Beste lezers,

Door het stopzetten vanwege Argenta van internationale dienstverlening heb ik met de nodige formulieren mijn aanvraag ingediend om mijn pensioen via Wise te storten, met het gekende antwoord dat mijn vraag zou behandeld worden. Aan Wise heb ik het document doorgezonden dat door hun moet getekend worden.

Van de pensioenkas heb ik nog geen antwoord ontvangen doch van Wise kreeg ik het volgende:

Bedankt voor het contacteren!
Helaas hebben we niet kunnen accepteren of eventuele betalingen van de België Pension Bureau verwerken. Het Belgische Pensioenbureau ondersteunt onze BE IBAN’s niet, dus u zou dit niet op de Wise-rekening kunnen ontvangen.

Aangezien de hoogdringendheid is dit uiterst verontrustend en daarom zou ik willen vragen of er gepensioneerde Belgen zijn wiens pensioen op hun Wise rekening gestort wordt?

Uit eerdere postings weet ik dat dit mogelijk is voor Nederlanders doch is dit eveneens mogelijk voor Belgen en, indien ja, zijn er bijzondere raadgevingen om dit gedaan te krijgen?

Beste dank.

Groet,

Bona

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

24 reacties op “Lezersvraag: Belgen in Thailand wiens pensioen overgeschreven wordt via Wise”

  1. Paul zegt op

    Bona,

    Een zeer terechte vraag. Het formulier van onze pensioendienst dat Wise moet ondertekenen is inderdaad het probleem. De samenwerking tussen Argenta en hun klanten opzeggen is met een vingerknip geregeld. De klanten blijven achter met hun probleem dat niet simpel op te lossen is.

    De enige oplossing die voor de hand ligt is om uw pensioen te laten storten op een Thaise rekening. De schommelende wisselkoersen en de bijkomende kosten zullen we er moeten bijnemen vrees ik.

    Heb je de communicatie van de ambassade betreffende dit dossier ontvangen?

    • bona zegt op

      Dank je Paul. Een vraagje: Mag die Thaise rekening dan een reeds bestaande zijn in Thaise baht of dien ik dan een nieuwe rekening in Euro aan te maken?
      En ja, ik heb de communicatie van de Belgische ambassade ontvangen.

      • john koh chang zegt op

        thai baht rekening of eurorekening. Kan beide. Gewoon bij overermaken aangeven wat je wilt MAAR transferwise doet geen euro overmakingen dus je moet thaise baht kiezen. Daarbij een andere opmerking. Als je via tranferwise overmaakt, dus je stort euro op je transferwise(nieuwe naam: wise) rekening dan zie je hoeveel er aankomt in Thailand. Als je euros van een eurorekening via je bank overmaakt naar een thaise eurorekening ben je in totaal een kleine € 40kwijt !! Je bank berekent een beetje maar het wordt via een tussenbank naar thailand gestuurd. Die tussenbank kost veel geld en je thaise bank neemt ook nog wat eraf !

  2. Berry zegt op

    Heb je gebruik gemaakt van een Borderless account bij TransferWise?

    Ik ken verschillende mensen dewelke dat doen en geen enkel probleem. Niet alleen voor pensioen maar ook voor loon.

    • bona zegt op

      Ik heb een rekening bij Wise doch weet niet zeker of dit een Borderless account is. Is het dan mogelijk om bij Wise zowel een gewone als een Borderless account aan te maken?
      Beste dank voor enige info.

      • Berry zegt op

        Een Borderless account is een rekening op jouw naam, bijna wereldwijd, bij Transferwise.

        ELI5: Zie TransferWise als een bank waar je de borderless rekening opent.

        Je kan Transferwise gebruiken op 2 manieren:

        – Ik stuur geld naar de algemene rekening van Transferwise in Brussel, ik geef mijn “unieke mededeling in” en Transferwise kan mijn transactie detecteren. Na detectie en controle, ze zullen dit accepteren als een gestort bedrag.

        – Borderless is dat ik een unieke rekening nummer krijg van Wise, bijna wereldwijd, geregistreerd op mijn naam, maar als bank, Transferwise.

        De belgische pensioendienst zal nooit de algemene rekening van Wise aanvaarden, maar voor de rekening op jouw naam, geen probleem.

