Geachte lezers,

De afgelopen week heb ik geld opgenomen bij de TMB 10.000 bath. De wisselkoers die de ING rekent is 36.02 bath voor 1 euro. Deze wisselkoers wijkt dus sterk af van de opgegeven wisselkoers. Dit verschil loopt op van 2,5 tot 3 bath per euro.

Ik heb de ING op opheldering gevraagd en moet dus een schriftelijke klacht indienen.

Wat ik mij afvraag of andere bezoekers ook deze ervaring hebben met geldopname de afgelopen dagen?

De Kasikorn is iets gunstiger maar ook hier geeft de ING een zeer slechte wisselkoers.

Hartelijke groet,

Pascal

vanuit Bangkok


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

26 reacties op “Lezersvraag: Klopt het dat ING een slechte wisselkoers geeft in Thailand?”

  1. BA zegt op

    ING weet ik niet specifiek maar de Rabo flinkt hetzelfde kunstje. Als je pint dan geven ze je inderdaad een lagere koers als ‘market rate’ en ook veel slechter als de spread welke de Thaise banken rekenen. Zo verdiend de bank als het ware aan jou transactie. Naast de 150 baht voor de Thaise bank ben je dus ook een deel kwijt aan de Nederlandse bank.

    Je zou even moeten weten wat de officiele koers op die dag was. Laagste wat ik deze week gezien heb is ongeveer 38,22 inter bank maar hij kan tussentijds ook lager geweest zijn. De euro heeft een paar keer flink gedipped deze week.

  2. Lex K. zegt op

    Ik ga altijd met 2 pasjes naar Thailand, mijn VISA card en mijn ING pas, met beide nooit problemen gehad, ik heb wel uitgetest welke kaart het voordeligst was, ik heb 2 maal het zelfde bedrag, bij de zelfde bank op ongeveer het zelfde tijdstip opgenomen, op het afschrift van mijn VISA kaart was beduidend minder afgeschreven dan op mijn ING rekening, ik reken de 150 baht opname kosten van de Thaise banken niet mee, ik heb het meerdere keren vergeleken en altijd kwam de ING als de slechste uit de bus.

    Groet,

    Lex K.

  3. Bvanee zegt op

    ING is duidelijk duurder.ik heb het met mijn ing pas en mastercard getest. Overigens kon ik afgelopen weekend niet pinnen met ing pas,pas gisteravond weer. Heb al meerdere issues met ing,begint uit de hand te lopen.#ing

  4. RobbieR zegt op

    Gisteren vanaf Cambodia geland op Don Muang, even pinnen met de ING maestro card. Nee dus, geen geld. Kaart van mijn vrouw werkt ook niet. Kort daarna doorgevlogen naar Trang, weer geprobeerd te pinnen, weer niets. Slechts bericht dat we kontakt moeten opnemen met onze bank. ING vanmorgen dus maar gebeld, ja er zijn problemen bij het pinnen in Thailand, we ‘zijn er mee bezig”. Creditcard werkt wel, toegezegd is dat extra kosten die dat geeft voor rekening ING komen. Opname blijkt wel gemaximeerd te zijn tot 400 euro tegenwaarde. Dus 20000 baht kun je niet in een keer opnemen. Lekker handig van de ING. Zo wordt je nog op extra kosten gezet ook. Met de visa kaart nu zonder problemen 20000 baht gepind. Bye the way, we zijn vanaf november jl. nu 4 maanden onderweg, waarvan 3 in India en 1 maand in Cambodia. Aldaar nooit problemen met pinnen gehad.

    • Bvanee zegt op

      Thanks voor de reactie. Dacht al dat het aan mij lag. Saldo meer dan toereikend. Kon vorige week nog gewoon pinnen maar dit weekend in zowel mukdahan alswel op don muang ineens niet. Ook gelukkig een cc bij me.

  5. Erik zegt op

    Binnen de EU gelden regels waar alle banken zich aan moeten houden. Buiten de EU is het tegenwoordig wild west geworden voor de banken. Ze kunnen daar doen wat ze willen, stellen hun eigen regels en pakken wat ze kunnen. Je kan daar helemaal niets tegen doen. De enige optie die je hebt is zo veel mogelijk de nederlandse banken vermijden zolang je buiten de EU bent. Als je geld overmaakt naar Thailand van je nederlandse naar je thaise bankrekening doe dat ALTIJD in Euros! Je krijgt de beste omrekenkoers bij de thaise bank.

