voorbeeld: afgelopen week rij ik met vele anderen op een drukke weg, 2 rijen dik. Komt er een ambulance met zwaailicht en sirene van achteren, die zich een weg naar voren wurmt. Ik ga naar links, om daarmee ruimte te maken zodat de ambulance binnendoor kan. (Zoals in NL geleerd.) wat gebeurt er? Een personenauto rechts achter me duikt in die ruimte, daarmee doorgang voor de ambulance blokkerend, en mij geheel nar links opduwend. Nogmaals: men weet gewoonweg niet wat in een bepaalde situatie het slimst is, anticipeert niet, denkt enkel in persoonlijke kaders, enz enz enz.

  5. henk korat zegt op

    Men probeert wel degelijk in Thailand de mensen bewust te maken van het feit dat men ruimte moet maken voor een ambulance. Op de Thaise TV zenders wordt een filmpje vertoond van een jonge man die net zijn rijbewijs heeft en niet aan de kant gaat voor een ambulance. Daarna gebeurt er iets met zijn vader die met de ambulance naar het ziekenhuis moet. Dan pas ziet hij dat er niemand aan de kant gaat en wordt hij er bewust van de noodzaak om ruimte te maken voor een ambulance.

  6. Soi zegt op

    @ henk korat: dat is precies wat ik bedoel: er is geen al dan niet wettelijke afspraak ambulances vrije doorgang te verlenen. Indien gevraagd wordt op individuele en vrijwillige basis doorgang wel te verlenen, gebeurt wat ik mee heb gemaakt: de een doet het wel, de ander niet. Plus dat politieagenten en andere verkeersregelaars niet in actie komen bij het horen en zien van een naderende ambulance.

  7. Ron zegt op

    In 2001 moest mijn thaise vrouw naar het ziekenhuis voor een bevalling. We woonden op On Nut en moesten met de taxi naar Samut Prakan. Heel Sukhumvit stond vast en het zou zeker 1,5 uur kosten om bij het ziekenhuis te komen. Taxi chauffeur neemt de telefoon en belt met de verkeers Politie. In 5 minuten stonden alle stoplichten op groen en op de meeste kruisingen politie om het verkeer te regelen. 15 minuten heft de tocht geduurd. Dus het kan wel goed geregeld zijn in Thailand.

  8. mitch zegt op

    Thais maken hun eigen regels.dat doen ze met alles en in de grote steden is er zoveel verkeer dat een ambulance er niet door kan.helaas worden de thai in alles dom gehouden.hele dagen praten dat kan men goed

  9. chrisje zegt op

    Moderator: uw reactie is te generaliserend.

  10. cokvandenbaard zegt op

    Als men een zwaailicht gebruikt,betekent het dat er een patient in ligt zonder spoed.Met sirene erbij dien je opzij te gaan.Ik zelf kruip niet achter het stuur,omdat er mij te veel rare bestuurders rondrijden.Dan kan ik tenminste onbezorgt een biertje drinken.

  11. Joetex6 zegt op

    Probeer eens een zebrapad in TH,ambulances rijden u ook omver!

  12. janbeute zegt op

    Ik heb verleden jaar op een vrijdag avond rond 21.00 uur mijn schoonvader naar het ziekenhuis in Lamphun gebracht .
    Dit alles in mijn pickup , de familie achterin .
    De man was ernstig ziek .
    Op dat moment was er een bezoek in Lamphun van een zeg maar Thaise hoogwaardigheids bekleder .
    Ik ken de weg naar lamphun maar al te goed , en alles verliep vlot .
    Tot dat we de stad binnen kwamen , ik wou de weg naar het ziekenhuis vervolgen .
    Maar werd gestopt door de lokale politie .
    Moest om rijden dus , en betekent vast lopen in een file .
    Mijn Ega en enkele familie leden zeiden dat er een oude en ernstig zieke man ( hunner vader ) in de auto zat .
    Bleek niet belangrijk te zijn achter de rest aansluiten was het resultaat .
    Ik heb toen in de file mijn rijstijl drastisch en agresief aangepast om toch deze man op tijd en zonder schade te berokkenen bij het staatsziekenhuis in Lamphun te kunnen brengen .
    Maar wat is het leven waard in Thailand van een gewone Thai in vergelijking tov een hogere functionaris .
    Stelt niks voor , zo kwam het toen bij mij over .
    Schoonvader leeft overigens nog steeds .
    Maar we waren net wel op tijd .

    Jan Beute .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website