        Praktisch:

        Wil ik geld naar Thailand versturen, Transferwise geeft me hun algemene bankrekening in Brussel, maar met een unieke mededeling. Detecteren ze de storting, beginnen ze de transactie naar Thailand.

        Maar ik heb ook, niet voor Thailand, maar Belgie, USA, unieke bankrekeningen. Naam is geregistreed onder Berry XYZ, bank = Transferwise. En iedereen kan daarop stortingen doen.

        • Kris Kras Thai zegt op

          zonet kwam ik erachter dat WISE een andere benaming heeft voor hun Borderless account: ‘multi currency account’.
          Hopelijk kan m’n hier nog volgen.

      • Kris Kras Thai zegt op

        Bona,

        Weet je ondertussen al of je een borderless account hebt?
        Indien nog steeds niet duidelijk: klik, na inloggen, onderaan op ‘Home’; zie je daar bovenaan een ‘balance’ staan?
        Heb je wel een login? (Indien niet heb je ook geen Borderless account!)
        Voor het openen van een borderless account, moest je een scan van je ID kaart maken en deze vervolgens uploaden. Is dit gebeurt?

  3. Ton zegt op

    Een andere optie zou zijn je pensioen laten overmaken naar een internetrekening zoal bv Bunq of N26. Beide rekeningen zijn via een app te besturen en via Azimo of transferwise kun je elk gewenst bedrag op elk willekeurig tijdstip overmaken naar je Thaise rekening. De kosten zijn erg laag (bv 2 euro voor 1500 euro)

    • timker zegt op

      Sorry, ik had hetzelfde idee maar zag jouw bericht nog niet…

    • john koh chang zegt op

      zie mijn opmerking hieronder. Als je via transferwise stuurt kun je alleen thaise baht laten aankomen in thailand. Transferwise verstuurt geen euros!

  4. timker zegt op

    Is het voor Belgen die in Thailand wonen niet mogelijk om een rekening te openen bij een echte Internet bank (zonder een fysiek kantoor) en dan daarna zelf hun geld via (Transfer)Wise te versturen?

  5. Rik Meuleman zegt op

    Idd Argenta stopt met niet europese overschrijving maar kan je niet naar KBC of fortis bank die doen wel overschrijving rechtstreeks zijn die keiduur maar ik doe via kbc ook met wise gaat heel vlot.

  6. John61 zegt op

    Beste Bona,

    Ik ben ook geconfronteerd met het probleem van Argenta en ben naarstig op zoek naar een oplossing. Daar de bank ons maar een beperkte tijd gunt om onze rekening af te sluiten hebben we er alle baat bij om elkaar bij te staan daar waar mogelijk.

    Het zou me alvast een groot plezier doen als je me het formulier, dat Wise moet ondertekenen, eens zou kunnen bezorgen. Dan kan ik langs mijn kant ook eens aandringen bij Wise om alsnog het desbetreffend formulier te ondertekenen. Hoe meer druk we kunnen zetten, hoe groter de kans op succes.

    Ik hoop van harte dit alles tijdig te kunnen oplossen, eind deze maand sluit Argenta definitief mijn rekening.

    Bedankt!

    • John61 zegt op

      Bona,

      De perikelen met de Argenta bank weerhouden me al een aantal nachten uit mijn slaap. Ik veronderstel dat ik niet alleen ben die me wat zorgen maak. Zelfs onze ambassade is in actie geschoten – doch van hen verwacht ik weinig concrete oplossingen. We zullen zelf op zoek moeten gaan om tegen eind deze maand ons pensioen te kunnen ontvangen op een alternatieve rekening.

      Ik ben gisteren nog een aantal keren in contact geweest met een bevriend lid van ons blog. Hij heeft omwille van privacy redenen expliciet gevraagd om zijn naam niet te vermelden. Dit zal ik dan ook niet doen. Na het plaatsen van je bevindingen in je topic Bona, hebben ikzelf en mijn vriend de nodige acties ondernomen. Het resultaat hiervan zal straks duidelijk worden.

      Mijn vraag hierboven, om me eens je document te bezorgen dewelke je naar Wise verstuurd hebt, zal je nooit beantwoorden want dit document heb je niet eens. Je stelt heel duidelijk dat je nog geen antwoord gekregen hebt van je pensioenkas, waar komt je befaamd document dan vandaan? Is dit een fictief formulier? Ik weet het ook niet. Ik heb een flauw vermoeden dat wat je beweert niet eens juist is en dit om onderstaande reden.