    De ING is mogelijk een van de beroerdste banken geworden omdat die bank nog altijd zwaar in de problemen zit, wat niet iedereen beseft. Je kan klagen wat je wilt, als het iets betreft wat zich buiten de EU afspeelt ben je als regel rechteloos.

  6. PaulusXXX zegt op

    Bij mij zat de ING zo’n 0,5 baht lager dan de wisselkoersen die ik bij de wisselkantoortjes zag op de dag dat ik pinde. Ik heb 3x geld opgenomen (20000 per keer) bij de AEON bank in Pattaya in november 2012 (koers 39,0152 baht), december 2012 (koers 39,6217) en januari 2013 (koers 39,4750).

    Mijn ervaring is dat het dus erg mee valt met de ING. Mijn duurste geldopname koste me totaal 512 euro voor 20000 baht.

  7. Gerard zegt op

    Klopt . .afgelopen zaterdag heb k gepind . .tegenwoordig door de slechte Euro koers, of de hoge Thai Baht koers, kun je nog max. Tb 18.500 pinnen
    Ik pin altijd via Kasikorn . .men berekende afgelopen zaterdag 37.6 . .dus in ieder geval beter dan de TMB (ING)
    Contant geld wisselen is momenteel interessanter (indien je bedenkt dat bin pinnen in Thailand TB 150 (dus bijna € 4,00 kosten) en in Nl ook ca. € 4.50 kosten worden berekend.
    Wissel NOOIT op de airport . .dat scheelt ook enkel procenten . .!

  8. Nora zegt op

    Ik heb het een keer gecheckt door met vrienden van 3 verschillende Nl banken geld op te nemen: SNS, Rabo en ING. De laatste was inderdaad de slechtste.

  9. Ronny zegt op

    Ik ben meestal in Bangkok en wissel zoveel mogelijk cash geld bij “Super Rich” Men krijgt daar meer dan dat ge gaat geld afhalen met credit card .Natuurlijk is dit goed als ge in Bangkok bent . Hier een website waar dat ge dagelijks de wisselkoers kunt volgen ,word ge-updated zodra er iets veranderd http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

  10. John zegt op

    Half februari verandert op mijn laptop in Thailand de software, Outlook en Skype.Tevens krijg ik van de ING het advies om uit veiligheidsoverwegingen hun Trusteer Rapport te downloaden. Wanneer ik daarop wil inloggen bij de ING, krijg ik het bericht, dat ik het wachtwoord, dat ik al 10 jaar gebruik niet goed zou zijn. Soms zijn er onderhouds-werkzaamheden bij de ING. Daarom heb ik de volgende dag twee maal trachten in te loggen. Daar op kreeg ik het bericht dat mijn internet rekening geblokkeerd is.

    Het probleem is dat ik jaarlijks eind februari naar Nederland vlieg om o.a. afspraak bij het ziekenhuis, mijn privé en zakelijke administratie op orde te brengen. voor mijn acautent . Ik had reeds een optie voor een vliegticket. Op de ING site is het mogelijk om een ander wachtwoord aan te vragen. Na het invullen van de gegevens waarin ik duidelijk vermeld mijn Thaise adres en telefoonnummer. Daarop krijg ik een mail dat het nieuwe wachtwoord verzonden is naar mijn huisadres in Nederland. Weer een mail gezonden of mijn zoon dit kan afhalen bij het postkantoor. Daar hij mijn bankpasje niet heeft en het bericht te namen van mij staat is het niet mogelijk dat iemand anders dit bericht kan afhalen. Wel een mail ontvangen voor een tevredenheids-onderzoek Na zeven mails waarop ik alleen maar een standaard bericht krijg “binnen twee werkdagen krijgt u antwoord” .Na 10 dagen eindelijk een mail dat ik verhuisbericht moet zenden. Dit is juridisch natuurlijk niet mogelijk. Weer twee mails gezonden nu t.a.v. drie directie leden Tot nu toe niets vernomen. Daarop heb telefonisch contact gemaakt bij de afdeling zakelijk. Ook deze vertelde op correcte wijze dat ik een verhuisadres moet zenden. In totaal heb ik 26 mails gezonden, van drie beantwoord zijn. Twee telefoontjes en een aangetekende brief. Nu heb ik een telefoongesprek gehad met een mevrouw ze adviseerde geld op te nemen met mijn bankkaart van de ING maar gezien de Euro en de 150 baht is dit een kostbare zaak. Nu heeft ze mij toe gezegd tot een compensatie te komen. Na 5 weken heb vandaag deze mail ontvangen.

