Lezersvraag: Problemen met Euro – Baht transactie?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
27 juli 2021

Beste lezers,

Iets waar we vrijwel allemaal hier in Thailand mee te maken hebben is de overboeking van Euro naar Thaise Baht. Om snel en voordelig geld van Nederland naar mijn Thaise bankrekening over te boeken maak al enige jaren gebruik van de services van (transfer)Wise.

Tot voor kort werkte dat probleemloos en in een tijd van minder dan 10 seconden was de overboeking geslaagd en was het geld beschikbaar op de Thaise bankrekening.

Sinds enige tijd is dat anders, de ene keer binnen enkele seconden, de andere keer duurt het langer dan een dag.

Ik heb de luitjes van Wise benaderd en er komt een vrijwel nietszeggend antwoord: we zullen en naar kijken.

Mijn vraag: zijn er meer mensen die hier last van hebben en wat zou je er aan kunnen doen en wat is het beste alternatief?

Groet,

Pim

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 3.25/5. From 4 votes.
Please wait...

34 reacties op “Lezersvraag: Problemen met Euro – Baht transactie?”

  1. Geert zegt op

    Ik heb 8 dagen geleden geld overgemaakt en luttele seconden later had ik het op mijn Kasikorn bankrekening.

    Gegroet,

    Geert.

  2. dirk zegt op

    Ik heb ook die ervaring.

    Het tijdstip is vaak ook afhankelijk van het weekeind, soms betalen ze voor het weekeind nog snel als ze vermoeden dat de koers op maandag lager staat.
    Als ze een hogere koers op Maandag verwachten houden ze het vast in het weekeind.

    Mijn mening is dat de wisselkoers van Wise ook niet meer zo rooskleurig is dan enkele jaren geleden.
    Er zijn verschillende transactie tarieven wat het overzicht wat onoverzichtelijk maakt.

    Zoals in het begin met het GSM tijdperk, toen kreeg je de mobieltjes gratis en was er geen data/limiet/bundel, alles om het klantenbestand uit te breiden.

  3. Cornelis zegt op

    Een alternatief waard om eens te proberen is Azimo.com. Heb daar goede ervaringen mee.

  4. odilon zegt op

    Ik werk al jaren met Wise en heb nog nooit problemen gehad.Het is gelijk Dirk zegt dat het van dag tot dag een verschil uitmaakt.

  5. Alex zegt op

    Afgelopen zondag geld overgemaakt. Dinsdag stond het op de rekening, reden Buddha dag en dan werken de banken en ambtenaren niet. Woensdag is het de verjaardag van de koning dus die dag ook verwerking van de storting.

    • george zegt op

      Hier idem Alex
      Vrijdag overgemaakt naar Wise en inderdaad dinsdag zoals werd gesteld door Wise hier ontvangen
      op mijn Bangkok bank rekening.
      Ik maak nooit gebruik van de snelle optie trouwens maar heb na 3 a 4 jaar dat ik Wise gebruik nog nooit
      problemen ondervonden.

      Groet George

  6. Bart zegt op

    Dus dat men 1 dag moet wachten vooraleer je geld op je rekening staat, doet noem je een probleem?
    Dat begrijp ik toch niet goed hoor.

    Ik denk dat er andere (echte) problemen zijn. Maar zolang we kunnen klagen voelen we ons goed.

    • Pim zegt op

      Wat is dat nou voor een flauwekul reactie?
      Ik klaag niet!
      Ik vraag me alleen af waarom het de ene keer binnen 10 seconden overgeboekt wordt en de andere keer, midden in de week en zonder feestdagen overigens, dus langer dan een dag duurt.
      Ik denk dat als je je beklaagt over mijn vraag dat je je niet lekker voelt.
      Want lees nog eens je eigen tekst na: “Maar zolang we kunnen klagen voelen we ons goed.”

      Ik trouwens zojuist AZIMO geprobeerd, dit is het resultaat: Estimated arrival: 16:27, Jul 29, 2021

      Misschien omdat het de eerste keer is dat ik hun dienst gebruik maar als het 2 dagen duurt….?