      ———-

      Ook wij hebben contact opgenomen met Wise en hebben hen volgende vraag gesteld:

      – Onze vraag:

      Issue: What I can do with Wise

      I am living in Thailand. Last week some members of Argenta bank received a letter. Argenta doesn’t continue the cooperation with them.
      My question: is it possible to open a bank account at Wise from abroad, so without having an address in Belgium anymore?
      Is it possible to send, straight from the Belgian pension services, my pension to this account?
      I have info the pension service wants a signed document from the receiving bank.
      This document seems to be not possible to sign by WISE. Is this correct as this means Wise in no option to receive our pension.

      If possible, I would like to receive this kind of document to see what they want.

      Sincerely Yours,

      xxx

      – Hun antwoord:

      Hello xxx,

      Thanks for getting in touch.
      You can use your EUR account details to receive local transfers within the SEPA zone, or SWIFT payments — as long as they’re in EUR.
      All you need to do is share your personal account details with the sender. If you’re on the website, click on EUR balance from the left hand side menu — and if you’re using the app, you’ll find them on the Home or Account tab.
      Learn more about how to use your EUR account details.
      As our bank details are given locally, then there should be no issues in receiving the pensions. If you need, we can provide the signed document.

      If you have any other questions, let us know — we’re happy to help.

      Thanks again,

      From Akhil,

      At Wise

      ———-

      Zoals je ziet hebben we een TOTAAL ANDER antwoord van Wise ontvangen. Hun reactie is totaal in tegenspraak met wat jij beweert! Wie liegt er hier?

      Als je er op staat wil ik alvast de nodige screenshots van onze mailing met Wise online plaatsen. Omgekeerd wacht ik nog altijd op een screenshot van JOUW FORMULIER dat Wise weigert te ondertekenen. En misschien moet je je mail naar Wise ook maar eens openbaar maken.

      Beste leden, mijn vriend, een gerespecteerd lid op ons blog is absoluut gefrustreerd door de mentaliteit van bepaalde personen.
      Hier een kleine reactie vanuit zijn mailing naar mij toe: “… en ik ben niet zinnens daar mijn tijd en energie aan te verspillen. Het zij gewoon parels voor de zwijnen.”

      We weten niet wat er gaande is op onze mooie blog. Wat we wel weten is dat bepaalde leden te pas en ten onpas allerlei onwaarheden verspreiden. Wat hen hiertoe aanspoort is ons een raadsel. De anonimiteit van het internet is een perfecte dekmantel voor hun gebruikersnaam.

      Voor alle duidelijkheid Bona, als we alsnog verkeerd zouden zijn in onze redenering, dan zullen we de eersten zijn om onze excuses aan te bieden. Doch, we wachten op uw tegenreactie.

      Met het nodige respect,

      John61

  7. Patrick zegt op

    Beste Paul, laat je pensioen door de pensioenkas rechtstreeks op je thaische bankrekening storten. Is goedkoper dan Wise te gebruiken.

  8. Guy zegt op

    Je kan de pensioendienst vragen om je een formulier toe te sturen om van bank te wisselen>
    Via dat formulier kan je dan je pensioen ontvangen op een Thaise bankrekening.
    Proceduretijd is ongeveer 2 maanden.

    De voordelen van Wise combineren kan/mag niet volgens de Europese regelgeving terzake.
    Argenta maar ook ING zijn daar niet echt voorstander van en je vliegt er dus letterlijk en figuurlijk uit.

    Van twee taartjes eten kan natuurlijk niet. Betrouwe banken op dat vlak in Belgie/Nederlands zijn zeldzame soorten.

    Momenteel zijn er echter wel nog banken die je die service laten genieten.

    Succes.

  9. Pat zegt op

    Beste
    Betreft overschrijving van pensioen naar wise! Dit word niet aanvaard door de pensioendienst dus vertel
    hier geen onwaarheden of van horen zeggen .
    Enkel een europese rekening kan geopend worden bankok bank of een ondergetekende brief met goedkeuring van uw thaise bank.

  10. Kris Kras Thai zegt op

    Bona,

    Kun je iets meer duiding geven over het document dat WISE moet ondertekenen? Heb je dit van de pensioendienst ontvangen?