    We zijn op dit moment bezig om uw inloggegevens voor Mijn ING per koerier naar uw adres in Thailand te versturen. Zoals ik al eerder heb aangegeven zal dit ongeveer tot eind maart 2013 duren. Helaas is er op dit moment nog geen Track en Trace nummer bekend. Zodra deze bij ons bekend is, zal ik deze aan u doorgeven. Mijn belofte om u te compenseren voor de door u gemaakte kosten staat nog steeds. Dit wil ik met u bespreken zodra u weer in Nederland bent. Helaas is het voor mij niet mogelijk om uw wachtwoord sneller of op een andere manier te versturen.

    Die mevrouw en haar mannelijke collega doen alles wat in hun vermogen ligt maar ik kan ruim een maand mijn rekening niet inzien of betalingen doen. Wederom heb ik twee vliegtickets gereserveerd voor naar Nederland maar ik moet eerst een reisverzekering en visum regelen voor mijn vriendin. Zo lang ik niet kan inloggen is het niet mogelijk om over mijn geld te beschikken en betaling te doen.

    • Erik zegt op

      Reakties op klachten eindigen altijd dat onvoldoende is aangetoond dat ING enige blaam treft. Tegen de tijd dat de direktie antwoord is de klacht over zoveel schijven gegaan dat niemand meer weet waar het mee begon.

      Het business model van ING staat niet toe dat u als klant enige vorm van bewijs kunt aanvoeren dat zij fouten maken. Uw kontakten lopen normaal via een callcenter dat aantekeningen in uw klant file bijhoudt. U als klant heeft niets daarvan in handen.

      Als ze je verzoeken een adreswijziging op te geven is dat een totaal ondoorzichtige procedure voor iemand die in het buitenland woont. Ik ben enige jaren terug anderhalf jaar bezig geweest voor een juiste adressering. Correspondentie kwam ook niet aan bij ING, niet normaal verzonden en evenmin aangetekend. Adres wijzigingen werden meestal helemaal niet of pas na 4 maanden of langer doorgevoerd waarna ze al weer opnieuw gewijzigd moesten worden. Klachten werden onder de mat geveegd en nooit gehonoreerd.

      Iedereen die langere tijd in Thailand of buiten de EU verblijft moet in zijn eigen belang 2 banken aanhouden, beide met alle voorzieningen voor opnames en internet. Alleen ING aanhouden is al jaren voor mij volstrekt onverantwoord gebleken.

    • gillordo zegt op

      heb hetzelfde probleem meegemaakt. Heb mijn zoon gemachtigd op mijn rekening. Probleem opgelost.

      g.

  11. leo zegt op

    bij pinnen kies bij de keuze “met/with” of “zonder/without” conversion: kies ZONDER!!!
    (dan krijg je een “betere” koers)

    leo

  12. bart zegt op

    ING is zowiezo erg duur wat betreft transacties richting thailand ook als ik geld wil over maken richting thailand naar een thaise rekenning betaal ik bijna 30 euro, terwijl als ik dit doe met m’n rabobank rekenning ik maar 7,50 euro betaal. Zelfs western union is nog goedkoper dan de ING 12 euro tot 100 euro en 16 tot 200 enz, enz, enz.

    • Erik zegt op

      Die kosten zullen afhangen van het betaal pakket dat je hebt en de groote van het bedrag. Ik betaal maar 5 Euro voor een overboeking naar Bangkok Bank van een paar duizend Euro bij ING.

      • Roberto zegt op

        Erik, get to the point……..euro’s………wat is de wisselkoers??? Of heb je een eurorekening??