      • Cornelis zegt op

        Wat Azimo betreft: heb je ook daadwerkelijk iets verzonden? Ondanks dergelijke vermeldingen staat mijn geld via Azimo binnen enkele minuten op mijn rekening in Thailand.

      • Willy zegt op

        Nee Pim, je titel “Problemen met de transactie” omdat je een volle dag op je geld moet wachten i.p.v. enkele minuten is geen geklaag?

        Je opmerking dat ja van Wise een nietszeggend antwoord gekregen hebt is geen geklaag?

        Ik heb nog nooit mijn transactie van Wise binnen enkele minuten ontvangen, dat zal mij een zorg wezen. Ik heb dan ook geen behoefte om daarvoor een topic op te starten. Ik kan gerust enkele dagen wachten op mijn centen, anderen vinden dit een probleem.

      • Hendrik zegt op

        Azimo is netto duurder en niets sneller.

      • HenryN zegt op

        Misschien heeft het te maken met de mogelijkheid te kiezen tussen: Fast Transfer or Slow Transfer.
        Ik kies al meer dan een jaar voor Slow transfer en is tot nu toe iedere keer de volgende dag rond 14.00 uur bijgeschreven .

  7. Dennis zegt op

    Ik ervaar de service (en snelheid) van Wise de laatste maanden ook als slechter. Het binnen seconden overmaken werkt niet altijd en in het weekend is het nu standaard 2 of 3 dagen, waar het voorheen soms ook binnen een paar seconden was.

    Ik heb wel eens een vraag gesteld waar m’n geld bleef en dan is het inderdaad “we look into it” en dan het (Standaard) antwoord “we betalen binnen 2 dagen uit”.

    Wise zal claimen dat ze nog steeds aan hun belofte houden, maar dat het er niet beter op is geworden is duidelijk. Voorheen kreeg je (bij het aanmaken van de opdracht) ook een indicatie wanneer je geld arriveerde, maar dat is nu al niet meer zo. Pas nadat je betaald hebt, zie je wanneer de opdracht van Wise wordt verwerkt. En daar zit ook weer de kneep; “wanneer WISE de opdacht verwerkt”. En pas daarna gaat je (Thaise) bank ermee aan de slag, wat ook weer in theorie een dag zou kunnen duren.

    Voor mij is duidelijk dat Wise nu standaard het geld wat langer vasthoudt. Wat ze daamee winnen is mij onduidelijk (rente zal het niet zo zeer zijn), maar voor de klant is het een verslechtering van de service

    • dirk zegt op

      De financiële markten zijn altijd op zoek naar winstgevende producten.
      Het is best mogelijk dat er aandelen worden gekocht van jou en nog 200 ander klanten hun geld.
      Daar merk jij niks van en na 24 uur worden die aandelen weer verkocht met winst of verlies.
      Jij krijgt gewoon je koers.

    • Jacques zegt op

      Bij mij werkt het andersom. Vroeger duurde het langer en nu vaak al binnen paar uur op de Thaise rekening. Soms al binnen half uur. Waar het aan ligt weet ik niet. Ik doe altijd hetzelfde.

  8. Hans van Mourik zegt op

    Ben tot nu zeer tevreden met Wise.
    3 weken geleden voor 10.00 uur overgemaakt.
    Kreeg daarna wel 3 emailtje waar het geld is en hoeveel, laatste email dat het bij de bank is aangekomen.
    Even later krijgt ik een SMS van de TMB bank dat er geld binnen gekomen is, maar niet hoeveel.
    Om rond 14.00 uur bedrag klopt precies.
    Hans van Mourik

  9. KhunTak zegt op

    Beste Pim,
    als je naar de website van Wise gaat, niet de app, heb je volgens mij 3 mogelijkheden om de snelheid van een overboeking te bepalen.
    Een hele snelle overboeking kost ietsje meer, maar dan staat het ook heel snel op je rekening.