    Ik vind het vreemd dat ik op verschillende pensioen gerelaeerde websites GEEN informatie hierover kan vinden. Ook Google, die normaal alles weet, kan me niet helpen.

    Vroeger werd het pensioen door 3 verschillende diensten uitbetaald (ambtenaren, zelfstandige en werknemers). Sinds een vijftal jaar is er nog maar één dienst die alle pensioenen uitbetaald.
    Vandaar de verwarring?
    Want er zijn hier lezers die stellig beweren dat de pensioendienst niets ter ondertekening vraagt en andere die even stellig beweren dat dit wel het geval is. En beide kampen staven dit met praktijkvoorbeelden.

    Wie geeft opheldering.

    PS: voor de Nederlanders, we praten hier over de Belgische pensioendienst.

  11. Berry zegt op

    Ik zal het nog eens proberen samen te vatten:

    De gewone Transferwise bank rekening voor het uitvoeren van transacties, kan je niet gebruiken voor het storten van je pensioen. Voor mij is dat rekeninghouder TransferWise, met rekening BE79 XXXX XXXX XXXX

    Je moet een Borderless account openen bij Transferwise om je pensioen te laten storten.

    Je krijgt dan een unieke rekeningnummer, op jouw naam.

    Voor mijn Belgische rekening is dat BE90 XXXXXXXXXXX met acount name, mijn volledige naam.

    BIC: TRWIBEB1XXX

    Address:

    Avenue Louise 54, Room S52
    Brussels
    1050
    Belgium

    Dit is geldig als een gewone bankrekening en iedereen kan erop storten. En de pensioendienst maak daar geen enkel probleem van. Ik heb zelfs een Visa debitcard van deze rekening.

    Als je een storting doet op deze rekening, moet je ook mijn naam als rekening houder ingeven, niet Transferwise.

    Ik heb bijvoorbeeld ook zo een rekening in The USA.

    Daar heb ik:

    De (checking) rekening staat ook op mijn naam met:

    – Wire Routing number 02XXXXXXX

    – ACH routing number 02XXXXXXX

    – Account number 83XXXXXXXX

    Adres:

    TransferWise
    19 W 24th Street
    New York NY 10010
    United States

  12. bona zegt op

    Beste allen.
    Beste dank voor jullie antwoorden.
    Dee vraag is meermaals geteld om welk formulier het gaat, dus hierbij:

    Aanvraag tot betaling op een persoonlijke bankrekening
    Federale Pensioendienst Betaalwijze Zuidertoren Europaesplanade 1 1060 Brussel BELGIE

    Nationaal nummer, voornaam en naam: …………………………………..

    Ik vraag u om mijn pensioen te betalen door overschrijving op rekeningnummer: BIC-code (SWIFT-adres) geopend bij deze financiële instelling:
    Naam:
    Adres:
    Ik geef aan de bovenvermelde financiële instelling de volmacht om op eenvoudig verzoek alle ten onrechte uitbetaalde bedragen terug te storten aan de Federale Pensioendienst (FPD). Deze volmacht wordt niet opgeheven bij mijn overlijden. Ik verplicht mij ertoe: ~ om de ten onrechte ontvangen bedragen onmiddellijk terug te betalen aan de FPD; ~ om de FPD onmiddellijk in te lichten over elke gebeurtenis die het recht op de uitbetaling van het pensioen kan wijzigen (bv. de nationaliteit, de burgerlijke staat, het adres); ~ om binnen 15 dagen na elke vraag van de FPD, een bewijs van burgerlijke staat of een levensbewijs, uitgereikt volgens de vereiste normen, voor te leggen; ~ om de FPD ten minste 2 maanden vóór het afsluiten van de bovenvermelde rekening in te lichten. Opgemaakt te (plaats, land): ………………………………………………… ; op ……………………………. (dag maand jaar) Handtekening van de gerechtigde: Rekeninghouder(s): …………………………………………………………………………………………………………………….

    – SECTION TO BE COMPLETED BY THE FINANCIAL INSTITUTION The undersigned financial institution: ~ confirms that the aforementioned account can be accessed by the aforementioned authorised person; ~ agrees to pay the pension deposited in the account of the signatory of this notification. Drawn up in …………………………………………………………………………………. ; on ……………………………………….