        • Erik zegt op

          Die kosten zullen afhangen van het betaal pakket dat je hebt en de groote van het bedrag. Ik betaal maar 5 Euro voor een overboeking naar Bangkok Bank van een paar duizend Euro bij ING.

          Bangkok Bank wisselt die Euros dan tegen hun dagkoers in Thai Baht, een koers die altijd beter en is dan die van de ING en een van de beste bij de banken in Thailand. Een koers die dagelijks gepubliceerd wordt op de internet en diverse kranten in Thailand en dus transparant is. Dit laatste dus in tegenstelling tot wat de ING doet.

          De dagkoers wisselt voortdurend en is dus nooit exact te voorspellen. Op dit moment daalt de Euro alleen maar door de bankrun op Cyprus. Daar kan kan je als individu niets aan veranderen.

          • Mathias zegt op

            Beste Erik, Hoe komt u aan deze onzin dat de Euro daalt door bank runnen op Cyprus?
            Er is helemaal geen bank run op Cyprus gaande! De banken zijn gesloten, idd dat men bang is voor een bank run, daarom deze omstreden maatregel. Vandaag zijn de banken ook nog dicht gebleven omdat de stemming is uitgesteld. Morgenavond, niet zeker zal er gestemd worden over deze omstreden maatregel en dan is er meer bekend. Tot dan blijven alle banken gewoon dicht op Cyprus! Ik zal maar een linkje van de NOS bv. bijvoegen voordat het een welles nietes wordt. Maar google en je ziet tientallen links!

            http://nos.nl/artikel/485932-banken-cyprus-nog-2-dagen-dicht.html

            • Mathias zegt op

              Er is nu een update dat het parlement het voorstel heb afgewezen. De regering zal opnieuw aan de onderhandelingstafel moeten met de andere E.U landen. De Euro heb weer een draai om zn oren gekregen. Ben bang dat men eerstdaags nog 3600 bht krijgt voor 100€. Gaat lekker zo……………..Pffff.

  13. carlo zegt op

    Goedemiddag vanuit nederland.
    Het was net voor kerst 2012. Mijn moeder van 78 jaar gaat naar de ing bank in uden.
    Ze wilde mij mijn vrouw en mijn broer graag een kadootje voor kerst geven.
    Ze had zelf bedacht dat dat thaise bathjes moesten worden, ze wist dat wij net na nieuwjaar op vakantie naar thailand zouden gaan op vakantie.
    Bij de balie medewerkster het verhaal verteld, ze wilde 3 keer voor de waarde van 100 euro aan bathjes kopen moeizaam van haar aow tje gespaard.
    De balie medewerkster vond dat een prachtig idee, maar de bathjes waren niet voorradig en moesten dus besteld worden.
    Geen probleem, ze had nog enkele dagen de tijd.
    2 dagen naderhand dus weer naar de ing bank in uden, en ja hoor alles lag netjes klaar.
    Het verschuldigde bedrag van haar rekening aldaar laten afschrijven, en op naar huis .
    Nog snel even bij de primera langs om 3 kartonnen geschenk doosjes te kopen a 2,50 per stuk ziet er tenslotte veel leuker uit.
    1e kerstdag ze had er bijna niet van geslapen,de kadootjes overhandigd.
    Wij waren er harstikke blij mee, totdat wij keken hoeveel bathjes er in het doosje zaten, toen was de feeststemming er voor ons helemaal vanaf.
    Omgerekend tegen de toen geldende koers zat er voor 82,50 euro in.
    Natuurlijk hebben wij niks tegen onze moeder gezegd, wij wilde haar vreugde niet bederven, maar is het niet in en in triest dat deze bank zoveel geld aan ons kadootje en aan de vreugde van onze 78 jarige aow gerechtigde moeder wil verdienen ?
    Voor mij dus nooit meer wisselen bij de ing bank.
    carlo

    • Erik zegt op

      Carlo ik deel je teleurstelling maar helaas is er geen andere bank in nederland die dit anders zou hebben gedaan. Als een incourante valuta voor nederlandse banken is de spread op aan en verkoop iets van 12 Baht per Euro. Op de aan en verkoop verlies je elk iets van 6 Baht.