    • Wil zegt op

      Ik boek al vele jaren geld over via Wise naar een rekening bij de Krungsri bank. Vrijwel altijd binnen 25 seconden de mededeling van Wise dat het geld op de rekening is gestort. En gecontroleerd via de Krungsri app. Ik kies altijd voor slow transfer (ietsepietsie voordeliger). Maar ik transfereer alleen op werkdagen voor 08:30 ‘s morgens.

  10. Marc zegt op

    Paar rare verhalen hier. Het hoeft niet per se aan Wise te liggen, maar de vertraging kan ook aan Thaise kant zijn ontstaan. Kan toeval zijn, maar het is me al eens opgevallen dat Wise het overgemaakt had (zij geven dat namelijk aan) en dat het pas wat later op de Thaise bankrekening stond. Overigens geen probleem, als het maar goed gaat.

    • pim zegt op

      Dank voor je vraag die ik zeker serieus neem en vandaar mijn uitvoerige antwoord:

      Citaat ”Wie kan me in feite eens de noodzaak uitleggen waarom je je geld binnen enkele minuten op je rekening in Thailand moet hebben? Iedere normale mens die ver weg leeft van zijn thuisland zou hier toch een financiële buffer moeten hebben, niet? Waarom men klaagt dat men enkele dagen moet wachten op je geld dat ontgaat mij eerlijk gezegd ook een beetje” einde citaat.

      De kwestie is als volgt.

      Eén van de 7 airco’s hier in huis had zo’n beetje de geest gegeven.
      Zo’n zeven jaar geleden hadden we op advies van een lokale airco installateur een aantal Mitsubishi airco’s laten installeren waarbij hij, uitgaande van het aantal vierkante meters per ruimte, hij bepaalde welke type’s en modellen het beste in aanmerking kwamen.
      Op grond van die gegevens werd er een offerte samengesteld en aldus werden de airco’s geplaatst.

      Nadien werd duidelijk dat de berekening op alleen de vierkante meters en voorbijgaand aan hoogte van de ruimte, de bezonning van de buitenmuren, het aantal ramen enz. tot een verkeerde keuze heeft geleid voor wat betreft het type en vermogen van de airco’s en dus was ik ontevreden over het resultaat. Ik heb daar overigens niet over geklaagd want dat zou weinig zin hebben gehad.

      Uiteindelijk heb ik onlangs, nadat was vastgesteld dat één van de airco’s was overleden besloten deze te vervangen.

      Ik heb een installateur gevonden die mij aanbood de airco te vervangen en die bovendien, nadat ik inmiddels ook door schade en schande wel wat wijzer ben geworden, als terzake zeer deskundig overkomt.
      Na kennis gemaakt te hebben met de nieuwe airco heb ik na een 3 maanden besloten om alle airco’s te vervangen en heb de installateur gevraagd alle resterende airco’s met het nieuwe type waar ik erg tevreden over was te vervangen.

      De installateur belde en kon een week eerder beginnen hetgeen ik prima vond.
      Hoewel ik natuurlijk wel altijd een veilige buffer op de Thaise rekening aanhoud moest ik natuurlijk wel wat geld overmaken van de Nederlandse rekening voor 6 airco’s hetgeen een behoorlijk bedrag in Bath is.
      Maar geen probleem, ik doe dat altijd al jaren met Wise en dan is er het direct, ze maken zelfs grapjes in hun emails: het duurde slecht 7 seconden en dat is sneller dan een olifant enz…

      Het is dan toch heel vervelend als je op maandag ochtend een groot bedrag overmaakt omdat je weet dat jouw leverancier maandagavond betaald wil worden en Wise plotseling laat weten dat, in tegenstelling tot wat normaal is, het nog 24 uur duurt voordat ze aan de transactie gaan beginnen.
      Dan moet je dus met je betaalpasje (met een limiet) en je creditcard (ook met een limiet) alsnog naar een ATM om geld te pinnen om je leverancier te betalen.
      En dat doe je omdat iedereen weet dat een installateur nou eenmaal zijn leverancier ook contant moet betalen. (nog afgezien van de extra transactiekosten maar dat zal me worst wezen)

      Conclusie: je staat plotseling en toch ook een beetje onverwacht voor een grote aankoop waarvoor je acuut geld nodig hebt en dan blijkt plotseling de betrouwbare en snelle oplossing niet meer betrouwbaar in de snelheid en dat is heel vervelend.
      Ik klaag daar niet over maar ik stel het wel als een feit vast.