    Signature of the financial institution: Stamp of the financial institution:

    …………………………………………. ………………………………….
    ___________________________________________________________________________________

    Speciaal voor John61: Ik zit net als anderen te piekeren om een oplossing te vinden. Ik ben absoluut niet uit op sensatie of dergelijke doch ben, jammer genoeg voor mij, absoluut ONkundig op computergebied doch ik doe mijn uiterste best. Ik heb copy genomen van jullie vraag aan Wise en hun antwoord er op. Hopelijk is het nuttig bij een volgende contactname.

    Vriendelijke groeten aan allen.

    • Kris Kras Thai zegt op

      De verwarring wordt alleen maar groter.

      Waarom moest ik bij twee Belgische banken geen volmacht ondertekenen? In 2016 ben ik vervroegd op pensioen gegaan, en heb alle documenten nog eens doorgenomen: maar vind geen woord over de genoemde volmacht. Eind vorig jaar veranderde ik van bank, en ook toen geen woord over volmacht. Daar ik vergevorderde plannen heb om mij definitief in Thailand te vestigen, volg ik deze discussie erg nauwlettend.

      Zou het kunnen dat m’n geen volmacht nodig heeft zolang je in België woont, omdat er dan andere juridische wegen bestaan?

      Nochtans komen mensen als John61, Berry, … erg oprecht over. Gaat het dan over een recente maatregel? Of is dit enkel bij gepensioneerden waar meer risico’s bestaan op ’ten onrechte uitbetaalde pensioenen’?

      Zoals reeds gezegd verwarring troef! Hier is het laatste woord nog niet over gesproken. Misschien moet ik mijn stoute schoenen aantrekken en mij een tijdje in de pensioentoren ophouden. Als er geen verplichte thuiswerk meer is.

      Toch bedankt Bona.

    • John61 zegt op

      Best Bona,

      zoals we reeds wisten heb je totaal geen document ontvangen van de pensioendienst waarin ze ze ‘eis’ stellen een document te laten onderteken dat hen ‘volmacht’ zou geven op een rekening van de bank. Het ‘document’ dat je hier plaatst is iets wat je zelf in elkaar geboxed hebt en totaal waardeloos is en ook door geen enkele bank zal/mag/kan ondertekend worden.

      Je wil hier, ‘op eigen initiatief en zonder vraag van de pensioendienst’, iets waar nergens sprake van is bij het wijzigen van de rekening waarop de pensioendienst uw pensioen moet storten, kenbaar maken. Het enig resultaat hiervan is dat je totaal onnodig verwarring zaait bij mensen die in de problemen zitten wegen het opheffen van de diensten van Argenta.

      Je geeft hier trouwens een volmacht aan een ‘niet natuurlijk persoon’ maar aan een ‘dienst. Weet je wel goed wat dit zou betekenen indien de bank dat wel zou toestaan? Wel dat zou betekenen dat eenieder, die net als jij, een document, zogenaamd van de pensioendienst, in elkaar boxed en naar de betreffende bank stuurt om teveel gestorte bedragen terug te eisen, jouw rekening kan plunderen. Wees gelukkig dat ze dit niet willen ondertekenen.

      Het enige document waar een ‘ EIGEN VERBINTENIS’ tot terugstorten van onterecht ontvangen bedragen dient ondertekend te worden, en NIET DOOR DE BANK, is op het einde van het LEVENSBEWIJS.

  13. bona zegt op

    Dit heb ik een half uurtje geleden ontvangen:
    ————————————————————————

    Gina (TransferWise)

    Jul 4, 2021, 7:21 GMT+2

    Hello ,

    Thanks for getting back to us.

    I can confirm you have a borderless account with active EUR balance account details.

    I have attached your EUR balance account details to this email. This document shows your IBAN, bank code and bank address.

    Based on the latest information I have, the Belgium Pension Bureau doesn’t support our BE IBANs so you wouldn’t be able to receive this into the Wise account.

    Unfortunately we can’t accept or process any payments from the Belgium Pension Bureau.

    If you have a pension with a private or another pension company then the details would be accepted. Unfortunately it is just not possible with the Belgium Pension Bureau.

    You can always check with the pension company if they are able to make payments with the EUR accounts details you have.

    I hope that helps.

    Let me know if you have any questions – if not, have a great weekend!

    Thanks,
    —————————————————————————————————————————

    Maandag zal ik contact nemen met de pensioendienst.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website