Beste lezers,

Ik heb met vrienden een paar maal een discussie gehad over hoeveel bemanning er aan boord is op een lange internationale vlucht, en hoeveel verschillende talen zij kunnen spreken. Misschien scheelt dit ook van maatschappij tot maatschappij?

Het enige wat ik op het internet teruggevonden heb is 1 steward of stewardess per 50 personen.

Uit hoeveel personen bestaat de bemanning(crew)? Hoeveel verschillende talen kan de bemanning spreken?

Groet,

Marc

13 reacties op “Hoeveel bemanning aan boord van vliegtuig op lange internationale vlucht”

  1. theoweert zegt op

    Eigenlijk een beetje onzinnige vraag dacht ik. Want dat is per maatschappij verschillend en de grote van het vliegtuig. Ook maakt het uit waar men het personeel vandaag haalt. b.v. de Emirates heeft soms wel ruim 24 talen, hun stewardessen en stewards komen uit vele landen.

    Terwijl een Russische maatschappij weer nagenoeg alleen met russen vliegt en dat dan naast Russisch alleen Engels gesproken wordt.

    Denk niet dat er een vast richtlijn is, wel natuur per bedrijf en vliegtuig. Wat betreft de cockpit bemanning zal dat wel meer vastliggen.

  2. bert minten zegt op

    Als je met Emirates vliegt zijn dat wel 10 Nationaliteiten. En als je dan met de A380 vliegt zijn dat wel een man en vrouw van 15 tot 20 stewardessen en stewards!

  3. khun zegt op

    even googlen: http://www.myairlineflight.com/flight_crew.html

  4. Gerard zegt op

    Emirates heft op de triple 7 +/- 15 crew die 11 talen spreken. Maar dat is Emirates.

  5. Theo zegt op

    Goede morgen.ben meerdere keren met ethihad en emirates gevlogen.
    Zij spreken 17 talen met de 380 dubbeldekker is ieder compartiment
    Verdeeld met een vaste crew.
    Groetje Theo

  6. Cees zegt op

    Is afhankelijk van het vliegtuig type. Ik heb mij laten vertellen 50 passagiers op 1 steward(es) in economy class. Business is natuurlijk minder en 1e class is 1 op 1.
    Laatste keer met Emirates in een A380 gevlogen met 9 stewardessen (geen enkele man) in economy. Heb een upgrade gekregen naar Business en daar waren 4 stewardessen op 32 passagiers.

  7. Freek zegt op

    Ik weet wel dat bij China Airlines zelfs de piloten niet in staat zijn
    om behoorlijk Engels te spreken.
    https://youtu.be/1NDqZy4deDI

  8. tossacoin zegt op

    Allereerst hangt het vooral af van het type airplane-er zijn grote, nog grotere en reuzegrote. En hoe flexibel ze omgaan met business, eco of eventueel nog first. En soms ook hoeveel pax aan boord-ze zitten lang niet altijd allemaal helemaal vol en er is meestal een regel voor tenminste 1 per zoveel pax. Je zal wel eco reizen-dan zie je de meeste nl. niet eens.
    Verder inderdaad van de airline, van de totale vluchtduur en of het een gewone of budgetairline is. Nog meer geldt dit voor talenspreken. Dat is uiteraard voor de on board-service-crew, niet die in de cockpit. De enige eis is dat ze (in principe) engels moeten kunnen-waarbij niet staat hoe goed en uiteraard de vooropleiding met succes afgerond. Het totaal ligt van 8 tot rond de 24/25-of nog meer in die AB380. Voor voorin zijn zeer strenge IATA regels.
    Aangezien dit soort angstvragen op dit forum vooral door belgen/vlamingen worden gesteld: enkel bij KLM kan je er van op aan dat tenminste een deel van de crew nederlands (niet noodzakelijk vlaams) zal spreken en bij AF frans-niet noodzakelijk wallon. Tijden dat SABENA nog op BKK vloog (jawel, heb ik nog meegemaakt) zijn al van ruim voor 2000.
    Al heb ik eenmaal bij EY=etihad mogen meemaken dat een stewardess vlaams was en het dus ook kon spreken. Vooral die Gulfy airlines hebben vaak een enorm multitalige crew (maar dan vooral uit landen met lage lonen, zoals Roemenie, Bulgarije, Thailand, India). Vooral bij transit-flights is er vrijwel altijd Thaise crew op de leg naar BKK-die kosten stukken minder.