      En waarom ga ik nou zo uitvoerig in op deze kwestie?
      Omdat ik simpelweg vraag of er meer mensen zijn die plotseling problemen hebben met Wise?
      Dat is geen klacht om te klagen maar slechts een constatering van een feit!
      En ik zit al helemaal niet te wachten op moralistische op- en aanmerkingen die op zich niet eens ingaan op de vraag.

      Inmiddels wel wat tips gekregen waarvoor dank.

  11. Rudolf P. zegt op

    Als je vreselijk verlegen zit om het geld op je rekening in Thailand te krijgen, kan een dag, of zelfs twee, een verschil maken.
    Echter, als je een overboeking doet, weet je de koers die gehanteerd gaat worden, dus als er geen haast is, maakt de ene extra dag niet zoveel uit, bij mij althans.

    Inmiddels heb ik er een gewoonte van gemaakt om een bedrag in Euro’s (wilde bijna guldens schrijven, maar dat is niet meer) op mijn WISE rekening te boeken en vervolgens af te wachten op een goede koers (en op dit moment is die koers prima) om dan die Euro’s direct om te boeken naar Baht. Gaat supersnel.
    Van daaruit boek ik dan geld over naar een rekening in Thailand. Dat gaat ook snel.
    Mocht het zo zijn dat er in het weekend wat meer tijd overheen gaat, dan zij dat zo.

    Wel heb ik in het verleden meegemaakt dat de overboeking van mijn bank naar Wise wat langer in beslag nam. Duitse banken (en ik woon in Duitsland) lukt het kennelijk niet om de computersystemen in het weekend ook gewoon te laten doorwerken, zodat een oveboeking vlak voor het weekend vaak pas op maandag wordt uitgevoerd (en het geld dus navenant laat bij WISE aankomt).

    Ook heb ik voorheen een tijdje de truc gebruikt om een overboeking naar Thailand voor te bereiden, met het betalen te wachten om te zien of de koers nog beter wordt. Dan dus storneren en opnieuw beginnen. Dat kan ook werken.

    Nu echter boek ik vanaf mijn Euro’s bij WISE naar Baht bij WISE. Zelf bepaal ik wanneer en op welke geldende koers ik wissel.

    Kortom, ik gebruik WISE al een jaar of vijf en ben dik tevreden, ook met de gehanteerde koers.

  12. Yan zegt op

    Bij mijn laatste overschrijving met Wise heeft het 5 dagen geduurd, in tegenstelling tot wat Wise oorspronkelijk als datum (waarop het op de Thaise rekening zou staan) had opgegeven; Wise heeft me wel 3 e-mailtjes gestuurd met de mededeling dat het geld onderweg was…

  13. Rudy zegt op

    Wat maakt het nu uit dat je geld 2 dagen onderweg is of dat het binnen 10 seconden op je rekening staat? Als je natuurlijk wacht tot je bahtjes op zijn en dan pas geld overschrijft vanuit Nederland kan je een probleem hebben. Ik heb nog nooit binnen 10 seconden met Wise geld op mijn rekening bij Bangkok bank gestort gekregen vanuit Belgie via Wise. Interesseert me ook niet echt.
    Een alternatief zou Azimo kunnen zijn, moet je maar eens proberen maar ik vrees dat je dan minder bahtjes gestort gaat krijgen op je Thaise rekening. Gaat het ook weer niet goed zijn dan.
    Ik blijf alleszins bij Wise.
    Groetjes en blij en gezond blijven.