      Als je Euros overmaakt naar bv Bangkok Bank en je laat hun de exchange doen verlies je naar beide kanten iets van een halve Baht per Euro. Bij cash wisselkantoren in Thailand verlies je in de regel 1 tot 2 Baht. Het is dus ook daar altijd uitkijken wat je doet omdat ze mogen pakken wat ze willen mits het wel op hun borden staat aangekondigd.

      Vroeger en mogeliojk nu nog kon je de wisselkoersen van de nederlandse banken ook vinden op Teletekst en daar heb ik die info ook vandaan wat de nederlandse banken doen.

    • Cornelis zegt op

      Dit is bij alle banken het geval wanneer het om in NL betrekkelijk incourante valuta gaat die speciaal besteld moet worden, ook bij gespecialiseerde organisaties als GWK.

  14. william zegt op

    Afgelopen weekend ook proberen te pinnen met mijn ing-pas in pattaya, voor de derde keer in 12 maanden tijd werkt hij weer niet, om moedeloos van te worden , en dan ben je personal banking klant ( + 75000 euro ) het word tijd om over te stappen !!!

  15. Gerke zegt op

    Ook wij hebben problemen met het geld opnemen in thailand met ING pas. Deze week lukt dat (weer eens) niet. Dochter in Thailand poogde geld op te nemen. Nu maar geld naar thai rekening en dat kost bij ING 30 euro. ING helpdesk heeft er geen verklaring en geen oplossing voor. Je kunt bellen met hun afdeling internationale betalingen 026-4422462 voor mogelijke oplossing. Ga morgen bellen en maar eens 30 euro claimen. Overigens werd mijn opmerking dat ik dan maar eens een andere bank ga zoeken, gelaten aanvaard. Ze kunnen dus blijkbaar er niets aan doen. En voor zo’n grote bank is dat toch wel een min puntje!

  16. ReneThai zegt op

    Vandaag staat er een mededeling op MIJN ING , eerst inloggen anders is het niet zichtbaar :

    Mededeling

    Er is een mededeling die uw aandacht verdient. Nadat u deze gelezen heeft, kunt u verder met internetbankieren.

    Belangrijk: het gebruik van uw Betaalpas wijzigt

    De ING is continu bezig betalen nog veiliger te maken. Daarom zetten we vanaf 21 april 2013 de Betaalpassen van de meeste klanten standaard uit voor gebruik buiten Europa. Wat betekent dit voor u?

    De belangrijkste punten op een rij

    De meeste Betaalpassen staan standaard op gebruik in Europa
    In Mijn ING kunt u de instellingen van uw pas nu al bekijken en aanpassen
    Eenvoudig wijzigen van ‘Europa’ naar ‘Wereld’ (of andersom)
    Wijzigingen binnen 24 uur verwerkt

    Waarom neemt de ING deze maatregel?

    Helaas komt het steeds vaker voor dat criminelen geld opnemen met gestolen gegevens van betaalpassen. Dit gebeurt vooral in landen buiten Europa. Daarom heeft de ING de meeste passen op ‘Europa’ gezet. U kunt zo in heel Europa met uw pas betalen en geld opnemen en verkleint de kans op misbruik.
    Meer informatie

    Betalen en geld opnemen buiten Europa

    U kunt in Mijn ING precies zien waar u uw Betaalpas(sen) kunt gebruiken. Staat uw pas op ‘Europa’ en gaat u binnenkort op reis buiten Europa? Dan kunt u nu al in Mijn ING voor deze periode per Betaalrekening uw pas(sen) op ‘Wereld’ zetten. Tijdens deze periode kunt u dan met uw Betaalpas wereldwijd betalen en geld opnemen. Na uw reis wordt uw pas weer automatisch op ‘Europa’ gezet.

    Gebruik Betaalpas bekijken en wijzigen

    Wilt u de instellingen van uw Betaalpas bekijken? In Mijn ING klikt u onder ‘Alles in Mijn ING’ bij ‘Mijn gegevens en instellingen’ op ‘Pasgebruik buitenland’.

    Verder naar Mijn ING

    Ik heb de mededeling ‘Belangrijk: het gebruik van uw Betaalpas wijzigt’ gelezen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website