  9. Sjaak S zegt op

    Het aantal stewards en stewardessen wordt niet alleen bepaald door het aantal passagiers. Ook door het aantal nooduitgangen (deuren) van een vliegtuig, waarvan er minimaal één per nooduitgang aanwezig moet zijn. Dat is de minimum crew. Dan hangt het ervan af hoe vol het vliegtuig wordt. Mijn maatschappij kende het principe van zogenaamde springers en in de laatste jaren was je ook nog eens op een standbye gezet. Dat wilde zeggen, je werd pas opgeroepen als duidelijk werd dat het vliegtuig toch voller werd dan verwacht.

    In ieder geval: hoe meer nooduitgangen, hoe meer crew.

    Het aantal talen dat gesproken werd aan boord was variabel. Op vluchten naar Thailand, China, Korea en India, maar ook Brazilië en andere landen in Zuid Amerika kregen diegenen die de lokale talen beheersten de voorkeur. Ik werd vaak op Brazilië gezet omdat ik Portugees kon spreken, naast Duits, Engels en Nederlands. Maar we hadden naar de bovengenoemde Aziatische bestemmingen lokale stewards en stewardessen die hun landgenoten beter konden helpen.

    Het is inderdaad verschillend bij elke maatschappij. Wat ook nog eens gedaan werd bij mijn maatschappij, was dat wanneer bijvoorbeeld de first class niet vol was, je dan in economy moest gaan helpen. Andersom ook, was de first class vol en waren de collega’s in economie sneller klaar met de service, dan moesten er altijd mensen in businessklasse gaan om daar te helpen, zodat uiteindelijk de hele service sneller afgewikkeld kon worden en de passagiers kunnen slapen of film kijken of wat dan ook.

  10. RON zegt op

    TJA

    De FAA stelt, dat bij iedere deur een gekwalificeerd “cabin crew” moet zitten tijdens landen en opstijgen.
    Dus een Boeing 737 en een Airbus A320 heeft 4 deuren, dus MOETEN er 4 cabin crew aanwezig zijn.
    Maximale werktijd is 8.30 uur met een uitloop van 30 minuten. Dus op langere vluchten gaan dus extra personeels leden mee.

    EVA Air van BKK naar AMS, heeft altijd een dubbele bemanning. Dat is dus meer dan wettelijk is verplicht.

    • Sjaak S zegt op

      Ron, bij mijn maatschappij ging daarom niet extra personeel mee. Op een vlucht naar Bangkok, die tien uur duurde had ik circa een uur tot twee uur pauze, al naar gelang de afloop van de service en de werkelijke vluchttijd. Tussen de service en wanneer iedereen van de bemanning gegeten heeft, gaat de ene helft rusten en de andere helft heeft dan wachtdienst. Dit is al voordat de vlucht begint besproken en hangt af bij welke deur je zit tijdens landen en stijgen.
      Alles hangt een beetje af van het aantal passagiers, het aantal bemanningsleden, de tijdsduur van de vlucht en de tijdsduur van de service én de dagtijd van de vlucht. Ook niet te vergeten, de richting waarheen je vliegt.

  11. rori zegt op

    Zaterdag met UIA aar BKK gevlogen. Bij het verlaten van het vliegtuig zat de nieuwe in de lounge te wachten.
    Wat ik geschat heb was het een dubbele crew voor een vlucht van 12 uur.
    6 man cockpit
    6 tot 8 eerste en bussiness clas
    en 16 voor de touristen.
    Klop volgens mij aardig met mijn waarneming voor een 777-300
    Ik heb toen een man en vrouw of 30 geteld.
    Maar zal ook van de service afhangen.
    Oh ik ben lid van skyteam, 63 + en WIA er.
    Perfect alles geregeld. Bij Swiss en Lufthansa ook trouwens. Maat UIA verslaat de sercurity en douane perikelen met verve.
    Op Dusseldorf was maar 1 priority base open. Dus relaief lang geduurd van inchecken tot de gate iets van 20 minuten.
    In Kiev van vliegtuig naar vliegtuig onder escorte van eh douane officier met twee klapppertjespistolen.

  12. Hurm zegt op

    IATA Eis van minimum required cabincrew: 1 ca (cabin attendant) per 50 seats on every passenger carrying flight. Dus ongeacht of er passagiers op zitten. Dit is een flight safety eis. Welke talen een ca moet spreken bepaalt de airline maar vloeiend Engels is een IATA eis. Wat vloeiend Engels is, wordt in Zuid Europa en Azië op eigen wijze geïnterpreteerd. KLM eist daarnaast 2 andere talen. Dat verschilt per maatschappij. Maar Engels is de standaard voertaal internationaal.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website