  14. Ron zegt op

    Afgelopen weekend nog geld overgeboekt met Low cost transfer. Geld was binnen enkele seconden bij geschreven.

  15. Rudy zegt op

    Ik heb al dikwijls opgemerkt dat jullie veel praten over wise ik heb vanmorgen nog geld verstuurd met azimo 10 minuten en het stond erop en al veel vergeleken met wise voor mij is azimo goedkoopste je moet alles rekenen verzending en de rate

    • Rudy H. zegt op

      Klopt niet wat je schrijft dat Azimo goedkoper is! Je geeft foute informatie!
      Vandaag 1000€ met Wise low cost transfer 6,76€ kosten en een gegarandeerde koers van 38,9243 baht. Je krijgt dan 38661,07 baht op je Thaise bankrekening.
      Met Azimo zou je voor 1000€ dan met een transaktie kost van 1,99€ dan 38280 baht ontvangen.
      Wie is dan de goedkoopste?

  16. Ton zegt op

    Met Wise begonnen een week of wat geleden nadat ik steeds Azimo had gebruikt. De eerste keer zeer onder de indruk van een welhaast momentaan transfer. Mijn mobiel piepte van alle kanten voor bevestiging van afschrijven, verzenden en ontvangen.
    Mijn tweede ervaring is minder Afgelopen vrijdag overgeschreven arriveerde vandaag Dinsdag laat in de Namiddag
    Al eerder had ik ook een overschrijving die drie dagen duurde. Ik had gelukkig mijn Azimo niet opgezegd, voor de bedragen die ik overmaakte bijkt Azimo ook nog eens goedkoper.

  17. Jos M zegt op

    Voor dat je geld overmaakt naar Thailand even informeren of het geen Budhadag of andere officiële feestdag is.
    Als dat wel het geval is komt je geld om +/- 1 uur de volgende nacht binnen .

  18. Peter zegt op

    Ik merk geen verandering tov ‘vroeger’.
    Bij het overmaken geven ze een prognose en die klopt eigenlijk altijd wel.
    Wat mij betreft nog steeds de goedkoopste betrouwbare manier om geld naar Thailand te sturen.

  19. theiweert zegt op

    Afgelopen zondag heeft het inderdaad bijna 2 dagen geduurd, maar denk dat het mee te maken heeft met Big Boeddha Day en de compensatie op maandag. Terwijl op zondag de Nederlandse banken soms ook vertraging hebben. Voordeel is dat je er geen verlies aan heb gehad en nog nioet lange geleden duurde het alleen overmaken van giro naar bank twee dagen.

  20. willem zegt op

    Ik bemerk precies hetzelfde. Van mijn ING bangrekening via Wise met ideal overgeboekt naar mijn Thaise bankrekening Krungsri of Bangkokbank was eerder echt heel snel. Nu ook al zeker een half jaar vele uren maar vaak pas de volgende dag. Geen drama maar ik merk wel het verschil. Zeker als je het het eerder beter gewend was is een verslechtering altijd een beetje jammer.

  21. hans zegt op

    maak vaak geld over via wise, bevalt me uitstekend, soms in enkele seconden s, soms in 1 dag is het er, fantastisch dus. de vraag of anderen hier ook “” last “” van hebben vind ik net als Bart erg vreemd. Het duurt toch geen maand ofzo? Typisch nederlands, de goedkoopste zoeken, vandaag overboeken en het liefst gisteren arriveren…………

  22. rgb zegt op

    Nee, nooit problemen, binnen enkele seconden staat het overgemaakte bedrag op mijn rekening

    RGB

  23. Cornelis zegt op

    Zojuist een overschrijving met Azimo.com gedaan. Betaling afgesloten om 09.03u – met in de bevestiging ‘estimated arrival 30 juli, 14,45u.’.
    Om 09.05u een melding dat het bedrag verzonden is, Om 09.09 gearriveerd bij de Bangkok Bank.
    Laat je dus niet afschrikken door die geschatte aankomsttijd……


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website